A Pallas nagy lexikona, 5. kötet: Dammara-Elektromos gép (1893)

D - Dunsinane - Duns Scotus - Dunastable - Dunstan - Dun-sur-Auron - Dunyov

és rajziskola, nyilvános könyvtár, régiség-, kép-és természetrajzi gyűjtemény, mezőgazdasági egyesület és a flamand nyelv tanulmányozására alakult társulat. D. a VII. században Saint-Eloi által épített templom körül keletkezett, de csak a IX. é. X. sz.-ban kapta a mai nevét. III. Balduin, Flandria grófja által megerősíttetvén, a közép­korban tengerészeinek ügyessége és merészsége által tett szert hírnévre. A franciák 1299., 1558., 1583., 1648. és 1658. foglalták el, de mindannyiszor kénytelenek voltak az angoloknak, illetőleg a spa­nyoloknak azt visszaadni. Végre 1662. XIV. Lajos megvette I. Károly angol királytól 5 millió liv­reért és Vauban által keményen megerősíttette. Az utrechti béke értelmében a franciák maguk kényszerültek az erődítményeket lerombolni és ezek újra építésére csak 1783. a versaillesi béké­ben kaptak engedélyt. Az 1793. York herceg fö­lött kivívott diadal emlékére 1893. szept. 10-én szobrot állítottak fel D.-ben. V. O. Derode, Hist. de D. (1852) ; Almanach de D. (1877) ; Le port de D. (1878); Dunsm­ane (ejtsd: donászinnen), domb Perth skót grófságban 15 km.-nyire Perthtől. 330 m. magas csúcsán Macbeths-Castle romjai láthatók. Itt vesz­tett Macbeth ( 1056) csatát, trónt és életet. Duns Scotus János, hires skolasztikus filozó­fus, kit éleselműsége miatt Doctor subtilisnak ne­veztek, szül. Dunstonban, Northumberlandban (mások szerint Dunban, Izlandban), 1274., meghalt Kölnben 1308. A ferenciek közé lépett s Oxford­ban tanult, ahol csakhamar annyira kitűnt, hogy midőn tanára Párisba ment, ő helyettesítette a filozófia tanításában. 1307. reo­. doktorrá avattatott Párisban, hol még ugyanaz évben tanítani kezdett. Néhány hónappal később Kölnbe ment, ahol nem­sokára meghalt. Kü­lön iskolának, melyet az ő ne­véről Scotismusnak neveztek, s mely ellentétben állott a Thomismussal, Aquinói Tamás filozófiájá­val, Jön alapítója. A scotizmus ereje inkább a kri­tika, mint a pozitív alkotás ; e kritika azonban nem lépi túl a skolasztika körét. Scotus is a filozófiát a teológia szolgájává teszi; szilárdan ragaszkodik a dogmákhoz, de szkeptikus a dogmák filozófiai bizo­nyítékai iránt. Jól mondották, hogy viszonya Aqui­nói Tamáshoz némileg hasonlít Kantnak Leibnitz­hez való viszonyához. Scotus és Kant kritikai el­mék, a teológiai tételek bizonyítékait lerontják, magukat a tételeket azonban elismerik. Mindkettő abban is egyezik, hogy ama tételeket, melyeknek bizonyításához az elméleti tudás gyöngének bizo­nyul, az erkölcsi akaratra alapítják, melynek el­sőséget tulajdonítanak az elméleti ész fölött. Nagy a különbség is. Mert Scotusra nézve a legfőbb te­kintély a katolikus egyház, Kantra nézve pedig a lelkiismeret szava. A teológia ezek után Scotus­nak nem annyira tudomány, mint gyakorlati jel­legű megismerés. Körét nagyon megszorítja és nemcsak a háromságot s az inkarnációt s a többi keresztény dogmákat, hanem a világnak semmi­ből való teremtését s az emberi lélek halhatatlan­ságát is azokhoz a dogmákhoz számítja, melyeket az ész nem bizonyíthat, hanem csak mint cáfolha­tatlanokat és valószínűeket is feltüntethet, míg az isteni kinyilatkoztatás teszi őket bizonyo­sokká. A nominalizmus és realizmus harcában az utóbbinak fogja pártját. Az egyetemes a dolgok előtt van, mint forma isten elméjében, a dolgok­ban, mint lényegük (quidditas), a dolgok után mint elménk által elvont fogalom. De a rész­letekben függetlenebb Aristoteléstől, mint Tamás , sok platonikus és újplatonikus eszme hatott gon­dolkodásába, főleg Avicebron (1. o.) «Életforrása» c. műve révén. Máskép is meghatározza az egye­temesnek az egyénihez való viszonyát. Az egye­temeshez hozzá kell járulnia az egyéninek, vagy a skolasztikusok nyelvén a quidditashoz a haeccei­tasnak. Pontosabbak Scotus lélektani és etikai tételei, melyek közt a legfőbb : az akarat előbbre való az értelemnél. Tamás szerint isten a jót pa­rancsolja, mert jó; Scotus szerint a jó azért jó, mert isten parancsolja. Elkeseredett harc tört ki a Scotisták és Thomisták közt, mely főleg az immaculata conceptio (Scotus ennek a védője) kö­rül vált legerősebbé. A tanítványok közül meg­említendők John de Bassolis Antonius Andrei© (doctor ordinatissimus), Pranciscus de Mayronis (doctor illuminatus, vagy magister abstractionum) és a doctor planus et perspicuus Walter Burleigh. Összes műveinek kiadása, mely azonban mégsem teljes, megjelent 1639. Leidában 12 kötetben, ki­adója Lucas Wadding, aki D. életrajzát is hozzá­csatolta. Régibb művek a Sco­­smusról : Johannes de Rada, Controversiae teologicae inter S. Thomam et Scotum etc. Venet, 1599. és Colon 1620. V. ö. az ujabbak közt Erdmann, Grundriss d. Gesch. der Phil. ; Prantl, Gesch. der Logik III. ; Morus, l'Histoire de la philosophie scolastique (Lyon 1882) . Werner, Johannes D. (Bécs 1880). Α. Β. Dunstable (ejted: döm­sztebi), város Bedford ang. grófságban, 30 km.-nyire Bedfordtól, vasút mel­lett, (181)D 4513 lak., szalmakalap és kosárfonással, csipkekészítéssel. Cramner érsek a D.-i templom­ban hirdette ki a VIII. Henrik és aragóniai Kata­lin elválására vonatkozó határozatot. Dunstan (ejtsd: dönszt'n) szent, szül. a X. század elején, megh. 988 máj. 19. Előbb szerzetes és a híres Glastonbury apátság apátja, később több angol-szász királynak tanácsadója, worchesteri, londoni és végre kanterburyi érsek. Az egyházi téren a szerzetes életnek terjesztése, a papi nőt­lenség helyreállítása, szigorú aszkétikus élet, a szentírás példányainak megjavítása, a tudomá­nyok felvirágoztatása által stb. szerzett érdeme­ket. Befolyását az uralkodókra, a gonosztevők ki­irtására, új igazságos törvénykönyv szerkeszté­sére, a dán háborúk által megviselt országnak meg­erősítésére használta föl. ζ—κ, Dun-sur-Auron (ejted: dön sztir­oros), v. Dun-le-Roi, város Cher francia départementban, az Auron partján, vasút mellett, (181­­) 4123 lak., vasérc­bányával, vasolvasztással, gazdasági gépgyártás­sal , szép gót templommal. Azon régi erősség romjai máig is láthatók, amelynek ablakából Ri­chemont connetable 1426. Giacot, VII. Károly kegyencét az Auronba dobatta. Dunyov István, honvédezredes, szül. Vingán Temesvá. 1815., meghalt Olaszországban Pisto­jában 1889. Mint ügyvéd lépett be 1848. a hon­védek közé, eleinte hadbíró volt, később Gál László segédtisztje kapitányi ranggal. Több csa­tában vett részt, a nagy­kátaiban megsebesült. Dunyov

Next