Palócföld, 1990 (24. évfolyam, 1-6. szám)

1990 / 2. szám - MŰHELY - Szabó András: Idill Nedecen (Mikszáth olvasása közben) (tanulmány)

különvilágú idill­­ győzedelmeskedik Kaufman Félix részvénytársasága felett. A társadalmi és történelmi fejlődés hozza magával, hogy később ugyanez az idilltípus, az „aranyemberben”, már távol a társadalmi folyamatoktól, egy Duna-ági szigeten jelenik meg újra, helyváltozásával érzékeltetve azt az illú­zióvesztést, amely a nemességben a nemzeti kapitalizmus megvalósulási esélyei­vel kapcsolatban jelentkezett. Már a korabeli kritikát is erősen foglalkoztatta a regény főhősének, Pong­­rácz Istvánnak személye. Mi az ő szerepe a regényben? Ki ő tulajdonképpen? A legtöbb kritika, tanulmány elfogadta a különc ember történetét, s az egész műben nem is látott mást, mint a mesét, mely egyaránt szól gyereknek és felnőttnek. Végül is mi Pongrácz? Különc? Magyar Don Quijote? Egyszerű bolond? A félfeudális magyar társadalom szimbóluma? A magasabb erkölcsi­­séggel ítélkező ember? Kezdetben, mint hóbortos, különcködésre hajlamos ember, jelenik meg előt­tünk Pongrácz gróf. Az ősök cselekedetei, a nagy múltú család történetének csodálatos legendái elkápráztatják a késői utódot. „Olyan ez a­ családi történelem, mint egy mélységes tó. Aki belenéz, aki be­lemereng, ha nincs erős feje, megszédül. És István grófnak nem volt erős fe­je és nagyon belenézett.” A XIX. század végén a nedeci várban Pongrácz gróf életre kelti a régmúlt idők világát. Parasztjainak használatául szétosztja földjeit, rétjeit, s azok en­nek fejében kötelesek részt venni a nagyúr várjátékaiban. Kürtszóra minden kapás megjelenik a várudvaron, átvedlenek katonákká, s már kezdődik is a háborúsdi. Úgy tűnik, Pongrácz ugyanannak az eltűnőben levő oligarchavilágnak tagja, amelyről a kor másik regényírója, Justh Zsigmond rajzolt érzékletes képet a Foimusban. Az ő regényében figyelhetjük csak meg igazán, hogy a nedeci vár­úr kuriózumnak ható környezete a maga nemében egyáltalán nem volt egye­dülálló, hogy a felvidéki udvarházak a Pongrácz „kastélyához” hasonló meg­lepetéseket tartogattak. Pongrácz várurasdi rögeszméjének tápláló forrása saját környezete, az a félfeudális maradványokkal terhelt társadalom, mely nem­csak az ő szűkebb pátriájára, de az egész országra jellemző volt. Ennek ellenére - úgy gondoljuk - mégsem fogadhatjuk el azt a kínálkozó, de leegyszerűsítő magyarázatot, mely szerint Pongrácz az anakronisztikus tár­sadalom legreprezentánsabb képviselője a regényben. Pongrácz figuráján és történetén keresztül, Mikszáth mást akart elmondani. A történelmi osztályt ugyanis nemcsak a nedeci várúr képviseli a műben, hanem mellette a Behenczyek is. Ők azok, akik helyzetükből adódóan, már csak külsőségeikben élik múltjukat. A múlt, a nagy patrióta emlékek példaadó eszmeisége az ő számukra semmit nem jelent. Korruptak és gátlástalanok. Ve­lük szemben áll Pongrácz, aki nemcsak külsőségeiben, de a megszállott embe­rek torz ambíciójával tartalmában is kísérletet tesz a régi évszázadok s a ré­gi erkölcs felélesztésére. Az ősök szellemében cselekszik valahányszor, valamiben döntenie kell. Az udvarába került Apolka a Trnowszky-fivérek kezében csak játék vagyoni hely­zetük fitogtatására. Pongrácznál kapja meg „haditúszként” igazi értékét. Amikor arról vitatkoznak, hogy emberséges cselekedet-e egy bolond kezébe adni a lányt, a budetini parancsnok ezt mondja Pongráczról: „Ha a Szent Er­zsébet kötényébe esne, jobb helyen akkor se lenne. Tudod, milyen István, er­kölcsben szigorú, lélekben tiszta. Ételben, italban nem lát nála szükséget, ne­velteti, még férjhez is adja.” 7 °

Next