Pannonhalmi Szemle 1934

1. szám - TANULMÁNYOK. - DR. BÁNHEGYI JÓB: Harsányi Lajos költészete.

szinte kápráztató bőségben alkalmazza a találó szimbólumokat és misztikus látomásainak érzékeltetésére meglepő virtuozitással hasz­nálja fel a nyelvnek festői elemeit. Ezzel a verseskötettel Harsányi kiemelte a katolikus vallásos lírát a hitbuzgalmi folyóiratok szerény színvonalából és egyenrangúvá tette az egykorú világi költészet leg­javának alkotásaival. Az epigonok kezén művészietlenné elhanyatlott műfajt Harsányi a hivatott költő ihleterejével korszerűen művészi magaslatra emelte. Példaadása kötelező erejű lett azok számára, akik e téren azóta felléptek és a Harsányi műveiben először meg­újult katolikus líra azóta olyan értékekkel büszkélkedhetik, mint Sik Sándor, Mécs László, Kocsis László és Mentes Mihály, akiknek köl­tészete immár elismerten szerves tartozéka a modern magyar szép­irodalomnak. Harsányi következő alkotásában a Hagia Sophia-ban (1913) eljutott művészi fejlődésének egyik csúcspontjára és megajándékozta irodalmunkat a katolikus szimbolizmus legmonumentálisabb remek­művével. Képzelete olyan világot hódított meg, ahol előtte még soha sem járt magyar költő. Behatolt az isteni Bölcseség házába, meg­énekelte a kegyelem titokzatos működését az emberi lélekben s az isteni adományok földi sáfárjának, a katolikus papnak fenséges sze­repét a természetfeletti élet forrásainak, a hét szentségnek kiszolgál­tatásában. Az epikai keretbe foglalt páratlanul eredeti elgondolású költeményben a költőpap három útitárs, a tudományt jelképező Doktor, a képzeletet megszemélyesítő Délibáb és az ifjúságot szim­bolizáló kis Diakonus kíséretében hatol be a titokzatos birodalomba, amelynek csodáit azonban nem foghatja fel a maga erejére támasz­kodó Értelem, nem magyarázza meg­ a legragyogóbb képzelet és csupán homályos sejtelemmel közelít meg a tisztalelkű ifjúság. Csak a megszentelő kegyelemmel megvilágosított hit fedi fel az életszöve­vény értelmét és segíti el a szenvedélyek és bűnök útvesztőiben bukdácsoló embert ahhoz a boldogsághoz, amely az Arany Páva csarnokában, az üdvözültek otthonában reá várakozik. A Hagia Sophiának ez a mély alapeszméje azonban nem száraz tanítások­ban és elvont elmélkedésekben, hanem a kápráztató képek és köl­tői látomások érzéki erejű valóságában világosodik meg az olvasó lelki szeme előtt. Harsányi a katolikus liturgiának ősi, a katakombák kora óta állandóan virágzó jelképrendszerét elevenítette meg és bő­vítette ki a maga kifogyhatatlannak látszó költői leleményének gaz­dagságával, hogy megérzékítse azt, ami láthatatlan, megtestesítse azt, ami megfoghatatlan. A Divina Comoedia titáni lelkű szerzőjének köl­tői és látnoki szelleme hatolt csak be ilyen transcendens mélysé­gekbe és a Hagia Sophia költője bebizonyította, hogy a magyar iro­dalomban alig van még egy ilyen rokonlelkű utóda a halhatatlan Dantének. Az 1917-ben megjelent Toronyzene című verseskötetben a pap­költő lelke új és fenséges ihletű himnuszokban szólal meg a Szent Dávid hegedűjén intonált versciklusban, A bukottak áriái­ban pedig életgyónásszerű őszinteséggel zengi el emberi gyarlóságainak és bot-

Next