Pannonhalmi Szemle 1938

Tanulmányok - Dr. Bánhegyi Jób: Szt. István alakja irodalmunkban

király szenttéavatása előtt íródott azzal a célzattal, hogy összefog­lalja a kanonizációs eljáráshoz mindazokat az érdemeket, amelyek a nagy király életszentségét bizonyítják. Időben utána következik a legenda minor, mely nemcsak a szenttéavatást ismerteti, hanem hőse életének sok más részletét is tartalmazza. E két legenda és egyéb ismeretlen források alapján írta meg Hartvik győri püspök azt a har­madik latin legendát, amely az előbbieknél is bővebben, színes elő­adással tárja elénk István király életének és megdicsőülésének tör­ténetét. Ezekben a legendákban a nagy király egyéniségének azok a vonásai domborodnak ki, amelyek az Istentől való különös kiválasz­tottság jelei: apostoli buzgósága, imádságos lelkülete, egyháza iránt való hűsége és áldozatkészsége, alázatossága, a szegényekkel szem­ben bőkezűsége, látomások és csodák, amelyekkel az Úr kiválasztott szentjét életében és halála után kitüntette. A latin nyelvű legendák mellett az 1527-ben elkészült Érdy-kódexben már egy magyar nyelvű Szent Isván-legendával is találkozunk. Szelleme és felfogása ugyan­az, mint az előbbieké: a keresztény tökéletességnek utánzásra intő példáját állítja az olvasó elé, mint a középkornak legkiválóbb ma­gyar egyházi szónoka, Temesváry Pelbárt is egyik beszédében, és azok a Zsigmond korából fennmaradt prédikációk, amelyek Nagy Lajos pécsi egyetemének hallgatói előtt hangzottak el és amelyeket egy Münchenben őrzött kódex tartott fenn számunkra. A legendákból ismert Szent István jellemképet megerősítik és kiegészítik középkori krónikáink. Az első magyar történetírók sze­mélyében a keresztény magyar királyság megalapítója mint az ország belső és külső ellenségeinek kemény és rettenthetetlen ellenfele, a magyarság hagyományos harci erényeinek megszemélyesítője is lel­kes magasztalókra talál. Az alázatos és irgalmas szívű király félel­mesen kemény, szinte kegyetlen tudott lenni akkor, ha a keresztény­séget kellett megvédelmezni a feltörő pogánysággal szemben, vagy ha birodalmának függetlenségét idegen hódítók törekvései veszélyez­tették. Koppány vezér lázadását vérbe fojtja és a lázadó holttestét felnégyelteti. Ajtony és az erdélyi Gyula leverésével megszilárdítja uralmának rendjét és a központi hatalom egységét. A legyőzöttek­kel szemben azonban irgalmas, lovagias és nagylelkű. Anyai nagy­bátyját, Prokujt, aki felkel ellene és az országba betörő lengyel se­reghez pártol, kiűzi az országból, de váltságdíj nélkül utánaküldi feleségét és nem bántja a legyőzött Ajtony asszonyait sem, ami a középkorban egészen szokatlan jelenség. A középkori legendákban, krónikákban és szentbeszédekben meg­rögzített Szent István-arc tipikus vonásai századokon keresztül vál­tozatlanok maradnak a magyarság történeti tudatában. Kultuszának ébrentartásáról gondoskodtak azok az egyházi énekek, amelyek a középkortól kezdve egészen napjainkig igen nagy számmal kelet­keztek és megkapó bensőséggel fejezik ki a magyar nemzet ragasz­kodását, tiszteletét és hódolatát szent királyunkkal szemben. A leg-

Next