Pannonhalmi Szemle 1939

Tanulmányok - Kelemen Krizosztom: Szent István király, nemzetünk nevelője

magyar ősi életviszonyaiból. Az elhagyott messze pusztákkal a régi életmód, a régi szokások, a régi kultuszformák kezdtek feledésbe merülni. A külföldet járt kereskedők, követek, hadfiak magasabb művelődés hírét, új vágyakat, új eszméket hoztak haza népük közé. A meghódolt keresztény lakosság már nyitogatta a magyar lelket a megismert, vagy hírből hallott magasabb művelődés belső tar­talma, összetartó ereje, a kereszténység számára. A higgadtabb ma­gyaroknak gondolata bizonyára el-elidőzött annak az Istennek a hitén, aki híveitől szelídebb viselkedést, emberségesebb erkölcsöket követelt, így a magyar nemcsak értelmileg, hanem érzelmileg is kez­dett hangolódni, mondjuk, méltánylást érezni a keresztényekkel s magával a kereszténységgel szemben. A nyugati művelődés szellője természetesen leszállította a jósok, bűbájosok, varázslók és táltosok elmaradt bölcsességének értékét. Kifakult maga a határozottabb alakot úgysem öltött ősi pogány hit is. Összekötő, rendet tartó, er­kölcsre nevelő belső tartalmát, erejét elveszítette. Akik ragaszkod­tak hozzá, azok maguk is inkább csak mint magyar népiségük ősi jellegéhez ragaszkodtak. Nem hit volt már, hanem megszokás és ke­gyelet. Ez a kegyelet azonban a magyar fajiság féltésévé, félelmetes szellemi közegellenállássá változott, amikor Géza fejedelem fia, István, határozott kézzel nyúlt a magyar lélek formálásához. Az ősi dac, a ,,csak azért se" lángra lobbant, midőn a pogány öröklési jog­rend képviselője kardot rántott az idegen, a nyugati keresztény jog­rend címén uralkodó ifjú fejedelem ellen. A keleti magyar azonban magyarral fordult szembe, ha ez a magyar már európai magyar volt is. S a Kelet fiának tapasztalnia kellett, hogy a nyugati magyar nemcsak elszánt bátorsággal, hanem szellemi fensőbbséggel is rendelkezett. A Kelet szilaj magyarja el­bukott, hogy helyt adjon az európaivá vált, a megkeresztelkedett magyarnak. Mikor ezt a küzdelmet fölelevenítjük, magyar lelkünknek, tudat­alatti mélységeiben megrezdül egy húr: valami ősi panasz búg föl rajta, siratja a Koppányokat, Gyulákat, Vászolyokat, Siratja a vég­telen puszták eltemetett költészetét. Az a panaszos húr megrezdült Szent István lelkében is. A magyar bánat sajgott az ő szívében is, annyira, hogy életírói szerint nevetni is elfelejtett. De az élet, a nemzetek élete is, valóságokon épül föl. A honszerző Árpád iva­déka csalhatatlan valóságérzékével és tényeken nyugvó érzelmi meg­bizonyosodásával látta, hogy a történelmi szükségesség őt a magyar élet sorsdöntő föladata elé állította, s hogy neki ezt a föladatot magyar fajának létérdeke, jövője érdekében kérlelhetetlenül meg kell oldania. Látta, hogy az ő egyéni életének maradék nélkül föl kell őrlődnie a közösség, a nemzet életéért való önfeláldozásban. S ma, szinte ezer év távlatából is, áhítatos tisztelettel állapítjuk meg, hogy Szent István a vállalt feladatot hősiesen és gondviselés­szerűen teljesítette. Az emberi mértéket meghaladó kötelesség végzéséhez megvolt Szent Istvánnak az erkölcsi erőkészlete. Szent István a szó leg-

Next