Pápa és Vidéke, 1919 (14. évfolyam, 1-46. szám)
1919-09-12 / 23. szám
2 PÁPA ÉS VIDÉKE ! 1919. szeptember hó 12. földmives népet megint félrevezetni igyekszel, csakhogy hiú célodat, a képviselőséget, mely felé törtél minden időben, minden poklokon keresztül, végre elérd. E cél érdekében még attól sem riadsz vissza, hogy becsületes embereken keresztül gázolt, kompromittált embereket pedig, köztük magadat is, magasztald. Azt írod lapodban, hogy a kisgazdák szeptember 6-i számújelenlegi minisztere, sokorópátkai Szabó István kisgazda, nem is kisgazda, hanem a bőrkabátos nagybirtokosok, a raccsoló dzsentrik barátja, ki úri módban hétszám Győrött lakik s főfoglalkozása a biztosítási ügynökség. Nagyon jól tudod, hogy amit elejétől végig szemenszedett hazugság, állítasz, valamint hazugság az is, hogy ellenben a te Szabó Istvánod, a nagyatádi, őszinte, puritán és makulátlan becsületesség is lenne. Lássuk a párhuzamot! Sokorópátkai Szabó István, az Egyesült Kisgazda- és Földmivespárt vezére, jelenleg kisgazda-miniszter, valóban kisgazda és semmi más. Talpig becsületes férfi, ki rögtön otthagyta nagyatádi Szabó Istvánt, mikor ez Károlyi Mihály grófnak s a zsidóságnak eladta magát s bűnrészesévé vált annak kormányzatnak, mely az országot a kommu anisták kezére játszotta. Sokorópátkai Szabó István nem lakik Győrött állandóan, azaz addig tartózkodott ott, míg a kommunisták fogva tartották. Nem igaz, hogy a nagybirtokosok barátja; csak nem fél tőlük, mert azt mondja, hogy a kisgazdákkal és földmivesmunkásokkal szemben a közép- és nagybirtokosok lélekszámra mindössze 1 ° ot képviselnek s így ha bejönnek is a földmivesnép pártjába, ott semmit sem számítanak, leszavazzák őket. Politikája, programmja: a keresztény Magyarország, melynek felépítését csak úgy tartja lehetségesnek, ha a politikai hatalmat a földmives nép kezébe adja. Ellenben te és a te Szabó Istvánod, nagyatádi, nem tartjátok szükségesnek, hogy a Magyarország igazán keresztény és magyar legyen. Folyton a zsidókkal pakliztok. Nagyatádi Szabó Istvánnak, mikor Károlyi miniszterévé lett, első dolga volt házi zsidóját, dr. Szemző (Singer) Ernőt, ki őt különféle vállalatokba vitte bele igazgatónak stb., államtitkárrá tenni. Károlyiék olvashatta annak idején programmja az volt, mindenki, hogy a kormányzásban a földmivesnép nem vehet részt, mert a nemzet védőpajzsa csak a Károlyi-párt, a szociáldemokraták és a radikális párt (zsidó úri párt) A te nagyatádid ezt lenyelte, ahelyett, hogy kilépett volna a kormányból s a nép élére állt volna, végig — az utolsó percig — kitartott Károlyi mellett, míg nem a hatalom a kommunisták (zsidók) kezébe került. A te nagyatádid volt az, aki — csakhogy a szociáldemokraták megtűrjék maguk közt — egyszerre azt kezdte hirdetni, hogy a vallást nem kell az iskolában tanítani, mert az — ha a vallást is tanítják benne — a felekezeti gyűlölség és nemzetiségi viszálykodás melegágyává válhatik. Pedig azelőtt azt hirdette: nincs ennek a népnek más vigasztalása, mint az Isten! A te nagyatádi Szabó Istvánod volt az, aki Kaposváron — mikor a szocialisták sarokba szorították — kijelentette, hogy nem akar földet osztani, nem akar kisgazdákat tenyészteni, mert az ország érdeke a többtermelés, az pedig csak szövetkezeti gazdálkodással érhető el. Te mindig testtel-lélekkel csináltad együtt vele ezt a politikát, míg végre kommunistává vedlettél. De a te bűneid már sokkal régebbről datálódnak. A veszprémi muzeumban még megvannak a Magyar Szóban megjelent cikkeid, melyekben Kristóffy darabont-kormányáért éltél-haltál. Tavai, az Esterházykormány bukása alkalmából, a megye-gyülésen nyílt szinen leplezett le Höllischer Károly, hogy minden kormányt támogattál. Támogattad a Wekerle-kormányokat, a koalíciót s felajánlottad szolgálataidat a Tisza-pártnak is, de nem fogadtak be. Te erre nem tudtál mást válaszolni, mint hogy mindig nagy tisztelője voltál Hölltscher Károly nagyságos úrnak, ki pedig akként jellemzett, hogy te olyan politikus vagy, hogy szeretnéd látni azt a kormányt, melyet nem támogatsz Te beszélsz arról, hogy valaki a bőrkabátosokkal tart, te, aki a Mrolyi-rezsim alatt több ezer koronát vágtál zsebre gróf Jankovich Bésán Endrétől, ki azért adta neked a pénzt, hogy tisztességes maradj. Mert — lásd — nem volt bizonyos, hogy az maradsz. Emlékezzél csak vissza a te híres járiföldi hadjáratodra, mikor a zirci apátságot lelketlenül megtámadtad azért, hogy a járiföldi birtok bérlőit kiuzsorázza, holott Járifföldön a zirci apátságnak egy négyzetölnyi földje sincs és sohasem volt. Akkor kortes úton jártál, fel kellett izgatnod a népet és te lelkiismeretlenül felizgattad. Most mégis te akarod megmondani, hogy ki a becsületes és ki nem. Te, akiről a velem együtt fogva tartott boldog emlékü Nagy Ádám Mihály, enyingi kisgazda többször panaszolta a veszprémi fogházban, hogy még nagyatádi Szabó Istvánt is folyton pénzért zsaroltad. Nem szóltam volna minderről, de kétségbeesve látom, hogy a földmivesnépet megint gyeplődre akarod fogni. Azt írod, azzal ámítod, hogy érte akarsz élni és halni. Barátom, ma a népért már csak élni lehet. Mikor halni is lehetett, sőt kellett volna, akkor te is, nagyatádi Szabó István is, otthagytátok a népet, átvándoroltatok a kommunistákhoz. • Azzal védekeztetek, hogy kényszerűségből tettétek. De hát akkor miért mondod, hogy nemcsak élni, hanem halni is akarsz a népért. örökké Nem jársz te becsületes úton. Lapodban a zsidókat véded. Bizonyosan nem önzetlenül! Nem azt kifogásolom, hogy véded közülük az ártatlanokat. Csak azt, hogy azelőtt folyton ellenük fenekedtél, mikor még nem adtak rá okot, most meg, mikor okod lenne rá, hévvel pártjukra állsz úgy, hogy lapod földmivespolitikában tulajdonkép zsidópolitika. Megvettek szőröstől-bőröstől. Szabó Azon az úton jársz, amelyen nagyatádi István. Azt mondod, hogy az nem lépett be a mostani kormányba, mert nem akart belépni. Nem így van. Felvilágosítalak. Belépett először, hanem aztán kilépették, mert észrevették, hogy Buchinger Manóval, Vázsonyival és Mezőfi Vilmossal paktál. És észrevették azt is, hogy a földmivesnép, mely nem felejt olyan alaposan, mint te, nem áll a háta mögött s ilykép a te 48-as kisgazdapártod nem képviseli. Ez a derék nép rég ott hagyott benneteket akkor, mikor »szállítani« akartátok Károlyi grófnak. Most ez a nép az Egyesült Kisgazda-és Földmivespártban tömörül, a keresztény földmivesség pártjában, melyen a ti posztotok nem vehet erőt. Ha ellene törtök, ha nem tudtok megbékélni azzal, hogy sokorópátkai Szabó István becsületes zászlaja alá csoportosuljon, rajta fogtok veszejteni. Hiszen nagyatádi Szabó Istvánról még az sem bizonyos, hogy mi lesz vele. Az új parlamentnek első teendője lesz a Károlyi-kormány volt tagjait vád alá helyezni. Ezt a te Szabad nem kerülheti el, mert utolsó pillanatig Károlyi minisztere volt . .. Még egyet. Te támadod a Ker. Szocialista Pártot is. Ez nekem épen nem fáj, mert én sem vagyok híve. Hanem egyre figyelmeztetlek, semmi sem használhat többet ennek a különben becsületes törekvésű pártnak, mint ha te támadod. Sokorópátkai Szabó Istvánnak is csak használhat támadásod. Ezt az egyet köszönöm neked, kiről különben az a véleményem, hogy a haza java ellen törsz önző érdekekből Ne adjon Isten romboló munkádhoz erőt! Veszprém, 1919. szept. 9. én. Dr. Rupert Rezső: Szózat a nőkhöz. Állapodjunk meg a következőkben: Mi nők részt kérünk a munkából épúgy, mint a múltban. A munkásnőkkel karöltve akarunk dolgozni, agitálni, a választásoknál közreműködni. Azért teendőink a következők: 1. Minden 24 éves nő tartozik szavazatát leadni, élnie kell a szavazati joggal. Kire adja ezt le? Arra a jelöltre, kit a központ a helybeli vezetőséggel együtt jelöl. Más jelöltet nem ismerünk. 2. Tessenek aláírási cédulákat elkészíteni, melynek a szövege ez legyen: »Én becsületemre fogadom, hogy csakis keresztény szocialista képviselőre adom szavazatomat. Ezen fogadásom mellett belépek a pártba is. N. N. lakik ..utca szám.« Minden nő a neki kijelölt utca és házcsoportnak minden házába bemegy és személyes érintkezéssel aláíratja párthíveinkkel a fogadalmi lapot. 3. Esténként leadja a lapokat a pártirodában, ahol utca szerint névsorban rendezik a lapokat. Ez fontos azért, hogy tudhassuk ki van velünk és ki ellennünk. 4. Ne féljünk attól hogy bántódás érhet az agitálásban. És ha igen, az se baj!! De úgy kell tenni, hogy senki se mondhassa azt, miszerint nem kerestük az érintkezési pontokat. 5. Mentől hamarább gyűljünk össze mi, a nők és osszuk fel magunk között a várost, az utcákat és házcsoportokat. Addig készítse elő a párt a fogadalmi lapokat. 6. Ne sokat okoskodjunk, hanem tegyünk. Budapesten már szervezve vannak a kerületek. 700.000 azok száma Budapesten, kik 3 nap alatt ily fogadalmi lapot aláírtak. Keresztény nő.