Pápa és Vidéke, 1920 (15. évfolyam, 1-113. szám)

1920-07-01 / 26. szám

XV. évf. 26. szám. Csütörtök — Pápa, 1020. julius 1. PAPA ES ligjtlinlh minden nop, ünnepek kMeléuel. Előfizetés: egy hóra 20 K. KERESZTÉNY POLITIKAI NAPILAP Szerkesztőség és kiadóhivatalt Török Bálint u. 1. se Telefon 11. Figyelő. „Dobbal nem lehet verebet fogni" — tartja a közmondás. Tudja ezt jól minden gyerek, azért inkább parittyával lövi le. A szociál­demokraták azonban — úgy látszik — nem hisznek a közmondásokban sem, mert ők dobbal, sőt nagyágyukkal kezdték a bojkottot Magyarország ellen abban a naiv hiszemben, hogy a dobszótól és ágyúdörgéstől ijedt verébként fogunk karmaik közé esni. A dob­szó meg­volt: az egész világot telekürtölték a „dühöngő fehér terror"-ról szóló rém­mesékkel. A külföldi sajtó azután ágyúzni kezdett: heteken át mást sem tett, mint csak habzó szájjal uszított a fehér Magyarország ellen, ahol — szerintük ! — munkásokat visznek a vágóhidra és minden izraelita polgártársnak bocskorszíjat hasítanak a há­tából az Ébredők, ijedős lábszárcsontjaiból pedig fütyülőt készítenek Prónayék. A Bécsbe szökött kommunisták lapjában, a Bécsi Ma­­ar Újságban Gábor Andor, a pesti kabaré­­öltő, ugyanis mint az emigráns kommu­nisták ihletett költője nem átallotta azt írni, hogy a gajdeszba küldött elvtársak és zsidók huílahegyei előtt Horthy, a „főbandita" el­lovagolt és miután láthatóan gyönyörködött a sok halottban, magyar szokáshoz­­ köpött együtt. A külföld azonban híven nem ugrott be ezeknek a betyárhistóriáknak. Kény­telenek voltak hát a negyvenkettes ágyúhoz fordulni: az internacionalista szakszervezetek központi irodája elrendelte Magyarország ellen a bojkottot. A jó Ausztria persze rög­tön beugrott nekik: bojkottált bennünket abban a naiv hiszemben, hogy egy hét múlva kénytelenek leszünk majd beadni a dere­kunkat s akkor megint ő diktálhat majd nekünk, mint a régi jó időkben tette év­századokon át. Azonban csalódni fáj még Ausztriának is, mert a bojkott nem úgy ütött ki, mint azt gondolták. Az ő bojkottjuktól nem hogy a világ kereke állott volna meg, de még csak a göcseji vonaté sem. Amellett, hogy a bojkott ellenére is átsiklik hozzánk három-négy árukkal megrakott vonat, a bécsi piacról teljesen eltűnt az olcsó magyar élelmi­szer, aminek következtében úgy mennek föl­felé az árak, mint a magasba szálló pacsirta. A nép emiatt természetesen elégületlen, amit az ellenforradalom szervezői nagyon ügye­sen kihasználnak. Egy szép napon a bécsi bojkott egészen felborul és maga alá temeti az osztrák vöröseket. Biztos, hogy így lesz, mert az ugyan meg nem történhetik, bár­mennyire is várják a Lajtán túl, hogy az éhes gyomor bojkottálni tudja a tele lisztes hombárt. Olyat még nem pipált a világi Simonyi Semadam kormánya megbukott. Végre I­e szalad ki önkéntelenül is a szán­kon. Négy hónapi kormányzására úgy fogunk visszaemlékezni, mint a semmittevés szomorú korszakára, amely alatt a magyar lét vagy nemlét súlyos problémái közül egyetlen egyet sem oldottak meg, csak meddő pártharcokat vívtak az alkotó munka helyett. Nem is idő­zünk sokáig a letűnt kormánynál, minden figyelmünk arra irányul, ki jön utána. Jön-e a pusztában kiáltó próféta, akinek szavára munkához látnak a forradalmak által fel­szaggatott magyar ugaron? Ára 80 fillér. Előszó. Új jövevények vagyunk, természetes, hogy az első kérdés, amely felénk hangzik, ez: kik vagytok? Itt a felelet reá. Fiatalok vagyunk, akiknek színes álmaik, soha le nem bukó idealizmusuk van. Tenni, alkotni vágyó erők kirob­banása vagyunk. Gazdag szegények vagyunk, akik missziót érzünk magunk­ban a másik nagy táborhoz: a szegény gazdagokhoz. Hogy mink van ? Az egyik kezünkben evangéliumos könyv, a másik kezünkben entente-korrektúrát nem ismerő magyar címe, a szivünk, fiatal, hatalmas impulensektől, merő dinamikától élő, szivünk tele e kettő nagy szeretetével. Álmaink, ábrándjaink, ambíciónk, forró vágyaink, hatalmas reményeink, decrescendo-kat nem is­merő bizalmunk van. Magyar keresz­ténységünk és keresztény magyarsá­gunk van, ugye, hogy gazdagok va­gyunk!? Ugy­e, hogy van mit oszto­­­gatnunk! ? Azt is kérditek: mit akarunk? A­­ felelet végtelenül egyszerű: önzetlenül,­­ pihenés nélkül, minden nap dolgozni akarunk. Tengernyi a munka, romokat kell eltakarítani, az új honfoglalás ha­talmas munkáját kell elvégezni, gyász­ruhás lerongyolódott Hungária mint egy leégett ember jön közöttünk kérve, könyörögve, hogy segítsünk rajta. Hát mi ezt akarjuk! Erőinket túl nem be­csülve, de az apathia kényelmes kö­penyébe sem bújva a nagy nemzeti reneszánsz munkájából ki akarjuk venni a minket megillető részt. Keresztény magyarságunk szeretetétől izzó lelkünk fűti majd át minden sorunkat: ennek az életet teremtő hőnek akarunk min­den társadalmi rétegbe levezető csator­nái lenni. Társadalmi, politikai tör­ténelmi problémákkal van tele, a levegő; a nagy történelmi dráma, ame­lyet — ki tudja hány év óta szövöget­­ az ember, új fázishoz, új felvonáshoz ért; az új irány megjelölése, az új útmutató fölállítása ennek a kornak a föladata. Tudjuk jól, hogy ezt a világ­történelmi problémát nem mi fogjuk megoldani, hogy a magyar nemzet sorsát nem mi fogjuk meghatározni, de teljesen átérezzük, hogy itt a cse­kély erőkre is vár szerep, hogy a hatalmas, évszázadokra kiható eredő sok szerény, kicsiny összetevőből szüle­tik majd meg. Ez akarunk mi lenni, semmi más! Különben a névjegyünk ez: Keresz­tény politikai napilap. A „keresztény" jelző nem konjunktúrás, divatos ter­mék, hanem moralitásunk világnéze­tünk kifejezője. Ez a jelző e lap hom­lokán pirulni sohasem fog. Ez más szavakba öltöztetve annyit jelent, hogy komoly lap akarunk lenni, telve az igazság szeretetével. Revolverünk nin­csen, bizánci hajlamaink sincsenek, egy cenzorunk, egy perdöntő fóru­munk van: az igazság. Akinek velünk szemben az a kifo­gása, hogy fölöslegesek vagyunk, hisz van már bőven fővárosi keresztény sajtóorgánum­, az rossz pszichológus. Az nem tudja, hogy a hatásra kivál­tódó visszahatás annál élénkebb, mi­nél közelebb áll egymáshoz a hatá­s a reagáló. Egészséges decentralizációra van szükség a napisajtó terén, hogy a sajtó közvéleményt kialakító hatása az igazságnak mefelelő lehessen. Ezért nem vagyunk mi fölöslegesek. Amit irtunk, a lelkünkből gördült ki. Ennek az Előszónak nincs más célja, mint hogy gondolatfolyamatokat indítson meg. Szentül él bennünk a tudat, hogy ezeknek a gondolatfolya­matoknak nem lesz más vége, mint a mi létjogosultságunk és missziónk el­ismerése. Ennek nyomán viszont kihajt olvasóközönségünkben a számunkra az, amit mi olvasóinknak már e szám­mal hozunk: a szeretet. Isten nevében vágunk neki az új útnak.

Next