Pápa és Vidéke, 1921 (16. évfolyam, 1-222. szám)
1921-04-09 / 79. szám
Tizenhatodik évfolyam 74. szám. Szombat Előfizetési árak: Egész évre . Fél évre . . Negyed évre Egy hóra . . 35 K Egyes szám ára 2 kor. k X KERESZTÉNY 400 K 200 K 100 K Ára 2 korona Pápa, 1921 április 9. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Pápa, Török Bálint utca 1. szám. Telefonszámok: Szerkesztőség 44 Kiadóhivatal ]] Ker. Nemzeti Nyomda NÉMETH JÓZSEF. Mo assummi y' Idealizmus — Materializmus. Az idealizmus és materializmus közt századokon keresztül dúló harc a monizmus folytonos cáfolata. A lélek iparkodik az anyag fölé emelkedni, míg a test lehúz a mélységbe. Ideális és materiális eszmék és theoriák állnak egymással szemközt, míg az egyének, körök, nemzetek majd az idealizmus, majd a materializmus felé hajlanak. Az ókor pogány népei már pogány hitük, jobban mondván hitetlenségük folytán, mint népek és nemzetek a materializmus reprezentánsai s csak egyes egyének emelkednek ki a tömegből idealizmusuk által. Azonban találunk abban az időben is magasabbra törő áramlatokat pl. a régi görögökben s azok művészetében. A zsidóság hajlamát tekintve már az arany borjú imádása korában inkább a materializmus felé vonz, bár rájuk volt bízva az ókor legfönségesebb idealizmusa, a megváltás magasztos reménye. A kereszténységgel lépett e földre az eszményiség summája. Mióta Krisztus isteni életében a legtökéletesebb idealizmust megtestesítette, azóta az eszményiség minden későbbi megnyilatkozása valamiképen ezen legfelsőbb befolyás alatt áll. Nem csak a martyrok, az idealizmus legnagyobb hősei s a középkor az idealizmus aranykora, de a későbbi renaissance is még erős eszményi behatások alatt van. Persze olykor csak műremekeiben, melyekhez a görög humanizmustól kölcsönözte a külső forma tökéletességét. De átsugárzott ezen a külső alakon a keresztény idealizmus fénye. „Nem az ágyús ember, sem az eke embere, hanem a keresztet hordozó ember újította meg a világot," mondja történetíró Sepp Harnack gyönyörű szava szerint, aki a történelembe mélyebben betekint, látni fogja, hogy nem szavak, hanem tettek s nem akármi tettek, hanem öfeláldozó tettek, még pedig az önéletet feláldozó tettek hozták létre a nagy eredményeket. S a materializmus történetirója és legjobb ismerője, Lange Albert mondja, hogy kultúránkat csak eszmék és áldozatok menthetik meg. Bangha Béla idézi ezt a három irat argumentációja mellett könyvében: „Magyarország újjáépítése és a kereszténység." Mesteri kézzel ecsettli művében a liberalizmust és annak szükséges reakcióját:a szocializmust s mindkettőnek erkölcsileg oly romboló hatását az egész társadalomra nézve másrészt a kereszténységben rejlő erőt, amely egyedül képes Magyarország újjáépítésére/újjászervezésére. A jelenkorban az idealizmus leghatalmasabb ellenáramai a liberalizmus és a szocializmus. Ellenkező irányban haladnak,sőt egymással ellenséges irányban. De benső kapcsolatok : egyenlő materialisztikus világnézetük s a kereszténység idealizmusának közös gyűlölete egybeforrasztja őket. Ez a közös, egységes gyűlölet lesz a főérdek. Minden más különérdek, sőt ellentmondó érdek a főérdek mellett eltörpül, elenyészik. Finom intuitióval érezte át a nagytehetségű északi írónő, Lagerlöff Zelma „Antikrisztusában" ezen ellentétet, ő a szociáldemokráciát állítja oda, mint az Antikrisztust a jelszóval „Országom e világról való". Ezen jelszóval jön ellentétbe Krisztus idealizmusával s zászlót bont a materializmus mellett. A föld, az anyag birodalmát minden lelki érték fölé helyezi. Az idealizmus Krisztus föltámadásában ünnepli megkoronáztatását. Nemcsak a vérrel verejtékező, megostorozott, megköpkösött, tövissel megkoronázott, meghurcolt, porban vonszolt, kicsúfolt, saját apostolai által megtagadott és elárult, szegekkel átdöfött, keresztre feszitett, a gyalázat fáján kimúló Jézus támadt fel dicsőségesen, hanem benne s általa feltámadt minden, a bűn által még oly lealacsonyodott lélek, ha csak a bal latorral bánatosan feléje tekint. Általa és benne feltámadnak országok is, ha még annyira is le lettek tiporva és szétszaggatva az ellenség által, mint a mi hazánk, csak Jézushoz forduljunk,, ki az út, a föltámadás és az élet. A legtökéletesebb idealizmus a lélek kialakítása Krisztus követésében — a nemzetek átalakítása a keresztény eszmék szerint. „S magyar nemzetünk óriási szerencséje — könyvében, mondja Bangha fönteralitett — hogy a nemzeti eszme benne Szent István óta legmélyebb kapcsolatba került a kereszténységgel és mint keresztény nemzeti gondolat vésődött bele a nemzet fiainak lelkébe. Budapest, ápr. 8. Az Uj Nemzedék irja: Nagyatádi Szabó István, Tomcsányi Vilmos Pál és Gratz Gusztáv miniszterek lemondása folytán a kormány helyzete megingott ugyan, gróf Teleki Pál miniszterelnök azonban formálisan nem jelentette be lemondását, mert még mindig nem adta fel a reményt, hogy az ellentétek kiküszöbölésével a kormány helyzetét megerősítheti. A helyzet súlypontja a kisgazdapártban van, amelynek szélsőséges elemei a Rubinek Gyulával erősödött Dömötör és Hentzék, nagyatádi Szabó Istvánt egyéni ambícióik jármába fogni és az erőszakos királykérdés kiélezésével igyekeznek őt a nemzetgyűlés guvernamentális elemeitől elszakítani. Minden azon fordul meg tehát, hogy a Rassayéktól támogatott veszedelmet nagyatádi Szabó István felismeri-e és Hentz sarokba állításával, esetleg kitessékelésével a nyugodt kormányzatot egyedül biztosító pártszövetség létrejön-e. Így tehát kormányválság helyett a kisgazdapárt válsága következett be. Budapest, ápr. 8. A Nap írja: A kormányzó ma délelőtt 10 órakor kihallgatáson fogadta nagyatádi István földmivelésügyi minisztert, Szabó aki a Nap munkatársának a következőket mondotta: “ A válságról azt hiszik a Keresztény Nemzeti Egyesülés pártjában, hogy nagyon rövid lefolyású lesz. Híre jár annak, hogy a szabad királyválasztók blokkjával szemben megalakul a legitimista koalíció. Az uj koalícióban résztvesznek Andrássy és pártja, Vázsonyi és pártja, Friedrich és pártja és több disszidens és pártonkivüli legitimisták. Budapest, ápr. 8. Nagyatádi Szabó István kihallgatása után 111a délután 5 órakor gróf Andrássy Gyula, a keresztény párt vezére kihallgatáson jelent meg a kormányzónál. Budapest, ápr. 8. Gróf Teleky Pál miniszterelnök a kormányzónál történt kihallgatásáról a következőket mondotta: — Formális lemondás csak Gratz Gusztáv külügyminiszter részéről történt, ő még negyedikén bejelentette lemondását, azonban felmentése iránti kérését a kormányzó még nem intézte Ez a keresztény nemzeti eszme volt közel egy évezreden át legbiztosabb támasza sokat szenvedett, sok vihart látott nemzetünknek. Nem ismeri magyar történelmet, akinek bőven kell a bizonyítgatnunk, mit köszöni nemzetünk nemcsak európai királysággá alakultában, nemcsak kulturális fejlődésében a kereszténységnek, de mit köszön neki állandóan akkor, amikor belőle merütl a nemzeti összetartozás, a nemzeti kulturmisszió s a nemzeti jog legmélyebb szentesítését, legelpusztíthatlanabb nimbuszát". A vörös zászló is nem ok nélkül volt egyformán ellensége a keresztnek és a háromszínű nemzeti lobogónak. Mi legyünk a keresztnek és nemzeti lobogónak annál nagyobb barátai, hívei, apostolai. Ez az a két talizmán, melynek varázsereje megújít bennünk és körülöttünk mindent. De kemény marokkal kell ám mindkettőt kezünkben tartanunk, bő szeretettel szivünk oltárán őriznünk. Camerra fuberta Márta bárónő, el. Nagyatádi Szabó István és Tomcsányi Vilmos Pál minisztertársaim nem a lemondásukat közölték velem, hanem csak azt a körülményt, hogy a király levele miatt a kormány zavartalan együttműködése lehetetlenné vált. A kormányzó úr kijelentette, hogy nem lát semmi okot a a lemondás elfogadására és különösen mostani pillanatot tartja erre. A kisgazdapárt alkalmatlannak óriási politikai, erkölcsi és gazdasági felelősséget vállal magára a válság provokálásával, nézetem szerint semmi közvetlen oka nincsen a kormánnyal szemben való állásfoglalására Gratz Gusztáv lemondását mélyen fájlalom, mert lemondása pótolhatatlan veszteség az országra. Remélem, hogy a pártok rövidesen érintkezésbe lépnek, hogy közmegelégedésre rövid idő alatt a válság megoldásra kerül. Budapest, ápr. 8. Értesülésünk szerint gróf Teleky Pál miniszterelnök elfogadja a kisgazdapárt feltételeit és magáévá teszi mintegy kormányprogrammal is a tegnap esti határozati javaslatot. Ez esetben a válság lényegében meg van oldva. A kisgazdapártban remélik, hogy a kibontakozás e történtek után nem lesz nehéz. Rubinek szerint a megegyezés lehetősége nincsen kizárva és amennyiben a megkapja ama garanciákat, kisgazdapárt amelyeket követel, rajta nem múlik a kibontakozás. Budapest, ápr. 8. A kormányhoz igen közel álló körökből a válságra nézve a következő felvilágosítást kaptuk : Tárgyi oka a kormányválságnak tulajdonképen nincsen, mert mindazok a követelések, amelyeket a tegnapi értekezleten a kisgazdapárt felállított, teljesittetni fognak. A kisgazdapárt minden akadály nélkül megkapja a belügyminiszteri és közélelmezési tárcát, miáltal a kabinetben a párt tagjainak száma szerint lesznek képviselve. arány-Gratz Gusztáv külügyminiszter lemondása befejezett tény. Budapest, ápr. 8. (M. T. I.) A kormányzó ur Őfőméltósága a mai nap folyamán a politikai helyzet tárgyában kihallgatáson fogadta nagyatádi Szabó Istvánt, gróf Andrássy Gyulát és gróf Klebelsterg Kunót Tom fart a politikai vilsa§. — Nagyatádi Szabó és Mrássy a kormányzónál. — Kormány tílság helyett a hispzdapárti áiság? Ismét fölmerült a nyugatmat írországi korridor terve. Budapest, ápr. 8. Az Est Belgrádból jelentik: A legutóbbi irja: magyarországi események hatása alatt jugoszláv politikai körökben ismét felmerült az a terv, hogy Csehország és Jugoszlávia között korridort létesítsenek. Ebben a kérdésben tárgyalások indultak meg Pasics szerb miniszterelnök, Kalina cseh követ és Klemment francia diplomáciai ügyvivő között. A területi kapcsolat védelmet nyújtana a Habsburg-ház restaurálása ellen és Németország imperialisztikus törekvéseivel szemben. A belgrádi kormány bizonyosra veszi, hogy az ántant a korridor ügyében támogatni fogja. A katiolikuson világbéke kongresszusa, Budapest, ápr. 8. Az Uj Lap írja: A berlini Germania értesülése szerint a világ összes katholikusai jövő évben világbéke-kongresszust fognak tartani. Ai kassai cseh hadbíróság ismét halálra itélt három magyart. Miskolc, ápr. 8. MTI. jelenti: A kassai cseh hadosztály-bíróság Schwartz Emil, Lukács Lajos és Galanda Mihály magyar embereket kémkedéssel vádolta és őket kötél általi halálra lelte. Egységesek az Ébredők. Budapest, ápr. 8. A Virradat írja: Az Ébredő Magyarok Egyesületének országos központi választmánya foglalkozott a tegnapi lapokban, különösen Az Est-ben megjelent közleménnyel, amelyek szerint az Ébredő Magyarok Egyesületének egysége megbomlik és egyik része a kisgazdapárthoz csatlakozik. Ezen tendenciózus és az Ébredő Magyarok Egyesületének egységét megbontani akaró rosszakaratú beállítással szemben az Ébredő Magyarok Egyesületének központi választmánya, mint az Ébredő Magyarok Egyesületének legfelsőbb szervezete, megállapítja, hogy azok nem felelnek meg a valóságnak. Kereskedelmi tárgyalások Csehországgal. Bécs, ápr. 8. MTI. jelenti: A Pressburger Zeitung értesülése szerint Csehország és Magyarország között április 20.-a körül újból megindulnak a kereskedelmi szerződésre vonatkozó tárgyalások. Kiníi amerénylet a spanyol király ellen. Budapest, ápr. 8. Az Új Lap írja: Madridból jelentik: Tegnap éjjel egy órakor a madridi királyi színházban egy bomba robbant fel. Alfonz spanyol király a bomba felrobbanása előtt egy perccel hagyta el a színházat. A rendőrség azt hiszi, hogy Alfonz király élete ellen akartak merényletet elkövetni. fi hobevikiih vérengzése, Budapest, ápr. 8. A Virradat írja: Kronstadtból a Times-nek szomorú híreket közölnek, mely szerint a lázadás leverésekor 7000 embert öltek meg.