Pápa és Vidéke, 1921 (16. évfolyam, 1-222. szám)

1921-04-09 / 79. szám

Tizenhatodik évfolyam 74. szám. Szom­bat Előfizetési árak: Egész évre . Fél évre . . Negyed évre Egy hóra . . 35 K Egyes szám ára 2 kor. k X KERESZTÉNY 400 K 200 K 100 K Ára 2 korona Pápa, 1921 április 9. Szerkesztőség és kiadó­hivatal: Pápa, Török Bálint utca 1. szám. Telefonszámok: Szerkesztőség 44 Kiadóhivatal ]] Ker. Nemzeti Nyomda NÉMETH JÓZSEF. Mo assumm­i y' Idealizmus — Materializmus. Az idealizmus és materializmus közt századokon keresztül dúló harc a mo­nizmus folytonos cáfolata. A lélek iparkodik az anyag fölé emelkedni, míg a test lehúz a mélységbe. Ideális és materiális eszmék és theoriák állnak egymással szemközt, míg az egyének, körök, nemzetek majd az idealizmus, majd a materializmus felé hajlanak. Az ókor pogány népei már pogány hitük, jobban mondván hitetlenségük folytán, mint népek és nemzetek a materializmus reprezentánsai s csak egyes egyének emelkednek ki a tömeg­ből idealizmusuk által. Azonban talá­lunk abban az időben is magasabbra törő áramlatokat pl. a régi görögökben s azok művészetében. A zsidóság hajlamát tekintve már az arany borjú imádása korában in­kább a materializmus felé vonz, bár rájuk volt bízva az ó­kor legfönsége­sebb idealizmusa, a megváltás ma­gasztos reménye. A kereszténységgel lépett e földre az eszményiség summája. Mióta Krisz­tus isteni életében a legtökéletesebb idealizmust megtestesítette, azóta az eszményiség minden későbbi meg­nyilatkozása valamiképen ezen legfel­sőbb befolyás alatt áll. Nem csak a martyrok, az idealizmus legnagyobb hősei s a középkor az idealizmus aranykora, de a későbbi renaissance is még erős eszményi behatások alatt van. Persze olykor csak műremekeiben, melyekhez a görög humanizmustól köl­csönözte a külső forma tökéletességét. De átsugárzott ezen a külső alakon a keresztény idealizmus fénye. „Nem az ágyús ember, sem az eke embere, hanem a keresztet hordozó­­ ember újította m­eg a világot," mondja történetíró Sepp Harnack gyönyörű szava szerint, aki a történelembe mé­lyebben betekint, látni fogja, hogy nem szavak, hanem tettek s nem akármi tettek, hanem öfeláldozó tettek, még pedig az önéletet feláldozó tettek hozták létre a nagy eredményeket. S a materi­alizmus történetirója és legjobb ismerője, Lange Albert mondja, hogy kultúránkat csak eszmék és áldozatok menthetik meg. Bangha Béla idézi ezt a három irat argumentációja mellett könyvében: „Magyarország újjáépítése és a keresz­ténység." Mesteri kézzel ecsettli művé­ben a liberalizmust és annak szükséges reakcióját:a szocializmust s m­indkettőnek erkölcsileg oly romboló hatását az egész társadalomra nézve másrészt a keresz­ténységben rejlő erőt, amely egyedül képes Magyarország újjáépítésére/újjá­szervezésére. A jelenkorban az idealizmus legha­talmasabb ellenáramai a liberalizmus és a szocializmus. Ellenkező irányban haladnak,sőt egymással ellenséges irány­ban. De benső kapcsolatok : egyenlő materialisztikus világnézetük s a ke­reszténység idealizmusának közös gyű­lölete egy­beforrasztja őket. Ez a közös, egységes gyűlölet lesz a főérdek. Min­den más különérdek, sőt ellentmondó érdek a főérdek mellett eltörpül, el­enyészik. Finom intuitióval érezte át a nagy­tehetségű északi írónő, Lagerlöff Zelma „Antikrisztusában" ezen ellentétet, ő a szociáldemokráciát állítja oda, mint az Antikrisztust a jelszóval „Országom e világról való". Ezen jelszóval jön el­lentétbe Krisztus idealizmusával s zászlót bont a materializmus mellett. A föld, az anyag birodalmát minden lelki érték fölé helyezi. Az idealizmus Krisztus föltámadásá­ban ünnepli megkoronáztatását. Nem­csak a vérrel verejtékező, megostorozott, megköpkösött, tövissel megkoronázott, meghurcolt, porban vonszolt, kicsúfolt, saját apostolai által megtagadott és elárult, szegekkel átdöfött, keresztre feszitett, a gyalázat fáján kimúló Jézus támadt fel dicsőségesen, hanem benne s általa feltámadt minden, a bűn által még oly lealacsonyodott lélek, ha csak a bal latorral bánatosan feléje tekint. Általa és benne feltámadnak országok is, ha még annyira is le lettek tiporva és szétszaggatva az ellenség által, mint a mi hazánk, csak Jézushoz forduljunk,, ki az út, a föltámadás és az élet. A legtökéletesebb idealizmus a lélek kialakítása Krisztus követésében — a nemzetek átalakítása a keresztény esz­mék szerint. „S magyar nemzetünk óriási szeren­cséje — könyvében, mondja Bangha fönteralitett — hogy a nemzeti eszme benne Szent István óta legmélyebb kap­csolatba került a kereszténységgel és mint keresztény nemzeti gondolat vé­sődött bele a nemzet fiainak lelkébe. Budapest, ápr. 8. Az Uj Nem­zedék irja: Nagyatádi Szabó István, Tomcsányi Vilmos Pál és Gratz Gusz­táv miniszterek lemondása folytán a kormány helyzete megingott ugyan, gróf Teleki Pál miniszterelnök azonban formálisan nem jelentette be lemondá­sát, mert még mindig nem adta fel a reményt, hogy az ellentétek kiküszöbö­lésével a kormány helyzetét megerősít­heti. A helyzet súlypontja a kisgazda­pártban van, amelynek szélsőséges elemei a Rubinek Gyulával erősödött Dömötör és Hentzék, nagyatádi Szabó Istvánt egyéni ambícióik jármába fogni és az erőszakos királykérdés kiélezésé­vel igyekeznek őt a nemzetgyűlés guver­nam­entális elemeitől elszakítani. Minden azon fordul meg tehát, hogy a Rassayék­tól támogatott veszedelmet nagyatádi Szabó István felismeri-e és Hentz sa­rokba állításával, esetleg kitessékelésé­vel a nyugodt kormányzatot egyedül biztosító pártszövetség létrejön-e. Így tehát kormányválság helyett a kisgazda­párt válsága következett be. Budapest, ápr. 8. A Nap írja: A kormányzó ma délelőtt 10 órakor kihallgatáson fogadta nagyatádi István földmivelésügyi minisztert, Szabó aki a Nap munkatársának a következőket mondotta: “ A válságról azt hiszik a Keresz­tény Nemzeti Egyesülés pártjában, hogy nagyon rövid lefolyású lesz. Híre jár annak, hogy a szabad­ királyválasztók blokkjával szemben megalakul a legi­timista koalíció. Az uj koalícióban részt­vesznek Andrássy és pártja, Vázsonyi és pártja, Friedrich és pártja és több disszidens és pártonkivüli legitimisták. Budapest,­ ápr. 8. Nagyatádi Szabó István kihallgatása után 111a délután 5 órakor gróf Andrássy Gyula, a keresz­tény párt vezére kihallgatáson jelent meg a kormányzónál. Budapest, ápr. 8. Gróf Teleky Pál miniszterelnök a kormányzónál tör­tént kihallgatásáról a következőket mon­dotta: — Formális lemondás csak Gratz Gusztáv külügyminiszter részéről tör­tént, ő még negyedikén bejelentette le­mondását, azonban felmentése iránti kérését a kormányzó még nem intézte Ez a keresztény nemzeti eszme volt közel egy évezreden át legbiztosabb támasza sokat szenvedett, sok vihart látott nemzetünknek. Nem ismeri magyar történelmet, akinek bőven kell a bizonyítgatnunk, mit köszöni nemzetünk nemcsak európai királysággá alakultá­ban, nemcsak kulturális fejlődésében a kereszténységnek, de mit köszön neki állandóan akkor, amikor belőle merütl a nemzeti összetartozás, a nemzeti kul­turmisszió s a nemzeti jog legmélyebb szentesítését, legelpusztíthatlanabb nim­buszát". A vörös zászló is nem ok nélkül volt egyformán ellensége a ke­resztnek és a háromszínű nemzeti lo­bogónak. Mi legyünk a keresztnek és nemzeti lobogónak annál nagyobb barátai, hívei, apostolai. Ez az a két talizmán, mely­nek varázsereje megújít bennünk és körülöttünk mindent. De kemény ma­rokkal kell ám mindkettőt kezünkben tartanunk, bő szeretettel szivünk oltárán őriznünk. Camerra fu­berta Márta bárónő, el. Nagyatádi Szabó István és Tomcsányi Vilmos Pál minisztertársaim nem a le­mondásukat közölték velem, hanem csak azt a körülményt, hogy a király levele miatt a kormány zavartalan együtt­működése lehetetlenné vált. A kormányzó úr kijelentette, hogy nem lát semmi okot a a lemondás elfogadására és különösen mostani pillanatot tartja erre. A kisgazdapárt alkalmatlannak óriási poli­tikai, erkölcsi és gazdasági felelősséget vállal magára a válság provokálásával, nézetem szerint semmi közvetlen oka nincsen a kormánnyal szemben való állásfoglalására Gratz Gusztáv lemon­dását mélyen fájlalom, mert lemondása pótolhatatlan veszteség az országra. Remélem, hogy a pártok rövidesen érintkezésbe lépnek, hogy közmegelé­gedésre rövid idő alatt a válság meg­oldásra kerül. Budapest, ápr. 8. Értesülésünk szerint gróf Teleky Pál miniszterelnök elfogadja a kisgazdapárt feltételeit és m­agáévá teszi mintegy kormányprog­rammal is a tegnap esti határozati ja­vaslatot. Ez esetben a válság lényegé­ben meg van oldva. A kisgazdapártban remélik, hogy a kibontakozás e történ­tek után nem lesz nehéz. Rubinek sze­rint a megegyezés lehetősége nincsen ki­zárva és amennyiben a megkapja ama garanciákat, kisgazdapárt amelyeket követel, rajta nem múlik a kibontakozás. Budapest, ápr. 8. A kormányhoz igen közel álló körökből a válságra nézve a következő felvilágosítást kap­tuk : Tárgyi oka a kormányválságnak tulajdonképen nincsen, mert mindazok a követelések, amelyeket a tegnapi ér­tekezleten a kisgazdapárt felállított, tel­jesittetni fognak. A kisgazdapárt minden akadály nélkül megkapja a belügymi­niszteri és közélelmezési tárcát, miáltal a kabinetben a párt tagjainak száma szerint lesznek képviselve. arány-Gratz Gusztáv külügyminiszter lemondása be­fejezett tény. Budapest, ápr. 8. (M. T. I.) A kormányzó ur Őfőméltósága a mai nap folyamán a politikai helyzet tárgyában kihallgatáson fogadta nagyatádi Szabó Istvánt, gróf Andrássy Gyulát és gróf Klebelsterg Kunót Tom fart a politikai vilsa§. — Nagyatádi Szabó és­ Mrássy a kormányzónál. — Kormány tílság helyett a hispzdapárt­i áiság? Ismét fölmerült a nyugatmat írországi korridor terve. Budapest, ápr. 8. Az Est Belgrádból jelentik: A legutóbbi irja: ma­gyarországi események hatása alatt ju­goszláv politikai körökben ismét felme­rült az a terv, hogy Csehország és Jugoszlávia között korridort létesítsenek. Ebben a kérdésben tárgyalások indultak meg Pasics szerb miniszterelnök, Kalina cseh­­ követ és Klemment francia diplo­máciai ügyvivő között. A területi kap­csolat védelmet nyújtana a Habsburg-ház restaurálása ellen és Németország im­perialisztikus törekvéseivel szemben. A belgrádi kormány bizonyosra veszi, hogy az ántant a korridor ügyében támogatni fogja. A­ kati­olikuson­ világbéke kongresszusa, Budapest, ápr. 8. Az Uj Lap írja: A berlini Germania értesülése szerint a világ összes katholikusai jövő évben világbéke-kongresszust fognak tartani. Ai kassai cseh hadbíróság ismét halálra itélt három magyart. Miskolc, ápr. 8. MTI. jelenti: A kassai cseh hadosztály-bíróság Schwartz Emil, Lukács Lajos és Galanda Mihály magyar embereket kémkedéssel vádolta és őket kötél általi halálra lelte. Egységesek az Ébredők. Budapest, ápr. 8. A Virradat írja: Az Ébredő Magyarok Egyesületének országos központi választmánya foglal­kozott a tegnapi lapokban, különösen Az Est-ben megjelent közleménnyel, amelyek szerint az Ébredő Magyarok Egyesületén­ek egysége megbomlik és egyik része a kisgazdapárthoz csatla­kozik. Ezen tendenciózus és az Ébredő Magyarok Egyesületének egységét meg­bontani akaró rosszakaratú beállítással szemben az Ébredő Magyarok Egye­sületének központi választmánya, mint az Ébredő Magyarok Egyesületének legfelsőbb szervezete, megállapítja, hogy azok nem felelnek meg a valóságnak. K­ereskedelm­i tárgyalások Csehországgal. Bécs, ápr. 8. MTI. jelenti: A Press­burger Zeitung értesülése szerint Cseh­ország és Magyarország között április 20.-a körül újból megindulnak a ke­reskedelmi szerződésre vonatkozó tár­gyalások. K­in­íi amerénylet a spanyol király ellen. Budapest, ápr. 8. Az Új Lap írja: Madridból jelentik: Tegnap éjjel egy órakor a madridi királyi színház­ban egy bomba robbant fel. Alfonz spanyol király a bomba felrobbanása előtt egy perccel hagyta el a színházat. A rendőrség azt hiszi, hogy Alfonz király élete ellen akartak merényletet elkövetni. fi hobevikiih vérengzése, Budapest, ápr. 8. A Virradat írja: Kronstadtból a Times-nek szomorú hí­reket közölnek, mely szerint a lázadás leverésekor 7000 embert öltek meg.

Next