Pápa és Vidéke, 1943 (40. évfolyam, 1-52. szám)

1943-02-14 / 7. szám

40. ÉvMyiflU?. ukm. 1APÁESYL V MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. Előfizetési ára: Egy évre 10"0 P, negyedévre 2­50 P. KERESZTÉNY POLITIKAI HillUP. Felelős szerkesztő: Kerényi Olaff Szerkesztőség: Horthy Miklós fő­ u. 12. Telefon: 12-72. Kiadóhivatal: Korvin­ utca 3. Nem adtuk el és el se adnánk soha semmiért sen­kinek sem magyar életünk, magyar föl­dünk, magyar örökségünk elsőszülött­ségi jogát. Oktalan Ézsauként egy tál lencséért, pillanatnyi előnyökért, kéz­dörzsejtgető szívességekért nem mon­dunk le arról, hogy idehaza, saját ott­honunkban ne mi legyünk az urak. Olyan félszeműen sandítok se vagyunk, hogy csak egy bizonyos nemzettől, ha­talomtól óvnánk fél­tve az érdekénket! Nem! Mi következetesen mindenkor, mindenkivel szembenállunk, aki nem a magyar érdek képviselője, aki idegen célok érdekében hitegető mesék mázá­ba bújtatja önző, alacsonyrendű gon­dolkozását.­­­­ És azt sem engedjük, hogy bármi­lyen szépen duruzsoló, bármilyen tet­szetősen szervírozott idegen logikával becsapjon bennünket akármilyen ügyes Jákob is. Az elaggott Izsákot is csak azért tudta becsapni annak idején Já­kob, mert vak volt. Vak volt, bár Jákob hangját megismert­e, mégis hagyta má­giát megtéveszteni és az áldást nem arra adta, akit a természet elve alapján az megilletett volna. ,De mi nem vagyunk vakok! Mi lá­tunk, nagyon jól látunk. Látjuk ki, hogy kik akarnak bennünket rászedni, látjuk, hogy miként szeretnének bennünket sa­ját otthonunkban vagyonitokból kifor­gatni. Jákob hangja kísért, de mi meg­ismerjük. Tudjuk, hogy a napi és harc­téri eseményekről szólva egyesek miért számunkra olyan nag­yon is idegen szempontok szerint ítélik meg a történ­teket­, örök igazság marad, amit akar­nánk, szívesen elhisszük. Abban a mód­ban, hogy a ki milyen forrásból eredő hí­reit milyen arckifejezéssel­, milyen hang­nemben, milyen modorban terjeszti, ab­ban már benne van az a sokszor nem is leplezett óhaj, hogy tehát ő voltaké­pen hogyan is szeretné látni a dolgok menetét. Ézsau kezét, a munkás magyar kezet lehet utánozni, markírozni lehet a nagy magyart, lehet hazafércő nagyké­pűséggel tipródni a politika forró ká­sája körül, de Jákob hangja mindent elárul Az a hangnem, az a tónus, az a hanglejtés, ahogyan útnak bocsátódnak az egyes hírek, — legtöbbször tudatosan pánikkeltő, lelki depressziót eredmé­­nyezni akaró rémhírek, — az mindig jellemző, az letagadhatatlanul karakte­risztikus. Vigyázat! A kisemmizett Ézsau tragédiája fenyegeti a mi fajtánkat is! Természetesen ebbe mi nem nyug­szunk olyan egykönnyen bele. Ehhez még mi is hozzászólunk, még nekünk is van jussunk a saját portánkon rendel­kezni. Utolsó csepp vérünkig­ védjük magyar életünk, magyar kenyerünk ma­gyar izét, magyar aromáját. Semmiféle fajta nációnak el nem adjuk soha a füg­getlenségünket. Golgotáztunk már ele­get, a mi Kálváriánk stációi is nagyszá­múak. Voltunk bilincsbe vert, gúzsba kötött rabok, az otthonainkat átrendez­ték nem egyszer saját börtönünkké, de mégi sohase voltunk aljas árusok, akik a jól leplezett gyékényeiken, nemzetközi érdekeltségük egy tál lencséje mellett árulgatják a független magyar életcélo­kat. Júdásaink, Istennek hála, elég ke­vesen voltak. Oly kevesen, hogy soha­sem lehetett őket a nemzet egészével azonosítani, egynek tekinteni. Minthogy pedig ebben a lelki fel­ajzottságban élünk, nézünk és látunk, az se mind­egy, hogy mit és hogyan val­lunk. Nem mindegy, hogy ki milyen magatartással beszél a bennünket vé­res közelségből érintő ügyekről, hogy ki milyen hangforrásokból eredezteti és szeretné folyóvá, árvízkeltő folyam­má duzzasztani hitözönét. Nem mind­egy! És nem tűrjük, hogy védtelenül a szemünkbe lehessen nevetni, hogy vendégjog sutbadobásával az »adj a tót­ a nak szá­lást« elv öntudatával lehessen fülünk hallatára ellenfeleinkért lelke­sedni. Jákob atyját is megtévesztő, tu­datosan félre­vezető hangját nem vissz­hangozzuk, nem rezonál bennünk. Tud­juk, hogy mitől hogyan kell éreznünk. És­ van bátorságunk, van lelkierőnk ah­hoz is, hog­y sebeink véres sikertelensé­gei felett is szemlét tudjunk tartani. Se­beinket az orvoslás keresés komolysá­gával és felelősségtudatával vizsgálgat­juk és nem az öngyilkosjelölt buta kár­örömével. Sebeinkről nem türelmetlen jajveszékelő orditozással értesítünk má­sokat; nem vagyunk kuvikkoló halál­madarak. Magyar sebeinkről Urunk szent sebeinek kijáró Krisztus tisztelet hangján szólunk. Nem kapkodunk ide­gen kuruzslók »lám,­­ám«, »ugye, ugye« stílusú tanácsai után, sőt azokat kere­ken visszautasítjuk. És várjuk a szebb jövőt, ami jön, mert a költő szerint jön­nie kell­. " Amiígy ránk nem virrad ez a boldog ünnep, amíig nem allelujázhatunk, addig is emelt fővel, magyar öntudattal jár­juk a­ mi magyar életünk elrendelt ös­vényeit és nem hagyjuk le­téríttetni ma­gunk senkitől, senki kedvéért soha! Vigyázat! Ézsau tragédiája vissza­járó kísértet. Miért kevés a gyermek Pápanyőgéren? Amikor a Haldokló város c. cik­kemben szűkebb hazámnak, Pápának népszaporodási arcát mutattam be ol­vasóimnak, igen sokan azzal gyanúsítot­tak meg­,­­hogy tisztára az irigység for­gtatta meg tollamat a keserűség tintá­jában, mintha az egyeb­enke és kettőkés családapák viszonylagosan kevesebb gonddal és veszkődéssel járó életkörül­ményeit sírnám vissza. Meg is magya­rázták a jótét­jeikek, hogy kár a szizi­fuszi munkai minden betűjéért, amit jó­ra törő szándékkal papirosra vélek, mert először is éppen azoknak a füléhez nem ér el­­ a hang, akiknek címezve van, m­­á­sodszor pedig különb embereknek sem sikerült ennek az »átkos féregnek« or­vosságát m­egta­lá­lniok. Lehet hogy igy van. A tollat azon­ban csak azért sem teszem le! Lehet, hogy hiábavaló munkát végzek, d­e ,úgy érzem, még mindig jobb valamit csi­nálni, a jó ügy érdekében, mint semmit. Ez a kis írásom pedig legyen az a Va­lami, amely — hiszem — a semmin­t több. Az elmúlt nyáron Pápagenyerre ve­tődtem. Valami kis dolgom akadt ott. Tiszta, rendes község. A bakonyalji köz­ségekhez viszonyítva feltűnően csínos házak. Hófehéren tartott falaik vakíta­nak a napfényben. A falu ott húzódik meg Vanyola, Gecse, Vaszar és Lovász­patona határainak találkozásánál. Va­lóban meghúzódik ott, hiszen csak a környékkel ismerős atyafi tudja a já­rást Nyőgér felé. Ugyanis tavaszi olva­dás vagy télvíz idején istenkísértés számba ment 1942. előtt Nyőgérre sze­kerezni 1942-ben építették meg­ a be­kötő­ utat Nyőgér és Vanyola között. Mivelhogy Vanyola a plébánia és a jeg­yzőség székhelye. Ara 20 § k Fliis­t Pépa, 1943, február 14., vasárm „Aki azt akarja, hogy a béke csil­laga ragyogjon és megmaradjon a társa­dalom felett, együttműködik azon, hogy olyan állami felfogást és gyakorlatot hoz­zon létre, amely az ésszerű fegyelmen, nemes emberiességen és a keresztény szel­lem felelősségtudatán alapszik.” XII. Pius pápa (1942. karácsonyán) A község alapítása és betelepítése. A községet Róbert Károly idején Lotharingi­ából betelepített németek alapították. Később lett a község tulaj­donává. Az 1890-es években a Pápa-Ugodi Hitbizomány eladta az addig csak haszonbérlő nyőgérieknek a köz­ség lakói által, hszonbérben bírt birto­kot örök áron. Ezzel aztán birtokos ál­lampolgárokká váltak a nyőgériek. Az elmúlt 600 év alatt hűségesen megőrizték őseik nyelvét a nyőgériek és házi használatra bizony csak a óné­metet használják. Ennek magyarázata többek között az is, hogy a legutóbbi időkig féltékenyen­­ vigyáztak arra, hogy gyermekeik házassága nyelvileg »tiszta« legyen. Legújabban a házasságok nyel­vileg 60 o/o-ban vegyesek. Érdeklődésre tarthat számot, hogy a nyőgériek vélet­lenül sem házasodnak yanyolaival­. Csót és Vaszar e tekintetben a pálmavivő. A­­ vanyolaiaknak csak a földjeiket vásá­­­rolják — de azt is pénzért! Eddig kb.­­ 120 kat. holdat mondanak magukénak s a nyőgériek a vanyolai határból. Nyőgér — Amerikában. Ez is egyik sajátossága a falunak. Olyanforma értelme van, mint egyidő­ben volt­ annak a szólás-mondásnak, hogy Budapest után a legnépesebb ma­gyar város.­ Bécs De amíg ez csak majdnem igaz, fanyar ízű, akasztófahu­mor volt, addig amaz élő valóság. 627 nyeigéri származású él Amerikában, és csak 251 lélek lakik Nyőgéren. (És hány ilyen színmagyar község van Szen­t István országában!) Pedig a tagadha­tatlanul szorgalmas, életrevaló, a rögbe húsz körömmel belekapaszkodó német­fajú hazánkfiát csak nagy dolgok kény­szeríthették arra, hogy a messzi tenge­rentúlra vándoroljon — kenyeret ke­resni. Mert ezért mentek a nyőgériek Amerikába. Küldték is haza a degeszre hízott pénztárcákat! Amerikában szer­zett pénzzel fizettek a község határáért, de a vanyolai 120 holdért is. A pénzfor­rás azonban az előző világháború kez­detével bedugult. Fáj is a nyőgériteknek­, és eléggé szomorú szívvel tekintenek a szomszédságukban fekvő, és a Szombat­helyi papnövelde tulajdonát képező cu­hapusztai, mintegy 400 holdas gazdaság felé, melyet — mint hírlik — a kisha­szonbérletek címén a határos falvak la­kói között osztanak szét. Az elmúlt években már kaptak az említett gazda­ság birtokállagából 64 holdat. Nyilván kevés a föld, kevés a gyermek. Az egykekutatók mindnyájan va­lami azonos okot keresnek, amely­­ azíz­ben egymástól távoleső települések la­kói között a hasonló népfogyasztói be­tegséget előidézi. Pedig — szerény vé­leményem szerint — az ok helyenikin­t lehet más és más. Nyőgéren feltétlenül a földtelenség. Nézzük csak! 600 évvel ezelőtt a be­telepített 17 család bírta a nyőgéri ha­tárt. (A 17-ből ma már csak 3 család­ >1, amely töretlenül vezeti vissza szárma­zását Lotharing­iába; a többi Ganna, Te­vel, Szűcs, fenyőfőről húzódott be Nyő­gerre, kiknek elődeik a 17. század máso­dik felében a Sváb Jura vidékéről­ tele­pedtek le Veszprém megyében.) Ez a 17 család 6 évszázad alatt közel 1000 főre szaporodott. A szaporodási feles­leg, melynek a község határa életlehető­­séget már biztosítani nem tudott — Amerikába vándorolt. De csak addig, amig nyitva volt az édenkert kapuja. Az pedig 1914-ben végleg bezárult. Ezzel aztán megkezdődött a túlnépesedés elle­ni mesterséges védekezés: az egyke. Beszélnek a számik. Kevés a föld.­ ­ A község határa 374 kat. hold szán­tó, és 130 hold legelő, rét. összesen 505 hold. Egy lélekre eső átlag kereken 2 a kat. hold. Országos viszonylatban nem legrosszabb. Terjeszkedni a A község lakóinak lélekszáma: 1921-ben , 304 1930-ban , 172, 1940-ben­­ ,252, 1942-ben ,251. Amerikának nem hid adni, a hazai földnek nem ad, mert.

Next