Református teológiai akadémia és gimnázium, Pápa, 1867

Bölcsészeti rendszer lélektani alapon

Bölcsészeti rendszer lélektani alapon. A bölcsészeti kutatás, vizsgálódás és gondolkodás, a kö­nigsbergi tudós Kant Eramanuelnél nyert ismét oly alapot, mely mélyítve, majd más tekintetben egyszerűsítve, az újkor leg­nagyszerűbb s következetesb rendszerének nyitányául tekinthető. Midőn Kant az emberi ismeret­i tudás rendszeres fölépítésében két nagy, és egymásnak merőn szemben álló elvet, tudniillik az általános állag és egyenkénti dolgok ismeretén alapuló elveket találta volna fel, nagyon megakadt a bölcsészeti tudás egységes volta fölött tájékoztatásában. Belátta mindegyik fél igazságát, fölismerte azontúl egyoldalúságaikat is. Törekedett egyesítésekre, a szellem és természet szoros egységére , az előbbi elveket kép­viselő rationalismus és empirismusnak az ismeret tárgyaivá te­vésére , az ismeretalkotó lélekképességek megbírálása s vizsgálá­sával. Kant nagyon sokat tett az emberi szellem tudatának kife­jezésében, de még­sem mindent. Rendszerének igazságául a Fichte János-féle öntudat állás­pontja jött elő. Fichte határozottabban kiemelte a szellem subjec­tivitásának érvényét a bölcsészeti tudásban. Levén szerinte a tu­dományok egyes bizonyos tárgyak ismeretei,­­ a bölcsészet pedig n­emez ismeretek, s azok oka és törvényeinek ismerete: nevezte a bölcsészetet a tudományok tudományának. Ismeretének rendsze­rében legfontosabb a nem-énnek, vagy­is a külvilágnak az ön ál­tal határoztatása. De mivel a természetvilágot és erkölcsi életet bölcsészeti vizsgálódásaiban vagy figyelembe sem vette, vagy egy­oldalúan tekintette, és a szellem s természet közt levő különbséget nem hogy megszüntette volna, sőt ellentétre fokozta: rendszeré­nek kiegészítőre lett szüksége, így következett Schelling Frigyes bölcsészete. Nála a Fichte által megalapítni akart ideal-realismus realidealismussá lett. Kant ,urtheilskraft­ján építi föl bölcsészeti tudatát, a szellem és természet egységét azok ugyanazonságában találja föl. A helyett tehát, hogy a Fichter ellentétet megoldaná, egyszerűen tagadja, s és ez által az ennek erőteljes cselekvé­kenységét nála a tétlenségig szálló szemlélés váltja föl. — A ter­

Next