Református teológiai akadémia és gimnázium, Pápa, 1873

e­ ségéhez van kötve, — és vagyonösszeségekre (universitates bonorum) melyeknél valamely vagyon­nak tulajdonitatik egy láthatatlan, magában a vagyonban rejlő alany. Amazokhoz tartoznak általában véve a testületek, az utóbbiakhoz a legtöbb alapítvány és a nyugvó örökség (hereditas lacens). A lis­cust, mint különjogi személyfajt felemlíteni többen azért tartják szükségtelennek, mivel benne csak a­z állam nyilvánul vagyonjogi oldaláról, az állam pedig szintén nem egyéb mint (universitas persona­rum), vagy­is (universitas omnium civium). Mindazáltal mások meg a fiscust egészen külön álló jogi személynek tartják. Ezen imént elősorolt egyes fajoknál megállapodik legtöbb jogász s minden kísérletet, mely jogi személyek fogalmát még egyéb jelenségekre is kiterjeszti, elhibázottnak és igazolatlannak nyilvánít iII. A jogi személyek akarat és cselekvési képessége, a­ogy valaki egyátalában jogügyleteket létre­hozhasson, benne cselekvő működés kíván­tatik, a cselekvőség ismét akaratképességet tételez fel, minthogy e nélkül minden tevőleges cselek­vény, következőleg a legtöbb és legfontosabb jogviszonyba való lépés merőben lehetetlen. Cselekvényeket csak emberi egyed végezhet, de nem jogi személy, még akkor sem, ha emberek összesége alkotja. S épen mivel minden jogi személy fiction alapul, világos hogy azon­ puszta fogalomnak, mely itt a személyiség alanyát alkotja, nem lehet valóságos akaratot tulajdoní­tani. — Ha mindjárt valamely testület összes tagjai teljes egyetértéssel végeznének is el bizonyos cselekvényt, az utóbbi azért még­sem volna a testület, hanem csak az egyesek cselekvénye. — Ámde e fogyatkozás mellett a jogos személyek, melyeknek alkotására a kényszerű szükség vezetett, vajmi tökéletlen léttel bírnának, sőt a legtöbb esetben tulajdonképeni rendeltetésüket be sem tölt­hetnék. Mily parányi volna valamely testület, vagy alapítvány hatásköre, ha sem vagyont nem sze­rezhetne, sem szerződéseket vagy általában jogügyleteket nem köthetne, sem akarat­nyilvánítási képességgel nem bírna. Ez anomálian lehetetlen máskép segíteni, mint az által, hogy ily jogalanyok­nak képviselők által cselekvési képességét fogadjuk el. Itt is ugyan új nehézséggel találkozunk, avval t. i. hogy arra, miszerint valaki képviselője által cselekedhessek, rendszerint ő magának is sa­ját akarattal kell bírnia, melynek a képviselő csak végre­hajtója — s így jogi személyeknél ma­gában véve még ezen kisegítő eszköz sem használna; de valamint a jog ezen szigorú szabálya alól cselekvésre képtelen természeti személyeknél p. o. serdületlen gyermekek, és őrülteknél engedtetett kivétel, úgy e kedvezmény másrészt a jogi személyekre is kiterjesztetett. A képviselet ezen neme, mely itt nem csak a képviselt akaratának végrehajtására, hanem magára az akaratra is irányul, egy új és pedig azon fiction alapul, miszerint az, mit bizonyos személyek határoznak és cselekesznek maga a jogi személy akaratja és cselekvénye gyanánt vétetik. Ezen a jogi személyek akaratját és cselekvényeit involváló határozatok mikénti alkotása és végrehajtásáról amazok szervezete s illetőleg alapítványoknál rendesen az alalapítónak az alapító oklevélben kifejezett akarata, vagy pótlólag az állam, mint főgyámi hatóság gondoskodik. A jogi személyek sokfélesége nem engedi meg, hogy a szervezetük iránt általános, vala­mennyire egyaránt kiható szabályok állíttassanak fel; csak­is azt lehet valamenyiről állítani, mi­szerint az államhatalom irányukban felügyeleti jogot gyakorol, mely ahhoz képest, amint fennállá­sukban kisebb vagy nagyobb mértékben érdekelve van, ismét különbözőkép nyilvánulhat, s mai nap általában határozottabb mint p. o. a rómaiaknál volt, főleg azért, mivel az állam központosító kormányhatalma jelenleg részletesebben van kifejlődve és biztosítva, m­int régenten volt. Másrészt

Next