Református teológiai akadémia és gimnázium, Pápa, 1875

. E történelmi elbeszéléshez semmi magyarázat sem szükséges. Világosan benne fekszik ez elbeszélésben ez az ítélet: lásd te rövid­látó egyházkerület! a nagyszerűt, a dicsőt, az örök igazságot nem értetted meg, de az utat tört magának. Távol legyen tőlem, hogy bíróul akarjam magamat e dologban feldobni; távol legyen az a gondolat, mintha az egyházkerületnek védelemre, és éppen általam, volna szüksége. Tettét az egyházkerü­letnek, melynek élete nem egy emberélet, maga a történelem fogja vádolni vagy igazolni. Semmi többet nem­ akarok én, mint felmutatni, s rövid vonások­ban előadni azt, amit Immanuel Hermann Fichte a mai idő igen te­kintélyes philosophusa Hegel philosophiájáról ír, éppen azon évben, melyről a nevezett Névtár kelt, megjelent ily című művében: „Die theistische Weltansicht, und ihre Berechtigung " E müvének 90. s több lapjain így ir a tudós észlelő: „A pantheismus sem idegen a theismus azon tételétől, hogy az istent csak az isten által tudhatjuk, és ismerhetjük. De ha e tétel úgy értelneztetik, mint ezt a pantheismus értelmezi, hogy t­i. az istentu­dat az emberben az istennek önmagáról tudása, az isten magát tudó személyiség csak az emberben, és ember által lesz, akkor tévedéssé válik ama felséges igazság, és annyival rombolóbb, vészterhesebb, minthogy közel áll az üdvös meggyőződés és gondolkodáshoz; való­sággal pedig annak paródiája és karikatúrája. . . E félreértés abból ered, hogy bizonyos közbelső tagok és fogal­mak figyelmetlenül mellőztettek, s átugorva lettek, úgy, hogy azt kell mondanunk, miszerint a tévedésnek ki kellett előbb képeztetni, s a legvégső határig elmenni, hogy annak eredeti forrására visszamehes­sünk, és azt betömhessük. Megengedjük, hogy Hegel, e tan főképvi­selője, s talán egy-két barátja is, tudtak ehhez egy oly érzelmet csa­tolni, mely összefért az igaz vallásos érzelemmel, de a döntő kicsit még akkor neki állt be, minthogy a fogalmi álláspontnak belső két­értelműsége még nem volt ismeretes. Annyival szükségesebb hát, és éppen ma szükséges, hogy ama kétértelműségnek utolsó leplét is föltakarjuk. Mert alig mondunk so­kat, ha azt állítjuk, hogy mostani műveltségünk ferdeségeinek, külö­nösen ahol a modern tudományosság öltönyében lép fel, összes gyö­kérszálai amaz igazi pantheista hajlamban vannak, mely az általánost, a Nemet (genust az Egyed (individuum) fölé helyezi, és az egésznek lényegét, czélját csupán a Nemben találja; az Individuumban pedig csak az enyészet, egy általános folyamat (processus) értéktelen mo­mentumát látja, mindenütt csak szükségességet, mechanismust vél, és

Next