Pápai Lapok, 1874 (1. évfolyam, 1-35. szám)

1874-08-02 / 14. szám

ipar- és kereskedelemre csökkentő hatását — a vásárjognak az említett községek részére leendő engedélyezését ellenzi. Olvastatott Czink János rendőrkapitány jelentése, melyben ellene a csizmadia sátrak elhelyezése tárgyában hozott tanácsi határozat végrehajtásának megakadályozása céljából Kalmár Is­tv. Vágó Ign. és Vágó László városi képviselő részéről tett hivatalból, elmozdítás célzó fenyegetésekért és szóvali sértésekért elégtételt kér. A közgyűlés a végrehajtásnak alapul szolgált határozat jogos­sága kérdésének elbírálását mellőzve, az eljáró városi tisztviselő bántalmazásáért a panaszlottak tettei felett ro­szalását fejezi ki. Az ügy tárgyalása folyamán egy képviselő a tanukén sze­replő egyik legbuzgóbb s tekintélyes állású városi tisztviselő ellenében sértő kifejezéseket használván, széksértési birságban elmarasztaltatni inditványoztatott; ő azonban szavait nyomban visszavonta, ez által az ügy békés uton kiegyenlítve jön. A jegyzőkönyv hitelesítésével Brader Sámuel, Horváth Kálmán, Pék Antal, Szelestey Lajos és Tarczi Dezső képvise­lők bízattak meg. h, s, Rosz szokásaink. II. Menjünk tovább. A magyar ember áldomást iszik, ha elad valamit; ál­domást fizet, ha vesz valamit. S ha még a kellő józan mér­téket megtudná tartani ! De csak az első üveg bor drága, a többi szóba sem jön, — folyik mint tenger, mig birja erszényünk, mig virágzik hitelünk. Mi megünnepeljük, megtartjuk dúsan teritett asztalunk mellett születés- és névnapjainkat. Sokkal jobban tudjuk azt, mely napokon s mely falukban esnek a bucsuk, ezek a dőzsölő időt s pénzt emésztő dinom-dánumok, mint azt, hogy mikor kezdődik a tavasz vagy ősz. Csuda-e azután, ha a folytonos tivornya és dologtalan­ság után habár lassacskán is, de elfogy vagyonunk. Csoda-e habár halk léptekkel, de biztosan bekopogtat ajtónkon a nyomor, e páncélos férfiú. Csoda-e, ha birtokunk egymás után száll idegen kézre s vele a hazai föld nem magyar kezekre !! Nálunk ünnepnapok sem arra valók, hogy azokon Is­tennek az elvett jókért hálát adjunk, s jövőre segítő ke­gyelmét kérjük, vagy ha úgy tetszik, hogy azokon a hét­ fáradalmi után magunkat kipihenjük, s a következő hét napjaira erőt mentsünk. Dehogy ! Ha már vasárnap vagy egyéb ünnepnapot ülünk, már akkor csakugyan többféle és jobban készített ételeket kell ennünk. Már akkor töb­bet s egész a részegeskedésig kell innunk ös­sze-vis­­sza mindent, egészségünk legnagyobb rontására, vagyo­nunk lehető pazarlása végett. Sőt megtoldjuk a vasárnapon az úgynevezett „blau Montag"-gal, hogy még azon összeget is elfecséreljük, mi tegnapról még tán véletlenül megma­radt, hogy még azon helyeket is meglátogathassuk, hová az előző nap rövidsége miatt el nem juthattunk. Ezen utóbbi ros­ szokásnak kimaradhatatlan követ­kezménye az, a­mit ismét saját szemeinkkel láthatunk, hogy városunkban gomba módjára szaporodnak a korcsmai s egyéb mulató helyiségek.­­ Ezek pedig a társadalomnak véleményem szerint élősdi növényei, életerőt szívó nadályai. Szólljak-e a kártyázásról, erről a testet és lelket egy­aránt gyilkoló, oly ijjesztő, oly óriás mértékben elterjedt ros­ szokásról. Hány családot juttatott már tönkre ezen ördögi szenvedély , mely elvakítja az édes atya, a családfő­­ józan látását, hogy meg ne­ lássa a sínylődő családi kört; : mely bedugja az édes atya füleit, hogy ne hallja az éhség­­ miatt otthon síró gyermekei kínzó sírását. Nagy hibája társadalmunknak azon elterjedt valódi­­ félszeg magyar közvélemény , mely a munkát lealacsonyí­tónak, megbélyegzőnek tartja. — A társadalom kicsinye és nagyja, örege és ifja méltó vág­gyal csak­ arra törekszik, hogy mielőbb gond és minden munka nélkül élhessen. Mily balvélemény ez. Mily rosz szokás ! A munka az Istennek legnagyobb áldása. Jól mondja hazánk koszorús költője Jókai Mór ,,az imádkozás után a munkálkodás a legszebb isteni tisztele­t." Igaza van. A mun­kálkodás fűszerezi ételünk, italunk s alvásunkat, a földi lét ezen legszükségesebb szent háromságát. A munkálko­dás tartja főn egészségünket, edzi tagjainkat, nyújt ön­érzetet a bajok között. Mint őrző angyal megóv bennünket minden résztól, minden gonosztól. Hisz a henyélés az ör­dög párnája.­­ És a­mi fődolog: a munkálkodásnak, a a munkakedvelésnek iker­testvér­e a józan takarékosság, a vagyonosodás, a gazdagodás­ eme sarkköve. Lehetne még tovább is folytatni e sorozatot, de sza­badjon hinnem, hogy a felhozottak is eléggé meggyőzhették bármelyikünket is arról, mik annak okai, hogy a társadalom majd minden osztálya, különösen a középosztály, oly feltű­nően elnyomorodik. Vessük el tehát mi előbb rosz szokásainkat vagy ha ezt azonnal teljesen nem tehetjük, legalább módosítsuk, vonjuk szűkebbre. Nagy köz van a józan mértékletesség s a tönkretevő pazarlás közt. Meg lehet tartani az ös­szoká­sokat, de nem kell azokkal elszegényítő­ fényűzést űzni. In­kább a benső, a valódi nagyságra törekedjünk, mint szap­panbuborék fényű s idejű külső csillogásra. Az emberiség hova tovább szaporodik, népesebbé lesz a föld, nehezebb lesz a létérti küzdelem. S ha mi a­helyett, hogy az idő követelte takarékosságot, s munkálkodást, köz­jóra törekvést igyekezvén a társadalom minden rétegeiben meghonosítani, elterjeszteni, megszilárdítani, görcsösen ra­gaszkodunk az áldottabb boldogabb kor rosz szokásaihoz : ne csodálkozzunk, ha oldott kéveként pusztulunk s ve­szünk; ne csodálkozzunk ha az életrevalóbb s a körülmé­nyekhez alkalmazkodni tudó más népfaj lassanként tölibénk kerül s elnyel bennünket. A csudák korszaka, ha ugyan volt valaha, rég lejárt. A sült galamb ma már senkinek sem repül szájába. Az Isten is csak azokon segít, kik a célra vezető eszközök­kel élnek. Tisztelt olvasóim! Mint gondos kertész iparkodtam a gyomokat kiirtani. Mert a nemes növény nem akkor nő, ha azt csak elültetjük, de sokkal inkább akkor, ha az illető nedvet tőle elrabló dudvát kiirtjuk; szintúgy van ez a társa­dalomban is, ha irtjuk a hibákat, a ros­ szokásokat, az ál­tal tért nyitottunk a jóknak.

Next