Pápai Lapok, 1876 (3. évfolyam, 1-53. szám)

1876-06-03 / 23. szám

23 szám. III, évfolyam. megyeházzal szemben, intézendők. Vegyes tartalmú társadalmi hetilap A pápai jótékony nőegylet- az ismeretterjesztő egy I­­. kertészeti társulat, lövész- tűzoltó- és a „Memir*-e<»:vlet fj­iplulaj<lon­o­­s felelős szerkesztő I*. Szabó Ivái'ol. A­llilMlol «'»Í­.Í <1 í fak­ térfogat szerint számítatnak: 18Q eentim. 20 kr, •'><>• eentimeterért .'><­ kr, TOQ eentimeterért 7(1 kr, 10<O eentim. I frt, UiOQ eentim. I frt i­l kr, 200Q eentim. I ft, SO kr, r.OOQ e.•nlin.. i Irt. i­l kr, illilQ eentim. 5 Irt. A k­özb­eeső térfogatoknál a következő magasabb sok dijra számítatik. b­élyegdij mindig kü­lön fizeten­dő. A lap szellemi részét illető közlemények i­z­erkesztő lakására: Anna-tél-­ifi. sz. a küldendők. Előfizetési és hirdetési díjak, felszóllamlások, a kiadói teendők­kel megfőzött Wa­jdits Svái­cs úr könyvkereskedésébe. Pápa, nyárelő :i. .Megjelenik e lap hetenkint egyszer, szombaton, egy íven. l'MÖlizetési < I í,j;i lv l Egy évre 6 fr. Két évre 5 tr. Negyedévre 1 tr :><­ kr. A pü­nkösti tüzes nyelvek. JMl­olnap pü­nköst ünnepe lesz.­­ Egy történel­mileg nagy és nevezetes nap­­­i keresz­tyénség világtörténelmi s társadalmi meg­. .... . . . alakulásának nagy és nevezetes napja.— A magasztos vallás eszme, melyet az Ú­r kije­lenten. a nagy humánus elvek, a szabadság és testvériség eszméi, e napon lettek valósággá: e napon léptek át a történelem terére, a gya­korlati élet termő földjére. Ezen nap omlott össze a nagy v­irsiijé­pü­­le­t, melynek falait ezredévek lakták, s mely­ben a válási fa­n­a­l­i­s­m­u­s, a l­üi­r­e­l­m­e­t­­ l e n s é g é s e tu I» e r t e I e 11 s é g, ö n k é n y é s zsarnokság, udvarán pedig népnyomor, s /. o I g a s á g, lelki v a k s á g. b o I d o g t a I a n­ ság lakozának.­­ Ezen nap tétetett le alapja egy új h­­áznak, melynek asztala minden em­ber számára meg van terítve: ablakaiból sza­bad kilátás nyílik mindenfelé: falai közü­l az ön­k­é­n­y­e­s­­­­s­a­r­n­okság, udvarából a n­y­o­m­o­r és szolgaság számű­zelvék. — Itt mindenki egyenlő, ilt minden ember boldog s megelége­dett. kell, hogy legyen. Az oss/comiloll nagy v­i­l­á­gé­p­ü­­l e­z volt a j­u­d­a­i­s­m­­u­s és p­a­g­a­n­i­s­m­u­s; az ú­j h­­á­z pe­dig, melynek alapja, talpköve letétetett, volt a mai­asztos v­ilágkü­ldetésü k­e­r­eszt­y­é­n­s­é­g. Ugyan miből építé új házat a keresz­tyénség: hol vette a lelket, hol vette az épí­téshez megkivántaló s feldolgozandó anyagokat? Hiszen minden parányi tér, minden talpalatnyi föld el volt foglalva, s az ezredéves világ­rendszerben még elég erkölcsi s posi­tiv erő volt arra nézve, hogy féljen a haláltól és­­­­ hajtsa az életet. Ki és mi dönté­se, alapjaiban mi és ki rendíté meg azon óriás épületet, melynek ajta­jai s kapuit hatalmas fegyveres nép őrizte: falait és bástyáit az ököljog támogatta, mely­nek trónján a despotismus, a A T érők és De­cin­sok uralma nem ismert irgalmat, ember­séget és bocsánatot.— Ki meri megtámadni az ezredéves uralkodásra számított nagyszerű várpalotát, melynek ura szabadon rendelke­zett a családok békéjével és nyugalmával, az országok és népek vérével és vagyo­nával: ki. elég vagyonnal bírt és rendelkezett arra, hogy az o­lt­á­r e­m­b­e­re­i­t, a vallás szol­­ gáit. a p a p o k ;i l és i r á s l u d o k a I is ni a g á­n a k é s kén y r e n d s z e r é n e k le k e n y e­ rezze, és ekképen élet és halál felett rendel­kezzék, mint az Isten. — Ki és mi lesz, a ki és a mi ily nagy, ily erős világhatalmat földre %/ ~ J­v J­T* terítsen, egyházi és jogi intézményeit, vallási és polgári rendszereit semmivé tegye? .... t­e­hát még az ki lesz, a ki a keresztyén­ség új épületének szegletkövét leteszi, most e kritikus napokban, midőn a roskadozó, a világ szelleme­­ folgolhájára vitte magát a keresztyénség vallásos eszméjének isteni alkotóját és bajnokát is; ki meri a szegletkövet letenni most, midőn az eszme embereire csak vérpad és hóhérpal­los várakozott.— Hiszen Keresz­telő János feje, egy kéj hölgy intésére csak most hullott porba s a Krisztus ruháján még tán meg sem osztoztak a ronda poroszlók, hóhérinasok. Ki mer itt építésre vállalkozni?! .... Ki ?! — Iiai a k­o­rs­z­e­ll­e­m­e, az i­d­ő lelke: az apostolok szent tüze, bátorsága és hősies leli e­r­e­j­e! — Az I­s­t­e­n, a­kivel nem számoltak, a kire nem is gondoltak a hajdan­kor nagyszerű épületének, vallási és jogi in­tézményeinek hatalmas alkotói és építői.— Ezek val­ ín­ak a pü­nkösti tüzes nyelvek; ezek kezdtek most harsogva zenire.ii: ezek kiáltottak halált, perealot azon kény ren­d­szerre, melynek igája alatt ezredekig Huylellek a né­pek, mely megfojtó kezét foly­.ist a világos­ság­­ orkán tartotta; mely­­i népszellem szárnyait kilépte s nem engedé azt szabadon mo­zogni, mely a haladó eszmék útjába vérpado­kat és máglyákat rakott, a társadalmat így fosztá meg fejlődésének alaptényezőitől: a jog, sza­badság, műveltség s értelmi felvilá­g­o­s­o­d­á­s­t­ó­l. i S ki és mi állhat meg, ha a kor szelleme megindítja, mozgásba s működésbe hozza azon­­ erőket, az eszmék azon szellemi hadoszlopait, melyeket fegyver le nem teríthet, l­iz meg­­ nem égethet; viz­el nem vihet, erőszak meg nem semmisíthet, soha. soha .... :-rrrJ 4 cfvJ 'í II . . . hoz. ár ismét sírsz? Hagyj fel a könyekkel,­­ei­ mind bűn az, mit annak tartanak . Tiszta lelked rágalom nem éri ... Kelejtsed el hát bármit m­ondjanak. .Mit mondanak!? Zsarnok vagy es szived Zátony, rejtve vonzó külsőd alatt, Zátony, melyen sok remén­ydus elet­t szent érzelem hajója megszakadt. P­edig hiszen már rég szeret szived — N­e szent titok nálad ez érzelem És hogy ha nincs két napja a földnek, Nem lehet egy szívben két szerelem. Álért titkolod? Tedd le is mint mások Kizelimd eégéreűl ajkadat. Talán azok, kik szivedre vágynak, Am­i könnyebben le is mondanak. Lásd a szív ma a szeszélyes tenger. A szerelem rövid vihar csupán ; Alakod ez a mélybe temeti, h­ogy mosolygva vesse ki azután.­­ te szived tengerszem, mely kincsét Magához nem vihar közt ölelte. Csendesen szállt az a mélybe alá •S ott is leend elrejtve örökre. Dolor. Szünidői reminiscentiák. (5. folytatás). A vádlott mögött volt az úgynevezett ,,spa­nyol szamár," egy felálló, kicsipkézett deszka, mely­nek vastagsága 1­/„ hüvelyk, magassága 6 láb. Erre, mint nyeregbe ültették a kínzandót, s két felöl lá­baira súlyos köveket kötöttek. Egy más kínzóeszköz volt a „gyóntatószék," vagy mint másképen i­s szokták nevezni, a ,,szísz­leányöl;" ennek oly alakja van, mint egy karos­széknek, ülése egyszerű deszkából áll, melybe körül­belül 100 kúp alakú szeg van verve, s erre kellett a vádlottnak minden ruha nélkül ülnie és ölébe má­zsás nehézségű követ tettek, m­íg karjait egy nyolc­szögletű rúdon keresztül mellén kötötték össze. A h­óhérszolgák a rtttl két végét folytonosan csavarták. Van még itt egy körülbelül 20 láb hosszú lajtorja, háromféle forogható fogakkal, melyen a vádlottat fel és le­húzogatták, vagy pedig kifeszítve fáklyákkal sütögették Képzelhető, mily kegyetlen kínokat kellett a vallani nem akaró vádlottnak szenvednie ! S nem csoda, ha megtörtént az is, hogy a vádlott beismerte a ráfogott vétket, ámbár legcsekélyebb volt benne, csakhogy az iszonyú kínzástól része sem megme­neküljön. — így 1647-ben egy geuuai a legnagyobb kínzások dacára sem akart vallani, míg végre egy izzó vasszékbe ültetve vallotta, hogy mintegy 60 gyilkosságnak részese. Vallomása után Linzbe vit­ték, s ha a szerencsétlen nem vall, habár egyetlen egy gyilkosságot sem követett el, bizonyára áldo­zatául esik ezen gyalázatos eljárásnak. Itt történt Schaafgotseli Ulrich tábornok kínoztatása is, kit Wallensteinnal való egyetértéssel vádoltak ; három egész óráig kínozták és gyötörték, hogy belőle val­lomást csikarjanak ki. Még borzasztóbb eljárást követtek el bizonyos Elbingeni Albrecht Jánossal. Ez ugyanis azt állítá, hogy Thorn és Königsberg közti uton egy leszület­ni­t két angyal jelentette ki­­ neki, miszerint ő az atyaisten, a királyok királya Miután a latin és gö­rög nyelvet jól értette, s a bibliában egészen ottho­nos vola, nem gondolt arra senki, hogy a szeren­csétlen örült. Miután ezen rögeszmétől eltérni nem akart, átadatott a világi törvényszéknek, mely öt fel­négyelésre és az akasztófa alatti megégetésre ítélte. Előbb azonban a kínzókamarában a kínzás minden nemével gyötörték, s m­ár a hóhér is szánalmat ér­zett iránta és intette, hogy mondjon le állításáról ; de hiába ! Ő csak a bírák ellen panaszkodott, kik elég vakmerők voltak fölötte, az atyaisten fölött, íté­letet hozni. Ha a halálos ítélet valamely bűnös fölött ki­mondatott, némely bíró nem elégedett meg ezzel, hanem különös kedvét találta abban, ha a halálos 23

Next