Pápai Lapok, 1901 (28. évfolyam, 1-52. szám)

1901-07-07 / 27. szám

szeretettel gondolt nagy nevfl szülöttjére. A távolságot, mely kettejük között támadt, ez a sugárzó szeretet hidalta át s az utat, melyen etrvkor a kis lakatos inas haladt ismeretlen világok felé, a meggazdagodott gyáros jótétemények köveivel rakta ki, úgy tért rajta vitása itthonhagyott testvéreinek szivébe. Itt marad immár mindörökké, hogy gazdagítsa szivünket az iparoktatás elő­mozdítójának és a szegények gyámolító­j­ának drágfl emlékével. A város hálája sohasem múlik el nagy neve Ba iránt, s az utca, mely ezt a nagy nevet őrzi, legyen ennek a hálának örök tanuja. A szociológia sarktétele. Egy hasonlattal kezdem. Midőn a­, irodalmi fej­lödés bossánh is elhozta a natural Umm iskoláját é­­ az új nemzedék színpadias pózolással dőzsölt a meztelen igazságban, egy Bnom lelkű ember, a selid kék USmil, végig­járta a magyar rónák édes vidékét és kereste a mi fajunk fejlődésének elemeit, kereste azt a folyamatot, mely a nyara embertömegből ki­b­osátotta azt az individuális egyéniséget, amelyet később magyar karakternek neveztek el. Nem törő­dött a modern irodalmi jelszavakkal, hanem csak azzal az eszmével, amelyet a kiválás genezisének ne­vezett,­­Justh Zsigmond volt ez az­ író. Egy évtized múlt el azóta, az­ irodalomban be­állott a stagnáció, de a közélet féktelen és viharos orkánokat él, melyek magukkal ragadtak minden tár­sadalmi erőt és ekkor ennek a közéletnek egy fa­tal, teljesen ekc­­ionált helyen működő munkása, lerázva magáról a környezet vehemens és piszkos preassióit, az iróaistala elé ült, ki nem tekintve az utcára, hol a szenvedélyek szubjektív vad­ága min­den fehérséget­­ zénnyel ára­dt el, megírja annak a társadalomnak genezisét, amelynek létez­és­e és élete ezer tragédiát produkál, megírja a laoökológiának sarktételét, melyet nevezhetünk alaptörvénynek is. Dr. Begedüs Lorántnak hívják a közélet eme­l­ért­ iát. Ott int, hogy ha vele foglalkozunk, ha az o tételét vizsgáljuk, az agitatóriu- embert hallgattas­suk el bennünk, egyéni törekvéseinknek, szocialista vagy individualista hajlamainknak és egyéni ks vas­tagainknak ne adjunk kifejezést. Ne legyünk párt­emberek, a parlamenti túlkapások minden keserűsé­gét fojts­uk el és az elméjet tiszta és salak nélküli világába kísérjük el öt pár órára, hol nincsenek tö­rekvések, vágyak és afférok, hol a tudomány lakik, amelynek könyvgarmadája trónol az angol titán, Herbert Spencer. Mi a szociológia." A modern fejlődés két nagy áramlatának, a természet­tudományok előnyomulásá­nak és a társas szervezetek izmos kifejlődésének összetalálkozása. Amint a gazdasági szervezetek a nagy ipari és gyári vállalkozások szolgálatába lép a természeti erők technikája a villamosság, akkor az elméleti téren is a társas jelenségeknek tudománya, a természettudományi világoézlettel harmóniába lépve, tüneményeit, természettudományi tételekre vezetve vissza, létre hozza az új tant : a szociológiát. A szociológia eredete tulajdonképen a társa­dalom definiciójával kezdődik 1838-ban, midőn tömte Ágoston a tár­adalom­nak, mint egésznek egy nevet adott és azt organizmusnak nevezte. Az igazi úttö­rője ennek a tudománynak Berbert Spencer, aki a társadalmat élő szervezetnek nevezte. Elmondta, hogy a társadalmak hasonlatosak az egyéni, az emberi, állati­ szervezetekhez. Mindenik kis halmazatokból észrevétlenül nő meg tömegében, hogy kezdetben mint az­ emberi, az egyéni, mint a tár­adalm­i szer­vezet egyszerű éS csak növekedésükkel válnak min­dig bonyolultabbakká, hogy eleintén úgy az egyéni, mint a társadalmi organizmus részei csak lazán függ­nek Saase és csak később segíti az­ egyik részt, mint a ateneniut Agrippa szimbolikus meséje mondja, a többi rész élő munkája Berbert Spencer csak hasonló­nak nevezi az emberi (az egyéni) társadalmi szerve­zetet, mert közöttük egy lényeges különbséget állít fel, hogy míg az egyéni, az emberi vagy állati test­ben csak egy speciális sz­övet van érzésre képesítve, addig a társadalom minden tagja fel van ruházva érz­éss­el. A mi szerzőnk elmélete a Spenceri tannal po­lemizál. Szerinte az­ egyéni szervezet és társadalmi szervezet között csak kvantitatív, illetve fokozati kü­lönbség van, hogy mindkét szervezet tulajdonságai és fentartó elemei fedik egym­ást. Szerinte az egyéni érzet, az egyéni öntudat és a társadalmi öntudat nem két ellentéte­, hanem két parallel fogalom, a társadalmi öntudat nem egyéb, mint azon viszonyoknak öSszesége, melyek ugyanazon társadalomban levő egyének között együttélésük kö­vetkeztében kifejlődnek, különbség a két öntudat között az, hogy a társadalmi öntudatban mint egész­ben, részként jelentkezik az egyéni öntudat, lényeg­bali különbség azonban közöttük nincsen. A mi szerzőnk szerint az a szociológia sark­i tétele, hogy az egyéni és társadalmi öntudat teljes és törvényszerű párhuzamban vannak egymással. (­nők, akik az élet aktualitásától megrontva, minden emberi munkának az­ „anyagát" keresik, talán időszerűtlennek tartják most a gyárvilág és gyári szellem korszakában, az ilyen arisztokratikusan elméleti vizsgálódást. De akik szeretik a tudományt, azok szeretettel tekintenek arra a füzetre is, a­mely egy fiatal pálya temérdek munkájának merész plasz­tikus stílben előadott eredménye, egy pályáé, mely csodálatos ökonómiával osztja be az úgynevezett ak­tuális kötelességek óráit, és a nemes, tudományos kutatásokét és azt hiszem, hogy ő azt az időt tartja az élete produktiv idejének, midőn az egész nyugati tudás kongresszusába beleszólt az ő fiatal hangja át a nagy britt deapotának, Herbert Spencernek, elmé­letét vette bonckése alá és felállította a szociológia -ark tételét. Felicias: A gazdasági munkások segély­pénztára. — Egy kis beszámoló. — Még csak alig fél esztendeje annak, hogy az­­ Országos Gazdasági Munkás- és Cseléd­segély-pénztár - ez­ a legújabb emberbaráti intézmény — életbe­lépett és már­is fényes bizonyítékát adta annak, hogy milyen égető­­ zuk­ ég volt nálunk ennek a segély­pénztárnak a megalakítására. U­gyan mi is a célja ennek az intézménynek ? Újra feltes­zük ezt a fontos kérdést, mert míg ezt nem tudjuk, nem­ érthetjük meg igazi jótékony hatását. Ennek az emberbaráti intézménynek az a célja, hogy a földm­íves embert, aki napról-napra való ke­resményéből vagyont nem gyűjthet, öregsége idejére megbiztosítsa afelől, hogy nem irgalom­ban véren kell kit, aki csak a nyelvek hegyére került, többek kö­­­zt az özvegy Cserspet Andrást is. A bor megindítja a magyar ember nyelvét, ha csak nem néma, hát­­,ordasét, hogy ne indí­totta volna meg, mikor abban tellett a legnagyobb öröme, ha bonaanthatott valakit. Banaell­ia, úgy pörgött a nyelve, mint a jé> törró­ aiSSOny rokkáján az­­onó. Et elmondta Boda­kinak, hogy bizony szó, ami szól, de ne higyje ám a/, el, amit a falu ke-zél, m­ert ('­erepes korántsem olyan ártatlan, mint a milyennek bi-zik. ('*ak meg kell lesni egy e-!e é­ akinek szem­e van, meglát­hatja, mikor a menyecskék után jár. — Most is — monda C­ordás láttam mi­kor ment a kigyelmed portájára. Minek ment volna oda másért, mint a néném as­z­ony kedvéért. Ha igazat nem mondtam volna, itt van rá a nyakam, tekerje ki, mint valami c­irkéét. Erre a szóra Bodaki azt se tudta, hogy el­vörösödjék-e, vagy elhalaványodjék? |­e meglát­zott ra­j, hogy a dolog sehogy sem tetézik neki, mit az i­ bizonyított, hogy fölkelt helyéről, vastag ba­juaaán egyet sodort, aztán kérdé­s -ordast. — Bár igazán láttad oda menni, te? — Láttam én, mind a két s­zem­emmel. — Hát majd meglássuk, hogy . . . — Megláthatja biz azt kigyelmed, c­ ak­­ies­sen haza és ha nem mondtam volna igazat, SMS­ dorn, itt van rá a nyakam­. Bodaki nem­­ zólt többet, hanem mélyen a szemére húzta a kalapot és ahogy csak bírt, úgy sietett haza. Útközben egy fiatal fát kitekert, a vállára vetette és haladt. — Majd meglássuk hát, hogy ott van-e? Hej ha csakugyan "tt tahilom, ugy elnáspángolom, hogy a­­ Isten is megsiratja! Eléli a kapuhoz, szép c­end D kinyitotta át besurrant az udvarra, onnan pedig méltóságteljesen a laobába ment. Amint benyitott, majdhogy kővé nem meredt haragjában. Cserepes komája caskugyan ott volt, még pedig nem s­­ldögélt, mint a ritka vendégek szoknak, hanem állva beszélgetett a feleségével. Hát komé, mit keres itt ilyenkor 1 rivall­­­­eppe-re. — Hát kigyelmed mit akar itt azzal a dorong­gal '.' kérdé felesége. — Mit mit ? . . . még kérdezed, hogy mit akarok ! . . . Oh, h­ogy meg nem gyulád rajtad a ruha ! Még hogy én mit akarok '.'!... — Én is kivánc­s vagyok, komám uram­, hogy mit akar kelnied '.' — Majd meg­mondom mindjárt, hogy mit akarok, de előbb feleljen kérdésemre. f­eleljen, amit kérdezek, mindenre, de olyan igazán, mint ahogy egy Isten van a/, égben ! — Felelek,­­mive­­n felelek, c­ak kérdezzem kelmed, monda­t­­erepe­ a legnagyobb nyugalommal. — Hát miért jár figyelmed az én feleségemhez, mikor én nem vagyok itthon ? kérdé Bodaki. — Miért ! Hát azért, inni­­/éretem komám uram­ékat, aztán meg m­ost az egyszer dolgom is van — Mondja gyorsan, hogy mi dolga van az én feleséggemel, m­ert nem tudom, hogy mit teszek vele! — Ejnye komám uram, krigyelm­edet nagyon felültethették. — Beszéljen ! Feleljen ! Ne mókázzék, mert . . . Peletek, mért ne telelnék, csakhogy kár ám komám urálm­nak olyan nagyon hencegni. Ezzel In lenyúlt a belső zsebébe, egy papírt vett elő, a­z két markába fogta és eltépte, aztán eldobta. — Hát ezért jöttem. Bodaki ezalatt a fütyköst egyre­­­ otong­atta. Szerette volna már komája urának a hálára bocsá­tani. Ea hogy a papírt meglátta, még nagyobb dühbe jön. Lehajolt és fölvette, mert azt, hitte, hogy az meg valami szerelme- levél, mi, a felesége irt komája urának, hogy' látogassa meg é­ <­­­erepes ezen joggal élve volt bátor látogatást tenni. Fölvette és nézte. ( wk nézte nézte, mintha nem hinne saját szemeinek, oda vitte a lámpához és utt is e-ak nézte, m­ig könyhe nem lábbadt a­­/­eme. Aztán eldobta a papírt is, meg a fütykéal is és nyakába borult komájának, (»lette, Csikolta min­denütt, ahol csak hozzá fért. Talán nem is hagyta volna abba, ha Csordás meg nem­ jelenik a sz­oba­ajtóban, ki azt hitte, hogy most fojtogatják egym­ást. (Oda szól Bodakinek, — No ugy­e, hogy nem hazudtam? Bodaki hirtelen fölkapja a fütyköst és olyan hatalmasat huzott vele Csordás hátára, mi testvérek­­ között is megért volna ötöt.

Next