Parlando, 1977 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1977 / 5. szám - S. Horváth Klára: Az I., az V. és a VII. kerületi zeneiskolák látogatása kapcsán, néhány összegző gondolat

S. Horváth Klára Az I., az V. és a VII. kerületi zeneiskolák látogatása kapcsán, néhány összegező gondolat Az idő különböző pontjain az ember, munkáját félbeszakítva, mintegy cezúrát tesz a dolgok folyamatossága közé. Ezt főként azért teszi, hogy visszatekintve az addig elvégzett feladatokra, némi számvetést készítsen. A vidéki és fővárosi zeneiskolákról szóló tudósítások pontosan egy év óta folyama­tosan megjelennek. Ez önmagában elegendő apropó lehetne a lélegzetvételnyi szü­netre. Ehhez az „apropóhoz” azonban még egy beszélgetés, pontosabban egy szellemes megjegyzés is járult inspirálóan. — Az I. kerületi zeneiskolában Hadik Istvánné igaz­gatóval és Palotás Józsefné igazgatóhelyettessel beszélgettem és — mintegy pontot téve a dolgok általunk megváltoztathatatlan rendje mellé — Hadik Istvánné tré­fásan közölte, hogy ama predesztináció, mely a zeneiskolát fontosságban, törődésben az utolsó helyre sorolja, nevének kezdőbetűjében is benne rejlik. Zeneiskola e­Z, mint az ABC utolsó betűje ! Ez így nem több a szellem vidám játékánál. Játék a betűkkel. Csupán a visszapil­lantás során válik gondolkodásra késztető számvetéssé. Hogyan! Az év folyamán 14, az ország különböző tájain levő vidéki zeneiskoláról és 11 fővá­rosi zeneiskoláról esett szó, összesen 25 zenei intézményről. Nem túl sok, de például fővárosi viszonylatban ez a 11-es szám a felét teszi ki az itt működő zeneiskoláknak. Ebben a huszonöt intézményben pedig egytől-egyig elhangzott a vélemény a fon­tosság, a törődés valamilyen meghatározott, megváltoztathatatlan rendjéről, hol eny­hén lázadó, hol belenyugvó, hol a dolgok természetes rendjét elfogadó formában. De! Tovább vizsgálva a tényeket, a 11 fővárosi iskola nyújtotta tapasztalat azt is bizo­nyítja, hogy a gyakorlatban a zeneiskola tárgyi feltételei, külső körülményei, nem egyszerűen a körülményekből szükségszerűen fakadó okozati tényezők. A körülmé­nyek, „a sorrend” ilyen-olyan (jó, rossz) alakulásánál a személyi tényezők túlságosan meghatározó szerepet kapnak. Akár a zeneiskola vezetői felől, akár a felettes vezető szervek felől nézzük. Ez a fajta szubjektivitás viszont ellentmondást teremt a célki­tűzést illetően. Hadd idézzek néhány elhangzott nyilatkozatból! „... a kerületben 1985-ig felépül az új Művelődési Otthon, talán akkor valamilyen módon mi is számításba jövünk ...” (egy igazgató) — „... ezekben az új általános iskolákban megpróbálunk helyet biztosítani a zeneisko­lának ...” (egy tanácsi vezető) — „... főleg amióta személyi változások is történtek. Ahol tudnak segítenek, lassan eljutunk oda is, hogy figyelik munkánkat...” (másik igazgató). A célkitűzés, mely elvekben és nyilatkozatokban széles társadalmi bázisra akarná építeni a zenét, melynek — a kezdetektől kísértő hiedelmek szerinti — fontosságot, elsőrendű nevelési eszközt tulajdonít, sokkal következetesebb, összehangoltabb terve­zést és sokkal szigorúbb szemléleti egységet is kíván. Az I. kerületi zeneiskola 1970-től létezik teljesen önállóan. 1968-ban ugyanis, amikor a zeneiskolai körzeteknek kerületekre való bontása megtörtént még két évig a jelen­legi XII. kerületivel együtt, közös igazgatás alatt működött. — Ez a két év a kellő feltételek hiánya miatt alakult így, majd két év után már minden különösebb prob­léma nélkül szétváltunk — mondta Hadik Istvánné. A Kosciuszko Tádé utcai általános iskola második emeletén, jobbra a folyosó végén .

Next