Parlando, 1978 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1978 / 12. szám - Veszprémi Lili: Ami a "Zongoratanításunk történte" c. könyvemből kimaradt: Mosonyi (Brand) Mihály (1815-1870)

hatásra adván legtöbbet, csak az oly zenedarabokat tartják szépnek, melyek nehezei, s nyaktörős üres futamokkal telvék; s melyek előadásánál, szétzúzásig kínozhatják ;s szegény zongorát... Vegye kegyed igénybe minden tekintélyét s testvéri szeretetét, s ne engedje, hogy kijavítatlanul elreppenjen a végbevitt hibák felett, különben soha sem fogja a zenében annyira megkívántató tisztaságot elsajátítani, valamint ha hibá­zik, ne engedje az egészet újra kezdenie, de kényszerítse csak azon helyet ismételni, melyen a hibát elkövette.« (Z. L. I.: 74—75­­.) 8. levél (1862. márc. 20.) »... Azon percek melyekben a kis tanítványok, fájós ujjacskáik miatt a zongorázás­ban akadályoztatnak, az elméletre használandók, t. i., hangjegy beosztásra, hangkö­zök ismeretére sat., mely eljárás azonban a kis tanítványnak képességéhez legyen al­kalmazva. — Ilyen percek még a hosszabb előjátszást, még­pedig a tanításnál előfor­duló darabok előjátszását is megengedik... Engedje meg magamat azon helyzetbe képzelni, mintha én a kis Ilonka tanítója volnék, s így használja fel azt a keveset, mit hosszas tapasztalataim után gyűjtöttem ... Kegyes engedelmével elkezdem órámat a kis Ilonkánál. — Pontosan jelenek meg a határozott órára, mert ha Ilonkát soká váratják, türelmetlen lesz... Mindig vígan, barátságosan iparkodom megjelenni; a komolyságot vagy az úgynevezett tekintélyt levetkőzöm... Figyelek a három különböző átmeneti korszakra, melyek egy leányká­nál előfordulnak, s melyek közül az első a 8-ik évtől a 10-ik évig terjed, a második a 10-iktől a 13-ikig vagy 14-ikig, a harmadik ettől a 16-ikig. Fő figyelmemet arra irá­nyozom, hogy tanítványaimban ne éljem el a zene iránti vonzalmat, hanem még las­sanként gyarapítsam, fejlesszem... A szigorú hangot még akkor is kerülöm, ha szük­séges volna... A régi rendszert , már kezdetben két kulcsot használni s e mellé a hangidom érzésének kifejlesztésére még az ütenyt fennhangon számoltatni is, több­nyire 20 tanítvány közül tizennyolcnak elveszi a kedvét... Ezelőtt, midőn a zongora még nem bírt oly éneklő hanggal, minőt neki napjainkban adnak, akkor a tanítvány­nak kevesebb gyakorlat is elég volt, s maga a tanítás sem szükséglett oly figyelmet, mert akkoriban rögtön a megkezdésnél a billentyűzésre ügyelni, úgy­szólván feles­leges volt. Napjainkban a billentyűzésre kell a tanító főfigyelmét irányzani. — Ilon­ka csak játszani akarna, vagy egy ismert népdalt keresni össze. E működésében leg­kevésbé sem háborgatom, hanem azt a dalt rögtön ujj­gyakorlatok képzésére hasz­nálom fel, a­nélkül, hogy ő ezt csak gyanítaná is. — Ilonka például a dalt játssza: akkor én belőle az első öt hangot kiveszem, s azt többször eljátszatom... Majd azt kérdem az Ilonkától, hogy merészelné-e azt a másik kezével is megtenni. Ezt is meg­teszi egy kis idő múlva... Később mindkét kezével ugyanazt játszani kérem ... ... Az óra végén azt mondom Ilonkának, hogy ha kedve van, ezt már maga is játsz­­hatja; ha akarja az asztalon, a széken is megkísérelheti, mikor hallani ugyan mit sem fog, de egy ujj-balletet foghat látni. — Így míg Ilonka ujjait jól tartani és köny­­nyűséggel mozgatni nem bírja, addig hangjegyet még látni sem kap ...« ггп ш j(I .nm js j drmf.jss s ) $ s I ti d's S (Z. L. II. 25. 97—98­­.) 5

Next