Pártélet, 1966. július-december (11. évfolyam, 7-12. szám)

1966-12-01 / 12. szám

A kollégiumunkban kialakult közösségi szellem eredményeként megvalósulóban van nálunk az az elv, mely szerint a tanulóif­júság legfontosabb politikai mun­kája a tanulás. Ez olyan légkört teremtett, amely lehetővé tette, hogy az ifjúsági önkormányzattal együtt kidolgozzuk a tanulmányi munka megjavításának, de külö­nösen a hátrányos helyzetből ere­dő tudás és kulturális szintkü­lönbség felszámolásának módsze­reit és formáit. Az elsődleges és legfontosabb feladat az elsőévesekkel való fog­lalkozás. Alapvetően ezen múlik minden. Ebben a munkában nagy számban vesznek részt az idősebb, jó tanulmányi eredményű és he­lyes politikai szemléletű tanulók. Segítségükre támaszkodva mér­jük fel az elsőéveseknél a legfon­tosabb, s a további segítségadás­hoz szükséges feladatokat. A felmérés egyik fő formája: a tanítás első napjától folytatott rendszeres kikérdezés, amelynek a módszeres napi munkára, fel­készülésre való szoktatáson kívül a tehetség felmérése is a célja. Két-három hét eltelte után a ki­kérdezést végző tanulókkal tar­tott első megbeszélésen már szin­te minden elsőévesről tiszta kép alakul ki: milyen a szorgalma, melyik tárgy az erőssége vagy gyengéje, milyen tehetségű. A kikérdezést tovább folytatva, majd az első kollégiumi tapaszta­latok helyességét az egyre szapo­rodó iskolai felelések eredményé­nek tükrében ellenőrizve, igyek­szünk az elsőéveseket megtaní­tani a helyes tanulás módszerei­re. Általánosságban, s az egyes tárgyak tekintetében is. Pedagógiai munkánkban fon­tos szerepet játszik az önbiza­lom kialakítása, az előforduló kudarcok esetén az elkedvet­lenedés legyőzése és nem utolsósorban a tanulásban való érdekeltség felkeltése. Lé­nyegében a kollégium egész ne­velési rendszere, az egyéni és a közösségi követelmények, melyek a „mindenkinek képessége sze­rint, mindenkinek a végzett mun­kája szerint” elvre épülnek, a ta­nulók képességeinek lehető leg­teljesebb kibontakoztatását szol­gálják. A kollégiumban lakó első­éves tanulók többek között eljut­nak a helyes önértékeléshez is, ami fontos tényezője a fiatalok további tanulmányi munkájának. A kollégium nevelőinek és tanuló­­közösségének összefogása és együttműködése eredményeként, a hátrányos helyzet okozta hiá­nyosságok alapjaiban már az első osztály végére felszámolhatók. Azt már sikerült elérnünk, hogy a kollégiumban lakó elsőosztályo­sok közül egy sem bukott meg, sőt többen az egyes tantárgyak­ból nemcsak elérték az általános iskola nyolcadik osztályában ka­pott osztályzat szintjét, hanem ja­vítottak is azon. A kollégium politikai felada­tát abban látjuk, hogy a kö­zépiskolai tanulmányokra al­kalmas munkás-paraszt fiata­lok közül senki se maradjon le, hanem képességeinek meg­felelően szerezze meg a közép-, és erre alapozva a felsőfokú műveltséget.

Next