Patria, octombrie 1920 (Anul 2, nr. 210-232)

1920-10-27 / nr. 229

Pagina 20 PATRIA“ ULTIMA ORA Relaţiile greco-bulgare - Un interview al dlui Take Ionesco - Londra — Ziarul „Manchester Guardian“ află, că Stambulinsky, primul ministru bulgar, care se găseşte actualmente la Manchester, şi-a exprimat via sa dorinţă de a vizita pe Venizelos la reîntoarcerea sa în Bulgaria şi că guvernul grec ar fi primit această propunere. Ziarul află, că atât cercurile grece, cât şi cele bulgare se străduesc pentru reconcilierea neînţelegerilor lor şi putem aştepta, că ambele ţări vor forma în apropiatul viitor o parte din mica înţelegere. „Manchester Guardian“ a avut un interview interesant şi cu dl Tache lonescu, ministrul de externe al României, care la rândul său a avut o îndelungată consultaţie cu dl Lloyd George. Dl Tache lonescu a declarat, că dacă Bulgaria doreşte a întră în Mica înţelegere şi ar face României propuneri în acest sens, România ar fi gata a o primi sub rezerva, că nu ar surveni alte obiecţiuni, pentru că grecii au dreptul de a vorbi în această chestiune. Dl Tache Ionescu adaogă, că Mica înţelegere nu este îndreptată nici contra Ungariei, nici contra nimănui; este numai o măsură de pacificare. Balcanii au fost de veacuri focarul răsboaielor; asta ar trebui să înceteze şi aceasta se poate numai printr’o cooperare amicală a ţărilor Micei înţelegeri. Ostanda port militar Bruxelles. Ziarul „Standard“ publică detalii asupra grabnicei transformări a Ostandei în port de răsboi. Plăcile cuirasate sunt deja aşezate în Oslanda, iar creditul necesar, se va cere în curând de la parlamentul belgian. „Standard“ combate aceste preparaţiuni de răsboi ca fiind prima consecinţă a convenţiei militare franco-belgiană. Dl Tache Ionescu în Anglia. Lyon. — Dl Tahce Ionescu, însoţit de Boerescu, care a fost de asemanea fată la înterviewul ministrului de alterne român cu Lloyd George la începutul săptămânei, a fost înitat ori de Bonar Law şi de cancelarul tezaurului. Se află, că conversaţiunile avute privesc în cea mai mare parte chestiuni economice. După amiază, Tache Ionescu a plecat la Oxford, unde a fost reţinut la Universitate. Lloyd George şi apărarea Belgiei Lyon. — In privinţa atitudinei eventuale a Angliei în cazul unei nouă agresiuni faţă de Belgia din partea Germaniei, dl Delacroix a declarat următoarele: Este foarte adevărat că primul ministru englez discutând împreună cu mine chestiunea alianței defensive franco belgiene, a afirmat că Anglia va fi mereu alături de noi în cazul când Germania va viola neutralitatea teritoriului. Declaraţiile dlui Venizelos Lyon.—La Temps* publică declaraţiile dlui Venizelos care spune că eventuala moarte a regelui Alexandru ar fi o pierdere foarte dureroasă pentru Grecia. Constituţia elenă ar indica pe prinţul Paul ca moştenitor al tronului. Dl Venizelos crede că alegerile vor demonstra exregelui Constantin că partea sa este definitiv pierdută-Orice candidatură belgiană, engleză sau alta trebuie sta desmindă. Starea sănătății regelui Greciei Lyon. — Profesorul Delbot a sosit la Atena de unde s’a dus imediat la castelul Tatoi în* camera regelui, îndată după aceasta a avut un consult cu medicii obişnuiţi. Situaţia este extrem de grevă mai ales după accesul de septicemie bulbonară. Lloyd George şi Mica înţelegere Lyon. — Dl Tache Ionescu a avut o largă întrevedere cu dl Lloyd George care şi-a dat întreaga sa aprobare Micei înţelegeri. Vorbind de relaţiunile franco-engleze dl Lloyd George a declarat că aceste relaţiuni sunt astăzi mai strânse ca oricând şi că este absurd a se crede că ele vor putea vreodată să fie rupte Semenov recunoaşte guvernul Wrangel Ataman. — Semenov, conducătorul armatei contrarevoluționare din Siberia a recunoscut guvernul generalului Wrangel, și dă tot concursul său contelui Pahlen, care adună restul armatelor generalului Judenic«*, pentru a le trimte de ajutor genera fiului Wrangel. Ultimele informaţiuni Din cauza serbâtoarei sft. Faraschiva noul proxim al ziarului nostru va apărea numai joit la orele obicinuite. * Circulaţia între Predeal şi Braşov s’a restabilit. In locul deraierei — cari se repară. Trenurile merg pilotate. * După cum spun călătorii sosiţi dela Ploieşti, acolo au fost ciocniri între lucrătorii din sindicatul galben şi r®şu. Roşii au fost bătuţi, iar reluarea lucrului s’a asignat. * Sf. Sinod a ales un comitet pentru înălţarea unei Catedrale metropolitane la Bucureşti, strângându-se fonduri din toată ţara. * In cele mai multe locuri au fost şi muzicanţii în grevă, împreună cu chelnerii. A doua zi însă cei mai mulţi s’au prezentat iar la locul lor. * Permisiile de călătorie s’au suspendat. Din cauza grevei dela CFR, dr Floria Capsaţi nu a putut sosi, astfel că reprezentaţia de Vineri, 22 Oct. dela Teatrul Naţional se amână pentru o dată care se va publica la timp. Biletele rămân valabile. * Lucrătorii arestaţi se pot elibera din partea atelierelor, în caz, că aceştia se obligă, că vor lucra.* Cenzura din Chişinău a suspendat ediţia rusească a ziarului „Chemarea“ care apărea acolo. * Corpul de armată comunică: Greva parţială de la C. F. R. şi celelalte bresle fiind cu totul învinse, cea mai mare parte din lucrători reluând lucrul de bucăţie alături de acei cari nu au întrat de loc în grevă, vieaţa normală şi circulaţia trenurilor este peste tot asigurată. Aceasta dă putinţa Comandamentului militar să desfiinţeze cu începerea de Mercuri 27/X—920 controlul călătorilor pe C. F. R La Bucureşti au sosit o delegaţie a Camerei de comerţ din Viena pentru a vizita Capitala, fiind invitată de Camera de comerţ română în vederea strângerei legăturilor comerciale în urma nouei convenţiuni încheiate de guvernele respective. * Neamul Românesc şi-a întrerupt apariţia pe timpul cât va dura greva. Dl N. Iorga va colabora între timp la Luptătorul, Adevărul şi Dacia. Dl N. Iorga a refuzat să meargă la Cernăuţi unde are loc inaugurarea Universităţii, pentru că palatul i-a refuzat audienţa cerută Dl Titulescu, ministru de finanţe se va reîntoarce în ţară la sfârşitul lunei Octomvrie. ♦ In vechiul Regat se vor creia loturi demonstrative de pământ, conduse de agronomi speciali, pentru a pregăti ca împroprietăriţi cu cultura intensivă şi raţională. Loturile acestea se vor înfiinţa pe moşiile de mână moartă ale absenţiştilor, supuşilor streini şi ale Statului. * Consiliul de miniştrii a aprobat contractul încheiat cu o fabrică din Breslau pontai repararea a ISO de locomotive contra sumei de 40 milioane mărci şi cumpărarea a 60 de locomotive din fabrica Heradomore din Glasgow pentru suma de 153 milioane.* La serbările pentru comemorarea luptelor de la Jiu, va asista guvernul, întreaga oficialitate şi toţi ofiţerii cari au luat parte la aceste lupte. * Consiliul suprem al Antantei a so- Lucrătorii sunt foarte revoltaţi, mai guvernul ungar ca să ratifice tracă conducătorii lor au fugit înaintea totul de pace până la întâi Noemvrle. declarărei grevei, lăsând muncito* ..rimea părăsită, fără să dea sfatori Dl ministru de Domisu Cudalbu, în vederea reluărei lucrului, intenţionează să concesioneze unei societăţi italiene pescuitul în Delta Dunării, reziliind contrastul de concesiune al societăţei „Delta“. * După unele informaţii, Siguranţa a aflat, că s-au trimis din Ungaria 6 milioane pentru proclamarea şi susţinerea grevei generale la noi. * Dl Stoica, delegat cu conducerea provizoră a poliţiei spune, că după ce se va consolida complect situaţia, timp de trei luni, cât va fi aici, va curăţi complect oraşul de elemente dubioase.* Biletele de zece mii coroane declarate dubioase se vor preschimba la Banca Naţională şi la sucursalele ei.* Dl profesor V. Ghidionescu îşi va începe cursul său de Pedegogie la Universitate, Luni 25. orele 6 d. a. sala nr. IV, tratând despre : „Universităţile şi pregătirea corpurilor didactice".* „Societatea studenţilor în medicină din Cluj“ va ţine şedinţă administrativă Sâmbătă, 23 Oct. c. ora 8 p. m în sala mare a »Căminului Studenţesc"*. Introducerea cenzurei Ordonanţa No. 1 Noi, General de Divizie, N. Petala Comandantul Corpului VI Armată In baza I D. 4209 —920, drelatându-se înfiinţarea cenzurei în tot cuprinsul Regatului, acest comandament va executa cenzura în cuprinsul teritoriului săui prin birourile de informaţiuni ale Corpului de armată, Diviziilor şi garnizoanelor. Se aduce la cunoştinţa celor în drept, că dela apariţia acestei ordonanţa nici un ziar sau tipăritură de orice fel nu se vor publica fără aprobarea Comandamentelor militare respective mai sus arătate. Orice călcare a prescripţiunilor ordonanţei de faţă se vor pedepsi conform legilor militare din timp de răsboi.Dată la Comandamentul Corpului VI Armată azi, 23 Octomvrie 1920 Comandantul Corpului VI Armată General de Divizie (ss) N. Petala. Şeful de Stat Major C. VI A. colonel (ss) Economui. Număr cenzurat de I. C. Catuneanu. Şcoala normală de băeţi, Cluj. No. 7. Concurs La şcoala normală de băuţi din Cluj sunt a se ocupa — cu începutul noului an şcolar — următoarele posturi: Un econom — administrator, 2 pedagogi. Pedagogii vor fi învăţători cu examenul de capacitate Pentru funcţia de econom-administrator se preră învăţătorii. Lămuriri la direciunea şcolii. (Str. Eperjes 28.) Cluj, 22 Octomvrie 1920. 1371 1-3 Direcţiunea. Aviz La Facultatea de Medicină din Cluj sunt vacante următoarele posturi: Un post de preparator bugetar de lângă catedra de radiologie. Un post de asistent la Farmacia clinicelor. Doritorii de a ocupa vreunul din acestea posturi să-şi înainteze cererile la Secretariatul Facultăţii până la 1 Noemvre a. c. Cluj, la 25 Octomvrie 1920. Secretar: togs îs Popescu. Publicaţiune Miniateriul de finanţe a instituit la fiecare centru de aprovizionare din Cluj, Sibiiu, Braşov, Oradea-Mare şi Timişoara câte o pemisiune însă,roman cu schimbul plusurilor de coroane incassate de comercianţi, fabricanţi şi bănci peste sumele declarate, pe baza ordonanţei Secretariatului de Interne Nr. 390/920, cu schimbul coroanelor încassate de săteni după expirarea terminului de declarare şi cu plata soldurilor autorităţilor publice. Comisiunea se compune din administratorul financiar delegat ca preşedinte, directorul Eiticii Naţionale şi directorul financiar ca membrii. Ea vor face următoarele operaţiuni: 1. Se vor plăti plusurile peste sumele declareta de către comercianţi, fabricanţi şi bănci, cu condiţiune ca provenienţa lor, să fie bine justificată cu acte temeinice, ca provenind din vânzări efective proprii ale comerţului pentru comercianţi şi fabricanţi şi din încasări de ortanţa proprii pentru bănci. Se vor considera, ca plusuri numai sumele încasate în intervalul dela 24 August până la seara zilei de 10 Septemvrie 1920, fie că a’au prevăzut în chitanţele de 40’, fie ca nu li s’au primit de oficiile de scimb şi nu li s’au trecut în chitanţă. De asemenea se vor considera ca plusuri numai diferenţa din crtanţă ce trece da 40'/p pentru suma declarată. Aceste plusuri se vor schimba In proporţie 60/’ numerar şi 40% chitanţă. Chitanţele de 40% şi plusuri emise de oficine de schimb se vor reţine de comisiune și în locul lor 88 vor emite altele, cari se reprezinte 40*/« din plus și cei 40*/, la suma declarata, cu site cuvinte 40°/» din suma declarată nu întră în acest «himb ulterior. Domnii comercianţi, fabricanţi şi băncile intrând în aceasta categorie vor trebui să se prezinte cu începere de la data prezentei publcaţiuni la sediul centrului de aprovizionare de pe lângă Banca Naţională din Cluj, împreună cu chitanţele respective spre a li se face cuvenitele operaţiuni, aducând totodată registrele și actele cu cari se dovedea soft provenienţa sumelor incasate. 2. Se vor schimba porcalelor încasate de săteni după expirarea terminului de declaraţie , aceler pentru cari nu s’au putut face declaraţiuni în termin acordându-se GGV« numerar și 49*/0 chitanţa. Nu vor fi admise asemenea seruri decât numai pentru acei săpni cari au făcut cereri comisioaei până înnata de 15 Oct 1016; cererile primite după aceaea dată iu vor stata la dosar. Sltnii vor fi obligaţi să-şi justifice povaafecţa coroanelor cu mite oficioase emanate dela autorităţile comunale, 3 Se vor achita integral chitanţele de 40*, ale goidurilor autorităţilor publice şi chitanţele pentru bancnotele de 10 CCV aparţinând acestor autorităţi. Buna autorităţi publice se înţelege autorităţile statului, judeţelor, comunelor şi Instituţiile bisericeşti. Coroanele în bancnote de 10.000 aparţinând particularilor, nu se vor admite la acest schiamb suplimentar. Comisiunea instituită pentru centrul de aprovizionare Cluj, va începe sa funcţioneze în ziua de 13 octomvrie a. c. în localul Băniei Naţionale lucrând între orele 2 6 p. m. Centrul de aprovizionare 1854 28 Cluj. TlS’Ofpafl® Națio»«!! Olaj. Straie Bigis» Mir!» !. JLVÎZ Dl dr Laurenţiu Oanea, fost advocat în Rodna veche, judeţul Bistriţa-Năsăud aduce la cumştinţa colegilor şi clienţilor săi, că înscris fiind în tabloul advocaţilor de Ilfov, şi a mutat biroul advocaţial în Bucureşti, Bulevardul Carol 36.1. 1274-9-10 ✓ Nr. 414/920. a. f. 6 sc. d. Concurs La administraţia Fondurilor central şcolar şi de stipendii din districtul Năsăudului este vacant postul de cassar econom. Pot să ocupe acest post numai români, cătaţeni ai statului român, pricepuţi în ale contabilităţii şi gospodăriei. Reflectanţii la acest post îşi vor înainta cererile, însoţite de actele justificative în termen de 15 zile de la ultima publicare a acestui concurs, comunicând şi condicile pe lângă cari doresc a întră în slujba amintită. In numele comisiunii administrătoare a Fondurilor central şcolar şi de stipendi din districtul Näßaudului, Năsăud, la 17 Octomvrie 1920. Preşedinte: (ss) Dr. Teofil Tanco, P. sperelar: (ss) Vaslle Blchlgean, 18*9 3-3 CONCURS 8« deschide concurs pentru ocuparea postului de administrator la ,Institutul Obstretic“ ce se înfiinţezaă la Arad, Salarul, conform normelor prescrise. De la reflectanţi se cere mătura de la comerciale, iar cererile lor se vor adresa către: Ministerul de Interne, „Secretariatul general al salubrităţii şi asistenţei publice” în Cluj, cu documentele prescrise până la 30 Octomvrie 1920. Cluj, la 19 Octomvrie 1920. Sa publică spre ştiinţă celor interesaţi că în ziua de 31 Octomvrie ora 16 se va ţine licitaţie publicat cu oferte închise pentru furnizarea de carne necesară trupelor din garnizoana Cluj. Ofertele vor conţine preţul pe kgr. pentru carne de vita calitate bună, carne de porc cu slănină, grăsime fără carne, untură şi carne de oaie. Ofertanţii se vor conforma Art. 71—82 din legea contabilităţii publice şi pactului de sarcina care se poate vedea în orce zi la biroul subsistenţelor, Serviciul intendenţei Corpul 6 Armată Intre orele 11—12 depanând odată cu oferta şi garanţia de 10°/1 asupra valorii furniturii şi cel puţin 50.000 Lei. Licitaţia se ţine la Corpul 6 Armată Serviciul Intendentei. Şeful Serviciul Intendenţei: Intendant: 1370 1-2 Maior PormuOm I Publicaţie Direcţiunea Institutului, 1361 1-3 Obstretic din Arad. Mare asortiment în cele mai nouă şi moderne blane şi mantale de blană — modele din Paris — Louis Déri Is I ă n a r, CLUJ, str. Memorandului 3, 1810-3 12 ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa domniilor, cari au subscris acţii la Banca I Viticolă a României Bucureşti, * emisiunea ulfflRT, că dela T5 la .31 Otomvrie a. c. a fost chemat [la plată vărsâmântul III. de Lei 200 de acte. Pentru întârziere se socotesc 100/# dobândă de întârziere. P. S. Anunţul va fi semnat de i3so 3—s „ALBINA" Institut de credit şi economii Ministerul de Interne, Direcţiunea Pontici şi Sigurja^ţei Gpot&alq, Cluj,. Nr. 5786/10820 920. 1385 5—5 LICITAŢIE Se aduce la cunoştinţă, că Direcţiunea Politici şi Siguranţei Generale, Cluj, în conformitate cu art. 72 şi următorii din legea contabilităţi publice, va ţine licitaţie publică, cu oferte închise, în ziua de 1 Noemvrie a. c. în biroul Diviziei Materialelor şi al Contabilitatei palatul Curţii de Apel, etajul I, uşa Nr. 123 la ora 10 a. m. pentru furnizarea următoarelor articole, necesare confecţionerei uniformelor de vardist: 650 metri stofa neagră, pentru vipusca, 5000 bucăţi mosorele de aţe neagră, 5000 mosoreie de aţe albă, 450 metri pânză pentru întărit, 2000 bucăţi copoi mici negre, 3500 g catarami pentru pantaloni, 100000n nasturi galbeni de alamă mari, 25000n nasturi galbeni de alamă mici, 6500n nasturi de os pentru izmene, 15000 yr nasturi mici pentru cămăşi, 500000n nasturi de metal pentru pantaloni, 0000 yj galon de aur pentru distincţiunea gradelor. Informaţiuni despre condiţiunile speciale şi orice alte desluşiri necesare, precum caet de sarcini şi broşura de uniformitate se pot lua respectiv vedea în toate zilele de lucru, în localul mai sus numit, la Dl Comisar Rafailescu Teodor. Ofertele scrise cu mâna şi sigilate vor putea fi şi oferte parţiale. Plicurile cu ofertele vor fi depuse în şedinţa publică Şi vor fi însoţite de o garanţie de 100/ din valoarea ofertei, în efecte de stat sau ale casei de depuneri. Cluj, la 21 Septemvrie 1920. pt. Ministru Secretar General p. Conformitate (ss) Dr. C. Bucşan Comisar: Rafailescu. 27 Octomvrie 1920 BANCA CENTRALA PENTRU INDUSTRIE SI COMERT. SOCIETATE ANONIMA CLUJ Capital societar: Lei: 100.000.000. Centrala In Cluj, Strada Regina Maria No. 6, edificiul propriu. —■— Telefon: 783 și 133. Plimale existente: Sibiiu, Strada Cisnădiei No. 7 Et. II. Turda, înfiinţată prin fuziune cu „ Arieşana" Alba-Iulia „ „ „ Iulia“ Haţeg «... „Baţegana” Filiale Infftnţiunde Timişoara în edificiul propriu Arad » f, „ ^ __ Oradea-mare, Bistriţa şi Braşov. .Fabrica de var“ la Cluj „Victoria” fabrică de tricotaj şi cioraperie în Cluj, „Fabrica de potcoave“ în Cluj, „Corvin “ Societate anonimă pentru comerţul şi industria chimică şi de metalurgie Cluj, „Alpha” fabrica de produse chimice Cluj—Arad, „Industria sârmei“ fabrică de sârmă şi cuie în Câmpul lui Mihai. ..Simiiarul* întreprindere de cherestea şi valorizare de lemn în Borgo-Suseni , râul Bistriţa, „Sovata" întreprindere balneară şi pentru valorizare de apa minerale în Târgul Mureş, „Fabrica de var“ în Băile-Eroulae, „Fabrica de săpunuri şi luminări în Timişoara, „Fabrica de piele“ în Turda, „Sabie“* Fabrică de maşini agricole Sibiu etc. etc. Creaţiuni proprii cointeresări și participări cu capital