Pécsi Figyelő, 1880 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1880-02-21 / 8. szám

Vili. évfolyam. Előfizetési d­­j: Postán vagy Pécsett házhoz küldve: egész évre 5 ft., fél­évre 2 frt. 50 kr., negyedévre 1 ft. 25 kr. egyes szám 10 kr. Megjelenik minden szomba­ton. Egyes számok kaphatók Weidinger N. könyvkere­sk. (Széchényi tér). Szerkesztői Iroda: Ferencziek utczája 22.sz.I. emelet. Kéziratok vissza nem küldetnek Pécs, 1880. február 21-én. A lap szellemi részét illető közlemények és előfizetések a szerkesztőséghez, a hirdetések pedig a kiadóhivatalhoz intézendők. Előfizethetni helyben, a kiadóhivatalban, Blauhorn Antal úr a városházi épületben, Lili János úr a budai külvárosban, Böhm C. F. úr a szigeti külvárosban lévő kereskedésében, és Feszti Károly úr könyvkötő üzletében, Király utca (nemzeti casinó épület), valamint a vidéken minden postahivatalnál. 8-ik szám.­­ Hirdetések ára: Egy öt­hasábos petit sor egyszeri megjelenéséért 6 kr. 3-szori 5 kr., 10 szeriért 4 kr. fizetendő. — Minden hir­detés után 30 kr. bélyeg dij fizetendő. A nyílt tér 1 petit sora 10 kr. A hirdetési dij előre fizetendő. Kiadó hivatal: Taizs Mihály nyomdájában Majláth-tér 2. szám alatt. A Duna jobb oldalán ter­vezett vasút. Habár e lapok t. olvasói tudomással is bírnak arról, hogy Pécs sz. kir. város köztörvényhatóságának kezdeményezése folytán, a budapest-zimonyi vasútnak a Duna jobb oldalán leendő kiépítése czél­­jából múlt évi deczember hó 2-án Buda­pesten egy értekezlet tartatott, miután mégis az ott történt megállapodások, úgy az ezekből kifolyólag tett további intéz­kedések — tudomásom szerint — nem lettek részletesen közzé téve, szükségesnek tartom, hogy ezen felette nagy fontosságú­­ ügy kellő megvilágítása tekintetéből vissza­térjek az említett értekezletre s részletesen közöljem az ott, úgy később az itteni bi­zottság kebelében történt megállapodásokat. Baranya és Tolna megyék, úgy­­­ecs sz. kir. város megbízottjai ugyanis Buda­pesten összejővén s a kérdés alatti ügyet megbeszélvén azon meggyőződésre jutottak, hogy a budapest-zimonyi vasútnak a Duna jobb oldalán leendő kiépítését érvényre juttatni alig van kilátásuk, de más­részt­g egyértelműleg meg voltak győződve arról is hogy ezen különben elég sajnos körül­mény nem zárhatja ki a jobboldaliak jo­gos érdekeinek ápolását akkor, midőn ezzel egy fontos és országos érdek is ápoltatik és éretik el; ezen nézetből in­dulva ki elhatározták tehát, hogy az eset­ben is, ha a budapest-zimonyi vasút a Duna bal oldalán fogna kiépítetni, a Duna jobb oldalán egy külön vonalnak kiépíté­sét — mely Budapestet Fiume rév part­jával közvetlen, úgy a déli irányban foly­tatva Boszniával hozná a legrövidebb után összeköttetésbe — nem csak kérel­mezni fogják, hanem ennek megvalósítása s tényleges kivitele tekintetéből, illetve az ez érdemben szükséges további intézkedé­­sek megtételére azonnal meg is választot­ták a végrehajtó bizottságot. A fentebbiek értelmében lett a minisz­tériumnak benyújtott emlékirat szerkesztve, s a miniszterelnök úrhoz intézett szóbeli kérelem is előadva. — A miniszterelnök úrtól nyert válasz­a méginkább meggyőződtette a küldöttséget arról hogy a kezdetben tervezett buda­­pest-s zimonyi vasútnak a jobb oldalon leendő kiépítéséhez alig lehet a legcseké­lyebb reményt is fűzni, mert a miniszter­elnök úr nyíltan kimondá, hogy habár ez még nincs is véglegesen eldöntve, de na­gyon valószínű hogy a szóban forgó vasút a Duna bal oldalán fog kiépíteni, és pe­dig nem csak országos érdek­szempontból, de más kül­államokkal kötött egyességek tekinteténél fogva is; egészen helyeselte­­tehát hogy nem akarunk érdekkarczot kelteni, miután ezen körülmény nem zárja el az útját annak, hogy a Duna jobb ol­­l­dalán is egy életképes vonal ne építessen. A küldöttség tagjai ekkor azon elha­­­tározással távoztak Budapestről, hogy ezen általuk életképesnek tartott vonal kiépíté­sét minden lehető eszközzel elősegíteni s megvalósítani fogják. Meg kell még jegyeznem, hogy a Budapesten tartott értekezlet alkalmával a tervezett vasútnak mely vidékeken leendő vezetése fel sem említetett, sőt ez igen helyesen czélzatosan kerültetett, mert két­séget sem szenved az, hogy ha ez szóba hozatik, azonnal megindult volna köztünk az érdek-h­arcz, mely már csirájában el­fojthatta volna azon magvát, mely bizo­­nyára egy közhasznú és életképes vála­­lattá fogja magát kinőni.­­ Csak a fő-­­ irány lett tehát programaszerűség aként kijelölve, hogy a kiépítendő vasút össze­kösse Fiume rév partját Budapesttel s hozza a legrövidebb után összeköttetésbe Boszniával. . . . .. A Budapesten tartott értekezlet után az itt kelt­­ bizottság azon nézetből indul­ván ki, hogy a legközelebb egybehívandó végrehajtó bizottság ülésén könyebben tár­gyalható s gyorsabban intézhető lesz ezen ügy akkor, ha ott egy kész s olyan ja­vaslat terjesztetik elő, mely ha nem tart is igényt arra hogy minden részleteiben helyeslést, vagy épen elfogadást nyerjen, de mégis némi irányt jelöl ki, s minden,­esetre oly adatokat szolgáltat, melyeknek alapján a tervezett vasút merre leendő vezetése könyebben lesz meghatározható. Ez okból tehát megbízta s felkérte­­ Kellemfy Károly a pécs-barcsi vasút üzlet­vezetőjét, Maas Bernát a dunagőzhajózási társulat bánya­igazgatóját és Nendtvich Károly városi főmérnök s bizottsági tag urakat mint szakértőket, hogy készítsenek egy indokolt javaslatot aziránt, mely irányban volna a tervezett vasútnak kié­pítése leghelyesebb és a kitűzött czélnak leginkább megfelelőbb ? — A felkért szakbizottság megbízatásá­ban eljárván a következő javaslatot dol­gozta ki és terjesztette be: Tekintetes vasúti Választmány! Tisztelettel alulírott szűkebb bizott­mánynak — a Budapest-pécsi vasút léte­sítése tárgyában m. ég deczember hó 21-én tartott központi választmányi ülésben nyert becses megbízáshoz képest, van szeren­cséje az építendő pálya irányá nézve, — mai napon tartott értekezletre alkal­mával megállapított nézetét és javaslatait a következőkben előterjeszteni.­­ Mielőtt mégis a tárgy érdemébe bo­csátkoznánk, figyelembe vétetni kérjük, a tekintetes választmány által azon körül­ményt, hogy e szűkebb választmány, — mindeddig az alább leírt vonalak válasz­tásánál , a rendelkezésre álló térképek ■ szolgálván csak tájékozásul, — azok irá­nya, valamint terjedelme és alább előso­rolandó építési költségei, — és egyéb előhozandó adatok szigorú meghatározá­sára mérvadó nyomj­elzés — talajminő­ségi adatok és földtani ism­eretek hiányá­ban ezen adatok megközelítő pontosságá­ról csak annyiban vállalhat felelősséget, a­mennyiben a helyi és földalkotási vi­szonyok, nem egészen ismeretlenek,­­ és a­mennyiben az építési költségek, a vasút egyöntetűségénél fogva közelítőleg meg­határozhatók. Ezek után van szerencsénk előadni. Hogy e szűkebb bizottság a Buda­pest-pécsi vasút kiépítésére két alternatív vonalt jelölt ki és pedig: I­só­­szöghi állomásról kiindulva Hosszúhetény, Zobák, Szászvár közelében, Kárász — Köblényi határnál, a Duna­dra vai pályát átszelve, — Csibrák körül a Kapos völgyét elérve, — Csibrák Si­­m­ontornya, — és innét lehető egyenes vonalban, Budapestnél kelenföldi pálya­udvarba vezetve. Ilik vonal: Üsszögh, Hosszúhetény, Pölöske, Dombóvár, Csibrák, Simontornya, Budapest. Az I-ső mint lehető legrövidebb vonal, a N­­iknál 31/* mértfölddel rövidebb. Tekintve azt, hogy ezen vasutat nem mint helyi pályát hosszúra nyújtani czé­­lünk, hanem hogy az mint átmeneti pálya Bosznia és valamikor talán az Aegei ten­ger felé lesz hivatva a forgalmat közve­títeni, — már rövidségénél fogva is, mint fővonalat el kell ismernünk, — és azért a Il dik vonal csak annyiban jöhet a combinatioba, — a mennyiben az I-nél talán felülmúlhatlan és elkerülhetlen ne­hézségek és akadályok fognának a kiviteli nyomjelzésnél előtűnni, — a melyek jelen­­­léte — a mennyiben a helyi viszonyok máris ismeretesek, — és a mennyiben ezen vonal iránya a másik felett előnyben áll és ezért tetemes áldozatok azok eltá­volítására hozhatók, — alig gondolható. Az I-ső vonal kiépítésére nézve kö­ • vetkező adatok szolgálnak alapul: 1) Az egész vonal hossza 197 kilo­méter vagyis 2625 mértföld. 2) Az egész vonalban 2 alagút lenne építendő; az első H. Hetény Zobák között mintegy 1000 métr. hosszal; — a 2 dik Budapest­ felé Tétény és Kelenföld között mintegy 600 métr. hosszal. 3) Az egyes vonalak hossza és épí­tési költségei: a) Üszögli H.­Hetény 15 kk­ntr. hossza kerül 1.300000 ftba b) H. Hetény Zobák 8 kim­tr. hosszú, 101X) métr. alagúttal kerül .... 1.800000 ftba c) rL­)\rk­i-Kárász 12 kim. hosszú kerül . 1.200000 ftba d) KárászCsibrák 25 kim. hosszú, kerül . 2.500000 ftba e) Csibrák-Kelenföld 137 kim. hosszú, 600 mtr. alagúttal, kerül . . . 10.500000 ftba összesen 197 kilintr, vagyis 2625 mértföld kerül . 17.300000 ftba A pálya felszerelését a forgalmi járművekkel mért­földenként 65.000 forinttal számítva,­­ 2625 m­ért­föld után................... 1.706000 ft. Az építési és felszerelési költség tesz tehát . . . 19.006000 ftot Építési időközi (Intercalara) kamatokra, három évi épí­tési időre,­­ de részbeni forgalomba adásra . . 844000 ft. Az összes költség tesz tehát 19.850000 ftot. 4) Az emelkedési viszony Üszöghtől Hosszúhetényig, vagyis Hetény és Zobák közti vízválasztóig mintegy 20 kilom. hosz­­szaságban, — 1:80-ig terveztetik; — Zo­­báktól — Csibrákig — Budapest felé 1:200 hoz, és legfeljebb 1:150 házi eséssel; miu­tán a zobáki vízválasztótól kezdve a vonal Egregy és Kárász felé nyúló hegygerinczen vezettetik, — Kárász — Köblényi határban pedig a Duna-drávai pálya színének leg­magasabb pontját szelvén át, — onnét egyenletes esettel, vagyis a földszín alko­tásához képest — Csibrákig a Kapos völgy színére száll le. Csibráktól — Budapestig, — kivévén a Tétény és Kelenföld közti magaslatokat, — igen kedvező esési viszony áll be, — csak Tétény, — Martonvásár és Kelenföld közt, —­hol valószínűen egy 600 mtr. hosszú alagút szükségeltetik, — ismét 1:150 vagy 1:125 házi emelkedést és illetőleg esést vesz a vonal igénybe. N­­ik vonal kiépítésére következő meg­közelítő adatok szolgálnak alapul: 1) Ezen vonal hossza 223 kilométer vagyis 29% mértföld, — tehát 35 mért­földdel hosszabb az I nél. 2) Az egész vonalban, — mint az I. vonalban, — szintén két alagút szükséges, csak hogy itt a hetényi legalább 1200 méter hosszúságra terjed, és csak a nyom­­jelzés fogja meghatározni, hogy egy 2-ik alagút elkerülhető-e? 3) Az egyes vonalak hossza és épí­tési költsége a következő u. m.: a) Üszögh-Hetény mint az I. vonalnál, 15 kilomét. kerül ....... 1.300000 ftba b) H.-Iletény-Pölöske 1200 mtr. alagúttal 19 kilm­. hosszú, kerül .... 3.100000 ftba c) Pölöske-Dombovár 30 ki­lom. hosszú, kerül 2.400000 ftba d) Dombovár-Csibrák 22 kilom. hosszú, kerül . 1.650000 ftba e) Csibrák Kelenföld 137 kilom. hosszú, kerül 10.500000 ftba összesen 223 kilm. hosszú, kerül............................ 18.950000 ftba Hozzá számítva a pálya felszerelésére mértfölden­ként 65.000 forintot, 29 75 mértföldenként kerül . .­­.934000 ftba Továbbá ép. időközi kamatokra 3 évi építő időre és részletenként megnyi­tásra ............................ 866.000 ft. tehát a Il­ik vonal összes költsége tesz .... 21.750000 fttot. 4) Ezen vonal lejtési és emelkedési viszonyaira nézve megjegyzendő, hogy Üszöghtől—Hetényig vagyis a vízválasz­tóig — az I-ső vonalhoz hasonlóan — mintegy 20 kim. hosszaságban — az emel­kedés 1:80 hoz vézetett fel; a vízválasz­tótól — Pölöskéig — Budapest irányában pedig legalább 16 kim. hosszaságban szint­úgy 1:80 hoz kell az esést felvenni. Ezen vonalon tehát az emelkedési vi­szony Budapest Pécs irányában, sokkal kedvezőtlenebb az I. vonalénál. — Pölös­­kétől—Csibrákig az emelkedési és lejtési viszonyok kedvezők és Csibráktól—Kelen­földig az alagút felé, egyenlők az I-ső vonaléhoz. (Vége köv.) — A pénzügym­iniszer és a Rotschild csoport között folytatott tárgya­lások felől a következő részletek ismere­tesek. A felveendő kölcsön tőke 80 millió frtot tesz, ebből 10 Szegedre 5 Szeged­város lakosai és 25 millió a tiszaszabá­lyozási társulatoknak jutna. Különben a magyar kormány,­­ már régebben kapott ajánlatot a Szeged számára köten­dő 15 millió frtnyi kölcsön tárgyában. Ez ajánlat a szükséges összeget, kamatot nem hajtó, felezhető s 50 év múlva törlesz­tendő 50 frtos sorsjegyek kibocsátával akarná beszerezni. A törlesztést a magyar állam biztosítaná. A megterheltetés ennél nem rúg többre 5 és fél százaléknál. A hitelintézet ajánlkozott az egész 40 millió írtra. A megterheltetés 6 százalék volna s ennél a magyar állam nem mint jótálló hanem mint adós szerepelne.­­ A delegácziók befejezték nemzetrontó működésüket. A szegedi kaszár­nya építésére előirányzott 100.000 frt elej­tetett, mert az osztrák delegátusok mind ellene szavaztak. Bizony csúnya szűkkeb­­lűség ez az osztrákok részéről, mely han­gosan követeli ez intézmény előterjesztését. A befejező ülés vasárnapon délben volt. — Sennyey Pál báró még mindig nem látja elérkezettnek idejét, s épen azért nem szándékozik résztvenni semmiféle politikai tevékenységben. Nin­csen tehát gyakorlati értéke a nevével ösz­­szeköttésbe hozott különféle párt- és kor­mányalakítási kombináczióknak. Most Maj­­láth György országbírót kérték fel az elé­­gületlenek, hogy lépjen actióba Tisza ellen, azonban Majláth sem adott határozott választ. — Dáni Ferencz szegedi főis­pán másfél évvel ezelőtt nyújtotta be lem­on­­dását s csodálkoznak rajta, hogy a kor­mány azt csak most fogadta el. Dáni nyolcz éven át volt Szeged főispánja s lemondásakor a városi közgyűlésen impo­náló módon nyilvánult iránta a közbiza­lom. A szegedi főispán teendőit, Dáni fel­mentése folytán, Pálfy polgármester fogja végezni az új főispán kinevezéséig. Hír szerint Kende Kanut percsórai kormány­­biztos a főispánjelölt. Az újjáalakításra vonatkozó javaslatok legközelebb be fog­nak mutattatni a szegedi városi tanácsnak, hogy azután az országgyűlés elé terjesz­tessenek. E tárgyban rendkivü­li közgyű­lés fog összehivatni. Dini Szeged érdeké­ben folyton ellenkezésben állott a Pallavi­­cini őrgróf érdekeit legyezgető kormány­biztossággal és úgy­­látszik az utób­bi győzött.­­ Az osztrák hivatalos lap közli a császári kéziratot, mely Stremigr igaszságügyminisztert, kipróbált hazafial odaadásának teljes elismerése mellett, a vallásügyi és közoktatási tárcza vezetése alól felmenti és Konrad helytartót a val­lásügyi és közoktatási miniszterré, Kriegs­au osztálytanácsost pénzügyminiszterré kinevezi, egyszersmind Chebnek osztályta­nácsost a pénzügyminisztérium vezetése alól felmenti. Chertek osztálytanácsosnak a vaskorona-rend II. osztálya adományoz­tatok. — — Mazuranics bán lemondása bevégzett ténynek tekinthető ; az „E—s“ szerint, maga ő felsége fejezte volna ki azon óhaját, hogy jó lenne ha Mazuranics leköszönne. A kegyvesztés oka, az, hogy Mazuranics a király határozott óhaja elle­nére, a határőrvidékek bekebelezésének kérdését is bolygatta a horvát-magyar kie­gyezés ügyében a magyar miniszterelnök­nek átadatott emlékiratában. Majdnem bizonyos hogy Pejachevich gróf lesz Mazu­ranics utódja; a gróf ugyan már több­ször visszautasította ezen állást, de a király kívánságára most elfogadja.­­ A Tököli-alap kezelése az újvidéki „Zásztava“ budapesti levelezője szerint, a karlovitzi szerb nemzeti alapok igazgatóságára fog bízatni; a budapesti Tököli-intézet fölötti felügyeletet azonban továbbra is a pesti szerb egyházközség fogja gyakorolni. A vallás és közoktatási minisztérium s a nevezett szerb község között és most foly ez ügyben a levelezés. Külföld. Oroszországnak minden készülődése, minden politikai és közgazdászai lépése azt mutatja, hogy háborúra készül. Leg­újabban a közlekedési és hadügyi minis­zerek ajánlata folytán a kormány Podolia kormányzóságban, Orosz-Lengyelország déli részein és Gácsország határszélén új vasutak építését rendelte el. A Dniester folyó mentében építendő vonal, mint had­ügyi tekintetben legfontosabb azonnal ki fog építtetni. Az előmunkálatok már ja­vában folynak. A czári kormány réme, a nihilizmus folyton ad életjelt magáról. Február Il­dikón a rendőrség ismét egy titkos sajtót fedezett fel, mely alkalomnál egész hal­maz hamisított útlevelet, pecsétnyomót, forradalmi röpiratot és hírlap­ot, revolvert, dynamitot, s több efféle robbantó és gyil­koló szereket talált a rendőrség. Az ezen lakosztályban levő összes személyzet le­­tartóztattatott. A montenegrói határigazítási kérdés még mindig megoldatlan. Legújabban Corti gróf az olasz követ lépett közbe a portánál Montenegró javára, minek foly­tán Konstantinápolyból érkező hírek sze­rint a porta a már oda ígérte Kucsi-Kraj­­nán kívül még a gusinjei terület szlávok által lakott részét s a podgoriczai kerü­letben, több falut és a grudi kerület egy részét szándékozik a tolakodó Monteneg­rónak felajánlani. Bizony bizony a szegény Törökország Il­ik Abdul-Hamid alatt, ami Il­ik Ulászlónk alatti állapotokat érte el. Az államjavak elprédálására minden gon­dolkozás nélkül rá mondja: a „dobzset“. A mi kettős monarchiánk kiegészítő részének legújabban szerzett zugából a novi-bazári kerületből nyugtalanító hírek szállonganak, melynek következtében a kerület határán Csarnitzában és Visegrád­ban elhelyezett csapatok a Lim területre vonultak s a szerajevói helyőrség hat zász­lóalja parancsot kapott, hogy indulásra készen álljon. Rómában február 17-én, egy sem hús sem hal féle beszéddel nyitotta meg az olasz király a parlament új ülés­szakát. Beszédében kiválólag a hadsereg és a hadi­tengerészet erősítésére kérte a képvise­lőket. Az olasz kormány Ausztria-Magyar­­­ország nyilatkozataira, melyek a dél tiroli határokon történt csapat erősítésekre vo­natkoznak, azon nyilatkozattal válaszolt, hogy az osztrák kabinet lojalitásáról any­­nyira meg van győződve, hogy nem is lett volna szüksége azon felvilágosításokra, hogy ezen meggyőződésre jusson, az olasz kormány reménye, hogy a határőrzés nem lesz kényszerű­­l: erőszakos fellépésekre s a mega részéről ígéri, hogy minden telhető eszközzel azon fog törekedni, hogy alattvalói részéről minden kalandos vál­lalatot lehetetlenné tegyen. Majd meglát­juk, meddig tejfel az ígéret?! A lefolyt hét legsenzaczionálisabb híre az orosz czár elleni legújabb merénylet, mely borzasztóságára nézve valamenynyi előzőit felülmúlja. A nihilisták, kiknek úgy látszik a czár legközelebbi környezetében hatalmas és megbízható összeköttetéseik vannak,most saját lakásában keresték fel a czárt. A téli palotát aláaknázták s február 17-én felrobbantották. Az akna az őrszoba alá volt ásva, ez pedig az ebédlő alatt van. Az őrségből 45 személy sebesült meg s itt azonnal meghalt. A robbanó anyag az ebédlő padozatában egy 10 lábnyi hosszú és 6 lábnyi széles nyílást szakított. A czári család esetleg egy negyedórát ké­sett s igy a merénylők számítása, hogy ebéd közben röpítsék át­­Ibrahám kebe­lébe, meghiúsult. A hivatalos vizsgálatot azonnal megindították, melynek eredmé­nyét jövő számunkban közöljük. Baranya megyei k. tanfelügyelő félévi jelen­lége. Tekintetes közigazgatási bizottság! Van szerencsém az 1879 év második feléről szóló jelentésemet teljes tisztelettel a következőkben előterjeszteni. A tanfelügyelőség iktatójába érkezett e fél év alatt 777 drb. s igy az egész év alatt 1344 ügydarab, melyekből elintézést nyert 1322 db. a többi 22 db. az ügy­­darabok természetéből folyólag intézés alatt áll. Bizottsági után intéztetett e fél év alatt 86 db. s igy az egész év alatt 162 db. E fél évben készíttetett el­y statistikai kimutatás is a­­ népoktatásüga állásáról, mely a következő adatokat tün­teti fel: . . . A megye lakosainak száma 278610 lélek. Iskola volt 37 községi, 358 feleke­zeti és 14 magániskola s igy összesen 409; igy minthogy a megye területe 92 □ mfd. minden mérföldre esik 3028 lakos s minden 681.19 lakosra egy iskola s min­den mértföldre pedig 4.44 iskola. A tankötelesek száma: a) 6—12 éves........................ 82.290 b) 13—15 „ ........................12.504 összesen 40.794 Ezekből elemi iskolába járt fiú . 13251 » „ » • leány 12684 összesen 25835 Ismétlő iskolába járt fiú ... . 5386 „ „ „ leány . . ■ 5118 összesen 10504 Magánintézetbe járt fiú .... 524 „ „ leány . . . . 619 összesen 1143 Közép tanodákba járt fiú 171. S így az iskolába járok száma 37698. Vagyis százalékokban kifejezve a mindennapi tan­­kötelezettek a lakosság 10.15°/0-át, az ismétlő iskolai tankötelesek pedig 443°/0 s igy a tankötelesek összesen 14.63°/0-át teszik a lakosságnak. Iskolába nem járt fiú...................1565 „ „ , leány , . . . 1491 összesen 3056 mely szerint isk.járta tankötelesek 9241°/». Az iskolába jártak vallás szerint a következőkép osztattak meg: a) róm. kath................... 27917 b) gör. kath.................... 3 c) gör. keleti .... 1536 d) helv. h. vall. evang. . 5691 e) ágost. v. evang. . . 1844 f) mózes vallásu . . . 796 összesen 37837 Nyelv szerint: a) magyar . . 18162 b) német . . . 17399 c) tót ... . 179 d) szerb . . . 2686 e) horvát . . . 2311 összesen 37827 Az iskolák növendékei közül: télen nyáron járt 30101 csak télen „ 7736 tg” tankönyve volt . 35149 „ nem volt 2688 A vezetett mulasztási naplók szerint 429.577 mulasztási eset fordult élőhelyek­ből felmentetett 420.194 megbüntette­­tett 9383. Ha a mulasztásokat az iskolába jár­tak számával egybevetjük, úgy találjuk, hogy egy tanulóra átlag nem egészen 12 mulasztási eset jut. Az iskolából kiléptek közül jól tudott olvasni 262 olvasni és írni 4670. A népoktatási tanintézetekben 495 tanító működött. (Üresedésben az adatok beszolgáltatása idejében 7 tanítói állomás volt s igy egy tanítói állomás volt s igy egy tanítóra átlag 52,19 növendék jut. E mellett vannak ugyan túltömött iskolák.

Next