Pécsi Közlöny, 1895. szeptember (3. évfolyam, 100-112. szám)

1895-09-01 / 100. szám

a helyzet, mint jelenleg, azonnal fölütik fejüket azok, kik halászni szeretnek, s igy találkoznak az innenső oldalról is a túloldallal olyanok, kik önző célból lu­dasokká, árulókká lesznek. A­hogy a menykő a magasabb tárgyakat szemeli ki, úgy a liberális politika is nem a férgesre veti a szemét kirohanásainál, hanem azokra, kik a szent vallásnak és az egyháznak leghatalmasabb oszlo­pai, legerősebb támaszai, kiknek meg­­sebzésével a ravasz számítás magát az igaz ügyet hiszi legyűrhetni. Kutyára nem bizza senki a háj­at. A vallástalan liberalizmus fizetett zsol­dosai cselfogásainak sem fog senki fel­ülni. Jó tanácsaikat s egyházi ügyeink miatt való gondoskodásukat köszönjük, de nem kérünk belőle. Feleletünk az egyházért aggódó szabadelvű zsurnalisz­­tikának röviden ez : „Curam, quam pro me genis, rogo te, deponas.“ Magyarán: „Én miattam ne fájjon a te fejed.“ Söpörjenek csak a saját ajtajuk előtt, ostorozzák a korrupció rendsze­rét, a liberális politika baklövéseit, hi­báit, bűneit. Tisztítsák Augiász istálló­ját, melyben két évtized alatt ugyancsak összegyűlt sok mindenféle. Ötven év. Az örökkévalóságban millió év is elenyésző csekélység, míg az ember rö­vidre szabott földi létében az évtizedek is ritka mértföldmutatóként állanak a sír felé vezető út szélén. Szép idő, hosszú út van hátunk mögött már az ötödik útjelző­nél, de még szebb, ha arra a nemzet nap­számosa, mint a hát. népnevelésügy szol­gálatában megtett útra tekinthet vissza. Faragó Ferenc, málomi r. k. tanító a mai napon ért földi vándorlásában azon mértföldmutatóhoz, melybe a kát. népne­velésügy szolgálatában eltöltött félszázados működése van bevésve Nyugodt lélekkel, örömtől duzzadó kebellel tekinthet vissza az egyházmegyei tanítók e­lesztora a be­­f futott pályára, mert őszinte szívvel elmond­­­­hatja: »szép hazám, megfizettem mind,­­ mivel csak tartozom !« Nagy az ur hatalma , és megsokasitja évei számát annak, kit ő is szeret. Faragó Ferenc 1827. február 15-én­­ született Kisasszonyfán, Baranya megyében. Atyja, kit Isten 12 gyermekkel áldott meg, egy kis majmocskával birt e vidéken. Gyermekeit szegényes, de szigorú és jó nevelésben részesítette. Nesztorunkban, mint gyermekben mutatkoztak már a könyvek iránti vágyódás és szeretet jelei, azért, elvégezvén elemi iskoláit, atyja Horváth György, akkori kisasszonyfai kán­­tortanítóhoz adta tanítógyakornoknak. Még le sem telt a nehéz három év, a szerény és illemtudó ifjút plébánosa, Góczán János, gyakori vendégének, Germán József, pécsi gimnáziumi tanárnak ajánlotta figyelmébe, ki az ifjút 1844-ben a tanitóképezdei első­­ évfolyamra Pécsre hozta; számára Ben­­­­cenleitner kanonoknál nyervén élelmezést. Tanitóképezdéink — melyeket legin­kább főpapjaink áldozatkészsége tartott­­ fenn — két évfolyammal bírtak 6—6 hó- s napi szorgalmi idővel s ennek letelte után­­ a tanítójelöltek tanítói állomásokra kül­­­­dettek ki. Így került a »kedves Faragó I bácsi«, akkor még fejlődő ifjú, 1844. év­­ őszén a bácsmegyei Baracskára, mint első­­ »stációra« . 1845 tavaszán a fentebb em­lített mecénások kegye ismét Pécsre hozta a második évfolyam befejezésére. 1845. augusztus 31-ike volt a nagy nap, melyen a végbizonyítvány számára kiállíttatván, mint kész ember léphetett a világba. Ez­után Bátya (Pestm.), Fadd és ismét Ba­racska voltak működésének szinterei, mig a méhében nagy időket rejtegető év, 1848 s vele a szabadság pirkadó hajnala bekö­szöntött. A hegyet, völgyet, rónát befutó szabadságszele a fiatal tanító szivében is­­ rezgésbe hozta a húrt, melynek neve:­­ hazaszeretet; s ez évben már a nemzet­őrök közt találjuk őt. Később, midőn a haza hívó szózata mindegyre erősebb lett, a 34. honvédzászlóaljhoz állt be, hogy le­rója tartozását a szeretett haza iránt; de a tél beálltával himlőbe esett és a lobogó tábori tüzek helyett Újvidéken, majd Péter­­i váradon a kórház kályhájánál melegedett.­­ 1849 tavaszán még mint lábadozó beteg , — zászlóalját nem találván — bevonult a Szegeden táborozó Vécsey zászlóaljához és részt vett az aldunai csatározásokban. A gyászos világosi nap után zászlóalját Lu­gos tájékán elfogták s a harcedzett had­fiak Temesvárott Vasa osztrák ezredébe soroztatván, Provansze dalteli mezeje jön a »direkció.« A bujdosás szomorú napjai ■ leleményessé tették honfiainkat, lelemé­nyessé az elnyomó hatalom kijátszására. Jubilánsunk is ily leleményességgel szökött meg az osztrák ezeredből két dunántúli­­ társával mindjárt az első stációnál. Nélkülözés-, félelem- és nagy fáradt­­­­sággal küzdve, lábbeli és felső ruha nélkül ért később Baracskára, hol volt főnöke a legszükségesebb felsőruhával ellátván, szü­lőfalujába atyjához jött, hogy ennek félre­eső malmában a mindent fürkésző osztrák zsandárok elöl magát elrejtse. Az önérze­tes fiú fájó szívvel látta, hogy amúgy is szegény atyja gondjait csak nagyobbitja. 1850. év tavaszán Gyürüfűn (Baranyam.) a tanítói állomást elfogadta, melynek ösz­­szes évi jövedelme azonban alig tett ki 200 váltó forintot. A volt honvédet foly­ton azon aggodalom gyötörte, hogy felis­mertetvén, osztrák ezredbe sorozzák be. Ez aggodalma tetőpontját érte el, midőn a soproni kerületi hatóság a tanítóktól az 1848/49. évi »alibérök« igazolását köve­telte. Nesztorunk személyesen ment el Baracskára, honnan a jegyző és az elöljá­róság azon írásbeli nyilatkozatával tért vissza, hogy Faragó Ferenc a harcok alatt ott csendesen tanítóskodott. Ilyen nyilat­kozatok kiállítását azon időben hazafias cselekedetnek ismerték. Még ez év folya­m­án megnősült, fele­ségül vevén Mooró László, pécsi polgár, kultusza, mely alá minden egyénnek, akarva nem akarva, alája kell magát vetni.*) Az állam, mely önönmagát tartja cél­jának, hatalma kútfejének, más javakat nem ismer, mint földi javakat, gazdagságot, s külső erőt; az ő polgárai nem halhatatlan lélekből és halandó testből álló emberek, hanem egyszerű géprészek, kerekek, henge-­e­rek, csavarok az állam gépezetében, s mind­­­­ezeket az egoizmus rugója hozza moz­gásba ; azért nem talál benne becsülésre és elismerésre sem a keresztény, sem a polgári erény; érdeme csak annak van, ki a társa­dalomra nehezedő abszolutizmus kötelé­keit szorosabbra tudja fűzni. Az Isten tiszteletét és szeretetét ki­szorító felfuvalkodottság és önszeretet az oka annak, hogy az az állam nem éri el még az ő földi célját sem, nem képes ál­talános jólétet teremteni és jogvédelmet biztosítani. Az államnak, mely valóban az, I s nemcsak névre nézve, — miként Aris­­­­toteles mondja — gondjának kell lennie az­­ erényes életre, — s ha erre komolyan tö­­­rekszik, karöltve kell járnia az egyházzal.­­------------­*) Posa a, Tratado de derecho politico. I. 257. a legképtelenebb dolgot parancsolja is, s melynek mind ahhoz joga van, amit kivinni képes.*) Ez az állam egy újabbkori bölcselő (Hegel) szerint a földi istenség. De ez a koloszális bálvány agyaglá­bakon nyugszik, egy vihar ledöntheti az egészet, mely aztán a saját súlya alatt darabokra zúzódik. Az alap, melyből minden állam kifej­lődött, s amelyet veszély nélkül elhagynia nem szabad, a vallás. Ezen az alapon épültek fel nemcsak a zsidó állam, hanem a klaszszikus ókor államai is, melyeknek keletkezése s fejlődése a valláseszme nél­kül megfoghatatlan volna; a vallás az, melytől az állam alapelveit, szabványait, szokásait, intézményeit kölcsönözte. **) S a­meddig az állam ezen az alapon maradt, bármily tisztátalan és fejletlen volt ez az ókor népeinél, addig a polgári szabadság őre, a jólét ápolója s a polgári erények termékeny talaja volt. Csakhogy Hellász és Róma istenei csakhamar lesz­állottak az Olympus derült légköréből, s helyüket a mindenható állam, a Caesarismus foglata el. S ugyanez a kérlelhetetlen és irgalom­nélküli államisten uralkodik a népek felett ott, ahol a kereszténység által helyreállított és tökéletesített rendet megzavarták, s már nem Isten kegyelméből gyakorolják a főhatalmat, akár egyesek, akár sokan. Az állami mindenhatóság elmélete, — úgymond egy híres jogtudós, — világos bi­zonyságát nyújtja annak, hogy a materializ­musnak minden fajtája, mely az emberben nem ismeri el a szellemi, halhatatlan, a földi hatalom alá nem eső princípiumot, a szabadságot okvetlenül lerontja, s vagy az egyed vagy a sokaság abszolutizmusát ál­lí­tj­a föl. Nagyon helyesen jegyzi meg egy újabbkori államtudós, hogy amily mérték­ben az állam a kormányzat tökéletes for­májától eltér, vagyis amily mértékben az államhatalom csupán csak az anyagiakra, a külső erőkre szorítkozik s etnikai karakterét elveszti, oly mértékben kerekedik felül az államnak, mint legfőbb öncélnak határtalan *) Tract, theol. polit. **) Féstel de Coulanges, La cité antique. „Pécsi Közlöny“ 1895. szeptember 1.

Next