Pécsi Közlöny, 1897. január (5. évfolyam, 1-13. szám)

1897-01-24 / 10. szám

V. évfolyam. Pécs, 1897. vasárnap január 24 10. szám PÉCSI KÖZLÖNY POLITIKAI ÉS VEGYESTARTALMÚ LAP. Megjelenik minden vasárnap, kedden és csütörtökön. Egész évre . Félévre . . . Előfizetési ár : ... 6 Irt. A Negyedévre­­ írt 50 kr.­­ Hirdetések elfogadtatnak. A szerkesztői és kiadóhivatalban. — Ifj. Rézbányai János kereskedésében. Előfizetések, reklamációk, kéziratok a szerkesztőséghez küldendők­­ a he. nyomda épületébe. 1 Op.­ ­ Zsinkó István. 1810—1897. (R.) Az egyházmegye másod-nesz­tora, a pécsi székesegyházi káptalan kis-prépostja, olvasó kanonok elköltözött az élők sorából, tiszta lelke fölszállott Istenéhez, kit forrón szeretett és hű­ségesen szolgált egy hosszú életen keresztül. E pillanatban sokkal inkább el vagyok fogadva, hogysem képesnek érezném magamat életrajzának teljes megírására. Különben is lehetetlen vol­na egy oly, érdemben gazdag életet rövid néhány sorban méltán feltüntetni. Másrészt meg fölöslegesnek is látszik hosszasan ismertetni oly életet, mely nyílt tükör volt mindenki számára, melyből mindenki kiolvashatta ritka — sőt mondhatnám páratlan nemes szi­vének és lelkületének érzelmeit. Hogy ki volt az a Zsinkó, kit a világ a szeretet nyelvén csak „Pista bácsin-n­ak nevezgetett — annak hosz­­szu bizonyitgatása kárba veszett mun­ka volna. A megboldogult kis­prépost és ol­vasó kanonok a kiváltságos emberek közé tartozott. Hiába hirdetik után út­félen, hogy a kiváltságok korszaka le­járt, ez a mondás legfeljebb a törvény előtti egyenlőségre vonatkozhatik, azon­ban egyes kiváltságosak most is vannak és mindig lesznek is a világon. A­ki ezen férfiúhoz közeledett, annak le kellett tenni a közönséges sablonszerű társadalmi érintkezés sza­bályairól. Cím, rang, társadalmi állás eltűnt, hasonlóan az illanó szerekhez. Ő keresetlen hangú egyszerűséggel be­szélt a legmagasabb rangúakkal úgy mint a szűkölködő koldussal, s ebbe a hangba egyszerre beletalált az első érintkezés alkalmával mindenki, mint ahogy beletalál az intonált hangba minden éphallású ember. S mert ez a hang a szeretet hangja volt, mindig megtalálta az utat a mások szívéhez, még ha útbaigazító, feddő vagy dór- i­­­gáló volt legyen is. Mert Zsinkó nem , hízelgéssel kívánta megnyerni vagy­­ lekötelezni az embereket, hanem egye­­nesszivű­ségével. A rendkívülinek mindig nagy vonzó­ereje van az emberek összeségére. Ez okból csak természetesnek fogjuk találni, hogy a kővágó-szöllősi plébánia-lak az 50-es évek elejétől a 70-es évek elejéig valóságos gyülhelye volt a min­den rangú és állású vendégeknek. Vi­lágiak és egyháziak Pécsről és a vi­dékről ebben az egyszerű plébánia­iakban élvezték az akkori plébánosnak, Zsinkónak közbeszédszerű­ vendégszere­tetét. A­ki e háznak átlépte a küszöbét, ismerős vagy ismeretlen, annak szolgá­latára állott mindenki : az öreg Zsinkó az apa, a­ki plébános fia mellett végezte be földi pályáját, a nővér, kik a plé­bánosnak segédjeiként szerepeltek a vendéglátásban és az egész házi népség. Ilyen nyilt háztartás s a jótékonyságnak oly nagymérvű gyakorlása mellett a házigazda pénzben nem valami nagyon bővelkedhetett, még ha különben in­tenzív gazdálkodást vezetett s a maga személyét illetőleg oly kevés igényű volt is. Hire ment a 60-as években, hogy Patkó rablóbandája a bakonyai, németii és sumonyi plébánosokhoz is ellátogatott. Zsinkó az ő józan logiká­jával rögtön felismerte a helyzet veszé­lyes voltát. Ezek a garázda emberek — mondá —, nem hiszik el, hogy nincs pénzem s még megkinoznának, ha pénzzel nem szolgálhatnék nekik. Azért hát bejött Pécsre s kölcsön vett néhány száz irtót s azzal legalább a megki­­noztatás félelme nélkül várt a Patkó látogatására, a­kiben azonban volt annyi emberség, hogy ettől megkímélje a messze földön ismeretes, nemes szivü plébánost. Oly rendíthetlenü­l szilárd követke­­zetességű férfiúnál, mint a minőnek ifjú korától késő agg koráig Zsinkót ismerjük, a rangfokozat nem idézhet elő változást. Mint pécsi kanonok is maradt a régi, csak azzal a különb­séggel, hogy a jövedelem nagyobbodá­sával nőtt a jótékonyság gyakorlása is. A segélyezésekről naplót vezetett, melybe azonban csak azok az összegek kerül­tek, melyeket megfelelő pénz hiányában rögtön ki nem fizethetett. Az ilyen té­telek adósság gyanánt szerepeltek nap­lójában. Az evangélium szellemében tartozásnak vette a mások segélyezését. Évi budgetjében 1000 forinttal szerepelt a tanulók segélyezése s ezen összeg gyakran emelkedett is, ezenfelül még rendesen 9—10 szegény diák kapott házában ellátást. Hány szegény fiúra nézve vált ekkér lehetővé az iskolai kiképeztetés! A­mily jótékony, oly hazafias ér­zelmű is volt a megboldogult. Magyar pap volt minden izében. A nemzeti éb­redés korszakába esik ifjú és férfiúi korszakának legszebb része. Kortársa és barátja volt K. Eötvös Józsefnek és Szalay Lászlónak, a történésznek, úgy­szintén Vörösmarty Mihálynak, a költő­királynak. Ekkép nem csoda, hogy a minden jóra, nemesre fogékony, izgé­­kony lelkületű Zsinkónál eszményies magaslaton mutatkozik a hazafiasság. Együtt örül és együtt sír a nemzettel. Hazafias érzete fellázad, midőn a 48. előtti idők restaurációinál fokossal és bunkóval rontanak egymásra a pártok. Midőn egy ablakból nézte a véreng­zésről híres szegzárdi restaurációt, a hazafias érzésű fiatal pap mintegy tilta­kozó hangon könnyes szemekkel felkiál­tott : „Édes magyar vérem, hát így kell neked elfolynod?!“ Ha megtörtént, hogy társaságban zongorán­­vagy hege­dűn játszották a Rákócy-indulót, Zsinkó a társalgást félbeszakítva azonnal el­hallgatott s behunyt szemmel és át­szellemült arccal teljesen átengedte magát érzelmeinek. Pártolta az irodal­mát, a közhasznú vagy jótékony egye­sületeket s a gyűléseken megjelenve,buzdí­tó példájával mozdította elő a jó ügyet. A legmegbizhatóbban lehet vaalódi brilliáns, s­utim , beszerezni, ékszerész Pécsett, Király(fő)utca, (hattyúépület) saját külön műtermében történik.

Next