Pécsi Közlöny, 1909. november (17. évfolyam, 218-238. szám)

1909-11-03 / 218. szám

á­­ nak hitelszükségletét becsületesen kielégítik. Még eddig nem tudunk olyan országról, amelyet a külön jegybankja tönkretett, vagy hitelét a jegybank önállósága lerontotta volna. Ellenben érezzük, hogy Magyarország a maga iparfejlesztő törekvéseivel csak úgy boldogulhat, ha külön jegybankja van. A múltból azt is tudjuk, mit jelent a jegybank közössége, ha sú­lyos politikai differenciák keletkez­nek Magyarország és Ausztria között. Már ez az egyetlen szempont is ele­gendő érv a jegybank föltétlen ketté­választásra. A „nagy gazdasági egységek“ elmélete még az által is csődöt mond, hogy Angliában, Németországban (5), Olaszországban és Svájcban (30) több jegybank van; eszerint tehát egységes vámterületen is lehet egynél több jegybank, Ausztria és Magyar­­ország vámegységes területén is jól elférne kettő. Emellett még az is érdekes, hogy az 1907. évi nagy gazdasági válság épen a kis banko­kat kímélte meg. Magyarországnak kell külön jegybank, mert csak azzal tudunk eljutni a nagy állomáshoz , Magyar­­ország gazdasági függetlenségéhez.“ Akit ez a világos érvelés sem térít a Magyar jegybank mellé , az nagyon sajnálatra méltó „magyar“ ember . . . Egy életén. Kint életről beszél még minden. Az akác halkan bólogat, az őszi rózsa szívja a napsugárt, csak itt belül, bennem hangzanak zord akkordok az elmúlás muzsikájából s az érzéseim is mind­ezeket az akkordokat inter­pretálják. Egy képet látok a lelkem­­mel; halk, szomorú tónusú kép, fö­lötte lebeg a fájdalom hangulata. Egy szomorú ifjút látok, ki életre, küz­désre praedesztinálva pályája kezde­tén futott bele a nagy drámába, mely­nek tragikus végeként folyton ott leselkedik az élet nagy ellenlábasa. A szomorú szenvedő jóbarátom né­kem. Nemes individiuma annak a jó­­barát-tipusnak, melynek dicséretét már a Homér és Vergilius írásaiban olvassuk. Úgyszólván végigküzdve, vé­gig lihegve ifjúságát, eljutott az al­kony szomorú kríziséhez. S midőn én most itt állok betegágyánál s hal­vány mártir-arcáról olvasom a múlt történetét, történetét a tudásért való küzdelemnek, midőn látom a nagy tervek vázlatát melyen minden­­rész­­let oly ideális motívumokból épül föl, hogy belőlük a gondolkodásnak, az érzésnek, az akarásnak oly emelke­dett álláspontu, tiszta, önzetlen fényű sugárt ragyognak, hogy láttukra a lélekben csak a siker, a diadal képe támadhat, — elébe szeretnék állni a katasztrófának s föláldozni magamat jóbarátomért, mint valami eszméért. Egy pécsi volt joghallgatóról van szó, kit — azt hiszem — általáno­san ismertek s szép jelleméért, tö­rekvéséért, agilitásáért általánosan szerettek is. Nem akarom őt megne­vezni, mire érzelmi motívumok indí­tanak. De úgy érzem, hogy igy is megértenek a jó lelkek, s azok, kik a jótékonyságot nem nevéért, hanem önmagáért és céljáért szeretik, most sem fogják bezárni szívüket. Akik meg tudják érteni, hogy valaki küz­delmes ifjúság után már hónapok óta ott fekszik a betegágyon, tűrve, re­mélve, olvasva a napokat és várva a tavaszt,­­ ha valaki át tudja érezni a betegség napjainak magányát, mely­ben a lélek gondolatai az imádatos megnyugvás és a reménytelen őrü­let határai között hullámzanak,­­ akkor biztosan részvétre fog nyílni lelke s mérsékelve saját gyönyöreit, öröme telik abban, hogy az én beteg jóbarátommal jót cselekedjék. A cél az, hogy barátom szanatóriumba jus­son ; fölvétele már kilátásba is van helyezve, csak a megvalósításhoz hiányzik még a pénz. Betegsége ed­dig sokat fölemésztett s nevelő­szülei, kik eddig úgyszólván mindenüket rá­áldozták, már annyit nem adhatnak. S e gondolatnál elszorul a szívem. Egy férfit látok zokogni a sötétben, ki már mindenét odaadta a fiáért s nem tudja őt visszakapni az élet szá­mára. Egy roskatag asszonyt látok virrasztani, kinek sírnia nem szabad, mert meghallja a beteg, — egy asz­­szonyt, kitől csontkezű rémek el akar­ják ragadni fiát. S látok egy beteget, amint zihál, köhög az ágyon; maga a hervadó élet, a lankadó remény; minden szavából az élet vágya lüktet s e vágyat megkoronázza a legtisz­tább szeretet sugára: nem magáért, hanem nevelő anyjáért, gondozó ap­jáért szeretne meggyógyulni. S itt kezdődik az én kérelmem. Egy sze­gény tüdőbeteg jóbarátom szanató­riumba való fölvételéhez hiányzik a pénz s én e pénzért, néhány száz koronáért a barátság jogcímén bará­tom szülővárosához, Pécs város kö­zönségéhez fordulok könyörgő szóval. Szanatóriumba kell mennie, csak ez segít rajta. És nincs pénz és nem le­het szerezni sehonnan, csak így. Egy értékes életről van szó, melynek a társadalom tartozik, mert a társada­lomnak áldozta ifjúságát, energiáját; mert a társadalomnak hasznára akart lenni, de Ádám­ utja tragédiára vált s mielőtt érezhette volna a boldogitás Faust-gyönyörét, ime az ő életéért kell könyörögni. Egy akkora város­nak, mint Pécsnek társadalma, hol a jótékonyság ügye oly magas nívón áll, hol társadalmi uton minden moz­galomnak lehet híveket szerezni, — bizonyára hozzájárul barátom életének megmentéséhez. Csekély áldozatró van szó s a legnemesebb jótékony­ságról. Kérem Pécs város nemesszívü polgárságát, a hivatalokat, az egye­sületeket, a jó lelkeket, a vidék jó­módú emberbarátait, a jogászifjusá­­got, kegyeskedjenek adományaikkal ez ügyet támogatni. Az apákhoz, az anyákhoz, a jóbarátokhoz esedezem. S nem félek a félszeg gondolkodású emberek lekicsinylésétől, kik a jóté­konysággal kapcsolatban mindenkor a társadalom kizsákmányolásáról be­szélnek, — mert hisz’ csak néhány éve is Sándori Vilmosnak néhány ezer koronát gyűjtött a város közönsége s Olaszországba küldötte, hol mégis gyógyult s neves művésszé vált. Ez a praecedens bátorít föl a reményre s intenzív átérzése kérelmem jogalap­jának. A gyűjtés nemes irányának bizo­nyítására szolgáljon azon körülmény, hogy Angyal Pál dr. jogtanár ur volt kegyes a gyűjtéshez az engedély körül eleddig is személyesen fára­dozni. Ez önzetlen tény igazolja egy­úttal kérelmem positív alapját. A gyűjtés vezetését Nagy Va­lér jogász-elnök úr (Pécs, jogakadé­mia) volt szíves magára vállalni, ő fogadja el az adományokat továbbítás végett. Kérve remélem s hiszem, hogy segítségére lesz a jogakadémia polgársága is, melynek egy népszerű és agilis volt tagjáról van szó. Egy életért könyörgök. Jókai mondja egyik regényében: „Minden kötelességek közt a legelső az, mely­­lyel a betegek irányában tartozunk; a beteg előtt minden ajtónak meg kell nyílni, a beteg mindenkinek ro­kona, a beteg szolgának kérelme pa­rancsolat az ő urára nézve ; a beteg­ség a legellenállhatatlanabb tekintély, mely a gyermeket az öregek fölé emeli és az együgyüt a hatalmasok fölé.“ Íme, én is egy betegért könyör­gök. Most, mikor a halottak ünnepén a szeretet és emlékezés megnyitja a sziveket, adjatok,­­ adjatok csak egy virágszálat . . . Gábor Andor. PÉCSI KÖZLÖNY 1909. november 3. NA­PI HÍREK. Pécs, 1909. november 2. A fejedelmi poéta. (Szatirikus mese.) I. Csuhaj-hej a kínaiak felségesen ural­kodó császára már sok mindent végigpró­bált. Volt már csizmadia, szabó, könyv­kötő, rikkancs, színész, vallásbölcselő, fi­lozófus és szakács. És mindezt meg is unta. Végre betért a költészet szent ber­keibe, ami nem is volt nehéz dolog, mi­velhogy ő volt a császár és a legfelsőbb kritika. Ügyes-bajos dolgainak elvégezté-

Next