Pécsi Közlöny, 1912. március (19. évfolyam, 49-68. szám)

1912-03-01 / 49. szám

1912. március 1. a Pécsi Közlönyi­ zottságra nézve úgy határoztak, hogy ebbe úgy a függetlenségi és 48-as, mint a pártonkívüli függetlenségiek csoportjá­nak és a gazdapárt elnökségének tagjait, valamint Polónyi Gézát delegálják. Justh Gyula javaslatára, tekintettel és a Kossuth­­párt leszerelésére és ezzel a vitarendező­bizottság kiegészítésének szükségességére, az értekezlet egyhangú lelkesedéssel be­választotta még a következőket a vita­rendező-bizottságba : Kovács Gyulát, Bosnyák Gézát, Kun Bélát és Ábrahám Dezsőt. A Koronaérték kötelező használata. A korona értékről szóló törvényt a magyar országgyűlés 1892. évben hozta, szentesítve lett 1892. évi augusztus hó 2-ika foglaltatik az 1892. évi XVII. t. c.-ben. 1. § a ekkép szól: „az eddigi ausztriai ér­ték helyébe az arany érték lép, a melynek számítási egysége a korona. A korona száz fillérre oszlik." Ezt a törvényt az 1899. évi XXXVI. t. c. léptette életbe. Az 1. § igy szól: az 1892. évi XVII. törvénycikkel megállapított koronaérték 1900. évi j­a­n. h­ó 1-től kezdve mint egyedüli és kizáró­lagos törvényes érték, az ausztriai érték helyébe lép. A koronaértékkel való kötelező szá­mítás már 12 éve van érvényben és azt tapasztaljuk, hogy tizenkét év da­cára még mindig forint és krajcárban számítunk. Az élet a törvénynyel és az iskolával szembe helyezkedett. Az iskolá­ból száműzték az osztrák értékű ft és krt, itt csak koronában számítanak. A gyerek haza­jön, az első szó a­mi fogadja: hozz egy kiért valamit. Nem furcsa egy helyzet ? Ennek megszüntetése végett a tör­vényhozás meghozta az 1912. évi törvényt, melynek intézkedése szerint március hó első napjától mindazon iparosok és keres­kedők, kik nem korona érték szerint szá­mítanak 200 koronáig terjedhető pénzbír­sággal büntetendők. Az eljárás a járásbíró­ság illetékessége alá tartozik. Egyik laptársunk nagyon kikel a kor­mánynak azon eljárása ellen, hogy miért a gyors végrehajtás ? No már mikor egy törvény 12 éve lett életbe léptetve és nem tud a köztudatba, közhasználatba átmenni, ott a drákói szigort kell alkalmazni. Nem­ nevetséges dolog az, hogy az élet az iskolával helyezkedik ellentétbe ? Az iskolával, a­honnét minden jó, szép és nemes kerül ki. És miért ? A legtöbb ember kénye­lem szeretetből, mert nem akar a régitől elszokni, eszét megerőltetni. Hisz látjuk, hogy a köznép még garasban beszél, pe­dig az öregeket kivéve, nem ismerik a garast. A múzeumokban láthatjuk csak. Nagyon sok ember és ezek között tisztelet a kivételnek, az iparosok és ke­reskedők üzleti szempontból a forintot használják, mert — úgymond — a vevők­nek jobban tetszik, ha kisebb öszszeget mondunk. Mi ez ? Nevezzük a gyereket a maga nevén: Szédelgés. A nem gon­dolkodókat tévútra vezetni. Az embereket az üzletbe csalogatni. A kirakatban a por­tékán egy szám áll. A furfangos vevő a számra azt fogja reá, ez korona lehet, mert szereti az olcsót, belép az üzletbe, kéri a portékát, akkor derül ki, hogy az iparos vagy a kereskedő még forintban méltóztatik számítani. Ennek akar véget vetni a drákói szi­gor. Nagyon helyes. Becsalogatta a vevőt. Üdvözöljük az új törvényt, már azért is, mert az iskola nem fog többé ellentétbe kerülni az élettel. Megszűnik a félreveze­tés és oktalan csalogatás. A közönség ez után kénytelen lesz hozzá­szokni a korona és fillér számításhoz és meg fog szűnni a garaskodás is. — Hogy ehez nagyban hozzá­járul a forint bevonása, mondanunk sem kell a napokban fog forgalomba ke­rülni helyette a 2 koronás. Figyelő. Angol rendszerű iskola Szabadkán. A dúsgazdag magyar alföldi város, a­melynek közönsége régi idő óta föntart egy gimnáziumot, új középiskola megte­remtését kérte az államtól. Lakosai szá­mának szaporodása és növekedő kultur­­szomjúsága szükségessé teszi ezt a máso­dik középiskolát. A magyar kultuszminisz­térium nem is zárkózott el a jogos kíván­ság elől, sőt oly megoldását ajánlja a kérdésnek, a­mely az iskolázás szempont­jából nevezetes várossá fogja tenni világ­szerte­­ angol­ rendszerű középiskola fel­állítását. Az egész európai kontinensen nincs ilyenfajta iskola. Nagy-Brittannián kívül csak az angol gyarmatokon és Észak-Amerikában van. Nagy-Britannia középiskolai rend­szere ugyanis nagy mértékben elüt attól a német típustól, a­mely szerint a ma­gyar gimnáziumok és reáliskolák is ala­kultak, de eltér a francia lycée és collége rendszerétől is. Az angol nép sajátos vi­szonyaiból keletkezett a kétféle közép­iskola, a grammar echool és a public school. Az előbbiek valamennyire emlé­keztetnek a magyar iskolákra: bennük az ifjúságot reális és humánus tárgyak tanításával készítik elő az egyetemre. Tantervük nem mindenben egyező a ma­gyaréval, a természettudományok előadá­sában nagyobb súlyt vetnek a gyakorlati haszonra, mint az elméleti ismeretekre, a kötelező görög tanulmány itt is meg­szűnt az 1906-ik év nagy iskolai vi­tái után. De az igazi, Angliára jellemző típus a public school, az angol arisztokrácia és a gazdag polgárság iskolája. Minden mű­velt ember ismeri Eton, Winchester, Westminister, Harrow, Rugby nagyhírű iskoláit. Mindezek az államtól független alapítványi intézetek, a­melyek egy felü­gyelő-bizottság (trustee) ellenőrzése alatt nevelik növendékeiket. Az iskola élén a headmaster, az igazgató áll, aki meglehe­tős autonómiával intézi a tanári testülettel egyetértésben az iskola belső, tisztán pe­dagógiai ügyeit. Az iskola mind e helyeken hatalmas angol park közepén áll. A százados fák, a haragoszöld piros cseréptető mind hoz­zátartozik a megszokott képhez. Benn az iskolában komoly és lelkiismeretes munka folyik, hisz innen kerülnek ki Oxford és Cambridge koszorús díszei, az angol köz­élet majdani nagyjai, a­kik már itt meg­szokták a történeti szellemet egyesíteni a filozófiai értékkel, az ékesszólást elmélyí­teni nemes és bölcs szentenciákkal, a klasszikus stíl iránt való fogékosságot megegyeztetni a modern természettudo­mányi gondolkodással. De a­mint véget értek az órák, ha­talmas játékterek vonzzák az ép, egész­séges, rugalmas fiatalságot. A kriket-nek megvannak a művészei, szenvedélyei és áldozatai. A füves tennis-ground tanúja a legkecsebb és legfinomabb játéknak. A zöld pázsiton izmosabb fiúk labdát rug­dalnak. A patak vizében folyik a horgá­szás. A­hol nagyobb folyóvíz van, ott a komoly versenyre készülő regatta. Örö­kös nyüzsgés, elevenség, cselekvés otthona az a tágas kert, amely az iskola­­épületet messze területen körülöleli. És elszórva a kert tisztásain lít-tizen­­két ház, puritán egyszerű, mégis barátsá­gos tanya : itt laknak a public school nö­vendékei. És itt is szigorú katonás ren­det tartanak, mind a játékban, mind a katonai gyakorlatokban, mind a céllövés­ben. A felsőbb évjárat diákjai tiszteletet sőt engedelmességet követelnek a kiseb­bektől. Megannyi grófi, sőt hercegi cse­mete, elsőszülött fia egy-egy országnagy­­nak, leendő peer végez testi szolgálatot a nélkül, hogy megalázva érezné magát. A tanítók pedig bensőséges családi együtlét­­ben élnek a rájuk bízott fiatalokkal, ki­ismerik és megszeretik őket és az arra­­való embernek még sohasem volt oka panaszkodnia, hogy tekintélyén e bizalmas közelség csorbát ütött volna. Viszont ez a nevelkedés az ifjúság­nak élete legfogékonyabb szakában, a test és a szellem harmonikus fejlesztése Franciországba, a hosszú utat inkább dö­cögős, nyomorult postakocsin tette meg, minthogy vonatra üljön. Rossini 1868. november 13-án halt meg 76 éves korában. Hogy mit tartott magáról azt jellemzi a következő eset: Florenzben sétált egyik barátjával. Egy könyvkereskedő kirakatában műveinek néhány partitúráját pillantotta meg, ame­lyeket potom árért kínált. Rossini rezig­­náltan jegyezte meg kísérőjének: — Milyen igazságos ez a könyv­­kereskedő, ■AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAB < z . részére, kik hitelképesek ► 4 Oráií ás йшш “й? fi?i*é.siiei.ti.t!i.ej5: ► j Ori is Щек mellett kaphatókHELLS.JÓZSEF, órás és ékszerésznél Pécs , Király­ u. 20. ^ ■▼▼▼▼▼▼▼▼VTVTTVTVVTVTVVVTTTVTyVB 3

Next