Pécsi Napló, 1900. szeptember (9. évfolyam, 198-222. szám)

1900-09-01 / 198. szám

elemmel részint nem törődtek, vagy el­költözésüket, megfogyásukat ő segítették. S előtte volt végre az, a­melyet elköve­tett : a meglévő állapotok fokozatos fej­lesztés­e alapján megkísérteni a jogegyen­lőség megvalósítását. Mint conserváló nagyhatalom nem is tehetett egyebet. Erre utalta egyébként még a monarchia két államának a közvéleménye is. Ausztria tartományainak újabb fej­lődésében az egyes r­észeket lakó fajok közti egyensúlyért foly a politikai küzde­lem s a suum cuique elve minden pártnál bizonyos fokú viszhangra talál. Nálunk, ahol a török birodalom el­­mállási folyamata bizonyos aggodalmakat keltett s ahol 1848 óta bizonyos erkölcsi hálaérzet vert gyökeret a törökség iránt, az a vélelem uralkodik s uralkodott, hogy a bosnyák „törökség“ elnyomása káros hatással járhat. Csak magyarázatkép je­gyezzük meg, hogy a bosnyák mohamme­dán fajilag délszláv bosnyák s ugyanazt a nyelvet beszéli, mint vérrokon katho­­likus és szerb hitű nemzettársa. Ez a török rokonszenv újabb keletű, de hozzá tartozik politikai rokonszenveink leltárá­hoz. Csodálatosképen alig zajlott le (1718) nálunk a török hódítás árja: az oszmán­­ság hatásának nehány szón, nehány me­­csettöredéken s az oláh és szerb beköl­tözött népség eszejárásának egy két vonat­kozásán kívül alig maradt nyoma Meg­szűnt a török viszony teljesen s épen azért, mert az oszmán hódítás letarolta a mai Szlavónia és Délmagyarország régi magyar néprétegeit, a­hová idegenek te­lepedtek, a múlt század óta mi csak a balkáni népek révén érintkeztünk a tö­­rökséggel. Sőt még nyelvészetileg is saj­nálatos módon — egy két fényes példán kívül — nagyban nyilvánul a közöny a török nyelvek iránt. Mindez azonban nem gátja a politikai rokonszenv bizonyos mértékének, melyet azonban nem követett a török birodalom gazdasági kihasználá­sában az az eredmény, mely ily rokon­szenv után várható lenne. Noha a jelzett belső politikai föl­fogások is megerősítették az osztrák­magyar politikát conserváló irányában, de a legprimitivebb politikai érzék is a mel­lett szólott, hogy Boszniában a széthúzó elemeket egyesíteni kell s ezért egyiket a másik rovására nem lehet előnyben része­síteni. Ezért — bár a proclamatiók rend­szerint ephemer becsűik szoktak lenni — teljesen igazak a szavak, melyekkel had­seregünk Boszniába vonulását jelezte az 1878. július 28-iki kiáltvány, melyben megígérték a törvény előtti egyenlőséget, az élet-, vagyon­biztosságot, a vallás és szokás fentartását. De ennél egyebet nem is mondhatott az uj souverain. Hiszen arra vállalkozott, amit az előbbi souverain nem tudott meg­tenni : mindenkinek egyforma jogot akart biztosítani. Ez esetben arról szó sem le­hetett, hogy a mohammedánok hitelét megcsorbítsa, őket leszállítsa. De, tegyük föl, hogy hódítani akar. Hát akkor ildo­mos cselekedet volna-e egy 400 év óta mohammedán világnéz­etben fölnövekedett elemet, mely lelkének legfinomabb szálai­val hitén csüng, melye a befolyás, a föld, épen hitében támadni meg. A Habsburgok megvédték volna a mohammedán hitet akkor is, ha a portával 1879. ápr. havában kötött conventio 2. czikke erre nem köte­lezte volna őket. Azonban a monarchia többet tett a mohammedán hit megvédé­sénél. Támogatta a mohammedán egy­házat s támogatása a mohammedán hit elvei tisztaságának föntartására irányult. Míg ugyanis oly országokban, a­hol az iszlám, mint államvallás megszűnt, legjobb esetben csak tűrt felekezet számba vették az ozmán uralom megszűnte után, addig Boszniában mondhatni a legpará­nyibb részletekig terjedő gondossággal ügyeltek — polgári s katonai kormányzat egyaránt — a mohammedán vallási szer­vezet különlegességeire. Számot vetettek a mohammedán nő helyzetével s a mo­hammedán házi joggal. Jellemző, hogy eddig egyetlen panasz sem történt abban az irányban, hogy mohammedán nőt ki­váncsi vagy durva kéz illetett volna fá­­tyola lerántásával. Igaz, hogy e tekintet­ben a keresztyén bosnyákok lojalitása is nagyban hozzájárult a mozlim nő sértet­lenségének megóvásához, de megtörtént volna-e ez, ha a kormányzat mohammedán ellenes szellemben fogja föl hivatását? Ez a mohammedanophil irányzat odáig ment, hogy a m­ohammedán nő helyzetét az iszlám megengedte korlátok közt, az euró­pai műveltség nyújtotta huminismushoz közelebb igyekezett hozni. Meghonosítot­ták a nőorvosok intézmé­sét, a­kik nagy tapintattal megnyerték a mohammedán asszonyok bizalmát s évről-évre több asszony veszi igénybe a nőorvosok sege­delmét. A polgári törvénykezés ugyancsak tiszteletben tartja a mohammedán nő kü­lönállását. Talán keveset mondunk ezzel, mert nem annyira tiszteletben tartásról van szó, hanem nyíltan meg kell vallani, hogy a török eljárási szabályok vannak érvény­ben. Ha asszony kerül a törvény elé, mindenkor bizalmi férfiúnak kell jelen lenni, esetleg a község elöljárójának s a kadin kívül senkinek sincs joga megálla­pítani a mohammedán nő azonosságát. Mikor hivatalból házmotozást, vagy egyéb eljárást rendel a törvényszék mohamme­dán háznál, eleve értesíteni kell a ház népét, hogy az asszonyok még idejekorán elrejtőzzenek, vagy legalább fátyolt öltse­­nek. Ilyenkor is a mohammedán községi elöljáró, vagy más ugyancsak mohamme­dán bizalmi férfi jár közbe. Ez a kicsinyességig menő gondosko­dás még a népszámlálás alkalmával is érvényre jut. A népszámlálás közegei nem mehetvén a mohammedín házakba, egy­szerűen elhiszik, a­mit a férfiak beválta­nak. Ez oknál fogva az egyébként igen részletes és megbízható népszámlálás a mohammedán nők számát illetőleg hé­zagos. Ugyancsak tekintetbe veszik a mo­hammedán szertartásokat a bosnyák her­­czegovinai csapatoknál. Rituális kosztot kapnak, helyet rendelnek nekik, a­hol imádkozhatnak, mosásaikat végezhetik s külön katonai lelkész (imám) ügyel vallás­­erkölcsi kötelességeik teljesítésére. Ta­pasztalásból mondhatjuk, hogy a bosnyák mohammedán a katonaságnál tanulja meg voltakép vallása lényegét s nem érdekte­len culturtörténeti tünet, hogy a XX. század elején egy keresztyén hadúr ügyel­tet a mohammedanismus pontos és sza­batos megtartására. Az orosz, angol és bulgár hadsereg mohammedánjait is kímé­lik vallós tekintetből, de nem törődnek velük, mit cselekesznek a katonai fegye­lem megengedte lelkiismereti korlátokon belül. A mi hadseregünknél azonban meg­követelik, hogy vallásukat és szabályaikat híven kövessék A bosnyák mohammedán katonát, ha Ausztriába vagy Magyaror­szágba van is vezényelve, egyaránt köte­lezi a lelki fegyelem, Bécsben, Gráazban s Budapesten külön temetőket hasítottak ki számukra. Ez a — mondhatjuk bízvást — ál­lamilag elrendelt mohammedán irány vé­gig kíséri Mohammed követőit a kórház­ban, a vizsgálati fogságban, fürdőhelye­ken, sőt a zeniozai fegyházban is. Valljuk meg, hogy ez irány talán a­ túlságba is ment. Általán véve moham­­medanophillé lett a sok helyről össze­verődött tisztviselő és szeretettel teljesí­tette a kormány parancsé. Félő, hogy ez az új kormányzat, mint Józsua, meg akarta állítani a napot hanyatló útjában nem hogy ellenfeleit le, hanem hogy szándéka becsületességéről meggyőzze. A­ki valamikor egy töröklakta területen járt: Szerbiában, Rómában, a Krimben, sőt Bulgária nyugati részeiben, még meglát­hatja a házak elrendezéseiben a keleti jel­leget, de a mecseteit vagy eltűntek, vagy legföljebb hírmondónak maradt közülök egy-kettő. Ez a jelenség hihetetlen gyor­sasággal állott be. Hiszen csak Budapest XVI. és XVII. századbeli állapotát ha nézzük, teljesen keleti, török város van előttünk. A visszafoglalás után, — hogy ismételjük a példát — mintha valami va­rázsló vesszővel illették volna, hírmondó­nak maradt meg a máig is roskadozó kis imahéz ott fent a Rózsahegyen. Oly természetesnek találták a keresz­tyén hadak, hogy a hitvány mecsete­ket felgyújtsák, a jobbakat meg ka­tonai czélok használják, mint a­mily természetes állapot vala, mikor a hóditó török tágasabb helyiség hiányában annak idejében a keresztyén templomokat hasz­nálta raktárul. Érthető, hogy a nép s a papság a templomfertőztető pogány török katonában a keresztyénség tudatos lealá­­zóját látta, pedig a janicsár csak kaszár­nya és istálló hiányában szemelte ki al­kalmatos helynek a tágas templomot. Mikor azu­án a török birodalom egy­másután föladta hódítmányait, legelőbb a mecsetek tűntek el. Oly önként értetődő dolognak tarta ezt a keresztyén közvéle­mény, hogy a ki­konserválásuk iránt szót emelt volna, bizonyára pogány vagy haza­áruló hírébe keveredik. S a­mint a közép­kori barátok mondásából: „a hová hun teszi a lábát, ott fű nem nő többé“, szálló ige lett, azonkép a mai lyrikusok és köl­tői lelkületű utleirók unottos-untig ismét­lik, hogy a harang szava elűzi a muez­­zimot, a mecsetek kikiáltóját. Egykor török területen mindez be­következett. Csak épen Boszniában nem. Sőt az történt, hogy ez országban, a­hol az ozmánság tisztán fajilag soha gyökeret nem vert, rendre épülnek a mecsetek. Megesett itt is, hogy az occupatió hevé­ben katonáink sem tudtak jobb helyet ta­lálni rakodónak, mint a jobb anyagból épült mecseteket, így Foosában 11 mecse­tet foglaltak le, mert kőből épültek. A polgári kormányzat váltig azon volt, hogy ezeket a mecseteket visszaszerezze s nagy áldozattal sikerült is. Ma megannyi foosai mecset helyre van állítva, még pénzt is adtak (3400 koronát) a diszítésekre. Modern s liberális szempontból ez szép cselekedet volt a kormánytól, vagy mondjuk, a normális politikai consideratio szerint tapintatosan járt el. Kérdés azon­­ban helyes volt-e a keleti néplélek szem­pontjából? Idővel belenyugodtak volna az elkerülhetetlen végzetbe, hiszen a katonai szempontot ellentmondás nélkül jogosult­nak ismerték el a szultán idejében is. Bi­zonyára beletörődtek volna most is. El­ismerést azonban nem aratott érte a kor­mány, hisz kötelessége volt, mondották. Tévedés volna azonban elvont európai elméletek alapján méltatnunk az állam s a mohammedán egyház közötti viszonyt. Igaz ugyan, hogy a mai bosnyák kor­mányzat nem kívánja, hogy bizonyos fe­­lekezethez tartozzanak polgárai. Elve, hogy a politikai és polgári jogok gyakorlata a vallástól független. Senkit sem kényszerít, — a katonákat nem tekintve — hogy a saját felekezete szertartásaiban részt ve- Pécsi Napló 1900. szeptember 1.

Next