Pécsi Napló, 1902. január (11. évfolyam, 1-25. szám)

1902-01-01 / 1. szám

1902. január 1. Pétséi Napi. Sőt a gépek és műtárgyak is csak alak­­juk, erejök és hatásuk miatt keltenek benne csodálkozást. Az anyag, a­melyből készültek, már régóta ismerős előtte. Kocsija és ekéje, kaszája és sarlója, kézi malma és rokkája bizonyos ,fokig szintén gépek, szintén műtárgyak. Adómra azon­ban minden új volt; nemcsak az alak, nemcsak a rend, nemcsak a mennyiség, hanem maga az anyag, színek, nö­vés és folyás, a kúszás és repülés, a nyugvás és mozgás, szóval minden, minden. Senki sem képzelheti el azt a hatást, a­melyet a világ ez ekő emberre gyakorolt, a­mikor ezt előtte, mögötte és felette hatatenül megpillantotta. De még van egy különbség az első ember és közöttünk. Tudjuk, sőt még a legkisebb gyermek is érzi, hogy közülünk vannak még emberek. Tudjuk, hogy egy egész ,nemzetnek csak kicsiny részét képez­zük. Ádám azonban világr­a jövetele mán azonnal tudta, hogy nemében egyetlen — széles e világon az egyetlen ember. Ki tudná közülünk elképzelni azt ez érzel­met, a­melyet azon tudat fakaszt, hogy nemünkből kívülünk senki sincs. Hogy ez Ádámnak örömet vagy ryugtalanságot okozott-e, vájjon egyedül kívánt maradni vagy embertárs után kívánkozott-e, ki tudná megmondani? Egy harmadik különbség köztünk és Ádám között az, hogy Adem Isten ké­pében és hasonlat­osságáb­an jelent meg e világon, mint büntelen, tiszte, valódi, szabadakaratú­­ember. Meg volt ugyan nála e vétkezés lehetősége, de a bűn utáni vágy, a gonosz hajlam nem volt meg benne. Ez nagy fontosságú Mi azon­ban a bűn mérgét önmagukban hordva jövünk a világra. Oly világba jövünk, a­mely teljesen bűnnel van elárasztva. A negyedik különbség végül Ádámot is közöttünk, hogy az első ember oly világba jött, a­hol nem volt halál és romlás, önmagában csak az élet, a valódi élet érzetét hozta, körülötte min­dem arról, hogy nem álmodom. A régi kedves modorban kér fel, hogy az ő csa­ládi körében töltsön, én családtalan, az év u­olsó estéjét. A k. elzárkózva örömeitől s számki­vetve önönmagát a­­társas érintkezés által keletkezett nagyobb körtől, örömtelenül, egyhangúan éli napjait, csak az képes megítélni minő vágy fogott el egyszerre er­gem, hogy, ha csak pár rövid órát is családi körben töltsek. A­mitől az ember zsar­noki módon önönmagát megfosztja, azt óhajtani akkor, a­midőn már biztosra vette, hogy végkép nélkülözheti, az olyan taní­tása a sorsnak, a­mely tudatára ébreszt­het bennünket annak, hogy egy ember­öltőt fecséreltünk el ozértalanul. Most a midőn már min is gondoltam arra, a­kié valamikor mil­d a­­gondolatom volt, egy pár sor képes a múltnak min­den emlékét felidézni s szemléltetővé tenni minden eseményt, melyre én rég a fel©­­dékenység sürü fátyolét véltem borít­hatni. Ha évekig elég erősnek éreztem ma­gam ellent állani a hivó szónak, leküzdve az érzelmek minden nemét, most nem tudtam ezt a harczot eredményű jel meg­vívni. Az ellentálló erő ez évekkel gyengül, ha az objektív ítélkezési képesség az érettséggel fokozódik is. így jutottam el Sylvester estéjén egy régi barátnőm családi körébe. Az elfogultság mely mindkettőnkön erőt véve megbéníta ny­elvünket, nem tar­tott soká. Én ősz hajfürtjeire tekintve ön­ként elmosolyodtam a felett, hogy úgy ál­lok ott, mint egy szerelmes ifjú imádottja előtt: ő talán kopasz fejemre pillantva ben növekedésben, erősbödésb­en, fejlődés­ben volt; halálnak és múlandóságnak nyoma san volt. Mi azonban oly világba ju­unk, a­melynek a halál a legfélelmete­sebb hőse. Születésünk percze már hal­doklásunk kezdete. Néhány peresnyi esemény Ádámt velünk egyenlővé tette. Egy fa hozzánk hasonló emberré változtatta át. Egyetlen harapás megszüntette erede­i természetét, neki és egész környezetének új alakot kölcsönzött. Elvesztette Isten képét, mely u­án teremtetett és vele az egész termé­szetre a halál pecsétje nyomatott. Ádám ismeretséget kö­­lt a bűnnel, Isten harag­jával és átkával, a tövisekkel és bu­ján­nal, az elzárt paradicsommal, háládatlan rossz fiával, szeretett gyermekének halá­lával, az irigységgel — saját házában saját basán és vérén a zsivérgyilkosság­­gal. Az első embernek ezen rettenetes ismeretségei teszik lehetővé, hogy Adá­mot megismerhetjük, vele érezhe­ünk, őt megérthetjük, őt mint hozzánk hasonlót elismerhetjük. Jézus oly ember, a­kihez hason­latos nincs Csak rövid ideig volt Ádám saját nemében az egyetlen ember, nem sokáig maradt egyetlen számban és nem­ben. Isten csakhamar segítő társat terem­tett Ádámnak, a­ki épen olyan volt, mint ő, egészen az ő képmása. Ádám­ akkor már nem volt egyetlen ember a saját ne­mében, hamm egy külön nem tagja ; Évában hozzá hasonló lényt talált. Nemében egyetlen ember minden­korra egyedül Jézus volt és maradt; egyetlen a maga nemében kezdettől a végig; egyetlen a maga életében, egyetlen működésében és halálában. Egyedül álló volt Jézus megjelenése a világon és egyetlen a maga nemében élete és mű­ködése. A világon mennyei életet, a földön isteni működést folytatott. Élte bor nélkü­l, működése hibátlan volt (János I­vang. 8­4.6., Ő élt és másokban valódi isteni életet ébresztett, élete uj életet teremtett. A hasonlót gondolt.­­ míg kezünket egy­máséban tartottuk, felelevenültek képzele­tünk­ben is rég elmúlt idők. Bemu adott az egybegyült vendé­geknek s családjának. Két leánya volt. Egyiket hajlamai a praktikus pályára von­zották: egy áruüzletnek intézője volt a szavai tényleg annyi komolyságot, érett megfontolást árultak el, hogy egy hig­gad*, számitó kereskedőt véltem magam előtt látni A másikat ambicziója a tudó­már­yos pályára sarkalta, legalább igy mondotta az anyja s orvosnak készült az­zal a fizis gyorsasággal, a mi any­­nyira jellemzi kezdetben azokat, a­kik mindenben oly hamar beleunnak. Beszél­getésbe ereszkedve vele, kivehettem sza­vaiból, hogy nem a tudomány iránti lel­kesedés avagy a vágy a boldogtalan ezer s ezer szenvedőnek fájdalmát enyhíteni szülte meg agyában tervét, hanem az önző eszme, hogy legalább valamiben kiváljon a ébit közül, s föltűnjön ott, a­hol emezek elvesznek. Tanulmányozni kezdettem ezt az érdekes testvérpárt. Az egyik a napi élet küzdelmében nevelkedve fel, olyan lég­körben szívta magába a levegőt, a­hol annak minden paránya munkára ösztönözte az idegeket, a gyakorlati életpálya egész­séges nézeteket fejlesztett benne s minden­nek megítélésénél a józanul fontoló elme párosult a tapasztalatokkal, az életet a rideg valóságában ismerte, minden szenvedésé­vel, nyomorával. Ábrándképeket nem ker­getett s csak annak megszerzésére töreke­dett, a minek kivívásához erejét elegen­dőnek találta. 8 a másik mintegy ellenlábasa volt zsidók országából helységről helyiségre ván­dorolt , a hova lábai léptek, mennyei nyo­mokat hagytak hátra. A világon nem magáért, hanem másokért élt. Élete má­sok javára lassú haldoklás volt. Tövisek felett hakolt, a melyek lábát véresre ha­sitár, hogy más emberek részére sima ösvényt taposhasson, ösvényt a sötét völgyből a világos magasságba, a köny­­nyel telt világból az örömmel telt örökké­valóságba. Ő szükségben élt és ezereket táplált. Ő maga gond és fájdalom közt haladt, ellenben sok beteget és szenvedőt meggyógyított. A halálba ment, hogy mi átléphessünk az örök életbe. A világban élt és az életnek új értéket és jelentősé­get adott. A sivatagban járt és a világot paradicsommá változtatta. Ő nem embe­rek módjára, hanem miként az Isten sze­retet. Nemesek leírálait, hanem ellensé­geit is, nemcsak a jókat, hanem a go­­nos­zikat is szerette. Nemcsak azokat szerette, a kik szeretetet kívánták, hanem azokat is, a kik szeretetét lenéz­ik, eluta­sították és megvetették. Noncsak időle­gesen, hanem állandóan szeretett, nem korlátolt mértékben, hanem határtalanul. Úgy szeretett, mint őt mennyei atyja szerette és megparancsolta tanítványainak, hogy egymást úgy szeressék, mint ő sze­rette őket. Ő szeretett és felébresztette s megerősítette a valódi szeretetet. Halálig szeretett és a szeretet győzelemre segí­tette. Élt, szeretett és szenvedett, mint senki más előtte, vagy utána. Barátaiért és ellenségeiért szenvedett. A világ által és a világ javára szenvedett. Szenvedett, mert szenvedni akart és nem, mintha szenvednie kellett volna. Szenvedett, hogy a világot szenvedéstől megkímélje. Szenvedett, hogy mások örüljenek. Szen­vedett, hogy a szenvedést az emberek között kiirt­­a és a kényeket minden Mez­ről letörölje. Szenvedett, hogy a siralom völgyet örömök és gyönyörök helyére ala­kítsa át midazok részére, a­kik hozzá csatlakoznak. Megjelenése, élete és eltár­emennek. Szerinte minden pálya, melynek alapja nem a tudományos képzettség, meg­vetendő. Nézete szerint az ember értékét semmi más, csak a tudományos ismeretek minél nagyobb mérete adhatja meg. Ez az osztály tekinthet ha az ígéret földjére, a többi homályban tapos. S arra a kérdé­semre, váljon életpályájuk őket mint nőket boldoggá képes e tenni, az egyik azt felelte: A munka által elért eredmény megelégedetté lesz s ez a boldogság. A másik: a tudomány kielégíti min­den vágyamat, feltár előttem minden tit­kot s ez a boldogság. S szivem úgy elszorult ennek halla­téra. Oh vissza, gyorsan vissza csendes magányomba, a hol elandaloghatom a múlt­nak minden ideális pillanatán, a hol nem zavar a mai reális világban jól felhangzó megtagadása midannak, a mi nekünk valamikor szent volt s a mi egyedül képes bennünket boldogítani ! Nem, leányim, mondottam kitörő hév­vel — nem a munka eredménye, nem a tudományos ismeretek hozhatják meg szá­' motokra a boldogságot, hanem egy önzet­len szerető szív, mely értetek dobog. A nőnek egy feladata lehet csak: szeretni; egy büszkesége; a családja. S ők kétke­désig rázták fejüket. Midőn az óra éjfélt ütött, éreztem hogy minden perez előbbre visz bennün­ket egy uj korszak felé. S vájjon az szebb lesz-e, vagy jo­b, ki tudhatja? De öreg barátnőm szemeiben s az én szemeimben könnyek jelentek meg, mi értettük egymást és sirattuk a múltat, temettük az igazi bo­l­­dogságot. Morvay.­ ­

Next