Pécsi Napló, 1902. április (11. évfolyam, 75-99. szám)

1902-04-01 / 75. szám

* Pim Napié 1902 április 2. "■ ......... ' "'»■ Egy kis jóakarat! (A kihágási bíráskodásról.) Pécs, ájr. 1. Senki el nem kerülheti, hogy a ki­­h­igási bíróság előtt ítélet alá ne kerüljön. Minden halandó ember kénytelen vele, hogy egy-egy kihágási bírságot a vállára vegyen, mert ebben az országban nem lehet elkerülni ezt az egy penitencziát senkinek. Nincs az a gyámság a világon, a­mely olyan kordában tartaná a gyámolta­lan kiskorút, mint az illető rendészeti tör­vény az ország polgárait. Ki látta már valaha a nürnbergi vas­szüzet? És a de­rék, inkvizíczió korabeli hölgy meg van spékelve belülről kiszögelő késekkel és tőrökkel, a melyeket elkerülni, a melyek­től visszahúzódni lehetetlen volt. Az ál­dozat, hol jobbról, hol balról, hol min­denfelől menthetetlenül beléütközött, s vérzett, s elvérzett szegény. Körülbelül ilyen szörnyeteg, modern formában, a ki­hágási törvény: bármerre fordul az em­ber, akármit csinál, vagy akármit nem csinál, ha nem köti előzetes instancziához és engedelemhez, beleütközik a kihágás tőreibe és szögeibe és vérzik az adózó polgár, vagy is fizet, mint a köles. Hogy valamelyest mégis csak jobbra fordult az élet sorsa Magyarországon, ki­tetszik a többi közt abból is, hogy a je­lenlegi kormány észrevette a kihágási törvény­­ kihágásait. A belügyminiszter ugyanis, a­mit már többször említettük, körrendelet útján fölszólította a törvény­hatóságokat, hogy a legkisebb kihágáso­kért ne büntessék mindjárt a legszigo­rúbb büntetéssel a közönséget. A miből méltóztatik bölcsen megérteni, hogy ez ugyancsak gyakran megtörtént. Nem elég hogy a kihágási törvény rá van szabva úgyszólván minden szabad mozdulatodra s valóban megjegyezni is nehéz feladat, hogy mi mindent rendel, avagy tilt ez az ezerkarú törvény; ha egyszer rád teheti a kezét, úgy sújt mintárt, hogy akár föl se kell utána. Kiméretesség, figyelem, a közönségnek jóindulatú vezetése, oktatása, gondozása, szocziális érzék és hajlandó­ság, a­minek manapság fö-fé tulajdonság­nak kellene lennie közhivatali pályán, némely hatóságoknál, úgy látszik, alig ismert fogalmak. Azért mondja a belügy­miniszteri körrendelet, hogy „a közigaz­gatási hatóságok nem törődnek a méltá­nyosságot érdemlő körülményekkel s az ítélet kimondásakor és végrehajtásánál egyaránt túlságos szigorúan járnak el a közönséggel szemben. Sok embert tönkre tesznek azzal, hogy a nagy bírságot egy­szerre követelik és hajtják be.* A miniszter egy kissé emberséges bánásmódot követel a hatóságoktól. Jel­lemző követelés s valóban olyan, hogy nélküle már élni is alig lehet ebben az agyonterhelt és agyonsanyargatott ország­ban Ha javítást teszesz a házadon, a nél­kül, hogy bejelentenéd, avagy új abla­kot törsz a lakásodban engedelem nélkül, ez közigazgatási kihágást „képez“ s büntetésed olyan makszimum­, hogy ugyancsak nyögsz belé, a­mig kiizzadod. Ha a kutyád megugat valakit s az illető megijedt, úgy, hogy nyomban szalad haza ruhát váltani, majd meg a hatósághoz panaszra: fizethetsz büntetést, mert a kutyád kihágást követett el. Ha a paraszt nem köt kereket a hegyen, nem ügyel a közegészségi és köztisztasági szabályokra,­­vagy a háza elé nem tesz tűzoltásra alkalmas eszközöket: sajtát vizet, horgos rudat, szalma­seprőt — mind­ezzel és még ezerféle más egyébbel örökön-örökke a kihá­gások útvesztőjében tévelyeg, a­miért különböző makszimális birság jár. A bol­tos, ha üzletét igy szereli föl s nem ugy, ha kőolajat avagy benzint itt tart és nem ott, ha a redőt lejebb ereszti s nem feljebb, jobbra tolja és nem balra: ez mind kihá­gásban csúcsosodik ki, makszimális bün­tetéssel. De nem arról van itt szó, hogy a kihágási törvény semmi jóra nem szolgál. Tudjuk jól, hogy a kihágási törvény révén hasznos rendre lehetne szoktatni a sok tekintetben hanyag és felületes magyar közönséget. De a­mi sok, az sok. Rend­nek muszáj lenni, se igaz, de gyámság, állami, rendőri és közigazgatási tutorság nem kell. Se szeri, se száma a kihágásnak, a­hányat észrevétlen is elkövet az ember nálunk reggeltől-estig. De büntetni csak ártalmas gondatlanságot és könnyelműséget szabad, azt is csak hasznos oktató és jóra szoktató czélzattal. Hírrovatunk. Pécs, Április 1. — Az V. honvédkerület új parancsnoka. Bihar Ferencz altábor­nagy a székesfehérvári m. kir. V-ik hon­­védkerület ujonan kinevezett parancsnoka szombaton délelőtt vette át hivatalát, a helyőrségi összes tisztikar üdvözlése mea­­tt. Féltizenegy órakor teljes diszben fel­­­­aultak a külömböző fegyvernemek kép­viselői a kerületi parancsnokság nagy termébe, a­hol Panos Alajos tábornok, kerületi helyettes parancsnok mutatta be a kerület tisztjeit, köztük a pécsi 19 hon­véd gyalogezred tisztikarának képviselőit, majd az ottan állomásozó honvéd tisztikart. Azu­án következtek az ulanusok Matic Het­rik alezredes, a 69 es gyalogos ezred Shakir Emil alezredes parancsnoksága alatt, a cs. és kir. méneskari tisztek és csendőrség otthon időző tagjai. Bihar al­tábornagy a honvédséghez és csendőrség­­hez magyar, a közös tisztekhez német nyelven intézett katonás, szép beszédet és mindegyikben hangsúlyozta a polgársággal való békés és jó egyetértés szükségességét. — A húsvéti ünnepek. »Fekete karácsony, fehér husvét“ tartja a közmon­dás, s bizony az idén nagyon is bevált. Inkább karácsonyi ünnepek voltak ezek, mint húsvétiak. Karácsonykor olyan magas volt a hőmérsék, hogy a téli kabát helyett a legtöbben felélőt húztak, most meg, húsvétkor, téli kabátot öltöttünk, akár a bundi is elkelt volna. Akkor nem eset hó, hullott helyette most. Verőfényes tavaszi nap helyett borongve, hideg ter­jengett. E­ső nap egész délelőtt esett az eső, s hideg szél süvített végig házak között. Alig járt valaki az utrákon, csak a templomokba siettek az ajtatós hívek, hozsannát zengeni. Hanem azért voltak, a­kik az idővel daczolva, mégis magukra öltöt­ék a szép tavaszi ruhát, nem törőd­tek azzal, akár­hogy is dideregtek, hívek akartak maradni a régi szokáshoz, a­mikor húsvétkor mi­denki tavaszit ölt magára. Délutánra kitisztult, este csillagos volt az ég, reméltük, hogy szép lesz, a második nap. Keserves csalódás ! A­meddig a szsm ellátott, mindent fehér lepel bort­ott, a­mint reggel az ablakon kitekintettünk. S hullt a hó, sűrűn, mintha csak a télbe mennénk és nem a tavasz felé tartanánk. Es­ő hideg szél, eső, hó nagyon meg­zavarta az ünnepi hangulatot. A nép nem mehetett ki a zöldbe, kirándulsra nem gondolhattunk, csupán a merészebbek keresték föl a Tetigát második ünnepnap délután. Annál többen keresték föl a színházat, melyben mindkét napon ünnepi előadások voltak s zsúfolásig teltek meg a kávéházak és vendéglők nagy keservére a „zöldbeli” mulató helyiségeknek, ahol­­ idén zöld csak a vendéglősök ünnepelő reménykedése volt. A szeszé­d idíjára azonban nem akadály­ozhatta eg, h«. a keresztény hivek tömege.»* ns láto­gassák a templomokat. Csak ép ug mentek, mintha a legszebb tavaszi nap kedvezett volna az ünnepeknek. Mindet plébánia templomban megtartották a nagy ünnepi miséket. Az Ágoston téri templom­ban az ünnepi misét Károly Ignáci esperes plébános crelebrálta, a várostema­plomban meg Magenheim József apa plébános. A vártemplomban első nap­­ misét Hetyei Sámuel magyéspüspök tar­totta fényes segédlettel. Másnap zenés mise volt. — Zenés­ mise ■ székesegy­­házban. Érdekes vállalkozás volt a „Pécsi Egyházi Zene­egyesület“ részéről, hogy husvét másnapján Wittnek „Misio in honorem s. Luciáéh cz. miséjét adta elő a székesegyházban tartott ünnepi is­tentisztelet alkalmával. Érdekes azért, mert Witt Ferencz tudvalevőleg az egyházzenei reform legkiválóbb, legbuzgóbb harczosa, ki úgy számtalan írásaiban, mint nagy becsű zene compositioiban a szigorú egy­házi iránynak törhetetlen képviselője. Eá­nak a nagy tekintélynek a Menés miséje már csak érdekes tanulságul szolgálhat nagyon sokaknak! Mikor Liszt Ferencz először hallotta ezt a misét Rómában, igy szólt az elismerés őszinte hangján: „Kiváló becseset beir e munka, mert egy­formán megfelel a művészet és az egyház követelményeinek.” S a nagy mesternek ezen ítélete egészen reá illik a műre. Az a nemes egyszerűség, mely az egész com­position elömlik; az a keresetlen báj, mely minden szólamából kicsillan; az az igaz áhitat, mely minden frázisából üdítő illat­­árként előtör; őszinte meghatottságot, ünnepi áhítatot kelt a lélekben. Természe­tesség a szelmvezetésben, művészi tudás az összhangosításban, mestersületlenség a férfi és női hangok tömörítésében, ezek azon megbecsülhetetlen jelességek, a­melyek maradó hatásokat támasztanak a fogékony emberi szívben. A ki tán jobban hozzá van szokva az instru­mentumok ornamentikájához, akit tán jobban és elevenebben érint a sűrűn váltakozó hangnemek csillogó pompája, az esetleg talál kívánni valót a művön. És aki az egyszerű, néhol tán fakó külső alatt is meg tudja érezni a friss, a min­­dennapiságtól ment érzések tisztaságát, az az á­itatos meghatottság jámborságával távozott a szent helyről. Az ilyenek külön­­ben­ bőséges kárpótlást találhattak Greith­­nak „Terra tremuit” cz. szerzeményében, melyet offertoriumra betét gyanánt éne­kelt a kar. Mintha csak porba sújtani akarná az embert a nagy igazság meg­győző erejével, hogy t. i. feltámadt az Ur­a igazságában; mintha csak összetörni, összezúzni akarná az embert, hogy meg­törje gőgjét és azollútra elbizakodottsá­gának alapjait: megrendítő hatású, meg­rázó erejű a coco p­iónak első részt az ő merész harmonizálásával, távoleső skálákba való átmeneteivel, a fúvó hangszereknek szabad használatával. Da csak azért, hogy később a feltámadás üdvözlő gondolatát vigye közelebb a megnyugvás mélységei­­hez az „Alleluia“-nak megkapó, szívhez­­szóló variatióval A mű e őldala szép volt és helyes felfogásról tanúskodott, amit különben erről a datingvált énektár­­saságról alig kell külön felemlítenünk. Mégis legyen szabad megjegyeznünk azt a bámulatos fegyelmezettséget, melyet az énekkar vezetője és Irányitója, Bitter Illés főgimn­ tanár, de még az egyes éne­kesek lelkesedése, összetartása és busgó­­sága megteremtett; azt a preeríz into-

Next