Pécsi Napló, 1909. május (18. évfolyam, 99-122. szám)

1909-05-01 / 99. szám

2 Szocializmus - despotizmus. Mit akar a szocializmus ? Mik az elvei, programmja, mely célért küzd? A levegőben levő kérdések, melyre mindenki várja az alapos, kimerítő választ, még maguk a szo­cialisták is. Jean Jaures-t, a francia szocia­listák praktikus vezérét hivatalosan felszólí­tották két év előtt, hogy adja elő a parla­mentben pártjának praktikus programmját, melynek alapján az aktív tevékenységre al­kalmas. Jaures fél évi terminust kért a részletes programm kidolgozására. A termi­nus lejárt, a programm meg természetesen nem született meg. De egy cikkében őszin­tén kiírja, hogy «Mi nem tudjuk határozot­tan megmondani, hogy mely pillanatban fog a szociális és politikai mozgalom a kommunizmusban befejeződni.. . stb. Aztán citálja Lassale-t, hogy «a szocializmus az a szikla, melyen a jövő temploma felépül.» Ezekből aztán nem sokat tudhattak meg azok, kik érdeklődéssel várták a korszak­­alkotó szociális és politikai reformokat célzó programmtervezetet. A szocializmus célja tudvalevőleg az, hogy az anyagi javak előállításához szüksé­ges termelő eszközöket a magántulajdonból a köztulajdonba vigye át, szóval a kollek­tív termelésben látja a nivellálás lehetősé­gét. Ezekre vonatkozólag Menzer Antal, a bécsi egyetem jogi tanára így ír: «Mai vagyonjogunk, melynek központját a ma­gántulajdon képezi, a munkásnak nem adja meg a teljes munkadíját Amikor tudniillik a mi magánjogunk a meglevő tulajdontár­gyakat, nevezetesen a termelési eszközöket egyes személyeknek tetszés szerinti felhasz­­használására átutalja, ezeknek oly hatalmi helyzetet ad, melyek következtében ők min­den munka nélkül jövedelmeket élveznek, melyet szükségleteik kielégítésére fordíthat­nak. Ezt a jövedelmet, melyet a jogrend által pártolt személyek élveznek, anélkül, hogy a társadalomnak ellenszolgálatot te­gyenek, a Saint Simonisták, Buchez és Rob­­bertus hívei járadéknak, Thompson és Marx értéktöbbletnek nevezik — én ezt munka­­nélküli jövedelemnek fogom nevezni». Citá­lom még Vanderveldet is. ». .. És ők (a tő­kések) akár közvetlenül, akár pedig köz­vetítő személyek útján árukat, csereértékeket dobnak a nemzeti, vagy nemzetközi piacra azzal az egyetlen szándékkal, hogy hasznot húzzanak s nem hogy szükségleteket elé­gítsenek ki, stb.» Ezen szinigazságok után még vázoljuk az ellenpárt egyik vezérének teóriáját is, mely nemcsak tagadja az évezredeken át vívott osztályharcokat, de tagadja a köz­boldogságnak tökélyesbülését is. Pesszimiz­musában, vagy inkább agnosztikus volta kö­vetkeztében direkt divatnak nevezi az egyes korok szabadságkiterjesztő harcait. Kijelenti, hogy­­az emberiségnek a java mindenkoron ugyanolyan volt, koronkénti igényeihez ké­pest mindig elégedett is volt, kevésbé semmi esetre, mint a mai proletárság. Az egyiptomi rabszolga természetesnek vette alárendelt, nevezzük személytelen voltát, sohse gon­dolt az avanzsálásra. Csupán csak akkor lázadt fel, hogyha a szokott bánásmódnál rosszabban volt része. A görög időkben természetes volt, hogy háborúban elfogott ellenség rabszolgává lett és a középkorok parasztja előtt is természetes volt, hogy éle­tével is szabadon rendelkezhetett ura. A közállapotok ma se jobbak, mint azelőtt. Akkor a személyes szabadság ugyan nem lé­tezett a szolgának, de ellentétben biztosítva volt helyzetéhez képest a megélhetése, la­kása, sőt szórakozása is. (Vadászati, halá­szati jog). A személyes szabadság hiánya nem is bántotta a rabszolgát, miután e kó­lókban még hatalmi jog volt ez csupán s nem általános emberi jog. A gazdag föl­­desúr, hatalmas város, győző harcos — sza­bad is volt, a szegény, a meghódított — szolga. Sőt a gazdagban, az ő tudatában se létezett a szabadság mint pozitív, csupán mint negatív tudat. Annyiban, hogy a paraszt nem parancsolhatott gazdájának, a hatal­masnak nem diktálhatott a gyengébb. Mint a természetben a gyenge állatnak természe­tes a meghódolása, valamint a kisebb boly­gók és esi f­okát természetesen magába veszi a nagy, azol­nai üstökös. A «szemcsyes­zabadság» kiterjesztése, emberi tulajdonkép való létezése (mit a szo­­cialista agitátorok is annyit hangoztatnak), a szabad cselekvés jogosultsága, az emberi önérzet fejlődésével jutott felszínre. A po­gány korok emberének szabadságát az iste­nek, a fátum hite tartotta féken, a közép és új korokét még a leghatalmasabb lény, az egyisten parancsai, rendelései redukálták. Csupán a legújabb kor civilizációja, mely e materiális Isten létében való hitet döntötte meg — s mely tényével magát az «anyag» legtökéletesb szin-«jogát», a cselekvés sza­badságát felszinre*vetette. A mai materiális kor tanításaival épen ellenkező és csupán vélt emberi jogot a szocialista vezetők aztán unosan-untalan hangoztatják abban a formában, hogy a proletár nem rabszolga, nem igavánó ba­rom, hogy ember módjára akar élni. A kommunizmusban látják az ideált, az egyén­nek csupán a közért való munkálkodásában, sőt a ma létező nagy szellemi differenciák nivellálódását is célozzák. A teoretikus szo­ciológusok projektumában az egyéni sza­badság, mint olyan teljesen elnyomatnék, miután a kiosztott munkát tudományosan megállapított képességei szerint akarják az emberre rászabni. A szó legteljesebb értel­mében despotikus uralmat akar létesíteni, melynek fölötte áll e tekintetben a mai jóval liberálisabb társadalmi törvényhalmaz. Csupán a kommunisztikus despotizmus a köznek javát akarja szolgálni, miután sze­rinte az egyéni absolutista államfő a saját javait célozza csupán. A komoly szociológiai irodalom megegyezik abban (másban alig), hogy az egyéni szabadság kiterjesztése egy­forma az anarkia életbeléptetésével és az autokrata cézarizmus még mindig jobb kor­mányforma (pl. II. József felvilágosult ab­szolutizmusa), mint a túlságos sok szabad­ságot engedélyező­­ köztársasági állam­forma (pl. Faure Felix franciaországi uralma). A kommunista, beosztott társadalomban te­hát egyéni szabadságról, de még közszabad­ságról se lenne szó. Az a túlságos függetlenség, egyéni sza­badság követelése, melyen a «vezetők» ma annyit nyargalnak, akkor kapott lábra, mi­kor a fiziológui festőkorát élte, mikor szo­ciológia évszakának tavaszában volt, mi­kor a nagy forradalmak a fokozódó abszolutizmus nyűgeit rázták le maguk­ról. A túlságos nekilendülés többet kívánt elérni, mint a­mennyire emberileg képes­sége, tehát joga lehet. A komoly tudomány is szolgálatába lépett e harcnak és a mate­­rializmus annyira ragadós lett, hogy egy Ruskin a művészetet is materiális rendelte­tésűnek jelentette ki, mikor azt a nevelés egy eszközévé fokozta le. Azóta lelohadt a lelkesedés a nagy szónok, Bebel teóriájával szemben, a nő gyengébb marad ezután is , testileg és szellemileg is a férfinál, a nő Mit tehet az, illyen igaz Szívnek egy kis pattanás. (Rántsd­ ki hát halálos íved s’ a' t.) A baranyai nemesi fölkelők indulója. — Száz éves emlék. — — A »Pécsi Napló* eredeti tárcája. — Az 1809. esztendő sok bajt adott az országnak s ezzel Baranyavármegyének is. A nagy Napóleon hódító hadjárata jött hoz­zánk. Ferenc király hadba hivta az ország nemeseit, hogy megtörjék a nyakas, a hatalo­­mas uralkodó gőgjét. Megkapta a fölszólítást Baranyavárme­­gye is. Közgyűlésen hirdették ki a nemesi fölkelést, mert miként a jegyzőköny­vben megírva vagyon, «a monarchia külső bátor­sága és méltósága másként nem, csak fegy­ver által, oltalmazható meg, azért mindenek hazafias buzgóságát provokálja.» Baranya megtett mindent, mit tehetett. Lázasan folyt a készülődés, anyagi áldozatot anyagi áldozat követett, hogy a vármegye becsülete megmentve legyen. A harcbamenés izgatottsága a poéta szivét, lelkét érintette legelsőbben is. És ez természetes. Kell ki buzdít, bátorít, hogy előre! Tanú erre a most lefolyt szerb affér. Csak a háború hírére is százával teremtek a népdalok, az indulók, lelkesen dalolták azokat az annektált tartományokba vonulók. A száz év előtti nemesi fölkelés poé­tájának egy ez alkalomra irt indulóját őrzöm kegyelettel. Kétszeresen érdekel bennünket. A baranyai seregnek készült, baranyai em­ber irta. A jó erős «diósgyőri» papír meg­sárgult egy kissé. Nyomtatása tisztán olvas­­ ható. Négy oldalas az egész, 24 cm. hosszú, 19 cm. széles a lap. Az első oldalon büszkén hivalkodik a cím . INDULÓ MARS, mely A’ Tekéntetes Nemes Baranya Vármegyei Felkelő NIs. Seregnek készíttetett GYŐRI MIHÁLY Büdösfai Prédikátor által 1809-ik esztendőben Martius 27-ik napján. M D C C C I X. A második oldal üres. A harmadikon kezdődik az induló. Itt négy versszak van, a negyedik oldalon három, összesen tehát hét versszakból áll a baranyai induló, mely a «Marseille» dallamára íródott. De lássuk, miként lelkesítette a bara­nyai nemesi felkelőket a baranyai poéta, a büdösfai Prédikátor. I. Lóra Magyar, Lásd mi zavar Mormol az Olasz Hegyen. Hív az Anya. Jer Baranya A Nemes Kar mind megyen. (Rántsd­ ki hát halálos íved, Bajszod pödörd jó vitéz, Mutasd bátor Scitha Szived, Jobbra tekénts, balra nézz.) n. Puska ropog. Bombi morog, Rettenetes csattanás. Hl. Nézd a’ Haza, melly igaz a’ Hogy édes az ő teje. Mégis egynek, csuda népnek Rontaná meg mézeje. (Rántsd­ ki hát halálos ívei s’ a’ t.) IV. FERENCZEDET. Jó FEJEDET Ha bús Lánczok szorittyák Itt a’ remény. Magyar Legény A’ Magyarok fel­ nyittyák. (Rántsd-ki hát halálos íved s’ a’ t.­ r. A’ Bellona. Ládd mit fona A' bátor Vitézeknek. Hív Magyarok, Scitha Karok Örökösi ezeknek. (Rántsd-ki hát halálos íved s’ a’ t.) VI. Hogyha veszély, egy komor éjj Testeket temeti, Hány Maradék, Szász Ivadék Tetettek emlegeti. Azt kiáltjuk: egy hív Magyart Fedezget e’ setét holt, Szép véget ért, Hazájáért, Vitézi módon meg­halt, (Rántsd­ ki hát halálos íved s’ a­­t.) 1909 május 1. „Pécsi Napló“

Next