Pécsi Napló, 1913. augusztus (22. évfolyam, 174-198. szám)

1913-08-01 / 174. szám

Szerfcesztőség és kiadóhivatal, Munkácsy Mihály­ u. 10. Kéziratok nem adatnak vissza. szerfcesztőségi telefon 109.— Kiadóhivatali telefon 127. * ХХП. évfolyam 174 (7578.) Péntek 1913 augusztus 1. Felelős szerkesztő: LENKEI LAJOS Előfizetési árak: Egész évre 24 kor. Félévre 12 kor Negyedévre 6 korona. Egy hóra 2 korona. Egyes szám ára 10 fillér. — Nyilt-térsora 60 fillér. Pécs ébredése. — A pécsi Máv. üzletvezetőség. — Pécs, julius 31. Az országra és világra katasztró­fákat zúdított 1913. év és ennek julius hava, melynek utolsó napján is túl vagyunk, amire e sorok elhagyják a rotációs gépet, Pécs városára korszak­­alkotó két esemény­nyel lesz bejegyezve városunk krónikájába, még­pedig a pécs­­dolnyimiholjáci vasút forgalomba helye­zésével és a Máv­ üzletvezetőségének fölállításával. Az utóbbi mai nappal nyert tényleges befejezést, holnap reg­gel, augusztus 1-én pedig megkezdi már működését és az államvasutak igazga­tásának szövevényes labirintusába be­ékelődik egy új, nagyfontosságú végre­hajtási szerv : a pécsi (az országban a 12.) üzletvezetőség. És amikor így révbe jutott egyik régi törekvésünk, e lapok olvasói ne vegyék szerénytelenségnek, ha ezúttal kivételesen arra utalunk, hogy úgy a most megnyílt új, fejlődésre al­kalmas vicinális létesítést, épen úgy az üzletvezetőségnek Pécsett való el­helyezésében némi részünk nekünk is van, akiknek már most is gondot okoz, megvalósulván e két régi ábrándunk, mi képezze legközelebbi vágyainkat, me­lyet a szakadatlan agitáció és ébrentartás megvalósíthat és az elért sikeren föl­­buzdulva be is jelentjük már most, nem b­yugoszunk addig, amig föl nem támad hamvaiból Nagy Lajos király a mohácsi vész által elsöpört pécsi egyeteme ! For­galmi kívánságaink nagyjában immár kielégítést nyertek, most ezeket az adott alapon csakis fejleszteni kell és igy is­mét visszatérhetünk a kultúrához, a pécsi egyetem kérdéséhez, melyet vala­hol elhibáztunk és igy szorultunk jogo­sult igényeinkkel háttérbe, de csak egy időre, mert minden álmunk egyszerre meg nem valósulhat. A Hamupipőke város, Pécs, immár ébred és szemet kápráztató perspektí­vája nyílik meg előttünk az elkövetke­zendő nagy és szebb Pécsnek, melynek hajnalhasadását már látjuk, hisz a nagy­szabású intézmények egész sora áll köz­vetlen megvalósulás előtt, melyek egy modern, szép, pezsgő életű, élénk város­nak képezik alapját és az álmos Pécs, melynek a természet megtagadta az éltető erőt adó, nagy vidékeket össze­kapcsoló vízi utat, úgy segít magán, ahogy tud. A holnapi nappal működését megkezdő pécsi üzletvezetőségtől igen sokat várunk a most tétlenségre, mozdu­latlanságra kárhoztatott erők fölszaba­dítása érdekében, de bízvást állíthatjuk nem ismeri az üzletvezetőség jelentő­ségét, aki ezen fölfogásunkat nem osztja. Régen ismerjük és méltányoljuk ezen jelentőséget, épen azért most már két évtizede szorgalmazzuk, soha nem lan­kadó buzgalommal a pécsvidéki máv­­vonalaknak a zágrábi üzletvezetőség te­rületéről való kihasítását és ezen szor­galmazásunk alapján még Erreth János volt az, aki mint Pécs városának akkori országgyűlési képviselője a kereskede­lemügyi minisztérium költségvetésének tárgyalása alkalmával fölszólalt a Ház­ban a pécsi üzletvezetőség fölállítása érdekében és már akkor biztató ígéretet kapott. Szorgalmazta azt néhai Aidinger János is, amikor Pécs mandátumával foglalt helyet a képviselőházban, Pécs város közönségének ezen tárgyban inté­zett ismételt felirata kapcsán és a sok kopogtatásra végre is köztudatba ment át, hogy Pécs városát megilleti az üzlet­vezetőség, melynek fölállítását már Vö­rös László is tervbe vette, amikor állam­titkára volt a kereskedelmi minisztéri­umnak, ahol kész tervezetet hagyott vissza a Máv­ igazgatásának decentrali­zációja tárgyában, de mint két­ minisz­ter alkotó munkához juthatott és így a terv csak terv maradt. Elvben magáévá tette ezen tervezetet Kossuth Ferenc is, amikor a kereskedelmi tárca gondozására volt bízva. Ígéretben se volt hiány, hogy a tervet megvalósítja, de ezen decentralizációra akkor nem kerülhetett sor. Csakis a Khuen-Héder­­váry kormány látta, hogy az üzletveze­tőségek nem képesek már a megnöveke­dett hálózatot egységesen administrálni és ekkor történt a temesvári és szabadkai üzletvezetőségek fölállítása, mely váro­sok befolyásos pártfogóiknak köszön­hették, hogy ezen központi hivatal el­helyezésénél megelőzték Pécset. De azon elvi állásponton, hogy egyik üzletveze­tőséget Pécsett helyezzék el, még Eszék városának akkor a kormányzat élén álló protektora se tudott változtatni, annál kevésbbé, mivel magyar tisztvi­selőknek horvát-slavon területre való elhelyezése a horvát politikai viszonyok­ban, az akkor legélesebben csapkodó magyarellenes hullámzásban nem lát­szott indokoltnak és mivel a zágrábi üzletvezetőség vonalait csökkenteni kel­lett, a vonalak kezelésének megkönnyí­tése céljából. Beöthy László kereskede­lemügyi miniszter, Marx János, az ál­lamvasutak igazgatósági elnökének is­mételt előterjesztésére elhatározta, hogy nem késlelteti tovább a pécsi üzletveze­tőség fölállítását, mely most már oly sürgős volt, hogy azon pécsi óhaj, várja­nak a kellő előkészületek megtétele érde­kében az 1914. évig, teljesíthető már nem volt. Amikor így most a holnapi napon megkezdi működését a pécsi üz­letvezetőség, melynek szorgalmazásában a maga részéről a pécsi kereskedelmi és iparkamara is közreműködött, tartozó kötelességünk hálásan megemlékezni mindazon tényezőkről, de különösen a mai városi vezetőségről, melyeknek ezen legnagyobb központi hivatalunk fölál­lításában része volt. Csakis dióhéjban ismertethettük a pécsi üzletvezetőség genezisét és Pécs iránt való minden vonalon tapasztalt jóakarat nélkül báz sohase juthattunk volna ezen üzletvezetőséghez, mivel Pécs geográfiai helyzeténél fogva, sajnos, ki­esik a Máv. főforgalmi vonalaiból, amint kiesett abból Szombathely is, hisz csakis Grác­ felé vezet arra Máv. fővonal, de Szombathely belenőtt folyton emelkedő vasúti forgalmával, új vasutak megnyi­tásával üzletvezetősége keretébe és ezt várjuk most Pécstől is, melynek lakos­sága nem bűnös abban, hogy ahány vasutat a múltban építettek, mindig figyelmen kívül hagyták a legfőbb elvet: az idő pénz és olyan elkanyarodásokat csináltak magánérdekek szolgálatában, hogy még évtizedekre lesz szükség, amíg kiegyenesíthetők lesznek a mai elgör­­bülések, melyek Pécs városát lelökték a főforgalmi vonalakról és még a Bosz­nia felé vezető utat is elterelték Pécsről, a bosnyák ország természetesebb kapu­jától. Városunk ezen sebe­ is gyógyu­lásra vár, mert a boszniai forgalmat, melyet kereskedőink és iparosaink, saj­nos, kihasználni épenséggel nem tudtak, állandóan elterelni nem lehet, új csapást kell Bosznia felé vágnunk és ez lesz a pécs-dolnji-miholjáci vasútnak Samac felé való kiépítése, ami nem sokáig vá­rathat magára. De minden más for­galmi kérdésünknél jelentőségteljesebb reánk a déli vasút magyar vonalainak államosítása, ami szintén kell, hogy előbb, vagy utóbb elkövetkezzék, mivel a déli vasút organizmusa olyan beteg, amilyen a megtörtént amputálásig Tö­rökország volt, mely most már gyógyu­lás elé tekint és a déli vasút folytonos és nem szűnő pénzügyi zavaraival mint érett gyümölcs fog a Máv. hálózatába hullani. A dunántúli, Bécsújhelyig ve­zető fővonal ezzel a Máv. kezébe jutna, de igaza van a kereskedelemügyi kor­mányzatnak, ha a déli vasút elmarad­hatatlan államosításának ügyét nem si­etteti, amíg annak tulajdonosai nem kérik az államosítást, de a mi forgalmi jelentőségünk csakis azon időponttól ve­heti kezdetét, amikor Bécsújhelytől Sop­ron, Szombathely, Nagykanizsa, Barcson Pécsen át Villányig a Máv. lesz e vonalak ura, amikor közvetlen gyorsvonati, mo­dern közlekedésünk lesz Pécs, Bécs, Grác, Klagenfurt, Laibach, Innsbruck és Franzensfeste között... Ez talán még a távoli jövő képe, de mivel a déli vasút pénzügyei igen kedvezőtlenek, le-

Next