Pécsi Napló, 1930. február (39. évfolyam, 26-49. szám)

1930-02-02 / 27. szám

6. oldal. PÉCSI NAPLÓ 1930. február 2. [„Amit a nő kíván” „Hogy szeressék” „Ce que femme veut" „Pour être aimée" s így hívják a mi három parfem-ujdon­ságunkat, melyek Párizsban az idény szenzációi ! Legyenek bizalommal Hölgyeim 103 éves cégünkhöz „Fekete csillag” „Étoile Nőire" GÉLLÉ FRÉRES PARIS, 6, Avenue de l’Opera Folytatták a népjóléti minisztériumban a szegényügyi ankétet. Budapest, febr. 1. A népjóléti minisztérium­mal ma délelőtt 11 órakor folytatták Brehr Imre államtitkár elnöklete alatt a szegényügyi ankétot. Az ankét elhatározta, hogy a belügyminisztérium a népjóléti minisztériummal egyetértőleg rende­letet ad ki, amelyben vármegyénkön­, járásonként és községenként a munka és keresetképtelen köz­ellátásra való szegények ellátására szolgáló szegény­kataszter összeírását fogják elrendelni. A rendelet megállapítja azt is, hogy a legsürgősebb feladat a vármegyei szegényházak megépítése volna. Ezek­nek megépítéséhez az államnak kell a törvény­­hatóságok és vármegyék részére segédkezet nyúj­tani. A vármegyei szegényházak építési, fenn­tartási és kezelési költségei a most előkészítés alatt álló vármegyei és községi háztartási törvény alap­ján volnának biztosít­hat­ók. A községek háztar­­tását szabályozó törvényjavaslatokban gondos­kodás fog történni arra nézve, hogy a szegényügyi kiadások mindenütt elsőrendű szükségleteknek­­ minősíttessenek és a községek bevételi forrásai­t elsősorban erre kell felhasználni. Az ankét a munka­­nélküliség kérdésével is foglalkozott és a főváros­­ közgyűlésének, valamint a városok kongresszu­sának javaslatára felkéri az illetékes minisztériu­mok képviselőit, hogy az állam a maga részéről is mielőbb indítsa meg az összes közmunkákat. Az értekezlet szükségesnek tartja, hogy az összes vidéki törvényhatóságokat a közmunkák sürgős­­ kiadására az ankét felkérje. Ugyancsak az ankét­­ felkérésére a pénzügyminiszter nem fog elzárkózni az elől sem, hogy egyes vidéki városok részére,­­ amelyekben nagyon nagy a munkanélküliség, ott i­s a közmunkák elvégzésére függő kölcsön felvételére­­ engedélyt adjon. Az értekezlet a szükséges ad­­­­minisztrációs munkák elvégzése után folytatni­­ fogja tanácskozásait, a munkanélküliség kérdését pedig az adatok beérkezéséig állandóan napirenden­­ tartják. Aktuális témák „E­gész életemet könyvek között töltöttem“ — mondja Várkonyi Jz Sándor dr., a Braumgarten-alapítvány pécsi jutalmazottja. Beszélgetés az egyetemi könyvtárossal nagy művéről és új terveiről. A napokban döntöttek a Baumgarten-alapít­­vány díjainak és jutalmainak odaítélése tárgyá­ban. A jutalomra érdemeseknek találtak sorában egy értékes pécsi esztétikus és író nevét is olvas­tuk. Várkonyi Nándor dr., pécsi egyetemi könyv­táros is részesül a jutalomban, hogy nagyobb intenzivitással folytathassa irodalomtörténeti kuta­tásait. A szép megtiszteltetés arra érdemes, érté­kes embert ért. Várkonyi Nándor dr. tollából nem­rég jelent meg egy nagyszabású mű, az ötszáz­oldalas modern magyar irodalom­történet. Ezt a hézagpótló, nagy búvárkodással s tudással meg­írt munkát a kritika egyhangú, meleg elismeréssel fogadta. A Baumgarten-j­utalom most módot nyújt a kiváló szerzőnek, hogy búvárkodásait tovább folytathassa. A Szepesy-utcai egyetemi könyvtárban, hiva­tali szobájában kerestük fel, Várkonyi Nándor dr.-t. Régi, vastag falak őrzik itt a tanulmányok csönd­jét. Itt dolgozik a Baumgarten-díj jutalmazottja íróasztala mellett. Megkérjük őt, beszéljen eddigi munkásságá­ról, életéről és terveiről. Végtelenül szerény ember, csak nehezen tesz eleget kérésünknek. — Életem során — mondja — nemcsak irodalomtörténeti, hanem minden más, a szellemi tudomány körébe vágó tanulmánnyal is foglal­koztam. Múzeumokat, könyvtárakat bújtam. Diák­koromban nagyon érdekelt a néprajz. Egykori tanárommal, a nyitrai múzeum igazgatójával, a falvakban helyszíni tanulmányokat is folytat­tam. Elsajátítottam az összes európai nyelveket, még a spanyolt is, hogy stúdiumaimat folytathassam. — Legfőképp azonban a magyar irodalom érdekelt. Ez volt legrégibb szerelmem. Sok benső töprengés után jutottam arra az eredményre, hogy egyedül ennek szentelem magam. Ugyanis előzően a képzőművészetek kérdései is foglalkoz­tattak, azonban az irodalom az, ami a legtöbbet képes kifejezni a szellemi életből. Benne meg­nyilvánul az ember szellemi életének minden ága. Diákkoromban tűntek fel Adyék, indultak meg a nagy irodalmi harcok pro és contra, ez még inkább az irodalom felé vitt engem. — Jutalmazott munkámon két évig dolgoztam. Megírására Thienemann Tivadar dr., a kiváló pécsi professzor ösztönzött, ő adott megbízást nekem, a névtelen embernek s ezért nagy hálá­val tartozom. — Művemben traditiona­lista va­gyok. Szerintem a hagyományok éppoly fontosak, mint az új eredmények. A kettő kölcsönhatása adja az egészséges haladást. Ez irodalomtörténeti el­vem. Munkám megírásában legnagyobb hatással volt rám Thienemann professzor. — Irodalomtörténetemben az az elv érvénye­sül, hogy nincs az irodalomban kezdet, virágzás és dekadencia, hanem csupán változás van, vagyis átszíneződés. — A Baumgarten-jutalmat, mint megtisztel­tetést, nagy örömmel fogadtam. Az anyagi támo­gatás természetesen szintén jól esik s arra buzdít, hogy tovább folytassam munkámat. Dolgozni akarok, tovább folytatni kutatásaimat. Egy irodalomtörténet-elméletet szeretnék írni. Arra a kérdésünkre, mondjon valamit eddigi életéről, így felelt: — Nagynevű tanárom, Riedl Frigyes, ha­sonló kérdésre egyszer azt válaszolta: három fontos esemény van az ember életében. A születés a házasság s a halál, ő agglegény volt, de én ve­lem az első kettő már megtörtént... Egész élete­met könyvek között töltöttem, búvárkodtam, tanul­tam, dolgoztam sokat és sokfelé, jóformán az összes magyar folyóiratokba, míg elérkeztem az első önálló munkámhoz, a modern magyar iroda­lomtörténet megírásához. Most 34 éves vagyok. Az egyetemet Pesten végeztem, a háború alatt katona voltam és jártam a frontokon is. Várkonyi Nándor dr.-tól még sok, értékes nevet várhatunk. sz. j. ­ A Pécs-Baranyai Múzeum Egyesület ezúton fejezi ki hálás köszönetét mindazoknak, akik a január 25-én rendezett indiai előadáson felül­fizettek. Sajnos, mindenkinek a nevét nem lehe­tett feljegyezni, mert oly nagy volt az érdeklődés, hogy a pénztáros a jegykiadással lévén erősen lefoglalva, nem volt ideje minden felülfizetőnek a nevét feljegyezni, miért is a Múzeum Egyesület így együttesen fejezi ki mégegyszer köszönetét. A­ pogány. Ramon Xovarro mestermüve. Pécs filmszínházainak zajos hete lesz. Buda­pest nagy szenzációi között egyik a legkiemelkedőbb Ramon Novarro, a nők kedvencének gyönyörű filmje : „A POGÁNY“. Exotikus történet a Déli Tenger mesés szigetvilágából. A női főszereplő Renée Adorée szintén a nagy művészek sorából való, ki nemcsak művészetével, de szépségével is elbűvöli a közönséget. Ezt a csodaszép filmet az Apollo mutatja be hétfőn és kedden. Sajnos csak két napig, mert szerdára már Kálmán Imre nagy­sikerű operettje „A cirkuszhercegnő“ Harry Liedt­­ke, Verebes Ernő és Junkermann H. főszereplésével van kitűzve. Úgy a Noé bárkája a Parkmoziban, mint fenti két műsor az Apollóban mozgalmas hetet jelent a pécsi filmszínházak annaleseiben. 80 perc alatt körül utazzuk a világot. Nem is olyan régen írta meg Jules Verne híres könyvét „Világkörüli utazás 80 nap alatt”. Ma azonban rekordját már régen felülmúlták éspedig pontosan 79 nappal 22 órával és 40 perc­cel — ma egy világkörüli utazás csak 80 percnyi időt vesz igénybe. Persze bizonyos feltételek és különleges körülményei mellett. Raquel Torres, a szép mexikói származású filmszínésznő utolsó filmje a „Fehér árnyak” a Déli tenger szigetein játszódik és ott is lett fel­véve, Raquel Torres, tehát megismerkedett Po­linézia szépségeivel. Ez a kis kóstoló felébresztette benne a vágyat a világ többi szépségei után is és amikor megtudta, hogy egy új filmexpedíció Afrikába készül, rögtön ajánlkozott. W. S. van Dyke rendező azonban kénytelen volt elutasítani a feketehajú Raquelt, szőke szépségre volt szükség. Raquel durcásan válaszolt: „De én úgy sze­retném látni a világot”. A rendező válasza rövid volt: „Ha csak ez a baj, segíthetek magán.” Ezzel már fogta is és pár perc alatt megérkeztek New­s­orkba, azaz az amerikai metropolis City­­jében fekvő törvényszéki tárgyalóterem pontosan utánzott mintaképébe, ahol a „Bellamy per” című film egy főjelenete készült. Néhány perc múlva elhagyták a törvényszék palotáját és nem­sokára a newyorki ghetto­ uccáival ismerkedtek meg. Itt a „Négy fal” című John Gilbert film felvételeit csinálták. A szereplők télikabátokat viseltek és Raquel Torres meg Virgiliusa is, van Dyke rendező, fázni kezdtek. Gyorsan elsiettek New­f­orkból és nemsokára már egy déli ültet­vényen voltak. Itt King Vidor készítette „Hale­­luja” című filmjének fontosabb jeleneteit, melyek­ben kizárólag négerek szerepeltek. Onnan Panamáig már nem volt messze. Itt William egy perui táj vadregényes szépsége tárult elébük. Itt Lilly Damita játszotta éppen a „Szent Lajos hídja” főszerepét. Miután ebben is eléggé gyönyörködtek, végig mentek egy kis mezőn, mely ebben az esetben a Csendes Óceánt helyettesítette és elérkeztek ma­­lájiai szigetekre, ahol Lon Chaney dolgozott egy csomó tigris, papagáj és majom társaságában. A dsungelből Afrikába kerültek, ahol kellemetlen kalandjuk volt az idegen légióban, mely szintén egy új filmhez volt „leszerződtetve”. A nagy hőség után enyhébb éghajlat után kivánkozak és felkeresték az Atlanti Óceán közepén fekvő „titok­zatos szigetet”, mely egy régi Jules Verne regény és egy új film címe. Innen Európába kerültek és egy német parasztházban Lewis Stonet szemlél­ték, aki jó német létére, éppen savanyúkáposztot evett, aztán egy ugrással átmentek Párisba, ahol Greta Garbo éppen egy káprázatos divatrevüt nézett végig. Londont is meglátogatták és néhány perc múlva Norma Shaerer társaságában elérkez­tek kiinduló pontjukhoz, New-Y­orkba. A kör teljes volt, van Dyke rendező kihúzta­­ ó­ráját és kijelentette: „Látja, 80 perc alatt körül­­­ utaztuk a világot !”

Next