Pécsi Napló, 1931. április (40. évfolyam, 74-97. szám)

1931-04-01 / 74. szám

2. oldal. 1 Tisztelettel értesítjük a nb. vevőközönséget, Г(199/1 hogy pécsi fióküzletünk junius hóban rlCVSlarvi­ull! i |ц1| Linoleum és szőnyegáruhása ______n«SYS ibiPOl Király ucca 27 szám. Nemzetközi buza-antant fogja a gabona­­árakat és feltételeket megállapítani. A kanadai fődelegátus szenzációs indítványa. Róma, márc. 31. (MTI.) A nemzetközi mező­­gazdasági intézet rendezésében most folyó nem­zetközi búzakonferencia elő albizottsága, amely tegnap alakult meg, ma délelőtti ülésén nagyfon­­tosságú határozatot hozott. Kanada fődelegátusa Ferguson ugyanis annak előrebocsátásával, hogy a világ mezőgazdasági krízisének legfőbb oka a minden országban egyformán alacsony búzaár, azt az indítványt tette, hogy alakuljon tengerentúli és európai mezőgazda­sági államokból, tehát Kanadával, Argentíná­ból, Vlagra,rorszá­gr­ól, Lengyelországból, Szov­jetoroszorszá­­ból, Romániából, Jugoszláviá­ból és Bul­gáriából nemzetközi gabona-antant­­bizottság, amely közös elhatározás­sal állapítja meg az 1931—32. évi gabonaexportra von­at-t­­­kozó összes feltételeket és árakat. Indítványozta továbbá, hogy a ne­ve­zett államok hivatalos kiküldöttei a legrövidebb időn belül­­ üljenek össze és megalakítva az említett gabona­­­ any­agi bizotságot, hívják meg annak munkálat­­­taiba való részvételre az Egyesült Államokat is,­­ amely a jelenlegi római gabonakonferencián nincs­­ hivatalosan képviselve. A kanadai fődelegátus indítványát a konfe­rencia első albizottsága nagy lelkesedéssel és egy­hangúlag elfogadta. A gabonakonferencián résztvevő államok de­legátusainak megjegyzése szerint az első albizott­ságban hozott mai határozat az egész világ meze­­i gazdaságára nézve döntő fontosságú. PÉCSI NAPLÓ Ma reggelre több száz négyszögméter területen beszakadt a Széchenyi-tér. A SZAKADÉKBAN 17 ÜST ARANYRA LELTEK. — A LELET LEHETŐVÉ TENNÉ PÉCSETT MINDEN EGYENES, JÖVEDELMI, FOGYASZTÁSI ÉS GÖRBE ADÓ ELTÖRLÉSÉT, DE ENNEK ELLENÉRE FELOSZTÁSÁT HATÁROZTÁK el. (A mecseki rádió-teléeállomás jelentése.) Ma hajnalban óriási és messze hallatszó robajjal több száz négyszögméter területen beszakadt az újonnan rendezett Széchenyi­ tér. Az azonnal megejtett műszaki vizsgálat meg­állapította, hogy a térség beomlását a rendezés óta reázindult kritikák súlyos volta idézte elő. A beomlás hírére még a hajnali órákban a helyszínen termett Fejes György dr. múzeumi igaz­gató, aki rövid, de szorgos kutatás után a szaka­dékban 17 üst aranyat talált. Az aranyak még Pécs török uralom alatti idejéből valók és számok­ban alig kifejezhető értéket képviselnek. Minthogy a Széchenyi-tér Pécs szab. kir. Város területe, a vonatkozó törvény értelmében a lelet egyharmada a város közönségét illeti meg. A kincsből a várost illető egyharmad felhasz­nálását illetőleg máris különböző hirek vannak forgalomban. Ezek egyike szerint Pécsett eltőröl­nek minden egyenes, kereseti, jövedelmi, fogyasz­tási, forgalmi, pót- és görbeadót s úgy ezt, mint a jövő évszázadig szükséges beruházási költségeket a gyümölcsözőleg elhelyezendő kincs hozadékából i­de­zik. A másik híresztelés szerint az aranyakat a város hatvannyolcezer lakosa között teljesen egyenlő arányban felosztják. Minthogy ez utóbbi megoldás a város közön­sége óriás többségének tetszésével találkozott, az intézkedések a kincs számbavétele és elosztására nézve még a kora reggeli órákban megtörténtek, úgy, hogy ma, április elsején déli 12 órától kezdve minden pécsi polgár jelent­­kezhetik a városi sóhivatalnál az őt megillető rész átvétele céljából. A magyar nemzeti csillagtúra, PÉCSRŐL INDULT AZ ELSŐ VERSENYZŐ. Tegnap este 11 órától a rendesnél mozgalma­sabb a pompásan berendezett és a vidéki szállo­dák között az első helyek egyikére előreszökött pécsi Pannonia vendégfogadó hallja. Ott van a Királyi Magyar Automobil Club és a „Budapest” Sport Egyesület, valamint az összes vidéki kartell­­clubok, ezek között a Pécs-Baranyai Automobil Club közreműködésével most megindult magyar­­országi automobil és motorkerékpár csillagtúra pécsi ellenőrző állomása", melynél minden Pécsen átvonuló ilyen jármű vezetőjének jelentkeznie kell. Ez a verseny egyidejűleg folyik­ le a nemzet­közi csillagtúrával, mely Gibraltárból indul meg. Mindkettőnek célja Budapesten a milleniumi emlékműnél van, ahova a beérkezésnek április hó 3-án, 12 és 16 óra között kell megtörténnie, mert a később beérkezők a versenyből kiesnek, pedig el sem képzelhető, hogy mennyi megpróbáltatás­nak vannak kitéve. A Zeppelin léghajó magyarországi látogatása, annak körútja Budapest környékén, a mezőgazda­­sági kiállítás a székesfővárosban és a vele kap­csolatos sok-sok látni­való elvonta a figyelmet a magyar automobil motoros héttől, pedig a kettős csillagtúra, a nemzetközi és a magyarországi olyan­ sportesemények lesznek, melyekhez hasonló eddig még aligha volt. Lapunk olvasóit a következőkben tájékoztat­juk a magyarországi csillagtúra felől: A túra megbízhatósági túraút autók és egyes, valamint oldalkocsis motorkerékpárok részére. A csillagtúrára az nevezhetett be, kinek a KMAC­ által ez évre érvényes vezetői igazolványa van. Egy járművön két ilyen vezetői igazolványos utas is ülhet. Az útvonalat a versenyző maga választja meg, de egy ellenőrző állomás csak egy­szer érinthető, amiben Budapest kivétel. A másik szabály az, hogy ugyanazon után egy irányban csak egyszer szabad haladni, továbbá, hogy a választott és a nevezés alkalmával bejelentett indulási helytől megjelölt útvonal a legpontosab­ban betartandó, már aki más helyről indul, vagy az útvonalat nem tartja be, az a versenyből kiesik. De az is kiesik a versenyből, aki autón óránként 47, motorkerékpáron 40 km.-nél nagyobb órán­kénti átlaggal teszi meg az utat, amint az is, aki a két ellenőrző állomás között 55 km.-nél nagyobb sebességgel halad. Pihenési idő csak a motor­­kerékpárosoknál van és pedig 100 km.-ként 50 perc, viszont az autósok pihenő nélkül teszik meg a választott bármilyen hosszú utat. Az idő 24 órás időszámítással a rádió időjelzése szerint történik. A díjazás a csillagtúrát megtett jár­ 1931 áprilisi. művek vezetőinek és pót­vezetőinek kijáró plaket­ten kívül autóknál 1000, 500 és 200, motorkerék­pároknál 600, 300, 200, 150 és 100 pengő, de a nemzeti csillagtúra győztes magyar versenyzője megkapja a magyar Cordatic gummigyár remekbe készült ezüst kupáját is. A verseny vége április hó 3-án d. u. 16 órakor, az eredményt ugyanaznap este 20 órakor hirdetik ki, míg a díjakat április hó 6-án esti 21 órakor osztják ki a budapesti Gellért­­Szállóban.* A győzelem, vagy a győztesek közé való bejutás lehetősége nemcsak az előt­­t átlagos sebes­ség legpontosabb betartásától és az ellenőrző­­állomások mindegyikén való gondos jelentkezés­től függ, hanem attól is, hogy milyen hosszú utat tud a versenyző a verseny végéig ezen állag alatt megtenni. A megteendő táv minimuma autóknál 300, motorkerékpároknál 200 km., de a verseny­zők kiszámították, hogy a legnagyobb teljesít­mény 2534 km. lehet. Ennek megtételére 2 autós és 1 motorkerékpáros vállalkozott. Büszkén írjuk meg, hogy a két autót pécsiek és baranyaiak vezetik, míg a motorkerékpár egy budapesti sport­emberé, aki így, hogy a leghosszabb úttal szere­peljen, Pécsről startol. Mayer Gusztáv a Pécs-Baranyai Automobil Club főt­ikára és Mestrits .Andor ugyanezen club jól ismert versenyzője, holnap hajnalban start­nak a Pannónia Szállodától és ezt az útvonalat futják be gondosan előkészített kocsijukon : Pécs— Kaposvár— Keszthely— Szombathely— Tapolca—■ Veszprém —­ Székesfehérvár —■ Budapest —­ Sorok­sár — Kecskemét —■ Szeged — Békéscsaba —• Szol­nok — Debrecen —­ Nyíregyháza— Miskolc — Kar­cag — Cegléd — Budapest —­ Gödöllő —• Hatvan —­­Mezőkövesd — Eger —■ Mezőkövesd — Hatva —­­Gödöllő —• Budapest —-- Vác — Balassagyarmat — Vác —­ Budapest —­ Dunaföldvár — Paks —• M­eny­hüld — Paks — Dunaföldvár —• Budapest —• Pilis­­vörösvár— Komárom — Győr— Komárom —­ Pilis­­vörösvár—­Budapest. Megjegyezzük, hogy a ritkítva szedett városok az ellenőrző állomások helyei. Az egész útvonal hossza 2534 km., mely autóval 45 km.-es óránkénti sebességgel egyfolytában vezetve 57 óra alatt futható be. Mayer és Mestrits április hó 1-én hajnali 3 óra 20 perckor indulnak el a hatalmas útra, míg Perczel Tibor bonyhádi autós startidejét még nem tudjuk. A motorkerékpáron versenyző budapesti Vi­­centy László, aki egy Harley Davidson gépen, ennek oldalkocsijában Szigeti István sporttársá­val, ugyanazon utat teszi meg, mint a pécsi autó­sok, ma délben érkezett meg Pécsre. Őket a Pécs- Baranyai Automobil Club vezetősége ma éjjel 23 óra 19 perckor indította el a Pannonia­ Szállo­­dától. Az ő menetidejük a strattól 84 óra, mely­ből 21 óra juthat legjobb esetben pihenésre. Mikor elindult a két csinos, jóképű fiatal versenyző a nagy útra, a havazás elállóit, mert a hőmérő erősen leszállóban van. Hideg, nehéz éjszakájuk lesz és a jelentések szerint a többi sem lesz különb. Ők a nagy verseny első indulói. * A Pannonia-szállóban a pécsi club éjjel-nap­pal szolgálatot tart. Várják a Pécsre érkező és innen tovább haladó, a cél felé igyekvő versenyző­ket. Erdei János clubtag bevezette a rádiót a szálló igazgatói szobájába, melyet a club tart megszállva. A rádió adja a pontos időjelzést, annak jelentései szerint ellenőrzik az órák pontos járását. Papp Lajos a szálloda új igazgatója mindent megtesz, hogy a club tagjainak az öt napon át egyfolytá­ban tartó ellenőrzési szolgálatát figyelmességeivel megkönnyítse. A csillagtúra eseményeiről és pécsi érdeke­sebb mozzanatairól naponta beszámolunk. ­­V ,,DREYFUS”-t, mely a közönség legélénkebb tetszését váltotta ki, közkívánatra ma reprizben be­mutatja az Apollo. A film iránt változatlanul oly nagy az érdeklődés, hogy most is csak egy napra sike­rült azt megszerezni. Ezért ajánlatos a jegyekről ideje­korán gondoskodni.

Next