Pécsi Napló, 1940. március (49. évfolyam, 49-72. szám)

1940-03-19 / 63. szám

2. oldal. PÉCSI NAPLÓ 1940. március 19. Megyeszerte apad az árvíz Kedvező jelentések érkeztek Magyarbólyból, Csikóstőttősről, Keresztes-pusztáról és Okorágról Javait a vasút­­forgalom Pécs, március 18. A Hirtelen hóolvadás ál­tal bekövetkezett óriási árvíz mérhetetlen kárt okozott. Az áradat megrongálta a vasúti pálya­testeket, országutakat. Házakat, istállókat, paj­tákat döntött romba és rengeteg családot tett hajléktalanná és nincstelen szegénnyé. Mint már vasárnapi számunkban jelentettük, Csikós­­töttösön 9, Magyarbolyban pedig 106 ház ösz­­szeomlott, több pedig súlyosan megrongáló­dott. A baranyai „árvízfrontról“ beérkezett je­lentések örvendetes javulásról számolnak be. A Kultúrmérnöki Hivatalhoz és a főszolgabírói hivatalhoz befutott jelentések mind azt köztik, hogy az árvíz apadóban van. A Pécsi Napló munkatársa kérdést intézett Puskás Elemér dr. főszolgabíróhoz, aki a következőket mondotta: — Hála Isten, az apadás az egész járás te­rületén megindult. A két legveszélyesebb köz­ségben, Kárászpusztán és Okorágon 60—60 centi­métert apadt az árszint. A mai napon néhány község környékén több helyütt feltört a vadvíz is, azonban lakott te­rületet nem ért el. A járás területén e pillanatban csak Kárász­puszta és Okorág és több legelő, szántó áll víz alatt. A sásdi főszolgabírói hivataltól nyert értesülé­sünk szerint Csikóstöttösön, Kaposszekcsőn a két legveszélyesebb községben szinte szemmel láthatóan apadás tapasztal­ható. Sásdon elöntötte az áradat a törvényhatósági utat is, de itt is már csökkent a víz szintje, úgy, hogy némi javítás után az országút már használható állapotban lesz. Az áradás kismér­tékben rongálta meg a községen keresztül vivő országútat. A község egyik-másik része, főleg a mélyen fekvő rétek, legelők, víz alatt állanak. Ugyancsak víz alatt áll még Kaposszekcső és Újdom­bóvár között a vasúti pálya. Remélhető azonban, hogy 1—2 nap alatt a­ pá­lyatest is felszabadul az áradás alól. Telefonon érintkezésbe léptünk a magyar­­bólyi postahivatallal. A súlyos megpróbáltatá­sokon keresztül esett községből is kedvező hírt kaptunk. Az ár itt is szemmel láthatóan apad. Az elöntött országút, amelyet vasárnap még másfél-két méter magas ár borított, ma már járható és több hajléktalan család már a szom­szédos községekbe indult lakást keresni. Az árvíz sújtotta lakosok, akiknek az ára­dat rombadöntötte házát, a főhercegi ura­dalom vendégei. Tóth dr., villányi főszolgabíró ma telefo­­­non értesítette a község elöljáróságát, hogy a járás községeiben a bajbajutottak megsegíté­sére megindult a gyűjtés. Erre annál is inkább szükség van, mert a hajléktalanná vált családok valamennyien éppen csak a rajtuk lévő egyetlen szál ruhát tudták megmenteni, hiszen az ára­dat szinte pillanatok alatt zúdult éjszaka a községre. A döbbenetes katasztrófa órái után kezd visszatérni az életösztön, s habár az ár csak lassan húzódik vissza, mégis minden elő­készület megtörtént az elpusztult községekben, hogy a kipusztított földeken a lehető legrövi­debb idő alatt megindulhasson az újjáépítő,­­termelő munka. Az ár visszahúzódásáról érkeztek jelenté­sek a pécsi kultúrmérnöki hivatalhoz is. Az­­egyik ügyeletes mérnök közölte, hogy Magyar­bolyban megindult az apadás, amely néhány nap alatt teljessé válik. Magyarboly alatti La­­páncsa községet elkerülte az árvízkatasztrófa, mert idejében kezdték meg a védelmi munkát. Lapáncsán mindössze 3 mélyebben fekvő há­zat öntött el a víz. Illocska szintén elkerülte a bajt, itt is kellő időben kezdték meg az árvé­delmet. Veszélytől itt nem kell tartani. A je­lenlegi vízmennyiség már levezethető. A továbbiakban elmondotta még informá­torunk, hogy a pusztító árvízkatasztrófát a ha­talmas mennyiségű hótömeg hirtelen olvadása okozta. Oly hatalmas hómennyiség esett le, amiről 3—4 emberöltő óta nem tudnak és nem is hallottak. A hirtelen beállott meleg folytán egyszerre mgindult olvadás folytán oly hatal­mas vízmennyiség halmozódott fel, amelyre számítani reális alapon nem lehetett. Fehérváry István, Mohács város műszaki tanácsosa közölte a Pécs Napló munkatársával, hogy a mohácsi Újtelepről elhúzódott az áradat, csak 1—2 mélyebben fekvő réten és a Mohács —pécsi vasút fűtőházától északra fekvő részén van nagyobb víz. A vízmennyiség azonban rész­ben felszívódott, részben pedig más úton lefo­lyást talált. A Duna áradása sem ad e pillanatban ag­godalomra okot. Habár a mai napon a Duna szintje 525 centi­méterre emelkedett, remény van reá, hogy a város magasabb részeire nem ér fel az ár, mert a Dráva torkolatánál megindult a jég és így mintgy 150 méteres jégmentes sza­kasz keletkezett. Egyébként a város Duna szakaszán megcsúszott a jég. A pécsi főpályaudvar állomásfőnökségének közlése szerint a felsorolt vonalakon az alábbi állomások között szünetel a forgalom: A Buda­pest—gyékény­esi vonalon Kesző-Hidegkút- Gyönk—Simontornya, az Ujdombóvár—pécsi vonalon Ujdombóvár—Sásd, az Ujdombóvár— bátaszéki vonalon Ujdombóvár—Mágocsalsó­­mocsolád, a Pécs—magyarbólyi vonalon Vil­lány—Magyarbóly, a Kaposvár—fonyódi vona­lon Oztopán—Lengyeltóti, a Kaposvár—siófoki vonalon Tab—Siófok az Újdombóvár—vesz­prémi vonalon Újdombóvár—Fürgéd, a Kapos­vár—szigetvári vonalon Kaposvár—Szentbalázs, a Szentlőrinc—sellyei vonalon Sumony—Sellye, a Pusztaszabolcs—paksi vonalon Pusztaszabolcs — Előszállás között, végül teljesen szünetel a forgalom a Kesző-Hidegkút-Gyönk—Tamási- Majsa-Miklósvár között. Szabaddá vált a Pécs—Barcs—nagykanizsai vonal, úgy, hogy itt a normális forgalom megindult. * A Pécs-Baranyai Automobil Club vasárnap tartotta, nagy érdeklődés mellett, tizenharmadik évi rendes közgyűlését Pécs, március 18. Vitéz Csongor György dr., főtörzsorvos mintegy 60 klubtag jelenlété­ben vasárnap délelőtt fél 11 órakor nyitotta meg a Pécs-Baranyai Automobil Club tizenhar­madik évi rendes közgyűlését. A „Magyar Hiszekegy“ elmondása után a közgyűlés F­a-­­­luhelyi Ferenc dr., alelnök elnöklete alatt elfogadta Mayer Gusztáv klubtitkár évi be-­­­számolóját, melyhez Bar­na-Szabó Jenő dr., gyermekmenhelyi igazgató szólt hozzá. Az általános tisztújítás során ismét Visnya Ernő lett a PEAC elnöke, míg társelnökökké választottak: Gorondy- N­o­v­á­k Elemér altábornagy, hadseregparancs­nok, Blaskovich Iván dr., főispán, Esz­te­r­g­á­r Lajos dr., polgármester, Horváth László tábornok, hadtestparancsnok, vitéz H­orvát István dr., alispán, N­ikolits Mi­hály városi főispán és Virág Ferenc megyés­püspök. Alelnökké választotta a közgyűlés Falu­helyi Ferenc dr., és N­e­u­b­e­r Ernő dr. egye­temi tanárokat, vitéz Sztankovánszky Pál alsómocsoládi földbirtokost és V­e­r­t­á­n Emil dr. egészségügyi főtanácsost. A PEAC ügyvezető elnöke ismét vitéz Csongor György dr. főtörzsorvos lett, titkár: Mayer Gusztáv kamarai fogalmazó, pénztáros: Csák Kálmán bankpénztáros, ellenőr: Littke Jó­zsef gyáros, számvizsgálók: Hamerli Antal, M­e­s­t­r­i­ts Endre és Varga Gyula, ügyész: S­z­a­p­á­r József dr., ügyvéd lett. A választ­mány tagjaivá: Albrich Konrád dr., egyetemi tanár, Bauer Károly mecsekszabolcsi bányafel­ügyelő, vitéz Bazsó Jenő alezredes, Erdősi Emil ipartestületi főjegyző, Friedmann Jenő bútorgyáros, Geiger Kálmán gyógyszerész, Gergely Vilmos MATEOSz körzetvezető, vitéz Győri László, Hamerli Ferenc, ifj. Hamerli József, Jónás Géza dr., gyógyszerész, Krassóy Kálmán dr., főorvos, Kenessey Gyula őrnagy, Keck Antal dr., országgyűlési képviselő, vitéz Kovách Antal dr., tb. főszolgabíró, Lehner Dezső dr. ügyvéd, Lutowsky Ernő főerdőmér­­nök, Neumann Sándor gyáros, Pókay Antal ezredes, Puskás Elemér szentlőrinci főszolga­bíró, Sikorszki-Zsolnay Miklósné, Szabó Endre dr. kir. fővegyész és vitéz Visy Imre ügyvéd választottak meg. A club tiszteletbeli tagjaivá pedig a közgyűlés Pálffy Elemér kir. ipari fő­felügyelőt, Rózsahegyi Gyula kir. műszaki fő­tanácsost, Szik Lajos dr., tűzoltófőparancsnokot, Simovits Béla főmérnököt és Denk Ödön őrna­gyot, a gépkocsiosztály parancsnokát válasz­totta meg. A közgyűlés elfogadta a költségelőirányza­tot, majd Mayer Gusztáv klubtitkár ismer­tette az 1940. évi munkaprogramot, melyből a­­ tagok örömmel vették tudomásul a pünkösdi­­ ünnepek alkalmából Belgrádba rendezendő­­ társas-túraút tervét. F­a­l­u­h­e­l­y­i Ferenc dr., alelnök ezután üdvözölte a jubiláns klubtagokat, majd kiosz­­­­­totta a 10, illetve 5 éve megszakítás nélkül al­­l­kalmazásban álló gépjárművezetők részére rendszeresített szolgálati kitüntetéseket. A Királyi Magyar Automobil Club arany dísz jelvé­nyét, elismerő oklevelét kapták. A Pécs Városi Közlekedési Vállalat szolgálatában álló Erényi Antal, Királyi József és Méray Lajos, valamint a Vármegyék és Városok Országos Mentő­egyesülete siklósi kirendeltségének alkalmazá­sában álló Probszt Ferenc gépjárművezetők. Ezüstdíszjelvényt és elismerő oklevelet pedig a Pécsi Kokszművek Rt. szolgálatában álló Csá­szár László és a Scipiades Elemér dr. szolgál­tában álló Schwarczer János kapott. 3 NAPRA BETILTOTTÁK A „MAGYAR NEMZETHET Budapest, március 18. A belügyminiszter a „Magyar Nemzet“-et, március 15-i számában megjelent, az ország érdekeit veszélyeztető cikke miatt, 3 napra betiltotta. (MTI) T­TI ÁTMENETI ÉLELMEZÉSI NEHÉZSÉGEK HELSINKIBEN Helsinki, március 18. (Havas.) A városi ha­tóságokat igen nehéz feladat elé állítja a ki­ürített lakosság túl gyors kiköltözése, ezenkívül az átengedett területek majdnem valamennyi lakosa Helsinkibe menekült. A város élelmi­szerellátása miatt bizonyos fokú nyugtalanság lett úrrá. A szénszállítás is nehézségekbe üt­közik, mégis azt remélik, hogy lassan-lassan sikerül a nehézségeket leküzdeni. (MTI)

Next