Pécsi Napló, 1940. március (49. évfolyam, 49-72. szám)
1940-03-19 / 63. szám
2. oldal. PÉCSI NAPLÓ 1940. március 19. Megyeszerte apad az árvíz Kedvező jelentések érkeztek Magyarbólyból, Csikóstőttősről, Keresztes-pusztáról és Okorágról Javait a vasútforgalom Pécs, március 18. A Hirtelen hóolvadás által bekövetkezett óriási árvíz mérhetetlen kárt okozott. Az áradat megrongálta a vasúti pályatesteket, országutakat. Házakat, istállókat, pajtákat döntött romba és rengeteg családot tett hajléktalanná és nincstelen szegénnyé. Mint már vasárnapi számunkban jelentettük, Csikóstöttösön 9, Magyarbolyban pedig 106 ház öszszeomlott, több pedig súlyosan megrongálódott. A baranyai „árvízfrontról“ beérkezett jelentések örvendetes javulásról számolnak be. A Kultúrmérnöki Hivatalhoz és a főszolgabírói hivatalhoz befutott jelentések mind azt köztik, hogy az árvíz apadóban van. A Pécsi Napló munkatársa kérdést intézett Puskás Elemér dr. főszolgabíróhoz, aki a következőket mondotta: — Hála Isten, az apadás az egész járás területén megindult. A két legveszélyesebb községben, Kárászpusztán és Okorágon 60—60 centimétert apadt az árszint. A mai napon néhány község környékén több helyütt feltört a vadvíz is, azonban lakott területet nem ért el. A járás területén e pillanatban csak Kárászpuszta és Okorág és több legelő, szántó áll víz alatt. A sásdi főszolgabírói hivataltól nyert értesülésünk szerint Csikóstöttösön, Kaposszekcsőn a két legveszélyesebb községben szinte szemmel láthatóan apadás tapasztalható. Sásdon elöntötte az áradat a törvényhatósági utat is, de itt is már csökkent a víz szintje, úgy, hogy némi javítás után az országút már használható állapotban lesz. Az áradás kismértékben rongálta meg a községen keresztül vivő országútat. A község egyik-másik része, főleg a mélyen fekvő rétek, legelők, víz alatt állanak. Ugyancsak víz alatt áll még Kaposszekcső és Újdombóvár között a vasúti pálya. Remélhető azonban, hogy 1—2 nap alatt a pályatest is felszabadul az áradás alól. Telefonon érintkezésbe léptünk a magyarbólyi postahivatallal. A súlyos megpróbáltatásokon keresztül esett községből is kedvező hírt kaptunk. Az ár itt is szemmel láthatóan apad. Az elöntött országút, amelyet vasárnap még másfél-két méter magas ár borított, ma már járható és több hajléktalan család már a szomszédos községekbe indult lakást keresni. Az árvíz sújtotta lakosok, akiknek az áradat rombadöntötte házát, a főhercegi uradalom vendégei. Tóth dr., villányi főszolgabíró ma telefonon értesítette a község elöljáróságát, hogy a járás községeiben a bajbajutottak megsegítésére megindult a gyűjtés. Erre annál is inkább szükség van, mert a hajléktalanná vált családok valamennyien éppen csak a rajtuk lévő egyetlen szál ruhát tudták megmenteni, hiszen az áradat szinte pillanatok alatt zúdult éjszaka a községre. A döbbenetes katasztrófa órái után kezd visszatérni az életösztön, s habár az ár csak lassan húzódik vissza, mégis minden előkészület megtörtént az elpusztult községekben, hogy a kipusztított földeken a lehető legrövidebb idő alatt megindulhasson az újjáépítő,termelő munka. Az ár visszahúzódásáról érkeztek jelentések a pécsi kultúrmérnöki hivatalhoz is. Azegyik ügyeletes mérnök közölte, hogy Magyarbolyban megindult az apadás, amely néhány nap alatt teljessé válik. Magyarboly alatti Lapáncsa községet elkerülte az árvízkatasztrófa, mert idejében kezdték meg a védelmi munkát. Lapáncsán mindössze 3 mélyebben fekvő házat öntött el a víz. Illocska szintén elkerülte a bajt, itt is kellő időben kezdték meg az árvédelmet. Veszélytől itt nem kell tartani. A jelenlegi vízmennyiség már levezethető. A továbbiakban elmondotta még informátorunk, hogy a pusztító árvízkatasztrófát a hatalmas mennyiségű hótömeg hirtelen olvadása okozta. Oly hatalmas hómennyiség esett le, amiről 3—4 emberöltő óta nem tudnak és nem is hallottak. A hirtelen beállott meleg folytán egyszerre mgindult olvadás folytán oly hatalmas vízmennyiség halmozódott fel, amelyre számítani reális alapon nem lehetett. Fehérváry István, Mohács város műszaki tanácsosa közölte a Pécs Napló munkatársával, hogy a mohácsi Újtelepről elhúzódott az áradat, csak 1—2 mélyebben fekvő réten és a Mohács —pécsi vasút fűtőházától északra fekvő részén van nagyobb víz. A vízmennyiség azonban részben felszívódott, részben pedig más úton lefolyást talált. A Duna áradása sem ad e pillanatban aggodalomra okot. Habár a mai napon a Duna szintje 525 centiméterre emelkedett, remény van reá, hogy a város magasabb részeire nem ér fel az ár, mert a Dráva torkolatánál megindult a jég és így mintgy 150 méteres jégmentes szakasz keletkezett. Egyébként a város Duna szakaszán megcsúszott a jég. A pécsi főpályaudvar állomásfőnökségének közlése szerint a felsorolt vonalakon az alábbi állomások között szünetel a forgalom: A Budapest—gyékényesi vonalon Kesző-Hidegkút- Gyönk—Simontornya, az Ujdombóvár—pécsi vonalon Ujdombóvár—Sásd, az Ujdombóvár— bátaszéki vonalon Ujdombóvár—Mágocsalsómocsolád, a Pécs—magyarbólyi vonalon Villány—Magyarbóly, a Kaposvár—fonyódi vonalon Oztopán—Lengyeltóti, a Kaposvár—siófoki vonalon Tab—Siófok az Újdombóvár—veszprémi vonalon Újdombóvár—Fürgéd, a Kaposvár—szigetvári vonalon Kaposvár—Szentbalázs, a Szentlőrinc—sellyei vonalon Sumony—Sellye, a Pusztaszabolcs—paksi vonalon Pusztaszabolcs — Előszállás között, végül teljesen szünetel a forgalom a Kesző-Hidegkút-Gyönk—Tamási- Majsa-Miklósvár között. Szabaddá vált a Pécs—Barcs—nagykanizsai vonal, úgy, hogy itt a normális forgalom megindult. * A Pécs-Baranyai Automobil Club vasárnap tartotta, nagy érdeklődés mellett, tizenharmadik évi rendes közgyűlését Pécs, március 18. Vitéz Csongor György dr., főtörzsorvos mintegy 60 klubtag jelenlétében vasárnap délelőtt fél 11 órakor nyitotta meg a Pécs-Baranyai Automobil Club tizenharmadik évi rendes közgyűlését. A „Magyar Hiszekegy“ elmondása után a közgyűlés Fa-luhelyi Ferenc dr., alelnök elnöklete alatt elfogadta Mayer Gusztáv klubtitkár évi be-számolóját, melyhez Barna-Szabó Jenő dr., gyermekmenhelyi igazgató szólt hozzá. Az általános tisztújítás során ismét Visnya Ernő lett a PEAC elnöke, míg társelnökökké választottak: Gorondy- Novák Elemér altábornagy, hadseregparancsnok, Blaskovich Iván dr., főispán, Esztergár Lajos dr., polgármester, Horváth László tábornok, hadtestparancsnok, vitéz Horvát István dr., alispán, Nikolits Mihály városi főispán és Virág Ferenc megyéspüspök. Alelnökké választotta a közgyűlés Faluhelyi Ferenc dr., és Neuber Ernő dr. egyetemi tanárokat, vitéz Sztankovánszky Pál alsómocsoládi földbirtokost és Vertán Emil dr. egészségügyi főtanácsost. A PEAC ügyvezető elnöke ismét vitéz Csongor György dr. főtörzsorvos lett, titkár: Mayer Gusztáv kamarai fogalmazó, pénztáros: Csák Kálmán bankpénztáros, ellenőr: Littke József gyáros, számvizsgálók: Hamerli Antal, Mestrits Endre és Varga Gyula, ügyész: Szapár József dr., ügyvéd lett. A választmány tagjaivá: Albrich Konrád dr., egyetemi tanár, Bauer Károly mecsekszabolcsi bányafelügyelő, vitéz Bazsó Jenő alezredes, Erdősi Emil ipartestületi főjegyző, Friedmann Jenő bútorgyáros, Geiger Kálmán gyógyszerész, Gergely Vilmos MATEOSz körzetvezető, vitéz Győri László, Hamerli Ferenc, ifj. Hamerli József, Jónás Géza dr., gyógyszerész, Krassóy Kálmán dr., főorvos, Kenessey Gyula őrnagy, Keck Antal dr., országgyűlési képviselő, vitéz Kovách Antal dr., tb. főszolgabíró, Lehner Dezső dr. ügyvéd, Lutowsky Ernő főerdőmérnök, Neumann Sándor gyáros, Pókay Antal ezredes, Puskás Elemér szentlőrinci főszolgabíró, Sikorszki-Zsolnay Miklósné, Szabó Endre dr. kir. fővegyész és vitéz Visy Imre ügyvéd választottak meg. A club tiszteletbeli tagjaivá pedig a közgyűlés Pálffy Elemér kir. ipari főfelügyelőt, Rózsahegyi Gyula kir. műszaki főtanácsost, Szik Lajos dr., tűzoltófőparancsnokot, Simovits Béla főmérnököt és Denk Ödön őrnagyot, a gépkocsiosztály parancsnokát választotta meg. A közgyűlés elfogadta a költségelőirányzatot, majd Mayer Gusztáv klubtitkár ismertette az 1940. évi munkaprogramot, melyből a tagok örömmel vették tudomásul a pünkösdi ünnepek alkalmából Belgrádba rendezendő társas-túraút tervét. Faluhelyi Ferenc dr., alelnök ezután üdvözölte a jubiláns klubtagokat, majd kiosztotta a 10, illetve 5 éve megszakítás nélkül allkalmazásban álló gépjárművezetők részére rendszeresített szolgálati kitüntetéseket. A Királyi Magyar Automobil Club arany dísz jelvényét, elismerő oklevelét kapták. A Pécs Városi Közlekedési Vállalat szolgálatában álló Erényi Antal, Királyi József és Méray Lajos, valamint a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesülete siklósi kirendeltségének alkalmazásában álló Probszt Ferenc gépjárművezetők. Ezüstdíszjelvényt és elismerő oklevelet pedig a Pécsi Kokszművek Rt. szolgálatában álló Császár László és a Scipiades Elemér dr. szolgáltában álló Schwarczer János kapott. 3 NAPRA BETILTOTTÁK A „MAGYAR NEMZETHET Budapest, március 18. A belügyminiszter a „Magyar Nemzet“-et, március 15-i számában megjelent, az ország érdekeit veszélyeztető cikke miatt, 3 napra betiltotta. (MTI) TTI ÁTMENETI ÉLELMEZÉSI NEHÉZSÉGEK HELSINKIBEN Helsinki, március 18. (Havas.) A városi hatóságokat igen nehéz feladat elé állítja a kiürített lakosság túl gyors kiköltözése, ezenkívül az átengedett területek majdnem valamennyi lakosa Helsinkibe menekült. A város élelmiszerellátása miatt bizonyos fokú nyugtalanság lett úrrá. A szénszállítás is nehézségekbe ütközik, mégis azt remélik, hogy lassan-lassan sikerül a nehézségeket leküzdeni. (MTI)