Pécsi Napló, 1942. július (51. évfolyam, 146-172. szám)
1942-07-01 / 146. szám
4. oldal. L Nagy érdeklődés mellen, a legszebb eredménnyel folyt le az Országos Levente Motorosnap Megalakult a pécsi leventék gyorslevente szakosztálya Pécs, június 30. A magyar levente sport egyre magasabbra ívelő fejlődésének jelentős állománya a kettős ünnepek alatt Pécsett megrendezett gyorslevente motorosverseny, amely egyszersmind ragyogó és példaadó képét festi mindenki elé a magyar élniakarásnak, mert derék leventéink a Leventék Országos Parancsnoka felhívására számszint mintegy nyolcvanan indultak el erre a versenyre, Pécs felé a legnehezebb útviszonyok és a legmostohább anyagi és műszaki felkészültség mellett. Külön ki kell domborítanunk a versenynek katonai jellegét, ami nagy jelentőségű a mostani háború és a jövőre való felkészülődés szempontjából, hogy minél több motoros ,hírvivő és páncélgépkocsi vezető álljon a hadsereg rendelkezésére. Ezt a nemes és szép célt szolgálja az a tény is, hogy az Országos Leventeparancsnokság száz darab motorkerékpárt vásárolt, amelyeket szétosztottak az országban a levente motorsport hívei között, úgy, hogy a legközelebbi motoros levente versenyen, már az új gépek részvételével is számolni kell, ami eleve hatalmas mezőnyt biztosít az augusztusi balatoni versenynek A versenyek mintaszerű lebonyolítására már szombaton Pécsre érkeztek az Országos Levente Parancsnokság kiküldöttei, akik a pécsi motorosok bevonásával tényleg olyan mintaszerű versenyt mutattak be a közönségnek, amit máskor is szívesen látunk. A versenyek első része vasárnap délután ■zajlott re, amikor egymásután érkeztek be az ország különböző részéből 230-től 450 km. távolságot megtevő motorosleventék a pécsváradi országúton a somogyi útelágazásnál felállított célba. Itt aztán leventék sorfala mutatta tovább az utat az időre beállíott terepverseny startjához, amely Somogy felett egy mérsékelt emelkedésű mezőségben bonyolódott le 2000 méteres távon és katonai feltételezése volt. Saját küzdő csapatok parancsnoka észrevette, hogy közte és a távoli dombon lévő tüzérség figyelő állomás között az ütegállás irányába ismeretlen erejű ellenség szivárog be. A parancsnok motorkerékpáros hírvivőt küld az üteg főfigyelőjéhez írásbeli paranccsal. A hírvivő motorkerékpárosnak útközben meg kellett figyelnie, hogy a beszivárgott ellenség milyen erőben, mit csinál. A megfigyelésről szóbeli jelentést tenni. A TEREPVERSENY LEGJOBB EREDMÉNYEI A terepversenyen valmennyi befutó részt vett, összesen 41-en, akik közül 40-en futották végig a távot. Az egyik versenyző Zubó Gyula oldalkocsijával — utasa felesége volt — bukott, de szerencsére egyiküknek sem történt semmi bajuk, a gép azonban kissé megrongálódott. A terepverseny legjobb eredményét Schmidt József (FTC 125-s Puch gépével futotta 3:46-t. Ezt követő legjobb ideje Lender Istvánnak volt 500-as oldalkocsis Puch gépével a harmadik legjobbb idejű befutó Gutschy 3:57-es, 500.as Zündap géppel. A versenyzők ezután az Országzászló térre vonultak, ahol ezrekre menő közönség nézte végig az ügyességi versenyt, amely másik részét képezte az összetett versenynek, amely 300 méteres pályán folyt le. Itt is nagy sikert aratott a 14 éves Bohács Antal, akinek futását szinte lélegzetvisszafojtva figyelték és amikor hibapont nélkül abszolválta a távot, viharos tapssal ünnepelték. Schmidt (FTC) az ügyességi versenyben harmadik 1:11.1 idejével, míg második Temesvár (Szeged) 1:09.2. BOHÁCS ANTAL, A LEGLELKESEBB MOTOROS A verseny kis hőse, akiről külön meg kell emlékeznünk, Bohács Antal, törökszentmiklósi 14 éves levente, aki vasárnap reggel 0 órakor indult el Szolnokról és minden baj nélkül pontos időben hibapont nélkül ért a célba Beszélgettünk a kis leventével, aki mint elmondotta már két éve szerelmese a motornak és minden vágya egy nagyobb gép. — De ahhoz még nőnöm kell — mondja. 100-as Mátra gépem legjobb barátom, úgy becézem, mint a lányok hajas babájukat. Csak most kissé éhes vagyok, mert reggel óta nem ettem. Nyomban le is telepedik az útmenti árokszélre, előveszi az elemózsiás táskáját és vígan falatozik belőle, hogy rövidesen starthoz álljon a terepversenyen. Az útvonal mentén felsorakozott nagyszámú közönség — itt volt az egész bányavidék népe — élénk érdeklődéssel figyelte a versenyt. Az előkelőségek sorában ott láttuk Fek Jenő vezérőrnagyot, a 4. honvéd kerület parancsnokát, Blaskovich Iván dr. főispánt, vitéz dr. Horvát István alispánt, dr Várnagy Elemér tanácsnokot, a Pécsi Levente egyesület elnökét és még sokakat a leventesport lelkes hívei közül. PÉCSI NAPLÓ BOHÁCS ANTAL NYERTE EL A SERLEGET Még tartott a verseny, amikor Felki Jenő vezérőrnagy a közönség viharos, lelkes tapsai között átadta Bohács Antalnak a budapesti Motor és Bérautóipar Kft. hatalmas serlegadományát. A boldogság és az öröm könynyei patakzottak végig a gyermekversenyző arcán, amikor kezében tartva a hatalmas serleget a filmriporterek vették ostrom alá. A GYORSLEVENTE SZAKOSZTÁLY MEGALAKULÁSA Péter Pál napján, a városháza közgyűlési termében tartotta me£ alakuló gyűlését a pécsi Gyorsleventék szakosztálya. Az alakuló ülésen megjelent Fölki Jenő vezérőrnagy, Komócsy István ’prépost, Lajos Gyula kanonok, dr. Baskovich Iván főispán, dr. Vörös Mihály helyettes polgármester és még sokan mások . Dr. Várnagy Elemér városi tanácsnok, a Pécsi Levente Egyesület elnöke mondott megnyitó beszédet, amelyben hangsúlyozta, hogy a magyar nép minden időben megtalálta a fejlődés útjait, hogy azt a nemzeti felemelkedés szolgálatába állítsa. Ha a mai háborút nézzük, akkor látjuk, milyen jelentősége van a motorossportnak, elvitathatatlan tény az, hogy a jó hadsereg alapja a jó levente intézmény. (Élénk helyeslés.) Nagyon helyes tehát, hogy a leventeintézménnyel meg akarják kedveltetni a motorsportot, mert az is megcáfolhatalan tény, hogy kevés olyan nemzet van, amelynek ifjúsága annyira tanulékony, mint a magyar. A levente motorsportot meg kell szerettetnünk, támogatnunk kell és meg kell nyerni ehhez a társadalom segítő kezét. Ezután Zsótér Bertalan a neves, régi motorosvezető tartotta meg előadását a motorkerékpársportról. Hangoztatta, hogy valamikor félbolondnak vagy szélhámosnak nézték a motorost, ezek az idők azonban ma már elmúltak és mindenkinek meg kell jegyezni az 1942. évi március 22-ét, ami a magyar motorossport újjászületését jelenti és csak pár hónap telt el azóta, a fejlődés máris nagy jelentőségű. E napon mondotta ugyanis vitéz Béldy Alajos altábornagy, hogy a levente ifjúságot motorizálni kell és azóta a motorossport a fejlődés útjára, lépett. Csermely Vilmos a Pécsi Levente Egyesület főtitkára terjesztett elő határozati javaslatot a gyorslevente szakosztály megalakítására. A HEGYIVERSENY A második motoros nap nagy eseménye a hegyiverseny volt, amelyet értékelés szempontjából két részre osztottak, azok kategóriájára, akik a túrát abszolválták és azok részére, akik csak a hegyi versenyen vettek részt. A verseny iránt óriási érdeklődés nyilvánult meg a Kaposvári utcai toroktól egészen az Üdülőszálló utáni célig, ahol a közönség ezrei helyezkedtek el és lélegzetvisszafojtva figyelték a minden részében izgalmas versenyt, amelynek során mindössze egy szerencsés kimenetelű bukás történt, amennyiben dr. Rendek, aki a néhai Kozma Ferenc gépével rajtolt az egyik tűkanyar után közvetlenül a buktató előtt nekirohant az egyik kőoszlopnak, amely kettétört és leszakította az első hengert, majd a másik oldalra csúszott a sziklafal oldalnak támasztott szalmazsáknak. A gép összetört, a versenyzőnek azonban kisebb horzsoláson kívül más baja nem történt. A két részletben lebonyolított verseny részletes eredménye a következő: Hegyi verseny: 100 ccm3 1. dr. Zsoltár Szeged, 3:27.3 Mátra, 2. Gutschy FTC 4:035 BMW. 125 ccm3 1. Vágai RSE 3:22.1 Mátra, 250 ccm5 1. Dőry ek. 3:01.6 NSU. 350 ccm3 1. Schurmann FTC 2:58.7 NSU. 500 ccm3 1. Demjén dr. 2:42.5 BMW, 2. Rendek dr. 2:46.1 BMW. 500 ccm3 felette Dőry 2:43 NSU, 2. Gutschy FTC 2:48.5 Zündapp, 3. Körmendi 3:07.3 BMW. Oldalkocsis 1. Patho 2:58 NSU. Túraversenyzők hegyiversenye: 100 ccm3 1. Vágai RSE 3:17.3 Mátra, 2. Horváth 3:56 3 BMW, 3. Sipos 4:51.4 Sax. 125 ccm3 1. Szabó László 3:35.2 Arcie, 2. ifj. Kesjár FTC 3:39.9 Puch, 3. Dőry 3:53 2 NSU. 250 ccm3 1. Szabó István 3:15.2 Puch, 2. Hajduk 3:29.2 Puch, 3. Kotiv 4:032 Zündapp. 350 ccm3 1. Mártonfalvy FTC 3: 15.4 Viktória, 2. Bogyi 3:46 NSU. 500 ccm3 1. Gutschy FTC 2:50 Zündapp, 2. Körmendi FTC 3:08 BMW. Oldalkocsis 1. Rádi FTC 3:14.2 BMW, 2. Baker 3:26.1 Zündapp. A verseny solo abszolút győztese Dr. Demjén 2:42.5 idővel, oldalkocsival Pathé 2:56 idővel. A verseny után Felki Jenő vezérőrnagy osztotta ki a versenyzőknek az értékes tiszteletdíjakat. Meg kell említenünk, hogy mind a két nap versenyeit páratlan körültekintéssel, nagyvonalúsággal és hibátlanul rendezték meg, úgy, hogy az minden részében élvezetes és kitűnő sportot nyújtott, miért dicséret illeti Pados a honvédelmi minisztérium kiküldöttét, munkatársait és a rendezőbizottság pécsi tagjait. MT- 1942 július 1. amelynek elnökévé Muray (Mayer) Gusztávot választották meg. Végül Pados Lajos, a honvédelmi minisztérium kiküldötte tolmácsolta vitéz Békly Alajos altábornagy, és a leventék országos parancsnokának üdvözletét a gyorslevente szakosztálynak és munkájára az isten áldását kérte. AZ ÖSSZETETT VERSENY EREDMÉNYE Ezután hirdették ki a vasárnapi összetett verseny eredményét ami a következő: 100 ccm3 gépeknél: 1. Vágay Rákospalota Mátra, 2. Temesvári KMAC Mátra, 3. Csák Béla Levente Mátra. 125 ccm3 1. Schmidt FTC Puch, 2. Szabó L. Arcie, 3. ifj. Kesjár FTC Puch. 250 ccm3 1. Chaima L. Puch, 2 Hajduk L. Puch, 3. Závodszky Viktória. 350 ccm3 1. Mártonfalvi KMAC Viktória, 2. Kiss FTC Viktória, 3. Kozma DKW. 350 ccm3 felett 1. Gutschy FTC Zündapp, 2. Körmendy László FTC BMW, 3. Patay Sumbeam. Oldalkocsisok versenyében 1. Rádi FTC BMW, 2. Balzer Zündapp, 3. Horváth Puch A verseny abszolút győztese Schmidt FTC 1429 ponttal, 2. Vágay RPL 1398 ponttal, 3. Szabó László L. 1349 ponttal, 4. Mártonfalvi KMAC 1335 ponttal, 5. Temesvári Szeged 1319 ponttal, 6. Csák L.1319 ponttal. 22-ik lett a kis Bohács Antal 1042 ponttal, aki a serleg tiszteletdíján kívül még egy motorkerékpárnyerget is kapott.