Pécsi Napló, 1942. július (51. évfolyam, 146-172. szám)

1942-07-01 / 146. szám

4. oldal.­ L Nagy érdeklődés mellen, a legszebb eredménnyel folyt le az Országos Levente Motorosnap Megalakult a pécsi leventék gyorslevente szakosztálya Pécs, június 30. A magyar levente sport egyre magasabbra ívelő fejlődésének jelentős állománya a kettős ünnepek alatt Pécsett meg­rendezett gyorslevente motorosverseny, amely egyszersmind ragyogó és példaadó képét festi mindenki elé a magyar élniakarásnak, mert derék leventéink a Leventék Országos Parancs­noka felhívására számszint mintegy nyolcvanan indultak el erre a versenyre, Pécs felé a legnehezebb útviszonyok és a legmostohább anyagi és műszaki felkészültség mellett. Külön ki kell domborítanunk a verseny­nek katonai jellegét, ami nagy jelentőségű a mostani háború és a jövőre való felkészülődés szempontjából, hogy minél több motoros ,hírvivő és páncélgépkocsi vezető álljon a hadsereg rendelkezésére. Ezt a nemes és szép célt szolgálja az a tény is, hogy az Országos Leventeparancsnok­ság száz darab motorkerékpárt vásárolt, amelyeket szétosztottak az országban a levente motorsport hívei között, úgy, hogy a legköze­lebbi motoros levente versenyen, már az új gé­­pek részvételével is számolni kell, ami eleve hatalmas mezőnyt biztosít az augusztusi balatoni versenynek A versenyek mintaszerű lebonyolítására már szombaton Pécsre érkeztek az Országos Levente Parancsnokság kiküldöttei, akik a pé­csi motorosok bevonásával tényleg olyan mintaszerű versenyt mutattak be a közön­ségnek, amit máskor is szívesen látunk. A versenyek első része vasárnap délután ■zajlott re, amikor egymásután érkeztek be az ország különböző részéből 230-től 450 km. tá­volságot megtevő motorosleventék a pécsvá­­radi országúton a somogyi útelágazásnál fel­állított célba. Itt aztán leventék sorfala mu­tatta tovább az utat az időre beállíott terep­­­verseny startjához, amely Somogy felett egy mérsékelt emelkedésű mezőségben bonyolódott le 2000 méteres távon és katonai feltételezése volt. Saját küzdő csapatok parancsnoka észre­­vette, hogy közte és a távoli dombon lévő tü­­zérség figyelő állomás között az ütegállás irányába ismeretlen erejű ellenség szivárog be. A parancsnok motorkerékpáros hírvivőt küld az üteg főfigyelőjéhez írásbeli paranccsal. A hírvivő motorkerékpárosnak útközben meg kellett figyelnie, hogy a beszivárgott ellenség milyen erőben, mit csinál. A megfigyelésről szóbeli jelentést tenni. A TEREPVERSENY LEGJOBB EREDMÉNYEI A terepversenyen va­lmennyi befutó részt vett, összesen 41-en, akik közül 40-en futották végig a távot. Az egyik versenyző Zubó Gyula oldalko­­csijával — utasa felesége volt — bukott, de szerencsére egyiküknek sem történt semmi ba­juk, a gép azonban kissé megrongálódott. A terepverseny legjobb eredményét Schmidt József (FTC 125-s Puch gépével futotta 3:46-t. Ezt követő legjobb ideje Lender Istvánnak volt 500-as oldalkocsis Puch gé­pével a harmadik legjobbb idejű befutó Gutschy 3:57-es, 500.as Zündap géppel. A versenyzők ezután az Országzászló térre vonultak, ahol ezrekre menő közönség nézte vé­gig az ügyességi versenyt, amely másik részét képezte az összetett versenynek, amely 300 méteres pályán folyt le. Itt is nagy sikert aratott a 14 éves Bo­­hács Antal, akinek futását szinte lélegzet­visszafojtva figyelték és amikor hibapont nélkül abszolválta a távot, viharos tapssal ünnepelték. Schmidt (FTC) az ügyességi versenyben har­madik 1:11.1 idejével, míg második Temesvár­ (Szeged) 1:09.2. BOHÁCS ANTAL, A LEGLELKESEBB MOTOROS A verseny kis hőse, akiről külön meg kell emlékeznünk, B­oh­ács Antal, törökszentmik­lósi 14 éves levente, aki vasárnap reggel 0 órakor indult el Szolnokról és minden baj nél­kül pontos időben hibapont nélkül ért a célba Beszélgettünk a kis leventével, aki mint elmondotta már két éve szerelmese a motornak és minden vágya egy nagyobb gép. — De ah­hoz még nőnöm kell — mondja. 100-as Mátra gépem legjobb barátom, úgy becézem, mint a lányok hajas babájukat. Csak most kissé éhes vagyok, mert reggel óta nem ettem. Nyomban le is telepedik az útmenti árokszélre, előveszi az elemózsiás táskáját és vígan falatozik be­­lőle, hogy rövidesen starthoz álljon a terep­versenyen. Az útvonal mentén felsorakozott nagyszámú közönség — itt volt az egész bá­nyavidék népe — élénk érdeklődéssel figyelte a versenyt. Az előkelőségek sorában ott láttuk F­e­­­k­­ Jenő vezérőrnagyot, a 4. honvéd kerület parancsnokát, Blaskovich Iván dr. főis­pánt, vitéz dr. H­orvát István alispánt, dr Várnagy Elemér tanácsnokot, a Pécsi Le­vente egyesület elnökét és még sokakat a le­ventesport lelkes hívei közül. P­É­C­S­I NAPLÓ BOHÁCS ANTAL NYERTE EL A SERLEGET Még tartott a verseny, amikor Fel­ki Jenő vezérőrnagy a közönség viharos, lelkes tapsai között átadta Bohács Antalnak a­ buda­pesti Motor és Bérautóipar Kft. hatalmas ser­­legadományát. A boldogság és az öröm köny­­nyei patakzottak végig a­­ gyermekversenyző arcán, amikor kezében tartva a hatalmas ser­leget a filmriporterek vették ostrom alá. A GYORSLEVENTE SZAKOSZTÁLY MEGALAKULÁSA Péter Pál napján, a városháza közgyűlési­­ termében tartotta me£ alakuló gyűlését a pé­csi Gyorsleventék szakosztálya. Az alakuló­­ ülésen megjelent Föl­ki Jenő vezérőrnagy, Kom­ócsy István ’prépost, Lajos Gyula kanonok, dr. B­­­a­s­k­o­v­i­c­h Iván főispán, dr. Vörös­ Mihály helyettes polgármester és még sokan mások . Dr. Várnagy Elemér városi tanácsnok, a Pécsi Levente Egyesület elnöke mondott megnyitó beszédet, amelyben hangsúlyozta, hogy a magyar nép minden időben megtalálta a fejlődés útjait, hogy azt a nemzeti felemel­kedés szolgálatába­­ állítsa. Ha a mai háborút nézzük, akkor látjuk, milyen jelentősége van a motorossportnak, elvitathatatlan tény az, hogy a jó hadsereg alapja a jó levente intéz­mény. (Élénk helyeslés.) Nagyon helyes tehát, hogy a leventeintézménnyel meg akarják ked­­veltetni a motorsportot, mert az is megcáfol­­hatalan tény, hogy kevés olyan nemzet van, amelynek ifjúsága annyira tanulékony, mint a magyar. A levente motorsportot meg kell sze­rettetnünk, támogatnunk kell és meg kell nyerni ehhez a társadalom segítő kezét. Ezután Z­s­ó­t­é­r Bertalan a neves, régi motorosvezető tartotta meg előadását a motor­kerékpársportról. Hangoztatta, hogy valamikor félbolondnak vagy szélhámosnak nézték a mo­torost, ezek az idők azonban ma már elmúltak és mindenkinek meg kell jegyezni az 1942. évi március 22-ét, ami a magyar motorossport újjá­születését jelenti és csak pár hónap telt el az­óta, a fejlődés máris nagy jelentőségű. E na­pon mondotta ugyanis vitéz B­é­ld­y Alajos altábornagy, hogy a levente ifjúságot motori­zálni kell és azóta a motorossport a fejlődés útjára, lépett. Csermely Vilmos a Pécsi Levente Egye­sület főtitkára terjesztett elő határozati javas­latot a gyorslevente szakosztály megalakítására. A HEGYIVERSENY A második motoros nap nagy eseménye a hegyiverseny volt, amelyet értékelés szempont­jából két részre osztottak, azok kategóriájára, akik a túrát abszolválták és azok részére, akik csak a hegyi versenyen vettek részt. A verseny iránt óriási érdeklődés nyilvánult meg a Kapos­vári utcai toroktól egészen az Üdülőszálló utáni célig, ahol a közönség ezrei helyezkedtek el és lélegzetvisszafojtva figyelték a minden részé­ben izgalmas versenyt, amelynek során mind­össze egy szerencsés kimenetelű bukás történt, amennyiben dr. Rendek, aki a néhai Kozma Ferenc gépével rajtolt az egyik tűkanyar után közvetlenül a buktató előtt nekirohant az egyik kőoszlopnak, amely kettétört és leszakította az első hengert, majd a másik oldalra csúszott a sziklafal oldalnak támasztott szalmazsáknak. A gép összetört, a versenyzőnek azonban ki­sebb horzsoláson kívül más baja nem történt. A két részletben lebonyolított verseny rész­letes eredménye a következő: Hegyi verseny: 100 ccm3 1. dr. Zsoltár Szeged, 3:27.3 Mátra, 2. Gutschy FTC 4:035 BMW. 125 ccm3 1. Vágai RSE 3:22.1 Mátra, 250 ccm5 1. Dőry ek. 3:01.6 NSU. 350 ccm3 1. Schurmann FTC 2:58.7 NSU. 500 ccm3 1. Demjén dr. 2:42.5 BMW, 2. Rendek dr. 2:46.1 BMW. 500 ccm3 felett­e Dőry 2:43 NSU, 2. Gutschy FTC 2:48.5 Zündapp, 3. Körmendi 3:07.3 BMW. Oldalkocsis 1. Patho 2:58 NSU. Túraversenyzők hegyiversenye:­ 100 ccm3 1. Vágai RSE 3:17.3 Mátra, 2. Horváth 3:56 3 BMW, 3. Sipos 4:51.4 Sax. 125 ccm3 1. Szabó László 3:35.2 Arcie, 2. ifj. Kesjár FTC 3:39.9 Puch, 3. Dőry 3:53 2 NSU. 250 ccm3 1. Szabó István 3:15.2 Puch, 2. Hajduk 3:29.2 Puch, 3. Kotiv 4:032 Zündapp. 350 ccm3 1. Mártonfalvy FTC 3: 15.4 Vik­tória, 2. Bogyi 3:46 NSU. 500 ccm3 1. Gutschy FTC 2:50 Zündapp, 2. Körmendi FTC 3:08 BMW. Oldalkocsis 1. Rádi FTC 3:14.2 BMW, 2. Baker 3:26.1 Zündapp. A verseny solo abszolút győztese Dr. Dem­­jén 2:42.5 idővel,­ oldalkocsival Pathé 2:56 idő­vel. A verseny után Felki Jenő vezérőrnagy osztotta ki a versenyzőknek az értékes tiszte­letdíjakat. Meg kell említenünk, hogy mind a két nap versenyeit páratlan körültekintéssel, nagyvo­nalúsággal és hibátlanul rendezték meg, úgy, hogy az minden részében élvezetes és kitűnő sportot nyújtott, miért dicséret illeti Pados a­­ honvédelmi minisztérium kiküldöttét, munka­társait és a rendezőbizottság pécsi tagjait. MT- 1942 július 1. amelynek elnökévé Muray (Mayer) Gusztá­vot választották meg. Végül Pados Lajos, a honvédelmi minisztérium kiküldötte tolmácsol­ta vitéz Békly Alajos altábornagy, és a leven­ték országos parancsnokának üdvözletét a­ gyorslevente szakosztálynak és munkájára az isten áldását kérte. AZ ÖSSZETETT VERSENY EREDMÉNYE Ezután hirdették ki a vasárnapi összetett verseny eredményét ami a következő: 100 ccm3 gépeknél: 1. Vágay Rákospalota Mátra, 2. Temesvári KMAC Mátra, 3. Csák Béla Levente Mátra. 125 ccm3 1. Schmidt FTC Puch, 2. Szabó L. Arcie, 3. ifj. Kesjár FTC Puch. 250 ccm3 1. Chaima L. Puch, 2 Hajduk L. Puch, 3. Závodszky Viktória. 350 ccm3 1. Mártonfalvi KMAC Viktória, 2. Kiss FTC Viktória, 3. Kozma DKW. 350 ccm3 felett 1. Gutschy FTC Zündapp, 2. Körmendy László FTC BMW, 3. Patay Sumbeam. Oldalkocsisok versenyében 1. Rádi FTC BMW, 2. Balzer Zündapp, 3. Horváth Puch A verseny abszolút győztese Schmidt FTC 1429 ponttal, 2. Vágay RPL 1398 ponttal, 3. Szabó László L. 1349 ponttal, 4. Mártonfalvi KMAC 1335 ponttal, 5. Temesvári Szeged 1319 ponttal, 6. Csák L.1319 ponttal. 22-ik lett a kis Bohács Antal 1042 ponttal, aki a serleg tiszteletdíján kívül még egy motorkerékpár­­nyerget is kapott.

Next