Pécsi Napló, 1944. március (53. évfolyam, 49-73. szám)

1944-03-01 / 49. szám

4. oldal, PÉCSI NAPLÓ 1944. március 1. ' мпигши. ■ hhwmmw—"гни ■».xrrm­i**,*» - ..ъ-хяъъ-млктA népies mezőgazdasági szakobosszu­s fokozása és reformja Irta: HILGIT FERENC országgyűlési képviselő Természetellenes ellentéteket látunk, a magyar gazdasági életben. A magyarságnak ezeresztendős éltető foglalkozása a földmívelés. Ez a foglalkozás volt az alapja közgazdasági életünknek, nemzeti po­litikánknak, gazdasági függetlenségünknek, az el­nyomatás idején való kitartásuknak, szóval éle­tünknek, fejlődésünknek. Pedig a haladó, a mechan­izáló századok so­rán mindig ránk szakad valami olyan esemény, ami világossá teszi előttünk, hogy erőlködhetünk ahogy akarunk, hogy agrármi­voltunkból kibújjunk, hangoz­tathatjuk egyszer azt, hogy „tengerre magyar!“, más­kor, hogy „iparra magyar!“, mégis a földmívelés ma­rad nemzetünk gazdasági erőforrása, amelyhez visz­­­en azenni nem is romantikából, hanem egészen reális kényszerből kell. Valójon hol tartanánk mi most, ha vérbeli mesterségünknek a fejlesztéséért alanyit tet­tünk volna, mint a manchesteriek a posztógyártás, a lipcseiek a prémnemesítés, vagy akár a dánok az állattenyésztés fejlesztése érdekében? Micsodás hatal­mas nemzeti rangot jelentene nekünk, ha a dél­­ikeleteurópai népek között Magyarország tölthette volna be a mintagazdaság szerepét! Minő megbecsü­lést jelentene, ha a műveltségben, főleg szakműveltség­ben a magyar földmíves nép ott tartana, ahol a dán, holland vagy finn nép! Mi azonban cifráztuk­­el tor­nyot és elhanyagoltuk a fumdamentumot. Képeztünk, tanítottuk mindenkit, csak éppen a legnagyobb és legbiztosabb megtartó rétegünket a parasztságot nem. A fentiek elismerésével egyszerre felötlik az a meggondolás, hogy vájjon, ha megkívánja a szakmabeli tanulást az ügyvédtől, a kovácstól, a talicskakészítőtől, a szatócstól és tej­­gyűjtőtől; hagyhatjuk-e Isten nevében, a maga emberségére és szakmabeli fogékonyságára a földművelet to­vábbra is? Vájjon hová fejlődik a már ma is igen nagy szak­­kiképzésbeli aránytalanság, ha minden más réteg mes­­terségbeli haladása érdekében igénybe veszünk, min­den korszerű eszközt, a mezőgazdasági lakosságnak pedig tetszésére bízzuk, hogy saját akaratából minő kis százaléka teszi meg a mesterségbeli haladás első lépéseit is a téli gazdasági iskolák vagy tanfolyamok látogatása által. Nem fog-e helyrehozhatatlan káro­kat okozni egyszer az a végzetes könnyelműség, -­amellyel sorsára hagytuk a mezőgazdasági kultúrát s aminek érdekében még ma is csak a kezdő lépések­nél tartunk. Senkinek sincs kétsége aziránt, hogy ennek a háborúnak a befejezése után mezőgazdasági termelésünket hozzá kell alkalmazni az újonnan ke­letkező piaci viszonyokhoz. Ehhez képest nagymér­tékben meg kell változtatni termelési politikánkat. Mennyivel könnyebben menne ez, ha kis- és törpe­birtokosaink százezrei megtanulták volna már mind­azon gazdasági újítást, amelyek a gazdálkodás át­állításánál igen fontos szerepet játszanak. Elképzel­hető, hogy nem lesz könnyű a változtatást keresztül­vinni akkor, ha a változtatással járó tudnivalóiké is ugyanazon időben kell gyorstalpalásszerűen tanítani. Mennyivel több eredményt biztosított volna a há­ború alatti ipari növény kényszertermelés, ha a kisgaz­dáink már a háború előtt megtanulták volna azok termelését vagy legalábbis természetrajzát. De min­den radikális változástól eltekintve is, egészen bi­zonyos, hogy a mezőgazdasági országok között a há­ború befejezése után néhány évre gyilkos verseny indul meg a piaco­kért. A versenyben azok a mező­­gazdasági országok viszik el nemcsak a pálmát, ha­nem a valutát is, amelyek minőségi termelésben, a termelés olcsóságában, valamint a gyors alkalmaz­kodásban iskolázottságot tudnak felmutatni. A töb­biek élete keserves lesz s éldegélni fognak azokon a morzsákon, amik a világpiacot körülülők asztaláról lehullanak. Ha ezek a szempontok sem lennének ele­gendők a mezőgazdasági szakképzés meggyorsítása és emelésének szükségessége mellett, hát álljon itt meg egy, semmiképpen le nem kicsinyelhető szempont. A délkeleteurópai kis népek gazdasági összefogása mindegyik nemzet életérdeke lesz­ a háború után. A legkiegyenlítettebb összefogás mellett is érvénye­sülni fog azonban a minőségi felkészültség. A legfel- f­észültebb nép kezében lesz a karmesteri pálca. Minden adottságunk megvan hozzá, hogy mi készül- 1­ --évik fel legjobban. De, mivel mi vagyunk leg­­ír, nekünk a kötelességünk is ez. A kör­nyező kisnépek vezetésének terhét vállalná, majd pedig előnyeit élvezni azonban csak akkor leszünk igazán jogosultak, ha erre nem felületesen, csupán intéző köreink által, hanem alaposan, népünk mező­­gazdasági szakoktatásának új alapokra helyezése és fokozása által készülünk el. Mit kell hát tennünk, hogy egyrészt a múlt mulasztásait helyrehozzuk, másrészt a jövőben is legigyekvőbb néppel szemben is helyt állhassunk. Semmiesetre sem szabad a már bevált kezdeményezéseket és gyakorlati alapokat el­vetni, hanem ezeknek okos felhasználása és kiszé­lesítése révén kell a reformokhoz is hozzákezdeni. Az alsófokú mezőgazdasági szakoktatás három tago­zatát fenn kell tartani, sőt mindegyiket­ rendeltetése szerint erősíteni kell. Ez is három tagozat a téli gaz­dasági tanfolyam, a téli gazdasági iskola és a közép-­­ fokú gazdasági iskola. Kezdő program legyen: min­den faluban gazdasági tanfolyam, minden járásban téli gazdasági iskola és minden megyében középfokú gazdasági iskola. Később a három közül főleg a téli gazdasági iskolát kell szaporítani, miután egy kifej­lődött gazdasági szakoktatásban már falusi tanfo­lyam nem lesz képes eleget nyújtani. Természetesen sokkal nagyobb súlyt kell helyezni a nyolc osztályú falusi elemi iskolák felső két osztálya gazdasági jel­legű oktató tevékenységére is. Evégből minden olyan­­ tanítóval, akinek a feladata a népiskola két felső osztályának a tanítása, tanfolyamot kell végeztetni,­­amelyen képesítést nyer a gazdasági irányú okta­tásra. Ezért persze éppen úgy külön kell javadal­mazni a tanítót, mint a kántori teendő végzéséért. A téli tanfolyam hallgatását kötelezővé kell tenni minden 18 40 év­­közötti mezőgazdasági foglalkozású férfi számára. Természetesen ugyanakkor módot is kell nyújtania am­ra, hogy három éven belül minden olyan faluban , megrendeződjék a tanfolyam, ahol még nem volt, öt éven belül pedig ott is, ahol már volt tanfolyam. A tanfolyam hallgatásának kötelezővé tételével szemben semmiféle ellenérvet nem lehet felhozni. Nincs olyan szabadság ,amelynek, nevében­­űz ellen tiltakozni lehetne. Miért kötelező mindenkire nézve a népiskola elvégzés­e? Hogy ne legyen­ országunk­ban analfabéta, hogy nemzetünk kút túrszintjét tar­tani tudjuk. Éppen ilyen nemzeti érdek a gazda­­­sági szaktudás elsajátításának ügye is. Kihalásra kell ítélni a kontársá­got a mezőgazdaságban is. A mező­­gazdasági foglalkozás képesítésihez kötésének gondo­latát már mások is felvetették, de a gondolat meg­valósítását sohasem indokoltja annyiféle szempont, mint ma. Ma már csak arról lehet szó, hogy miféle módon szerezze meg a képesítést a földmívesember. Adott viszonyaink között erre a­ célra alig lehet al­kalmasabb mód, mint a helyben megrendezett tan­folyam. Az ilyen három hónapos esti tanfolyam egy­részt biztosítja az elméleti tudnivalók legelemibb fel­tételeit, másrészt nem ró elviselhetetlen terheket a hallgatóra. A tanfolyam ingyenes, munkát nem kell­­ mulasztani miatta ,mert esténként lehet hallgatni, az­után meg helyben van, nem jelent különösebb fárad­ságot a látogatása. Ezek a téli tanfolyamok az el­maradt, de még fiatal földmívesinemzedéket egysége­sen beállítanák a haladás sodrába, míg az utánuk következő nemzedék magasabb és korszerűbb kép­zéséről "külön "kellene gondoskodni. A téli gazdasági tanfolyamok , az egyes vidékek különleges gazdasági viszonyai sze­rint nem nyújtanak tökéletes képzést s ezért külön kellene a helyi viszonyok követelményei szerint szaktanfolyamokat is tartani. Ugyancsak kötelezővé téve látogatásukat, így szőlő­­művelési tanfolyamokat a borvidékeken, állatte­nyésztési tanfolyamokat ott, ahol ezekre külön szükség van, kertészeti tanfolyamokat, baromffite­­nyésztési tanfolyamokat, hol mire van szükség. Így korszerűsíteni lehetne egyes jól bevált, de kezdetle­ges módon folytatott különleges gazdálkodási módot. Ki lehetne egészíteni a tanfolyamokat értékesítési és szövetkezeti kérdések tanításával is. Rendszeresíteni kellene a gazdasági tanfolyamokat­­a katonaságnál is és módot adni a fiatal parasztembernek arra, hogy a tanfolyam kötelező hallgatását katona ideje alatt el­végezze. Igen fontos dolog lenne még a szakképzés gondokatának meggyökereztetése érdekében, a pa­rasztságnak jól megírt szakkö­nyvekkel való ellátása. Egyetlen faluból sem lenne szabad hiányozni annak a szakköny­vtárnak, amely a gazdálkodás tudományá­ban elmélyedni kívánó kisembernek minden elméleti tájékoztatást megadni. Nagy szükség tenik­ még a Parasztszövetség keretében megindult közművelődési tanfolyamsoroz­­tnak minden, falura való kiterjeszté­sére s a tanfolyamoknak időszerű mezőgazdasági elő­adásokká­ való ellátására. A nagy magyar mezőgazdasági kultúrprogram megvalósításának több akadálya lehet. Ezek közül első a falu népének közönnye. Nem könnyű a ma­gyar parasztságot elindítani valami új úton.. Emlék­szünk még, hogy az első téli gazdasági iskolákat mi­lyen nehéz volt benépesíteni.­ Ezért a legfontosabb, hogy a nagyarányú szakképzést legelsősorben né­pünk lelkében gyökereztessük meg. Ne tekintse né­pünk se rákérnyszerített kötelességnek, se valami polyai ajándék­nak a tanulást. Úgy kell közeledni hozzá, hogy bizalmával fordulhatsson a szakképzés­­munkája felé s abban segítséget nyújthasson. A má­sodik akadály a tanerők hiánya. Ma valóban nem lehetne benépesíteni tanárokkal a kívánt mértékre­­felszaporodott iskolákat. De szaporítani kell a tan­erőket is. A legfelsőbb mezőgazdasági oktatásnak a mezőgazdasági egyetemnek és akadémiáknak úgy kell nevelni hallgatóikat, hogy azok az alsófokú oktatás kész tanáraiként hagyják el a főiskolákat ki­vétel nélkül. Vagyis nemcsak tudást, de a tudás tanításának készségét is meg kell kívánni tőlük. Azután a középfokú iskolát végzettek közül is ki k­e­ll válogatni azokat, akik tanfolyamok vezetésére alkalmasak s gyakorlott tanár felügyelete alatt meg kell bízni őket tanfolyamok vezetésével. A harmadik akadály az lehet, hogy ma az állami költségvetésben nincs elég fedezet a mezőgazdasági szakoktatás szé­leskörű és kötelező jellegű megindítására. Fedezet­nek lenni kell. Ha a magyar állam csak felét áldozza erre a­ célra annak az összegnek, amit az elmúlt há­ború után a magyar gyáripar adó- és vámkedvez­ményben élvezett, akkor fényesen meg lesz oldva a mezőgazdasági szakoktatás. Nagy magyar mezőgazdasági kultúrprogram megvalósításáért elsősorban magának a parasztságnak kell harcolni. Nem tiltakozni kell a szakkultúra terjesztése ellen, hanem küzdeni ŕеl érte. Meg kell érteni, hogy, fel­készületle­nül sohasem, jutunk el a dánok és finnek színvonalára. Ha a pa­rasztság nem érti úgy a mesterségét, mint más né­pek parasztsága, akkor a mezőgazdaság is, meg az ország is szegény marad, szegény országnak pedig a legszegényebb n­épe a parasztság. Úgy kell a kul­túra, mint a­ betevő falat, mint a legszükségesebb ruhadarab. Enélkül nem vagyunk egész európai em­berek. De a magyar földműves társadalom szakkul­­túrájának emeléséért más rétegeknek­ is tenni kell valamit. Senkinek sem lehet közömbös, hogy a ma­gyar fiam­ népének mezőgazdasági kultúrája, hogy viszonyuk a többi európai népekéhez. Senkinek sen­ lehet közömbös, hogy a magyar parasztság szegény-e vagy jómódú. Mindenkinek csak megnyugvására szol­gálhat, ha a legnagyobb magyar népréteg kultúrában, és jólétben megközelíti a tanult társadalmat. Ezért érdemes szót említeni minden fórum előtt s érdemes ezért szolgálatot is tenni. Őszönte lélekkel kell vál­lalni mindenkinek valamit ennek a nagy magyar tét­nak az eléréséért. вятвштшавеятятивявяшвввввшшятт F. Majsai Mór előadása P. Majsai Mór, szentföldi biztos, aki már kétszer járt Jézus szülőföldjén, március 1-én, szerdán délután fél 6 órai kezdettel tartja meg nagy érdeklődéssel várt előadását, a Pécsi Kát. Kör nagytermében. Az előadás címe: „A szentföldi szent He­lyek és a róm. kat. egyház“. Az előadás kere­tében, melyet P. Majsai Mór mozgóképekkel fog kísérni, különös részletességgel lesz szó a Golgotháról és a Szentekről, de mozgóképeken bemutatásra kerül a Magyar Szentföld is, me­lyet számos sikerült felvétel örökít meg. Az előadáson való­­részvétel díjtalan. Ruha­tár használatáért 50 fillér fizetendő. Új kereseti adó kapható a ЗДапАпупуотМЬм» ■W»"! . mmmmm

Next