Pécsi Szemle, 1998 (1. évfolyam, 1-4. szám)
1998 / tavasz-nyár - B. Horváth Csilla: Zelesny Károly. Egy pécsi fényképész-karrier a múlt században
B. HORVÁTH CSILLA ZELESNY KÁROLY Egy pécsi fényképész-karrier a múlt században A régi pécsi polgárok bőrbe, bársonyba, vagy selyembe kötött díszes, mára egyre inkább féltett és megbecsült családi fényképalbumait lapozgatva bizton találunk olyan felvételeket, melyek Zelesny Károly pécsi fényirdájában, illetve 1884 után már Zelesny Károly cs. és kir. udvari fényképész műtermében készültek. Ez nagyon is érthető, hiszen Zelesny 42 évig volt a város egyik legkedveltebb fényképészmestere. Ha gyermekeinek a működését is hozzászámítjuk, akkor több mint 70 évig lehetett a Zelesny-műteremben fényképeket készíttetni. A 19. század hatvanas éveitől kezdve városunkban mindig dolgozott egy-két hivatásos fényképész. Egyre inkább igényelték a város gazdagodó polgárai, iparosai, kereskedői, hogy megörökíttessék magukat és családjukat. Az előző évszázadokban a festők feladata volt a “családi galériák” elkészítése. Ezt azonban csak a gazdagok engedhették meg maguknak. A 19. század közepétől fokozatosan az olcsóbb és gyorsabb technikával, a fényképezőgéppel történő megörökítés került előtérbe. A festmények nagy része is fényképek alapján készült ekkor. A fotózás technikai tökéletesedésével és egyszerűsödésével a személyek mellett a város jellemző régi és új épületei, a különböző társas- és családi rendezvények dokumentálása is a fotósok feladatává vált. 1872 végén egy 24 éves fiatalember érkezett Pécsre azzal a céllal, hogy fényképész műtermet nyisson és talán véglegesen megtelepedjék a városban. A szakmát kiválóan ismerte és a dinamikusan fejlődő polgárosodó városban nagy volt a kereslet a jó minőségű fotográfia iránt. Zelesny Károly 1848-ban született Besztercén (ma Bistrita), Erdélyben. Feltehetően iparos családból származott, ő maga asztalosnak tanult. Érdeklődését azonban felkeltette az akkor igencsak újdonságnak számító fényképezés. Szinte biztosra vehető, hogy a Besztercén az időtájt rajztanárként és fényképészként dolgozó Koller Károlynál ismerte meg a fotózás alapjait. Hamarosan azonban elhagyta szülővárosát, először Pesten, rövid ideig Párizsban, majd Szegeden tökéletesítette fényképészeti ismereteit. 1872 végén érkezett Pécsre, ahol rövidesen megnősült, feleségül vette a város első női fényképészét, Patz Alojziát, akinek édesapja, Patz Károly is tartott fenn fotóműtermet rövid ideig. 1873- ban született első gyermekük, ezt követte még kilenc, akik közül hatan érték meg a felnőtt kort. Kettő közülük szintén fényképész lett. Zelesny először feleségének műtermében dolgozott, aki ettől kezdve néhány évig csak mint retusőr tevékenykedett, majd a gyerekek felcseperedése után, a kilencvenes évektől kezdődően ismét dolgozott a laboratóriumban. Zelesny 1875-ben már új műtermét hirdette a Fünfkirchner Zeitungban. Van szerencsém értesíteni a tisztelt közönséget, hogy a Király u. 8. sz. alatti Hattyú-házban található fényképészeti műtermemet a legújabb, legjobb és legnagyobb berendezéssel szereltem fel. A nyár és ősz folyamán Budapesten és Bécsben tett utazásaim alkalmával és a legnagyobb műtermekkel létesített kapcsolataim révén a legjobb tapasztalatokat gyűjtöttem össze és ezeket itteni műtermemben értékesítem. Elsajátítottam a legújabb “Van der Weyde"-féle nagyobb képeknél használható módszert és az ezzel való próbálkozásaimat a Főtéren, a Városházzal szemközti kirakatomban szíves megtekintésre kiállítottam. Elvállalom rajzok, vázlatok, térképek, daguerrotypiák és régi fényképek mindenféle reprodukcióját, ugyanezek felnagyítását tet-