Pécsi Szemle, 2005 (8. évfolyam, 1-4. szám)

2005 / 2. szám - Mácsi Anita: A Pécsi Tanárképző Főiskola Történelem Tanszéke Vas Károly munkásságának tükrében

Mucsi Anita meg tanulmányait. Ebből a keretből természetesen nem kapott mindenki diplomát, a lemorzsolódás 10-15% körül mozgott. A törzskönyvekből kiderül, hogy ezek a hallga­tók vagy az ország más főiskoláján folytatták tanulmányaikat, vagy halasztást kértek, illetve több esetben egészségügyi okok miatt nem folytatták tovább tanulmányaikat. Minderre a Tanulmányi Osztály hivatalos bejegyzései mutatnak rá. Az alap szakpáron, amely a magyar­ történelem volt, átlagosan 30-40 hall­gató tanult. A többi szakpáron átlagosan 10-20 fő hallgatott órákat a kezdeti évek­ben. Az első növekedés a kétéves kétszakos képzés időszakában (1950-54) volt, a hatvanas évek közepétől azonban a végzettek száma folyamatosan emelkedett.­ A tanszékek működését meghatározta a munkaterv, melyet minden évben el kellett készíteni. Ezek 1951-68, illetve 1972-73 között állnak rendelkezésünkre, melyeket az Egyetemi Levéltár Vas Károly-hagyatéka őriz. A munkatervekből kide­rül, hogy a tanszékek működését pontosan megszervezték, minden munkaterv az előző tanév értékelésével kezdődik. Ezekben felsorolják az eredményeket, a hiá­nyosságokat, illetve a következő év feladatait. A hallgatók rendszeres tanulásának ellenőrzésére ütemtervet készítettek. Az óránkénti állandó számonkérés mellett a félév folyamán két alkalommal mérték a hallgatók tanulmányi munkáját. Az ellenőrzés során megállapított eredményeket a Tanulmányi Osztály szakcsoportonként feldolgozta. A Tanulmányi Osztály gon­doskodott arról, hogy azok a hallgatók, akiknél az ellenőrzés hanyagságot állapított meg, fegyelmi bizottság elé kerüljenek.­ A Munkatervek tartalmazták még a tantervekkel, a jegyzetekkel, tankönyvek­kel, illetve a pénzügyekkel és vizsgákkal kapcsolatos teendőket. Fontos adatokat szolgáltatnak még a tanszéki jelentések is. Ezek havi bon­tásban tájékoztatnak a tanszék munkájáról a tanulmányi helyzetet illetően, továbbá a munkatervekben kitűzött és végrehajtott feladatok értékelését. A rosszul vagy nem kielégítően dolgozó hallgatókra a tanszék idejében felfi­gyelt. A közösség előtti erős kritika, s ha ez sem használt, konzultációra, illetve is­métlő tanulókörre utasítás útján igyekeztek a helyzeten javítani. Ugyanakkor a jelentések kiemelték a jól teljesítő hallgatókat is. A tanszékvezető állandó kapcsolatban volt nemcsak a tanszék dolgozóival, de a hallgatókkal is. Többször látogatott szemináriumokat, tapasztalatait megbe­szélte kollégáival.­ A tanszék kutató-feldolgozó munkájának középpontjában a történelem sza­kos általános iskolai tanárok eredményes felkészítésének alapkérdései álltak. A tanszékké szerveződés első szakaszától kezdve nagy figyelmet fordítottak a törté­nelemtanítás módszertana kidolgozására. Vas Károly két évtizedes munkásságá­val kutatási profilt is képviselő egységgé alakította a tanszéket. 1968-ban jelent meg A történelemtanítás módszertana című könyve.9­ 6 A hallgatókra vonatkozó adatokat a PTE BTK Tanulmányi Osztályának Irattára őrzi az Ifjúság úti épü­letben. 7 PTE Egyetemi Levéltár, Vas Károly-hagyaték. Munkatervek l-ll. doboz. 8 PTE Egyetemi Levéltár, Vas Károly-hagyaték. Munkatervek l-ll. doboz. 9 Vas Károly: A történelemtanítás módszertana. Tankönyvkiadó, Budapest, 1968. 110

Next