Pécsi Szemle, 2007 (10. évfolyam, 1-4. szám)

2007 / 2. szám - Tüskés Tibor: Szinnyei Júlia

TÜSKÉS TIBOR SZINNYEI JÚLIA Budapesten (Kispesten) született 1914- ben, de élete meghatározó városának Pécset mondta: „életem majd minden fontos állomása, nagy élménye ehhez a városhoz fűz”. Itt volt fia­tal lány, itt érettségizett, itt ismerkedett meg fér­jével, Wawruch Gáborral (aki majd néhány kriti­kával hagy jelet az irodalomban). Pécsett volt boldog fiatalasszony és anya, és „itt, ebben a sajátos hangulatú városban” születtek első iro­dalmi próbálkozásai. Versei jelentek meg a Pé­csi Naplóban és a Sorsunk 1942. évi 6. számá­ban. Ekkor még a Szinnyei Ilona Mária nevet használta, csak első könyve címlapján jelent meg a Szinnyey Júlia név. Amikor az ötvenes évek közepén Pé­csett megindult a Dunántúl Könyvkiadó, illetve a Dunántúli Magvető néven az önál­ló helyi könyvkiadás, Szinnyei Júlia (még mindig Szinnyey Ilona Mária néven) kéz­irattal jelentkezett. A benyújtott kétkötetes regény azonban nem nyerte meg a két lektor tetszését, és hat, sűrűn gépelt oldalon utasították vissza a kéziratot. Elismer­ték íráskészségét, de a történetet közhelyszerűnek, a figurákat „külsőségeseknek” és az egész vállalkozást „lektűrnek”, „szocialista bestsellernek” minősítették. Egyetlen reményt az kelthetett az írónőben, hogy azt tanácsolták: „kéziratát próba­képpen küldje meg talán a Szépirodalmi Könyvkiadónak.” Nos, Szinnyei Júlia meg­fogadta a tanácsot, és ha nem is ez a kézirata, de A szőlőboszorkány című regénye 1958-ban megjelent a Szépirodalminál. „Itt adtam postára azt a bizonyos csomagot (első regényem kéziratát), mely oly sok hiábavaló küzdelem után győzelmesen fu­tott célba a budapesti Szépirodalmi Könyvkiadónál, s én író lehettem” - emlékezett vissza indulására. Én második könyvével, az 1959-ben megjelent Hajnal című regényével talál­koztam először. Zöldfülű kritikus voltam, és elismerő, figyelemfelhívó kritikát írtam a könyvről a Dunántúli Naplóba. Idéztem a regény első mondatait: „A kék Ikarus a 48-as tér után csakhamar elhagyja a villamosvasút végállomását. A gyárváros ala­csony házai között gördül a kocsi. Satnya akácfák szegényezik az utat, szekerek zörögnek a gömbölyű hátú köveken, az őszi alkonyatban verébcsapat repdes. A porcelángyári kapaszkodó felett megritkulnak a házak... Éles kanyar következik, s a kocsi befordul a Mohai országútra. Újabb rövid emelkedő után sínpár keresztezi az utat...” Nem emlékezem, hogy én vagy a szerkesztőség írta a regényről szóló kritika fölé: Pécsi szerző Pécsett játszódó regénye. Mindenesetre, aki ezt követően Pécsett fölszállt kezében a könyvvel a kék Ikarusra, és a 48-as tér után elhagyta a

Next