Pécsi Szemle, 2010 (13. évfolyam, 1-4. szám)

2010 / 4. szám - Nagy Imre: A polgári irodalom kezdetei: Pécsi Biedermeier (Öttorony XVI.)

NAGY IMRE fokzatos kapcsolat fűzte a kalandos életű Caroline du Berry hercegnőhöz, több művet komponált neki, aki többször vendégül látta őt Graz melletti birtokán. 1845-ben már is­mét itthon találjuk. A forradalom idején megzenésítette Petőfi Nemzeti dal­át. Az ötve­nes években az Anna utca 1. szám alatti (azóta lebontott) házában gyakran fogadott vendégeket, ilyenkor szívesen elővette nevezetes fuvoláját. De ekkor már súlyos be­teg, 1854-ben halt meg.10­1 A budai külvárosi temetővel együtt az ő sírja is megsemmi­sült. Emlékét, Weidinger Imréével együtt az 1866-ban felavatott emlékoszlop őrzi a sé­tatéri gesztenyefák alatt. Ez az obeliszk ihlette Reményik Sándor Non omnis moriar című versét, amelyet a költő pécsi látogatásakor 1928. november 22-én írt: „[...] Egy kövön jártatom a szememet. Emlékkő egyszerűbb már nem lehet. Rajta halványan két művész neve, Megtudom, hogy múlt század közepe... Egyik fuvola, a másik fagot,­­ És mind a kettő milyen rég halott. [...] De ki tudja,­­ Pécs ősi városában Egy unokában, vagy dédunokában Valahol él a testté vált ige, A gyümölcsöző, áldott szerelem, Mit felidézett régi dobogón, Régi májusban, égig-lobogón A fagot s fuvola meddő szíve.”[...]11 Amtmann Prosper fuvolája (fotó: Fűzi István) 10 Szkladányi... i.m. 91-151. p. 11 Reményik Sándor összes versei. I-II. Bp. 1943. II. 84-85. p.

Next