Pedagógiai Műhely, 1976 (2. évfolyam, 1-1. szám)
1976 / 1. szám - PEDAGÓGIA - Szabó Endre: A szabad idő hasznos eltöltésére nevelés napközi otthonban
komoly, hasznos időtöltést tudunk biztosítani hónapról-hónapra. A tanulók sokoldalú fejlődését biztosítja a feladatok megoldása. Játékos módszerekkel nemcsak átismételnek egy-egy korszakot, eseményt, hanem új ismeretekkel is bővítik tudásukat. Az értelmen túl az érzelmekre is hat. Ugyanis a történelem nagy sorsfordulóinak mélyebb megismerése, feldolgozása során mindenkor állást kell foglalni a haladás mellett. Azonosulnak a nagy hősök tetteivel, tulajdonságaikkal, azokat játékaikban is felhasználják. 1975. évtől a gyerekek kívánságára a tehetséges és rajzot szeretők részére rajzkört is szerveztünk. Ennek vezetője egy olyan nyolcadikos kislány, aki a kultúrház szakkörébe jár, és az ott szerzett tapasztalatait hasznosítja társai között. Külön kívánok szólni a pénteki napról. Mint ahogy már korábban említettem, a művelődési ház aktívái hetenként egy alkalommal adnak programot és felügyeletet a klubba. Nagyon szeretik a gyerekek — különösen a hetedik, nyolcadikosok — a zenés, táncos délutánokat. Itt az egyik KISZ- fiatal társastáncra tanítja őket. Havonta egy alkalommal van ilyen foglalkozás. Volt már mozgó filmvetítés is, melyre a filmet a megyei filmtárból hozták. Időnként „élő keresztrejtvényt” is fejtettek igen nagy kedvvel. Minden napra osztottunk be társasjátékot is. Ezen belül szervezünk sakk- és pingpongversenyt is. A társasjátékokat a gyermekek előzetes javaslatai alapján úgy vásároltuk meg, hogy az azokkal történő játék is fejlessze valamilyen képességüket, így van „Gazdálkodj okosan”, „Takarékoskodj”, „Oktató játék”, „Kresz-játék” stb. A szabad idő felhasználásának a fenti módszere igen alapos munkát igényel. Minden posztra, foglalkozásokra vezetőket, helyetteseket kell kinevelni. Ez idővel annyira kiszélesedik, hogy a csoportból bárki a maga módján egy-egy foglalkozást tud irányítani. Ez a módszer, a klubfoglalkozás, a kis csoportokra való bontás viszont nagyobb önállóságot, egyben fegyelmet hoz, mert ki-ki azt csinálja, amit szeret, amihez kedve van. Senkit nem kell nógatni, noszogatni. A pedagógus így nyugodtabban foglalkozhat a gyengékkel, a lemaradottakkal, a segítségre rászorulókkal. Az eddigi tapasztalatunk az, hogy a fenti módszer eredményesebb a korábbinál. Önálló cselekvésre, felelősségérzetre nevel. A légkör felszabadult, otthonosság, melegség árad, így korszerűnek tartjuk. Az egyik legmegfelelőbb szervezeti forma a mai fiatalság számára. Nem másolja az iskolát, újat ad és érdekes. Heti értékelésünk egyik fő szempontja a klub munkájának értékelése, javítása, új lehetőségek keresése. Mi, Dombrádon így próbáljuk minden gyermekben a legjobban ápolni, érdeklődését kielégíteni. Eredménye, hogy nincs lemorzsolódás, szeretnek ide járni. Évekkel ezelőtt egyik legnagyobb problémánk éppen az volt, hogy a felső tagozatban a tanév végére majdnem felére csökkent a létszám. 1975. évtől, pedig már harmadik felsős csoportot is kellett indítani. 54