Pedagógiai Műhely, 1990 (16. évfolyam, 1-6. szám)

1990 / 3. szám

helyett, a további leromlás, a dezorganizáció következhet be. Számot kell vetni azzal is, hogy jelenleg legfeljebb a változtatási törekvések egyér­telműek, ezek azonban egyelőre nem állnak össze szakmailag megalapo­zott egységes egésszé. Nagyon is időszerű hát, hogy konzekvensen végiggondoljuk, valójá­ban miként érinti a társadalmi rendszerváltás az iskola világát, és az ok­tatási rendszer működését miként lehetne összehangolni a mélyreható társadalmi, gazdasági változások szükségleteivel. Az állami monopólium lebontása Bizonyos lépések és feladatok teljesen kézenfekvőek. Nyilvánvaló például, hogy máris hozzá kell látni az iskolára nehezedő állami mono­pólium lebontásához. Ez alapvető, az iskola társadalmi megújítása szem­pontjából, hiszen az államszocialista rendszer működésének egyik preg­náns vonása éppen az volt, hogy az iskolát állami monopóliumként ke­zelte. Ez nem csupán az iskolák állami tulajdonát jelentette, hanem egyúttal az önfejlődéshez olyannyira nélkülözhetetlen szakmai autonó­mia szinte teljes hiányát is. Az állami monopólium valójában univerzá­lis elvként érvényesült, az iskola birtoklásában éppúgy kifejeződött, mint a pedagógiai tevékenység tartalmának, az iskola belső munkarend­jének, az értékközvetítés tartalmának és szervezeti formáinak rigorózus szabályozásában. Az állami irányítás egészen a nyolcvanas évek köze­péig rendkívül konzekvensen működött és a hetvenes években — a 72- ben bevezetett tanácstörvény alapján — teljes körűvé vált az oktatási intézmények alávetése, a szakigazgatás bürokratikus uralmának. Az ok­tatási törvény elsősorban azáltal ütött rést ezen a monolit rendszeren, hogy lehetővé tette az iskolák korlátozott szakmai autonómiáját, továb­bá jogilag megszüntette az iskolák szakmai tevékenységének közvetlen szakigazgatási irányítását. Valójában az állami monopólium felszámolá­sának teljes körű elvégzése — a törvény érvényesítése — csakis akkor lehetséges, ha felbomlik az állammonopolista iskolarendszer alapját ké­pező hatalmi és uralmi rendszer. E változás voltaképpen elkezdődött. Ezért nemcsak indokolt, de egyúttal lehetséges is, hogy az oktatás terü­letén is beinduljanak a rendszerváltás folyamatai. A kérdés most az, hogy az állami monopólium megszüntetését mi­lyen egymásba kapcsolódó lépésekkel lehetséges az oktatási rendszerben előre vinni. A feladat távolról sem egyszerűsíthető az iskolaalapítás és fenntartás szabaddá tételére. Maga a jogi aktus, tehát az iskolaalapítói

Next