Pedagógiai Műhely, 1990 (16. évfolyam, 1-6. szám)
1990 / 3. szám
KÖZOKTATÁS GAZSÓ FERENC: Rendszerváltás és iskola Magyarországon végérvényesen zsákutcába jutott az elmúlt négy évtized nagy kísérlete, az államszocialista rendszer. Hazánk a rendszerváltás küszöbéhez érkezett, s a következő években várhatóan olyan folyamatok bontakoznak ki, amelyek szükségessé teszik az iskola egész tevékenységének, a pedagógiai folyamat tartalmának, az iskolában közvetített értékek rendszerének, egyszóval az iskolarendszer minden területének mélyreható átalakítását. Miközben elmondhatjuk, hogy a társadalmi változások máris megérlelték az iskola mélyreható átalakításának igényét, rögtön meg kell állapítanunk azt is, hogy az oktatási rendszer fejlesztéséhez és gyökeres átalakításához szükséges feltételek a lehető legkorlátozottabb mértékben állnak rendelkezésre. A helyzet kiélezett ellentmondása, hogy a társadalmi rendszerváltás az iskola gyors fejlesztését igényelné, a rendelkezésre álló feltételek azonban csak kisebb léptékű változtatásokat tesznek lehetővé. A társadalmi igények szorításában nagyon is könnyen előfordulhat, hogy a lehetőségeket és a feltételeket messze meghaladó elképzelések, sőt politikai döntések születnek az iskola átalakításáról, illetve olyan változtatások indulhatnak el, melyekhez csak hosszabb távon lehetne megteremteni a szükséges feltételeket. Számos jel alapján kifejezetten figyelmeztetnünk kell a voluntarizmus veszélyére. Nagy társadalmi érdekek fűződnek ahhoz, hogy megóvjuk az iskolát a szakszerűséget mellőző, ötletszerű elképzelésektől, az olyan jószándékú változtatásoktól, amelyek elvileg akár elfogadható célokat is követhetnek, csak éppen hiányoznak a realizálás feltételei. Úgy vélem, mindannyiunk elementáris érdeke a következő elv konzekvens képviselete: a magyar oktatási rendszerben csak szerves és valóban realizálható fejlesztési elképzelések kaphassanak zöld utat. Csak olyan változtatásokat tűzzünk napirendre, amelyekhez a szükséges tárgyi, személyi, szellemi,szakmai feltételeket garantáltan biztosíthatjuk. Ha ez az elv csorbát szenved, akkor az oktatás minőségének javulása 5