Pedagógiai Műhely, 1990 (16. évfolyam, 1-6. szám)

1990 / 3. szám

KÖZOKTATÁS GAZSÓ FERENC: Rendszerváltás és iskola Magyarországon végérvényesen zsákutcába jutott az elmúlt négy évtized nagy kísérlete, az államszocialista rendszer. Hazánk a rendszer­­váltás küszöbéhez érkezett, s a következő években várhatóan olyan fo­lyamatok bontakoznak ki, amelyek szükségessé teszik az iskola egész te­vékenységének, a pedagógiai folyamat tartalmának, az iskolában közve­tített értékek rendszerének, egyszóval az iskolarendszer minden terüle­tének mélyreható átalakítását. Miközben elmondhatjuk, hogy a társadal­mi változások máris megérlelték az iskola mélyreható átalakításának igé­nyét, rögtön meg kell állapítanunk azt is, hogy az oktatási rendszer fej­lesztéséhez és gyökeres átalakításához szükséges feltételek a lehető leg­­korlátozottabb mértékben állnak rendelkezésre. A helyzet kiélezett el­lentmondása, hogy a társadalmi rendszerváltás az iskola gyors fejleszté­sét igényelné, a rendelkezésre álló feltételek azonban csak kisebb lép­tékű változtatásokat tesznek lehetővé. A társadalmi igények szorításában nagyon is könnyen előfordulhat, hogy a lehetőségeket és a feltételeket messze meghaladó elképzelések, sőt politikai döntések születnek az iskola átalakításáról, illetve olyan változtatások indulhatnak el, melyekhez csak hosszabb távon lehetne meg­teremteni a szükséges feltételeket. Számos jel alapján kifejezetten fi­gyelmeztetnünk kell a voluntarizmus veszélyére. Nagy társadalmi érde­kek fűződnek ahhoz, hogy megóvjuk az iskolát a szakszerűséget mellő­ző, ötletszerű elképzelésektől, az olyan jószándékú változtatásoktól, ame­lyek elvileg akár elfogadható célokat is követhetnek, csak éppen hiá­nyoznak a realizálás feltételei. Úgy vélem, mindannyiunk elementáris érdeke a következő elv kon­zekvens képviselete: a magyar oktatási rendszerben csak szerves és va­lóban realizálható fejlesztési elképzelések kaphassanak zöld utat. Csak olyan változtatásokat tűzzünk napirendre, amelyekhez a szükséges tár­gyi, személyi, szellemi,szakmai feltételeket garantáltan biztosíthatjuk. Ha ez az elv csorbát szenved, akkor az oktatás minőségének javulása 5

Next