Pedagógiai Műhely, 1996 (22. évfolyam, 1-4. szám)
1996 / 1. szám - KÖZOKTATÁS - Siket Vilmosné: Művészetek - Nagy Endre: Informatika
Siket Vilmosné: Művészetek A tánc- és drámaoktatás a NAT-ban. Az 1995. őszén elindított NAT felkészítő, ráhangoló szakmai tanácskozás során sokszor tapasztaltam, hogy a kollégák egy része mereven elutasítja a változást, az újat (a táncot és drámát). Mások kíváncsian, érdeklődve várják a megújulást. Aggódnak viszont az óraszám miatt. Heti 1 órában megoldhatatlannak gondolják mindezt. Várják és kérik a segítséget tanfolyamok, illetve továbbképzések formájában, főleg a tánc tanításához. A drámát az irodalomtanárral összedolgozva képzelik a kollégák megvalósítani. A beszélgetések, konzultációk során kiderült, hogy a rajz szakos kollégák is igénylik a segítséget. Kérdésként több helyen felvetődött, hogy a NAT-ban megfogalmazott minimális teljesítmény kifejezhető-e érdemjeggyel, s ha igen, milyennel (közepes vagy jó)? " Várják a helyi tantervek készítéséhez a segítséget. Minden alkalommal nagy érdeklődéssel tanulmányozzák a kollégák a MENTOR Kft. által összeállított énekzene tantervet. Kérdésként gyakori, hogy mikorra várható új tankönyv énekzenéből a NAT-hoz igazítva? Lesz-e anyagi fedezet, vagyis finanszírozás a NAT bevezetéséhez? Kísérleti eszközök, szemléltetőeszközök stb? Az önkormányzatok vállalják és finanszírozzák-e majd az iskolák pedagógiai programjában vázolt elképzeléseket? Úgy gondolom, hogy a kollégák hozzáállását a témához nagyban az befolyásolja, hogy hol, s milyen körzetben dolgoznak, tanítanak. Sokat panaszkodnak a hátrányos helyzetűekre, a sok munkanélküli szülőre, a cigány tanulók magas létszámára és igénytelenségére. Az ilyen gyerekekkel elérni, s megfelelni a minimum követelményeknek borzalmas nagy erőt, helytállást igényel. Nagy Endre: Informatika A megye általános iskolái számára szervezett felkészítéssorozatra - melynek címe "A NAT és a Helyi Tanterv" - kiemelt centrumokban került sor (Nyíregyháza, Kisvárda, Mátészalka, Vásárosnamény, Nyírbátor). A centrumokhoz tartozó iskolák 11 fővel képviselték magukat (minden műveltségterülethez iskolánként 1 képviselő). Az INFORMATIKA műveltségterületen (számítástechnika-könyvtárismeret) valamivel több mint 110 nevelő vett részt a megközelítően 200 iskolából. Tehát a részvételi arány 50%-os. Ezen belül 55 fő rendelkezett számítástechnika tanári