Pedagógiai Szemle, 1964. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1964 / 7-8. szám

meinek­ kialakítására is lehetőséget teremt. A gyakorlati foglalkozás meg­növelt óraszámai a 3. és 4. osztályban, a környezetismeret keretében előírt gyakorlatok, az olvasmányok anyaga együttesen erősítik a fizikai munká­ra való pszichikai és manuális előkészítést, és — az életkorilag lehetséges és szükséges mértékben — megvetik az alapjait a tanulás és a termelő munka későbbi fokon történő összekapcsolásának. Az új tanterv több időt biztosít az olvasási, írási, helyesírási, számolási­­készségek megalapozására. Nagyobb tudatossággal és fokozatossággal irá­nyíthatják a tanítók a 6—10 évesek fejlődését, hogy a „mennél többet” célkitűzés helyett a „mennél jobban és mennél többen” elve alapján, szilárd talajra épülhessen a magasabb osztályok szaktárgyi oktatása, és valóban általánossá válhasson az általános iskola szervezetileg is, oktatási, és nevelési hatékonyságában is. Az oktatási reform irányelveiben az életközelség, a gyakorlatiasság,, az oktatási és nevelési hatékonyság fokozására vonatkozó célkitűzéseket azonban csak a tanítók szemléletének további formálásával, módszereik korszerűsítésével lehet sikerre vinni. A tanulói aktivitást és öntevékeny­séget serkentő eljárások, a tanulókkal való bánásmód és értékelés szocia­lista gyakorlatának meghonosodása nélkül, csupán az új tanterv és nevelési terv formai bevezetésével egyáltalán nem tekinthetők megoldottnak az általános iskola tartalmi továbbfejlesztésével kapcsolatos feladataink.. Valójában eddig csak a megalapozásig jutottunk el, és a tennivalók egész serege áll előttünk. Türelmetlenek mégsem lehetünk. Az alsó osztályok­ vezetőinek egyszerre 10 tantárgyban kell az új tanterv bevezetésével egy időben másképpen dolgozniuk, mint eddig. Az új tanterv kétségtelenül könnyítést jelent a tanulók számára, a tanítóktól azonban a korábbinál lé­nyegesen igényesebb munkát, több energiát követel. Nem lehetünk tehát türelmetlenek, ha az új útmutatások gyakorlati megvalósításában itt-ott nehézségeik vannak. Az irányítás-ellenőrzés-segítés harmóniája legyen a lendítő erő, nem a ledorongoló elmarasztalás. Ez az indokolt türelem azon­ban nem jelenthet ráérős megnyugvást a tapasztalt hiányosságok felszámo­lásában. Ellenkezőleg, az önképzés és továbbképzés fokozott tempóját igényli mindnyájunktól. Hivatásszeretetből, tanulni akarásból tanítóink eddig is példamutatóan vizsgáztak. Nem érdektelen talán ennek igazolásaként arra is hivatkoz­nunk, hogy az alig egy esztendős alsótagozati szaklapunk, A Tanító Mun­kája előfizetőinek tábora a meginduláskor 7 ezer volt, és ez a szám egy év alatt 19 ezerre szökött. (Ez a komoly emelkedés nem kis mértékben új laptestvérünk szerkesztőinek eredményes munkáját is dicséri.) A megnö­vekedett feladatokkal való lépést tartás igénye mellett a tanítók pedagógiai kérdések iránti érdeklődéséhez az is hozzájárult, hogy az alapvető reform­dokumentumokat sajátjuknak érzik, hiszen első ízben történt, hogy az országos bírálatok során maguk is formálhatták a tantervet és a tan­könyveket. Valamire azonban fel kell figyelnünk! Az utóbbi években egyre fokozódik az alsó osztályokban tanítók személyi állományának cserélő­dése. Egyik megyénk tájékozódó felmérése szerint azoknak a tanítóknak, akik 10 évvel ezelőtt is alsótagozatban tanítottak, ma — nyugdíjazási szakosodás stb. következtében — csupán a 30—35%-a tanít változatlanul

Next