Pedagógiai Szemle, 1987. július-december (37. évfolyam, 7-12. szám)

1987-11-01 / 11. szám

5. Végül az ötödik kritikai irány azért bírálja a pedagógiai vizsgálatokat és az értékelést, mert nem veszi figyelembe például a tanulási célok hierarchiáját, a tanítás-tanulás komplex fejlődését, a különbségeket, és ragaszkodik a konzer­vatív módszerekhez. Nem feladatom állást foglalni a fenti kritikai észrevételek jogosságát vagy jog­talanságát illetően, de úgy gondolom, Teknős Péter: Kérdezz! Felelek mindenre „NINCS NEHEZEBB, MINT BONYO­LULT DOLGOKAT EGYSZERŰEN MEGMAGYARÁZNI” — írja Teknős Péter a „Kérdezz! Felelek mindenre” című könyvének utószavában. A remek könyv negyedik, felújított, átdolgozott kiadását köszönheti a fiatal olvasó a Móra Ferenc Könyvkiadónak. Teknős Péter a tőle megszokott érthe­tőséggel, logikával, derűvel, humorral, könnyedséggel válaszol több mint két­száz olyan kérdésre, amely előbb-utóbb minden értelmes gyermekben felmerül. A válaszokon túl már a kérdések felte­vése, megfogalmazása is a gyermeki vi­lágkép imponáló ismeretéről tesz tanú­bizonyságot, s a feleletek mély pedagó­giai, pszichológiai, fejlődéslélektani jár­tasságról árulkodnak. A könyv feltérké­pezi a kíváncsi, a környezetében figye­lemmel és nyílt érdeklődéssel járó gye­rek világát, akinek a számára semmi sem evidens, nem magától értetődő. Ami a felnőttnek megszokott, természetes je­lenség, az gyerekeinknek rendkívül iz­galmas és nyomozásra, kérdezősködésre, vizsgálatra érdemes tünemény. A válaszok továbbgondolkodásra, újabb kérdések megfogalmazására sar­kallják az olvasót, s akinek eddig eset­leg nem lett volna kérdése, azt arra is megtanítja, hogy mi mindent érdemes megtudakolni. De talán gyermek nem is tehet fel olyan kérdést, amelyre a fele­let egy kurta ,,csak” volna, amelyet olyan gyakran hallhatunk szülői válasz­ként. Ezért e könyvet haszonnal forgat­hatja a felnőtt nemzedék is, mert meg­ismerteti a gyermeki gondolkodás és lo­gika sajátosságaival, kénét kaphat a gyermek világlátásáról. Külön erénye a válaszoknak, hogy ezek nem ex cathedra kijelentések, hanem a szerző a problé­­mákat igyekszik több szempontból meg­feltétlenül érdemes figyelembe ven­nünk. Érdemes még megemlítenünk a rendkívül bőséges irodalomjegyzéket is (31 oldal), amely a pedagógiai vizsgála­tok iránt érdeklődők számára további vizsgálódásokhoz ad segítséget. (Beltz Verlag, Weinheim und Basel, 1985. 301 о.) Vajthó Erik világítani, fejlesztve ezzel gyermekeink kérdéskultúráján kívül a szempontvál­tás, a rugalmas gondolkodás képességét, növelve a toleranciát, a többféle ma­gyarázat lehetőségét, a miénktől esetleg eltérő megközelítés eltűrését, sőt tiszte­letben tartását. Egyszóval, hogy a mi­énktől eltérő vélekedés nem feltétlenül rossz, legfeljebb „más”. A szerző öt témakörre bontja a kérdé­seket, amelyeknek többek között biológi­ai, fizikai, egészségi, erkölcsi, társadal­mi, történelmi vonatkozása van. A könyvből olyan izgalmas kérdésekre kaphatunk választ, mint hogy miért nem keveri össze a százlábú a lábait; miért van filodendron a gyógyszertárak abla­kában; miért csíp a szódavíz; miért csattan a végén az ostor; hol bányász­szák a tűzkövet; miért jobb kézzel fo­gunk kezet; bátrabb-e a vakmerő a bá­tornál; kitől tanult meg beszélni az ős­ember; vagy hogy miért hívják tanács­nak a tanácsot? Ízelítőül — gondolom — ennyi is elég. Mindig nehéz feladatot vállal magára az, aki gyerekeknek szeretne válaszolni, mert nincs nehezebb, mint bonyolult dolgokat egyszerűen megvilágítani. Ah­hoz, hogy ez sikerüljön, igen mély tu­dásra van szükség, s a kérdező gyermek értelmi-érzelmi-erkölcsi szintjével is ala­posan tisztában kell lenni. Teknős Péter ezt a gyönyörű feladatot teljes sikerrel oldotta meg. A könyv használhatóságát nagymér­tékben segítik a találó rajzok, az egy­szerű és érthető illusztrációk, a jól meg­választott betűtípus és tördelés, s nem utolsósorban a könyv végén levő Muta­tó. (Móra Könyvkiadó, Bp., 1986. 188 o.) Feuer Mária 1174

Next