Pedagógus Értesítő, 1947 (3. évfolyam, 1-24. szám)
1947-02-15 / 4. szám
PEDAGÓGUS ÉRTESÍTŐ színházi szemle Újabban színre került darabok: Jegor Builesov és a többiek] (Nemzeti Színház.) Színmű 3 felvonásban. Irta : Gorkij Maxim. Rendkívüli író végig feszültséggel telített darabja, amelyben bemutatja az orosz középosztályt a cárizmus bukásának időpontjában, 30 évvel ezelőtt. Gorkijnak ez a darabja minden más művénél többször kerül színre szerte a világon. Az orosz középosztály áll a problémakör középpontjában. Bucsov magasabb intellektusával tisztán látja osztálya bukásának tragédiáját. Csupa kételkedés, olyan ebben a társaságban, mint egy üldözött vad, aki azonban óriássá nő a sok epigon között. Vitái az egyházi személyekkel, püspökkel és apácafőnökkel, kíméletlenül leleplezik az evangéliumi magaslatra emelkedni nem tudó egyház nagyon is földön járó törekvéseit. Látja, hogy egész társadalmi rendszerük rossz, korhadt, el kell buknia, hogy tisztább, őszintébb társadalmi rend jöjjön helyébe. A menthetetlen, más rákkal küszködő Bulicsov akkor ismeri meg az új világot, amikor a szabadon énekelt forradalmi dal, mintegy új világprogramm megnyilatkozása, kérlelhetetlenül pontot tesz társadalmi osztályának reménységeire. A Nemzeti Színház előadása és Major Tamás rendezése méltó a nagy íróhoz. A címszerepben Sonntag Arthur rendkívüli teljesítményt nyújt. Méltó társai Major Tamása püspök, Várady Aranka, a feleség, Ladomerszky Margit, az apátnő, Görbe János, a fiók Rasputin szerepében. Fel kellene sorolnunk a többieket is, akik valamennyien áhítattal állnak az író és az előadás szolgálatában. Kétségtelenül erős vizsgája lesz ez a darab a közönségnek. Meg tudja-e érteni teljes elfogulatlansággal azokat a kérdéseket, amelyeket az író felvet benne? Megérzi-e belőle a nagy társadalmi átalakulás bekövetkezésének igazi okait, meglátja-e okozóit és egyes kérdések transzponálása nélkül elfogulatlan és belátó tud-e maradni a felvetett »kényes« kérdésekben? [Hall&mnző vőlegény (Nemzeti Kamara Színház,) Tamási Áron 3 felvonásos színjátéka. Tiszta irodalom, amelyben szabadon csapong az író fantáziája. A székely nép életébe ágyazott darabot különösen azok fogják élvezni, akik ismerik a székely ember csupa ész, furfangos egyéniségét, népszokásait. Tamási Áron darabjainak báját nyelvezetén kívül azok meseszerűsége biztosítja. És ha a dolgok és lelkiek mélyére nézünk, ott meg is találjuk az igazságot, amely mindig igaz, emberi igazság. Így azután megértjük mondanivalóinak földöntúli értéknél, bölcs megnyilatkozását. A szereplők közül messze kimagaslik Bihari Józsefnek, ennek a nagy, magyar színésznek öreg székelylegény alakítása. A szokott gondos előadás főerőisségei még: Uray Tivadar, Gőzön Gyula, Litkey Irén, Balázs Samu, Tompa Sándor, Vízvári Mariska, Olty Magda, Bartos Gyula, Szőke Éva, Ungvári László. Váraikra vendég) . (Pesti Színház.) Színmű 3 felvonásban. Irta: J. B. Priestieg. Prieslegban egesül a költő és a nagy színpadi technikus. Az excentrikus beállítású kérdéseket különösen kedveli, s minthogy a megoldásig vezető út és maga a megoldás is bővelkedik bravúros fordulatokban, a közönség világszerte kegyeibe fogadta az angol írót. Új darabjában egy textilmilliomos családjának kollektív felelősségét állítja szembe egy munkásleány öngyilkosságával. A bravúros nyomozás során megismerjük az angol tőkés társadalmat, kissé talán torzító tükörbe állítva. A darab csattanója, hogy az öngyilkosság valójában meg sem történt, de a felelősség előli hanyat-homlok menekülés lerántotta a leplet a textiles családtagjainak lelki beállítottságáról. A rendező, Egri István szigorúan alkalmazkodik az író intencióihoz. Nagy tehetségére vall, hogy mindvégig biztosítja a kapcsolatot az író és a nézők között. A detektív szerepében Somló István tökéletes, mint mindig, Lehotay Árpád a textilgyáros megszemélyesítője, mintha a gyárjából lépett volna a színpadra. Nemzeti drogéria] (Víg Színházi Színmű 3 felvonásban. Irta: Zsolt Béla. A kitűnő tollú politikai író a tisztességes, de konzervatív kiskereskedői osztály tragédiáját rajzolja meg darabjában. Az alkalmazkodni nem tudó, saját társadalmi helyzetét félremagyarázó kiskereskedőnek el kell buknia a kereskedelem új irányzatának válogatást nem ismerő módszerei között. A szereplője — egyik-másika — a mai időkben már papírosszű, azok az igazságok, amelyeket az élet nem szentesített. Az előadás gördülékeny. Főerősségei: Mihályi Ernő, Tolnai Klári, Orsolya Erzsi, Keleti László, Pálóczi György. Mimóza (Magyar Színház.) Zenés vígjáték 3 felvonásban. írták : Szántó Armand és Szécsén Mihály. Zenéjét szerezte : Csanak Béla. Aligha igényel komolyabb kritikát a darab, amelyen azonban ásítozás veszélye nélkül el lehet szórakozni. Szerepel benne zárdanövendék-menyaszszony, trónkövetelő vőlegény - megfelelő körítéssel. Mindenesetre ízlésesebb darab, mint a »Fekete liliom«, és ez már magában véve is haladás. Urak, költők, gyilkosok (Művész Színház.) Burleszk 3 felvonásban. Irta: Gádor Béla. Kevésszámú humoristáink között Gádor Béla kimagaslik közönség- és színpadismeretével. A főként szórakozásra vágyó közönség nem fog csalódni most bemutatott darabjában. Az amerikai milliárdos osztály hígvesetőségét figurázza ki sokszor sziporkázó, ragyogó szellemességgel. Ez a réteg szívesen lát asztalánál egy rablógyilkost, aki érdekes, mert »rablógyilkos«, de unalmassá válik és kinézik, mikor kitűnik, hogy nem rablógyilkos, hanem csak egy »szimpla« költő. Az előadás jól pereg. Lalu és Beáta] (Belvárosi Színház.) Komédia 3 felvonásban. Irta: Balázs Béla. Az ismert színpadi író az anyagiakkal nem rendelkező feltaláló és a mindent kihasználni kész tőke találkozását szatirizálja. Ebből adódnak a különböző helyzetek, melyek során felvonulnak a — sajnos — kelleténél jobban túlrajzolt és kiélezett, sokszor papirosítő alakok. Balázs Béla darabjai között van és hisszük, lesz is jobb a most bemutatottnál, melynek főbb szerepeiben Mezey Mária, Simor Erzsi, Tapolczay Gyula, Krisztián Ferenc és Dénes György jeleskednek.Okos mamá] (FővárosiOperete színház.) Lajtay Lajos 3 felv. operettje. Az »Okosmama« címen 16 évvel ezelőtt bemutatott operett — az utóbbi időben a Fővárosi Operettben színre került bárgyúságok után — szinte üdítőleg hat. Végre egy épkézláb operett, melódiadús zenével, kitűnő előadásban, melynek főerőssége: Honthís Hanna, Fodor Endre IS