Nevelők Lapja, 1955 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1955-09-15 / 18. szám

17 égi emlékeik *t zsongtak, éb­redtek fel bennem, amikor a nyáron megkaptam a szak­­szervezet kéthetes beutalóját Balaton­almádiba, a Pedagó­gus Üdülőbe. Eszemé­be jutott az a hajda­ni nyár — II. gim­nazista voltam a­k­­kor —, midőn szü­leim kaptak az ak­kori postás üdülőbe beutalást. Látnom kellett nap mint nap szüleim szököttnél is nagyobb mérvű ta­karékosságát, hogy néhány hetet Almá­diban tölthessün­k. Akkoriban egészen ritka eset volt, hogy dolgozó kisembereik nyaralni, különösen a Balaton mellé üdül­ni mehetnek. Jól emlékszem arra is, hogy édesanyámnak naponta kellett még üdülésünk alatt is piacra járnia, főz­nie, mosnia, ugyan­úgy, mint otthon. A vendéglői étkezés költségeit nem bírtuk volna kifizetni. — Ezek az emlékek tá­madtak fel benne id­, amikor a tanítás be­fejezésekor az idei nyár terveit szövö­gettem. Feleségem­mel együtt örömmel készültünk az üdülésre. A­ugusztus 10-én szűnni nem akaró esős időben ér­keztünk az üdülőbe. Jászberényi József gondnok elvtárs és munkatársai kedves közvetlenséggel fo­gadtak. A gondnok elvtárs valamennyi­ünktől megkérdezte, milyen szobát szeret­nénk és ha volt­ rá lehetőség, kielégítette a­ kívánságokat. Alig mostuk le magunk­ról az út porát és alig indítottuk el az otthon maradottak­nak az első képesla­pokat, csengettek, következett az ebéd. Már az első alkalom­mal is igen biztató­ak voltak a kilátá­sok. Valóban: az ét­rend változatossága, az ételek elkészítése, a mennyiség és a fel­szolgálás ellen az egész idő alatt a leg­csekélyebb kifogást nem lehetett emelni. A­­­arika, a kultúr­­felelős már első nap ismertette a két hét programját. Szerepelt ebben ki­rándulás, sportolási lehetőség, hangver­seny, képzőművészeti kiállítás, tánc stb. Rö­videsen sorra került a házirend ismerteté­se, amely valameny­­nyiünk érdekét és nyugalmát szolgálta és az üdülő fegyel­mét biztosította. Egyikünk sem érezte tehernek ezt a házi­rendet. A házirend ismertetése mellett Józsi bácsi ígéretet tett arra, hogy a megengedett keretek között és a lehető­ségek határain be­lül mindenki kíván­ságát figyelembe ve­szi. Ezt az ígéretét be is váltotta. Mind az elhelyezés, mind pedig az étkezés te­rületén megelégedést váltott ki munkássá­ga. Az általános megelégedést fejezte ki az üdülő vendég­könyvébe írt emlék­vers is, de erről ta­núskodtak Dezső bá­csinak mindannyiunk nevében elmondott búcsúszavai is. Szerencsére az­­ időjárás is kedvezett s a stran­doláson kívül szép kirándulásokkal (Vö­­rösberény, Malom­völgy, Veszprém, Porvacsesznek, Zirc, Tihany, Balatonfü­redi gyarapíthattuk ismereteinket. Külö­nösen azoknak jelen­tett ez sokat, akik­nek eddig nem állott módjukban, hogy el­jussanak a „Magyar Tenger“-hez. Biztos vagyók abban, hogy a következő évi mun­kájukban meggyő­zőbben tanítják majd a Balaton szépségeit, mint eddig. Nyír­­acsád is messze esik Almáditól és Jeles Miklós kortársnak most volt először lehetősége a Balaton megismerésére. Szor­galmasan fel is hasz­nálta az alkalmat s gondosan feljegyezte mindazt, amit a ve­zetőktől a tihanyi fél­sziget kialakulásá­ról, a Balaton kelet­kezéséről, a környék nevezetességeiről hal­lott. Tudom, hogy e feljegyzések a nyír­ségi emberpalánták javát szolgálják, az ő ismereteiket fog­ják a következő tan­években gyarapítani,­­ így segíti a pihe­nés a későbbi mun­kánkat. A zavartalan üdü­l­­lésért köszö­netet kell monda­nunk ezen a helyen is Jászberényi Jó­zsef gondnok elv­társnak és munkatár­sainak, akik fárad­hatatlan munkával biztosították vala­mennyiünk számára a pihenést és a fel­frissülést Kenderessy Tibor tanár, Gyönk, gimnázium, tál HÉT ALMÁDIBAN AZ ÜDÜLÉSI FELELŐS Eddig több olyan cikket közöltünk a lapunkban, amelyben üdülő kartársaink számoltak be nyári élményeikről, kellemes pihenésükről. Ezúttal azt szeretnénk megmutatni, hogy milyen körültekintő, alapos előkészítő munkát igényel az üdültetés megszervezése szakszervezeti bizottságaink!61. Bonczosné elvtársnőnek, a kecskeméti járás üdülési felelő­sének leveléből idézünk egy részletet, amelyből kitűnik, hogy az üdülői beutalások helyes szétosztásához sok munka és még több megértés kell. „Az üdültetés lebonyolításá­nál­ a célkitűzésem az volt — írja Bön­czösné elvtársnő —, hogy mindenkinek az üdülési igényét kielégítsem. Jó segítség volt ehhez a turista állomások megszervezése. Ezzel üdültetési „gondjaink” nagy része meg­oldódott. Nem lehet most már azt mondani: nem ad a szak­­szervezet semmit, nem mehet az ember oda, ahova akar, nem képes a családját elvinni, stb. Ennek ellenére sem volt könnyű célkitűzésemet elérni. A kecskeméti járáshoz több mint 400 pedagógus tartozik. A területi bizottság mindössze 26 beutalójegyet ígért. Már kora tavasszal hozzáfogtam a mun­kához. Leveleket írtam, kíván­ságokat fürkésztem, a turista­­állomások címére elsőnek le­csaptam, hogy férőhelyet biz­tosítsak. Alig győzte leveleimet a posta hordani. Esténként az­után asztalon, székeken, dívá­nyon szétraktam a hozzám írt leveleket, cédulákat, és elkezd­tem „fotózni’’. X melegfürdőt kért, Szoboszlón nincs, elkül­döm Pécsre a turistaállomásra, és felhívom a figyelmét Har­kányra. Y kizárólag a balaton­füredi üdülőbe akar menni, de oda csak két beutalónk van, azzal házaspárt küldök el, Y- nak pedig majd baráti­ hangon megírom a balatonfüredi turis­­taállomás előnyeit, onnan is módja lesz a gyógyfürdőt él­vezni. És így megy ez tovább, hogy lehetőség szerint minden­kinek teljesítsem a kérését. A beosztás így el is készült, ezután következett a „de”, ami teljesen felborította gondos tervemet. Sajnos a kartársak határozatlanok, a határidőket nem tartják be. Például a fen­tebb említett , kizárólag jú­lius 10-re kérte először beuta­ló munkát végzett Bonczo mondunk neki a meleg szívvel a többi járási, városi­­üdülési hasonlóan „fotóztak”, hogy a­z kielégítsék és vidám, nyugodt­­ lását, mert csak akkor ér rá. " Amikor már minden helyet el­­­­osztottam, levelet írt, hogy­­ augusztus 5-re tegyem át. Y le­mondott az üdülésről, de egy­­ hét múlva — mikor már mos­­t nek adtam át a helyét — újból­­ kérte a jegyét. Z. meggondolta és nem Siófokra akar menni,­­ hanem Füredre. Volt olyan,­­ aki kétszeri, háromszori beosz­­­­tás után lemondott. Az örökös levelezéssel — más hely, más­­ időpont — réme lett a kecske­­­méti járás a turistaállomások­­é­nak. Most már látom, én is hibás ~ vagyok, nem kellett volna en­­n­gedni, hogy a­ kartársak annyi­­~­ra válogassanak. A sok mun- 3­kám eredménye, hogy 110 pe­­­­dagógust és családtagot beosz­­­­­tottam, s ebből 37 lemondott. Végül is, aki igazán szeretett volna üdülni, mind elment, aki­­, pedig nem üdült, az csak ma­n­­gát okolhatja.­­ Jutalmam e sok fejtörésért a­­ sok-sok hálás, kedves beszá­­■­­ móló lap és levél a jól sikerült­­ üdülésről. Egész gyűjteményem is van már belőle.” Nos elvtársnő, s mikor köszönetet­­ végzett munkájáért, köszöntjük .i felelőst is, akik Bonczosnéhoz kortársaik igényeit minél jobban­­ pihenést biztosítsanak a neve­ lt Bástya Szabolcs megyei elnöksége jelentette, hogy Máriapócson és Nyírbátorban a gyermek­­otthon dolgozói sportcsoportot alakítottak. Sportegyesületünk ezzel újabb 80 lelkes sportoló­val­ gyarapította tagságát. A teát sportcsoport működéséhez a nyíregyházi kórház sportköre minden segítséget megad. A Békéscsabai Bástya Sportkör az elmúlt egy év alatt igen szépen fejlődött. A sportkör új szakosztályokat alakított, és a sportcsoportok kiépítésével megsokszorozta a sportkör tagjainak számát. Régi kíván­sága teljesült a békéscsabai Bástya Sportkör elnökségének, amikor a Közalkalmazottak Szakszervezete a Bástya Sport­körnek adta át a Békéscsabán működő­, egyemeletes kultúr­­otthont. NEVELŐK LAPJA az Oktatásügyi Minisztérium és a Pedagógusok Szakszervezete lapja. Szerkesztő a szerkesztőbizottság Szerkesztőség és Kiadóhivatal: V. Szalay utca 10—14 Telefon: 312—940 121—215, 128—580 Kiadja a Tankönyvkiadó Vállalat Kiadásért felelős: a Tankönyv­­kiadó Vállalat Igazgatója. Előfizetés és reklamáció­­Népszava: Lapkiadó Vállalat VII. Rákóczi út 54. Telefon: 224—815 Előfizetés egy évre- 4.80 Ft. Csekkszámlaszám: 01.878.001 Szikra Lapnyomda Budapest, Rökk Szilárd u. 6 Felelős vezető: Kulcsár Mihály A Nevelők Lapja H­ÍREK A HAJDÚHADHÁZI isko­la javításához, korszerűsíté­séihez az elmúlt tanévben kezd­tek hozzá majdnem félmilliós költséggel. Az új iskolai évben 11 tanteremmel kezdte meg munkáját a megszépült iskola. A nevelőtestület részére most­­már minden feltétel biztosítva van az eredményes oktató­nevelő munkához. FRANCIA GYERMEKEK üdültek Alsógödön. A nyaralás befejeztével a helybeli általá­nos iskola és a Vöröskereszt ünnepséget rendezett búcsúz­tatásukra. Az úttörők vala­mennyi francia gyermeket em­léktárggyal ajándékoztak meg. KEREM azokat az osztály­társaimat, akik 1931-ben Sop­ronban végeztek velem, kö­zöljék címüket. Szíj L­ászló ált. Iskolai igazgató, Győrszent­­iván. * Négy nap és harmincöt esztendő rannv non alatt semmi kii­ineyy hcji lönös nem tör„ tént, csak állandóan esett az eső, és mi — Esztergály község három tanítója, 18 gye­reke, meg az újságíró — jár­tuk a fővárost. Megnéztük az Állatkertet, megmásztuk a Gellért-hegyet, megcsodáltuk a gyönyörű parlamentet és a magyar sport dicsőségének színhelyét, a Népstadiont. Ti­zennyolc Zala megyei gyerek — a legfiatalabb tízéves, a leg­idősebb tizennégy esztendős — először látta Budapestet. „ E négy nap alatt ismertem­ meg a kiálló fogú, barna sze­­­mű Marosfalvi Palit, a hosszú­lábú Török Andrist, a pöttöm­nyi Köszörűs Karcsit, a jóét­vágyú Földesi Jóskát, aki egy­maga tíz fagylaltot nyalt el az Úttörő­ Áruházban. Kell még szólnom Bognár Máriáról is, Esztergály község legszebb lá­nyáról, Hegedűs Magdáról, Petrik Annáról és a többiek­­ről, akik Kovács István eszter­­gályi igazgató-tanító vezetésé­vel a fővárosba jöttek. Az esős négy nap alatt volt időm megismerni közelebbről e 18 gyerek második apját, tanítóját és nevelőjét, a hatal­mas termetű, egészségtől szin­te kicsattanó, pirosarcú, he­gy­esbajszú Kovács István igazgató-tanítót. Harmincöt éve tanítja, neveli Zala me­gye községeinek fiataljait, a tudás és a haza szeretetét gyújtogatva, szítva, mindenütt az emberek agyában, szívé­ben­ elvégezve, 1921 tava­szán került Bezerédre, ebben az isten háta mögötti kis zalai faluban kezdte meg tanítósko­dását. Megmondja őszintén — nem valami nagy kedvvel. Na­gyon rossz híre volt ennek a községnek. Se útja, se vasútja, s szinte egyetlen „híressége”, a duhajkodás, s a kulturálatlan­­ság. Már az első hetekben fel­tűnt neki, hogy itt az asszo­nyok se nem szőnek, se nem fonnak, egész nap a „küszöböt lovagolják". Egy év múlva azonban már mintha kicserélték volna a fia­tal tanítót. Célul tűzte ki: Be­­zeréd népét rádöbbenti saját emberi értékeire, azok tovább­fejlesztésének fontosságára. Nappal a gyerekeket az isko­lában, este a felnőtt lakossá­got különböző tanfolyamokon oktatta. Dalárdát, műkedvelő gárdát szervezett, s a falube­liek nemsokára megkedvelték a len- és kendertermelést, az asszonyok pedig a szövést és a fonást. Így tett el harminc eszten­dő, melyet Bezeréden töltött, s amelyet oly könnyű néhány sorban leírni, de annál nehe­zebb volt becsülettel végig­harcolni. 1950-ben Esztergályra került igazgató-tanítónak. Nem szí­vesen hagyta ott a számtalan kedves emlék, s a gazdag ered­­mények színhelyét, Bezeredett De saját szíve, embersége itt is rávezette a helyes útra. Kovács Istvánnál a nevelés irányítása. Ha a kul­túra terjesztéséről van szó , nem ismer akadályt. Amikor hónapokkal ezelőtt nagy hófú­vásban nem tudtak bejönni a gyerekek Báránd-pusztáról az iskolába, akkor feleségével — aki szintén pedagógus —, men­tek ki a legtávolabbi helyekre, s az egyik házban gyűjtötték össze a diákokat, s tanították őket. Nem csoda, hogy osztat­lan örömöt keltett a község minden lakójában, mikor ta­valy — a pedagógusnapon — Kovács István is­ megkapta az Oktatásügy Kiváló Dolgozója kitüntetést. A tanításon kívül Esztergály la­kói más feladattal is megbíz­ták szeretett tanítójukat. Ta­­nácstaggá választották. S mint tanácstag, itt is a fiatalok ügyét képviseli. Most is a DISZ a sportpálya ügyét intézi. — Két év óta kéri a tanács­­— meséli Kovács elvtárs —, hogy az állami gazdaság adja­­ vissza azt a két hold földet, mely korábban a fiatalság sportpályája volt, mert máshol nincs hely a sportélet kifejlesz­tésére. Ennél is nagyobbak azonban nehézségeink a­­kul­­túrház felépítése körül. Sportpálya, kultúrház —­ amit csak egy szóra említett Kovács István igazgató-tanító. De itt van például ez a kirán­dulás. Már az iskolaév elején megkezdődött az előkészület a­­ nyári budapesti kirándulásra. Kovács István olyan kedvet teremtett a gyerekeknek ehhez a kiránduláshoz, hogy ha va­lamilyen ok miatt elmaradt volna, bizony Esztergály köz­­ségben kitör a gyereklázadás. Egész évben gyűltek a megta­karított forintok, s augusztus elejére 1500 forint jött össze. Végre elérkezett "*z egész község lázban volt. A gyerekek előző este nem va­csoráztak, az éjszaka semmit nem aludtak. A vonaton aztán megjött a kedv és az étvágy. Mindegyik gyerek elmondta, milyennek képzeli Pestet. De amikor kiszálltak a vonatból, a sok ember, a nagy házaik, vil­lamosok, autók láttán nem jött ki hang a torkukon. Kovács István azonban hamarosan mindent elmagyarázott a gye­rekeknek, sőt magának külön jegyzetet készített a négynapos pesti kirándulásról, hogy az is­kolaévben, a tanítás ideje alatt jól fel tudják használni a Pes­ten töltött négy napot, a sok ér­dekes, feledhetetlen emléket. A Kossuth Lajos téren bú­csúztam el Kovács Istvántól és 18 gyerekétől. Néhány lépés után azonban utánam szólt. — Baj van. Az első pillanatban komoly­ra vettem a dolgot, de Kovács elvtárs sietett megnyugtatni. — A gyerekek nem akarnak hazajönni. Persze azóta már otthon me­­sélik a fővárosi kirándulás ezer gazdag élményét. Ráczalmási György A tanulók egészségügyi oktatása a Szovjetunió falusi iskoláiban A SZOVJETUNIÓBAN a vá­rosi és falusi iskolák azonos tanterv szerint dolgoznak. Az elmúlt évek fejlődésének ered­ménye, hogy az alsóbb osztá­lyokban bevezették a testápo­lási órákat és ezeknek kere­tében az emberi test ismerte­tését. A falvak lakóinak életkörül­ményei mások, mint a városok lakóié. A falusi általános is­kolák felsőbb osztályainak ta­nulói már a nyári szünidő alatt önként jelentkeznek az aratási, a betakarítási és az egyéb mezőgazdasági munkák­ra ki akarják venni részü­ket a termelő munkából és már iskolás korukban meg akarják tanulni, hogyan kell dolgozniok, hogy munkájuk­kal majd eredményesen se­gítsék elő a szocializmus épí­tését. A tanulóknak tehát tudniok kell, hogy milyen hatással van a fizikai munka, a mezei mun­ka egészségükre és testük ■harmonikus fejlődésére és meg kell tanulniok a serdülők és a felnőttek mezőgazdasági munkáiénak egészségtanát. AZ EGÉSZSÉGÜGYI FEL­VILÁGOSÍTÁS KÖZPONTI INTÉZETE és a szovjet egész­ségügyi szervek segítségére siettek a falusi pedagógusok­nak, tudományos alapon foglal­koztak a kérdéssel és megfelelő módszertani anyagot, tan­könyveket adtak ki. Ennek eredményeként az egészség­tant ma már úgy tanítják a szovjet falusi általános isko­lákban, hogy a tanulók az el­sajátított ismereteket a gya­korlatban, a termelőmunkában is alkalmazhassák. A munkát nagyban elősegíti a tanulók öntudatos egészségügyi önte­vékenysége , egészségügyi felelősöket jelölnek ki maguk közül az­ alsóbb osztályokban, egészségügyi osztagokat ala­kítanak a felsőbb osztályok­ban. Ennek a munkának nagy nevelő jelentősége is van, elő­segíti, hogy a gyermekekben kifejlődjék a kollektív érzés, a maguk és a környezetükben élők egészségéért való fe­lelősségérzés, továbbá gyakor­lati tapasztalatokkal fegyver­­zi fel a serdülő nemzedéket mindnyájunk egészségéért ví­vott harcában. A LEHETŐ LEGSZÉLE­SEBB KÖRBEN kifejlesztet­ték a tanulók körében az egészségügyi felvilágosító mun­kát, a mezei munkák helyes végzéséről életmódjukról, na­pirendjükről felvilágosító fü­zeteket adtak ki, amelyekből pontosan megtudhatják, hogy életkoruknak, fizikai fejlett­ségüknek, testi erejüknek me­lyik munka felel meg a leg­jobban. Ezenkívül felvilágo­sító előadásokat is tartanak számukra. Kétségtelenül nagy segítsé­get nyújtanak ebben a mun­kában a szovjet szülők is. Szo­ros együttműködés fejlődött ki ezen a téren a pedagógusok és a szülők között. Az eredmény kézzelfogható: a tanulók az új rendszerű okta­tás eredményeként helyesen tudják megválasztani, hogy szünidejük alatt milyen mun­kát végezzenek és megvalósul a cél: a falusi tanulók higiénés nevelése és oktatása, amely döntő jelentőségű a falusi la­kosság magas színvonalú egész­ségügyi kultúrájáért vívott küzdelemben. ­i 1951. november­­­e előtt reaktivált nyugdíjasokról Azoknak a pedagógusoknak, akik 1951. november 1 előtt mint nyugdíjasok ismét mun­kába álltak — az érvényben­­lévő rendelkezések értelmében — szüneteltették nyugdíjuk folyósítását és csak fizetésüket kaphatták. Ha a munkaviszo­nyuk megszűnt, akkor az ere­detileg megállapított nyugdí­jat folyósították újra, így ezek a pedagógusok egyenlő elbá­násban részesültek azokkal az 1951. november elseje után re­aktivált nyugdíjasokkal, akik a 30. tvr-ben biztosított ked­vezmények következtében munkaviszonyuk időtartamára nyugdíjukat és fizetésüket is megkaphatták. Méltányos te­hát, a pedagógusok bérének felemeléséről szóló 35/1955. (VI. 19.) MT­sz. rendelet vég­rehajtási utasításának 114. §. 8. bekezdése, mely messzeme­nő kedvezményt biztosít az 1951. november 1. napja előtt reaktivált pedagógusok részé­re. A rendelet kimondja: „Jo­gosulta­k a B. szerinti maga­­sabb nyugdíjra azok a reakti­vált pedagógusok is, aki­kne­k nyugdíját az 1951. évi 30. tvr. hatálybalépése előtt állapítot­ták meg és ellátásuknak fo­lyósítását az 1951. évi novem­ber hó 1. napját megelőző mu­nkába állásuk miatt szün­tették meg, feltéve, hogy az öregségi nyugdíj alapfeltételei­nek egyébként megfelelnek és a munkaviszonyuk 1955. jú­nius hó 1. napja után szűnt meg.” Nem vonatkozik ez a ren­delkezés azokra az 1951. no­vember 1. után reaktivált pe­dagógusokra, akiknek munka­­viszonyuk időtartamára nyug­díjukat és fizetésüket is fo­lyósították. Ezek a pedagógu­sok munkaviszonyuk megszű­nése után 30 százalékos nyug­díjpótlékra jogosultak, felté­telezve, hogy 1954. június 30-án is munkaviszonyban ál­lottak, egyébként a nyugdíj­pótlék a nyugdíj összegének 25 százaléka lehet.

Next