Nevelők Lapja, 1956 (12. évfolyam, 1-20. szám)

1956-04-15 / 8. szám

Szakszervezetünk központi vezetőségének március 13-i ülésén elhangzott hozzászólásokból Lapunk április 1-i számában közöltük a Pedagógusok Szak­­szervezete központi vezetőségé­nek március 13-án tartott ülé­sén hozott határozatokat. Az alábbiakban részleteket köz­lünk néhány — a központi ve­zetőségi ülésen elhangzott — hozzászólásból. Fabók Zoltán elvtárs, a SZOT Kultúrnevelési Osztá­lyának vezetője, a SZOT el­nöksége nevében üdvözölte a központi vezetőségi ülést. Fel­szólalásában a politechnikai képzéssel foglalkozott. — Továbbhaladásunk első feltétele — mondotta —, hogy képesek legyünk az új techni­ka széleskörű bevezetésére, s olyan szakemberek nevelésére, akik képesek ezt a technikát felhasználni. Mit jelent az, hogy tudatosan hozzá akarunk kezdeni a politechnikai kép­zés megvalósításához? Első­sorban azt kell megérteni, hogy e feladat megvalósítása nem jelenti az elméleti oktatás hát­térbe szorítását. Azt sem jelen­ti, hogy MTH intézetté akarjuk alakítani az iskolákat és kép­zett szakmunkásokat akarunk az általános iskolákban és gimnáziumokban nevelni. A cél elsősorban az, hogy megismertessük a fiata­lokkal a fontosabb ipar­ágak munkáját, munka­eszközeit, felkeltsük az if­júság érdeklődését a ter­melőmunka iránt, megsze­rettessük a fizikai, ter­melőmunkát, megkönnyít­sük a pályaválasztást, és ugyanakkor képessé te­gyük a fiatalokat a meg­szerzett ismeretek hasz­nosítására olyan formá­ban, hogy sokkal könnyeb­ben tudjanak elsajátíta­ni egy-egy szakmát. Nyilvánvaló, hogy a feladat megoldása nemcsak a pedagó­gusok, hanem a társadalom ügye is. Ezért a Szakszerveze­tek Országos Tanácsa min­den támogatást meg fog adni az eredményes munka segí­téséhez. El kell érnünk, hogy az ipari szakszervezetek és az üzemek minden támogatást megadjanak a pedagógusok­nak.­­ Nemcsak a pedagógusok­nak, hanem üzemeinknek is feladatuk, hogy foglalkozza­nak dolgozóink gyermekeinek nevelésével. Kultúrotthonaink munkatervében szerepel ez a feladat. Ahol azonban nem volt meg a szükséges kapcso­lat a pedagógusokkal, ott ez a munka nem ment. Az a célki­tűzésünk, hogy a kultúrottho­­nokban legyenek gyermekeket foglalkoztató szakkörök. Üze­meinknek módjukban áll eze­ket megfelelő felszerelésekkel ellátni. — Úgy tudom és tapaszta­lom, hogy a pedagógusok lel­kes emberek, akik megértik, szeretik az újat és harcolnak elterjesztéséért. Biztos va­gyok abban, hogy a pedagógu­sok új módon állnak majd eh­hez a kérdéshez is. Természete­sen nem lehet máról holnapra mindent megvalósítani, de az eddigieknél gyorsabb ütemű munkára van szükség. Harci kérdés ez, mely szívós, türel­mes munkát követel. Ha aka­dályokat látnak az elvtársak, mondják azt el a szakszervezet központi vezetőségének és kö­veteljék a megoldást. Biztos vagyok abban, hogy üzemeink örömmel fogadják a pedagógu­sok kezdeményezését és segí­tenek is, ugyanakkor világosan kell látni azt is, hogy a peda­gógusok helyett nem tudja és nem is fogja senki más meg­oldani a feladatokat. Az elv­társak kezdeményezzenek bát­ran, s ígérem a SZOT és az ipari szakszervezetek nevében: a segítség nem fog elmaradni. Kara József elvtárs, a MÁ­­VAG ÜB-elnöke az üzemi dol­gozók általános műveltsége emelésének szükségességét hangsúlyozta, mert mint mon­dotta: ez az ipar technikai szín­vonala emelésének egyik fon­tos feladata. Kara elvtárs hozzászólása második részében az iskolák és az üzemek ka­pcsolatáról és a dolgozók iskolájáról beszélt: — Üzemünk közelében van a Vajda Péter utcai általános is­kola. Ebben az iskolában mű­ködik — a SZOT határozata értelmében üzemi kultúrottho­nunk segítségével a gyermek­foglalkoztatási szakkör, ahol a vasipar különböző alapfogá­saira, szeretetére tanítjuk, ne­veljük dolgozóink gyermekeit. Ezeknél a fiataloknál a pálya­­választás nyilvánvalóan köny­­nyebb, mert a szakma szerete­­tét az édesapa, édesanya példa­­mutatása mellett, az iskolában is erősítik. Komoly segítséget nyújtottak a tantestület tagjai, Bálint igazgató elvtárssal együtt. Ez azonban még nem elég. Az a véleményem, hogy pedagógusaink egy része nem látja eléggé világosan a poli­technikai képzés jelentőségét és főképpen ebből ered az a probléma, hogy nem tudják, hogyan is fogjanak hozzá. Úgy érzem, hogy az előterjesztett határozati javaslat megfelelő segítséget, helyes útmutatást ad. Én is egyetértek vele és ja­vaslom, hogy tartsunk előadá­sokat a szakmák alapvető kér­déseiről. Mi, a MÁVAG vál­laljuk, de úgy gondolom, a többi vasipari üzem nevében is beszélhetek —, hogy segí­tünk ezek megtartásában. Üzemünknek vannak régi műszaki, fizikai dolgozói, akik a szükséges alapisme­retek birtokában nyilván­valóan sokat tudnak majd segíteni. Támogatni fog­juk az üzemlátogatásokat is. Természetesen ezeket megfelelő módon, tartal­masan kell előkészíteni.­­ Vállaljuk azt is, hogy a szakmák kiváló fizikai és mű­szaki dolgozói bemutatót tar­tanak a pedagógusoknak és a tanulóknak. Rendeztünk és rendezni is fogunk a kultúr­­házban újítókiállítást dolgo­zóink újításaiból és az élenjá­ró magyar és szovjet munka­módszerből.­­ Szólt a beszámoló egyes szerszámok és gépek átadásá­ról az iskolának. Erre is van lehetőség. Ennek érdekében azonban meggyőző munkára van szükség, hogy az üzemek műszaki, gazdasági vezetői is lássák be ennek fontosságát, hasznosságát. Feltétlenül szük­séges, hogy az egyes üzemek ipari, felügyeleti szervei is se­gítsenek nekünk ezen a téren s úgy gondolom, hogy a SZOT is tud segíteni.­­ A dolgozók általános isko­láinak tapasztalatairól néhány szót: A gyakorlati élet azt iga­zolja, hogy helyes volt a SZOT kezdeményezése. Üzemünkből is több mint 100 dolgozó tanul az üzemi iskolában. Nagy többségük családos ember, aki példásan megállja a termelő­­munkában is a helyét. Szívó­san küzdik le a nehézségeket. Meg kell azonban azt is mon­dani, hogy a felsőbb szervek részéről a dolgozók általános iskoláival való törődést, mi üzemiek, nem tartjuk kielégí­tőnek. Elsősorban a miniszté­rium felelősségét kell hangsú­lyozni. Nem törődtek az isko­lák felszerelésével, nem törőd­tek azzal, hogy a pedagógusok milyen nehézségekkel küzde­nek. Helyesnek tartanám, ha a szakszervezet elnöksége külön napirendre tűzné az új oktatási évad előtt, a dolgozók általános iskolái­ban szerzett tapasztalatok megtárgyalását. Felszólalt a vitában Bors Ist­ván, a Pedagógiai Tudományos Intézet munkatársa is. — Az elhangzott beszámoló minden mondatával egyetér­tek — mondotta. — Valóban társadalmi és gazdasági fejlődésünk jelenlegi szakaszában az oktatás terén legfontosabb feladat a politech­nikai oktatás iskoláinkban való bevezetése. Tanulóink számára feltétlenül nyújtanunk kell azokat az ismereteket, jártas­ságokat és készségeket, ame­lyek előkészítik későbbi szak­oktatásukat vagy a termelő­­munkába való tervszerű és építő beilleszkedésüket. Gim­náziumi tanulóink számára még a termelőmunkában való részvételt is biztosítanunk keell, hogy valóban meg tudjanak felelni az előttük álló felada­toknak. — Bár látom a politechnikai oktatás bevezetésével kapcso­latos különböző nehézségeket (felszerelés, pedagógusok to­vábbképzése, iskolai helyisé­gek), ismerve a már eddigi szép kezdeményezéseket is — számítva a társadalom széles rétegeinek, főként az ipari üze­meknek messzemenő támoga­tására —, bízom a feladat si­keres megoldásában. Legszükségesebb feladat­nak a tantervi tananyagok megállapítását, azok alap­ján a pedagógus tovább­képzés megindítását, és a szükséges szemléltető esz­közök különböző beszerzési sorrendet megjelölő meg­határozását tartom. E munkával párhuzamosan azonban széleskörű propagan­damunkára van szükség, mert nevelőink sok esetben túlzott aggodalommal tekintenek az új feladatok elé.­­ A problémák gyakorlati megoldása kérdéseivel foglal­kozunk a Pedagógiai Szemle számaiban, munkánk azon­ban csak akkor lehet igazán sikeres, ha szakszervezetünk is elsőrendű feladatként támo­gatja oktatásunk korszerűsíté­sét. Szakszervezeti bevételeink túlnyomó része tagdíjakból ered. Ennek célszerű felhasz­nálását szervezeteink jóváha­gyott költségvetés szerint vég­zik. Gazdálkodásunkban évről évre fokozottabban érvényesül az a törekvés, hogy minél töb­bet biztosítsunk a tagság szo­ciális, kulturális és sportigé­nyeinek kielégítésére. Tagjaink túlnyomó többsége eleget tett az elmúlt évben is tagdíjfizetési kötelezettségé­nek. Közel 5000 fővel emelke­dett a szakszervezeti tagok száma, annak ellenére, hogy az MTH-intézetek dolgozói egy­­idej­űleg más szakszervezetbe kerültek. Bevételeink 30 százalékát 1955-ben a tagság szociális igényeinek kielégítésére fordí­tottuk. Többek között 1 900 000 Ft-ot rendszeres és rendkívüli segély címen utaltunk ki. Több mint 850 000 Ft-ot költöttek a járási, városi és intézeti szak­­szervezeti bizottságaink szociá­lis célokra, főleg megyei, rész­ben önköltséges üdülések szer­vezésére és üzemeltetésére. 325 000 Ft-tal támogattuk me­gyei, részben önköltséges üdü­lőinket, valamint turistaállo­másainkat. Ezzel elértük, hogy hazánk legszebb vidékein több mint 7000 pedagógus részesült nyaralásban és turistáskodás­­ban, a SZOT által szervezett üdültetésen kívül. Hajdúszo­boszlón például 500, Keszthe­lyen 400, Sopronban 300 fő megyei, részben önköltséges üdülésben részesült, csak Bala­­tonfüreden több mint 600-an vették igénybe a turistaállomás lehetőségeit. A kulturális és sporttevé­kenységre bevételeink 26,5 szá­zalékát fordítottuk. Járási, vá­rosi és intézeti szakszervezeti bizottságaink kulturális cé­lokra 1 167 000 Ft-ot fordí­tottak. Kultúrotthonainkat az elmúlt évben több mint 600 000 forinttal támogattuk. Ezzel je­lentősen hozzájárultunk anya­gilag is könyvtári, szakköri és egyéb kultúrnevelési felada­taink sikeres megoldásához. Jelentős összeggel támogattuk a Nevelők Lapját és a „Szak­­szervezeti munka az iskolában” c. rendszeresen megjelenő kiadványunkat is. Aktíváink oktatására közel 100 000 Ft-ot fordítottunk az elmúlt évben. Kulturális nevelőmunkánk köz­ponti támogatásával, nagyban hozzájárultunk ahhoz, hogy ma már 11 kultúrotthonunk­­ban és több mint 50 kultúrszo­­bában élénk tevékenység fo­lyik. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy például, 50 természettu­dományos szakkör 463 fővel, 36 irodalmi szakkör 359 fővel, 18 szertárfejlesztő szakkör 259 fővel tevékenykedjék. Művé­szeti csoportjainknak is arány­lag kedvező feltételek mellett módjuk van a különböző ren­dezvényekre felkészülni, fel­szerelésüket bővíteni. Az el­múlt évben működő színjátszó csoportjaink száma 81, össze­sen 1312 taggal, 45 énekkar 1400 taggal, 42 bábcsoport 320 taggal fejt ki tevékenységet. Jelentősen növekedett könyv­táraink állománya és a köny­vek olvasottsága. Szervezeteink építésére, isko­lai szakszervezeti bizottságaink, járási, városi,­­kerületi bizott­ságaink és számvizsgáló bi­zottságaink újraválasztására, a társadalombiztosítási tanácsok választására, továbbá egyéb szervezési feladatok végzésére bevételeink 27,5 százalékát fordítottuk. Ebből fedeztük többek kö­zött: a központi vezetőség osz­tályai, a területi bizottságok és egyes nagyobb intézmények szakszervezeti bizottságai fő­foglalkozású dolgozóinak mun­kabérét, valamint a járási, vá­rosi és kerületi elnökök tiszte­letdíjait és közterheit. Ebből fedeztük különböző rendezvé­nyek, értekezletek, központi ankétok és tapasztalatcserék költségeit, valamint az irá­nyítással kapcsolatos kikülde­tési és egyéb szervezési költsé­geket is. Ilyen irányú összes ki­adásainknak több mint egy­­harmadát a járási, városi és intézeti szakszervezeti bizott­ságaink költségei teszik ki. Ügyviteli célokra fordítottuk bevételeink 16 százalékát. Eb­ből fedeztük szerveink dologi kiadásait, épületeinkkel és be­rendezéseinkkel kapcsolatos fenntartási és karbantartási költségeket. Jelentős összege­ket fordítottunk felszerelése­ink kiegészítésére és a már meglevők felújítására. Ügyvi­teli kiadások között szerepel­nek továbbá a posta-, távbe­szélő- és távirati költségek, írószer-, papír- és nyomtat­ványköltségek is. Az ügyviteli költségek csök­kentésének érdekében törek­véseink jártak ugyan némi eredménnyel, ez azonban még nem kielégítő. Egész szakszervezeti tagdíj­­bevételünknek igen tekintélyes részét, több mint 23 százalé­kát járási, városi és intézeti szakszervezeti bizottságaink használták fel tervszerűen. Eb­ből több mint 2 650 000 forin­tot fordítottak szociális, kultu­rális és sportcélokra. Az 1954. évhez viszonyítva ez 6 száza­lékos emelkedést jelent alap­szerveinknél. Érvényesült bi­zonyos mértékig az a törekvés, hogy minél kevesebb ügyviteli jellegű kiadás merüljön fel a szakszervezeti gazdálkodásban. Tagdíjbevételeink 12 száza­­lék­ával járultunk hozzá a Szakszervezetek Országos Ta­nácsa működésének anyagi biz­tosításához. Ahhoz, hogy szakszerveze­tünk célkitűzéseit a tagság közvetlen érdekeinek fokozot­tabb szem előtt tartása mellett meg tudja valósítani, szüksé­ges, hogy tagdíjfizetési kötele­zettségének minden tag mara­déktalanul eleget tegyen, szer­veink viszont a tervszerű gaz­dálkodás, a takarékosság és a pénzügyi fegyelem elveinek szem előtt tartásával folytas­sák tevékenységüket. A Pedagógusok Szakszer­vezete 1955. évi gazdálkodásáról (Beszámoló szakszervezetü­k központi vezetőségének márciusi ülésén) 2 Nevelők Lapja pá stocen A kemény tél után sokáig várat magára a tavasz. Csak hivatalosan érkezett meg, a valóságban még télies az idő­járás. A hideg, szeles idő sem tudta azonban megakadályozni a járások, városok nevelőit ab­ban, hogy április folyamán szerte az országban megren­dezzék a tavaszi nevelők nap­ját, hogy találkozzanak egy­mással, kicseréljék tapasztala­taikat, tanuljanak egymástól és szórakozzanak is együtt. Nagydorog nem járási székhely, de a paksi járásban az a szokás, hogy a nevelők napját mindig más-más községben tartják s az előkészítésért, megrendezé­sért a helyi szakszervezeti bi­zottság a felelős. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez a kezde­ményezés jól bevált, így került most a sor Nagydorogra, mely­nek nevelői mindent megtettek a nap sikerének biztosításáért. Munkájuk eredményes volt s a tanterv ismertetése után jó hangulatban, jó vacsora mel­lett hosszú időt töltöttek együtt a járás pedagógusai. Pécelen tartották összejövetelüket a gödöllői járás nevelői. A re­mek előkészítő, szervező mun­ka s az egész rendezés — amelyben a szülői munkakö­zösség igen tevékenyen részt vett — nagyban hozzájárult ahhoz, hogy mindenki jól érez­ze magát. Itt két előadást tartottak. Ismertették az új tantervet, majd ezt követően Szász Gerő­­né orosz szakos tanár tartott színvonalas, hasznos előadást a közösségi nevelésről — egy he­­lyen végzett 24 éves nevelői tapasztalatai alapján. Ebéd után a „házigazdák“ jól sikerült kultúrműsorral kedveskedtek a vendégeknek, akik fájó szívvel búcsúztak a barátságos találkozó után: ko­rán indultak a vonatok. Jól sikerült a nevelők napja Gyöngyösön is. Itt Kerékgyártó Imrét kér­ték fel a tanterv ismertetésé­re, de addig nem engedték el, míg a fogalmazás tanításáról is nem „beszélgettek“ egy ki­csit. Mindkét előadással na­gyon megelégedettek voltak a pedagógusok, mert az ismer­tetés több volt egyszerű is­mertetésnél. Az alapfogalmak tisztázásával, gyakorlati példák ismertetésével nagyon sok se­gítséget adott az oktató-ne­velő munka gyakorlati embe­reinek. Az ebédet követő közvetlen tapasztalatcsere beszélgetések fokozták a találkozó eredmé­nyességét. Zircen április 7-én találkoztak a járás nevelői a művelődési otthon­ban. Tóth Károly pápai tanul­mányi felügyelő ismertette az új alsótagozati tantervet s emellett nem mulasztotta el a soron következő legfontosabb feladatokra is felhívni a fi­gyelmet. Az ismertetést élénk vita kö­vette, melynek során meg­mondták a pedagógusok, mit tartanak jónak s mit rossznak az új tantervben. Nagy Zoltán Nagyesztergárról például an­nak örült volna, ha az I. osz­tályban csak a huszas szám­­körben a négy alapműveletet kellene tanítani. Az írástanítás problémáival foglalkozott Kiss László dudari és Bóna Zoltán csetényi tanító is. Véleményük szerint az írástanítás eredmé­nyességét károsan befolyásol­ja a gyakori betűforma változ­tatás, valamint az, hogy a gya­korlásra nincs elegendő idő. A zirci pedagógusok teljesen jogos követelését hangoztatta Rakócziné: július 1-én tudja meg minden tanító, hogy a kö­vetkező tanévben melyik osz­tályban és mit fog tanítani. A munkára való felkészülésnek ez elengedhetetlen feltétele. Az előadás és a vita után a nevelők napja valamennyi részvevője megtekintette az Országos Széchényi Könyvtár híres, muzeális értékkel ren­delkező fiókkönyvtárát, az apátság volt épületében. Együtt az üzemekkel A SZAKSZERVEZETEK ORSZÁGOS TANÁCSÁNAK ELNÖKSÉGE az elmúlt he­tekben nagy jelentőségű hatá­rozatot hozott a szakszerveze­tek feladatairól­­ az ifjúság között végzendő nevelőmunka megjavításában. E határozat arra hív fel, hogy „legyen a szakszervezetek szívügye az ifjúság szociális, kulturális és anyagi problémáival való min­dennapos törődés, váljanak a szakszervezetek a párt és a DISZ fontos segítőivé az ifjú­ság szocialista szellemben va­ló nevelésében“. , A Pedagógusok Szakszerve­zetének — mint annak a szak­­szervezetnek, amelynek tagjai egész életüket az ifjúság neve­lésének szentelték — különö­sen fontos és sokoldalú szerep jut a SZOT elnöksége határo­zatának végrehajtásában. A SZOT elnöksége a szak­­szervezetek fontos feladatául jelölte meg többek között a dolgozó szülők gyermekeinek segítését, s elsősorban az üze­mi kultúr­otthonok ilyen ter­mészetű feladatait határozta meg. Ez nagy segítséget jelent az iskola, a pedagógusok ne­velőmunkájának eredménye­sebbé tételénél. Az üzemi kul­­túrotthonok gyermekekkel fog­lalkozó munkája hatalmas le­hetőség a politechnikai oktatás kibontakoztatásához. E kultúr­­otthoni foglalkozás nagy segít­séget jelent a munkásgyerm­e­­kekkel való foglalkozásban is, szabadidejük helyes felhasz­nálásával, tanulásukkal való törődéssel, szórakoztatásuk megszervezésével. A PEDAGÓGUSOKNAK kapcsolatot kell keresniök az iskolát patronáló üzem kul­­túrotthonával vagy a területi­leg illetékes kultúrotthonnal és segítséget kell nyújtaniuk a gyermekekkel foglalkozó ren­dezvények megszervezésében, a helyes program összeállítá­sában. E munka nem képzel­hető el a pedagógusok közre­működése nélkül. Éppen az adja az üzemi kultúrotthonok segítségének nagy jelentősé­gét, hogy pedagógiai vezetés­sel, felügyelettel, szervezetten foglalkoznak a tanulóifjúság nevelésével. Azoknak a gyer­mekeknek a neveléséhez nyújt elsősorban segítséget, akiknek mindkét szülője dolgozik és éppen azokon a területeken (politechnikai oktatás, művé­szeti nevelés, szórakoztatás stb.), ahol az iskola munkája kiegészítésre szorul. Sok isko­la példája azt mutatja, ahol a pedagógusok felismerik az üzemi kultúrotthonok nyújtot­ta segítségnek nagy jelentő­ségét és tevékenyen közremű­ködnek annak megszervezésé­ben, eredményesebbé válik az iskola nevelő-oktató munkája. Üzemeinkben még nagy számban vannak olyan fiata­lok, akik az általános iskola nyolc osztályának elvégzése nélkül kezdtek el dolgozni. A technika fejlesztése, a szocia­lista ipar és mezőgazdaság előtt álló feladatok mind sür­getőbben követelik a dolgozók általános műveltségének eme­lését. A SZOT elnökségének határozata is az üzemi szak­­szervezeti bizottságok felada­tává teszi: „széleskörű, felvilá­gosító munkával érjék el, hogy a munkásifjúság tömegei vé­gezzék el az általános iskola nyolc osztályát. Gondoskodja­nak az üzemi bizottságok a tanulási feltételek biztosításá­ról, segítsék és ellenőrizzék az üzemi iskolákban folyó oktató­nevelő munkát”. A munkásif­júság általános műveltségének emelése a pedagógusok tevé­keny közreműködésével érhető csak el. Szakszervezetünknek erősítenie kell az üzemek és iskolák közötti kapcsolatot, s ennek alapján biztosítani a pe­dagógusok maximális segítsé­gét az üzemi iskolák megszer­vezéséhez, működésük feltéte­leinek megteremtésében,­ s az ott folyó munka eredményes­ségének fokozásához NAGYOBB MEGBECSÜ­LÉST kell szerezni a dolgozók iskolájában végzett oktató-ne­velő munkának. Minden ott dol­­gozó pedagógussal meg kell értetni­­munkájának nagy po­litikai jelentőségét. Segítenünk kell őket a helyes felnőtt-okta­tási és nevelési módszerek ki­alakításában, különösen a le­morzsolódás megakadályozásá­ban, a tanulási kedv ébrentar­tásában. A SZOT elnöksége határo­zatával újabb lépést tett ab­ban az irányban, hogy az ifjú­ság nevelésének ügyét társa­dalmi üggyé tegye. A munkás­­osztály legnagyobb tömegszer­vezetének, a szakszervezetek­nek hívta fel a figyelmét a nevelés fontosságára és hatá­rozta meg a konkrét teendő­ket az ifjúság nevelésének megjavításában. Nem kétsé­ges, hogy valamennyi pedagó­gus örömmel fogadja a szak­­szervezetek támogatását, s a maga részéről mindent meg­tesz, hogy e munka eredmé­nyes is legyen.

Next