Pedagógusok Lapja, 1959 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1959-11-01 / 11. szám

A központi vezetőség ülése Szakszervezetünk központi vezetősége november 2-án és 3-án ülést tartott. A tanácskozás fő témája volt „A munkásszárma­zású tanulókkal való foglalkozás jelentősége a munkásosztály kulturális színvonalának emelése és az új értelmiség kialakítása érdekében­. A beszámolót Péter Ernő főtitkár mondta el, majd a központi­ vezetőség tagjai és a meghívott vendégek szé­leskörűen megvitatták. A második napirendi pontként az el­­nökség tájékoztatója hangzott el a két központi vezetőségi ülés között végzett munkáról és a Szakszervezetek Országos Tanácsa V. plénumának egyes határozatairól. A harmadik na­pirendi pont ugyancsak az elnökség tájékoztatója volt a pedagógusok élet- és munkakörülményeinek megjavítása érde­kében végzett munkájáról. Végül a központi vezetőség jóvá­hagyta az I. országos rajzpedagógiai kongresszus határozati­ javaslatát. Beszámoló a munkásszármazású tanulókkal való foglalkozásról A beszámoló bevezetésként hangsúlyozta, hogy a párt VII. kongresszusának irányelvei rendkívüli közelségbe hozzák a szocialista társadalmi ren­det. A szocializmus felépíté­sének meggyorsításában törté­nelmi szerep hárul egész né­pünkre, de különösen társa­dalmunk vezető osztályára, a munkásosztályra. A munkásosztály kulturális igényeinek növelésében és ki­elégítésében szinte felmérhe­tetlen szerepe van oktatási in­tézményeinknek. A munkás­származású tanulókkal való foglalkozás kérdését nem azért kellett a központi vezet A munkástanulók helyzetét elemezve, a beszámoló min­denekelőtt azt vizsgálja, ho­gyan neveli, hogyan t"-­rmálja az iskola a munkások gyerme­keit. Felismerik és fejlesztik-e a pedagógusok azokat a tulaj­donságokat, amelyek a mun­­kásgyerekekben osztályhely­­zetü­knél fogva leginkább megvannak, törekszenek-e tu­datosan osztályontudatuk gaz­dagítására, segítik-e megfele­lően művelődésüket, képesek-e kezdeti nehézségeiken átve­zetni őket? A tanulók megismerése Emlékeztetett a beszámoló arra, hogy a legkiválóbb peda­gógusok a Horthy-rendszer minden elnyomatása ellenére szívükön viselték a tehetséges munkás- és parasztszármazású gyermekek tanulását. És ma, amikor nem a fennálló társa­dalmi rend ellenére, hanem annak érdekében kell ezt a munkát elvégezni, sok száz és ezer pedagógus áll szívvel-lé­­lekkel a munkásszármazású tanulók mellé. Ezek a peda­gógusok igyekeznek minél kö­zelebbről megismerni tanítvá­nyaikat, hogy minél jobban, minél eredményesebben tud­ják oktatni, nevelni őket. A beszámoló példaként megem­lítette a Váci út 25. szám alatti leánygimnáziumot. Itt az év elején az osztályfőnökök azt tartották a legfontosabb kötelességüknek a munkás­­származású tanulók Iránt, hogy megismerkedjenek a gye­rekek egyéni képességeivel, tulajdonságaival, körülmé­nyeivel. Így tájékozódtak ar­ról, hogy ki az, aki minden nagyobb nehézség nélkül meg tudja állni a helyét az iskolá­ban, ki az, aki segítséget vár, ki kezdeményező, ki érdeklő­dő, kik azok, akik a közösség vezétői lehetnek stb. Ha a neve­­k megismerik tanítványaikat, akkor erre alapozva helyesen tudják meghatározni tennivalóikat. Sok munkástanulóban pél­dául az önbizalmat kell fel­ébreszteni, bebizonyítva, hogy számára sem elérhetetlen a jobb osztályzat. Ehhez termé­szetesen a nevelőnek azt is meg kell állapítania, miből ered egy-egy munkásszárma­zású tanulónál az önbizalom hiánya. A budapesti XX. kerületi Bogi Hona Gimnázium egyik tőség ülésének napirendjére tűzni, mintha e tekintetben rendkívüli hibák mutatkozná­nak, hanem azért, mert — ki­indulva a munkásosztály tör­ténelmi felelősségéből — meg kell vizsgálnunk: megvan­nak-e a feltételek és lehető­ségek a munkásosztály és a munkásszármazású gyerekek mind magasabb kulturális színvonalának biztosításához,­­ s megfelelően élünk-e a ren­delkezésre álló lehetőségekkel. A kérdés jelentőségét aláhúz­za a párt Központi Bizottsá­gának határozata a munkás­­osztály helyzetéről, tanára például felismerte, hogy egyik tanítványa az osz­tályban bátortalan, nem tud­ja azt adni, amire képes. Ezért egyéni foglalkozás for­májában átvette vele az anya­got, s másnap az osztály előtt nyilvánosan feleltette és megdicsérte. Az eredmény bá­­torítólag hatott a gyerekre. Egy-két siker után feloldódott, önbizalma szemmel láthatóan megnőtt. Ugyanebben a gim­náziumban például a III—IV. osztályos tanulók nemzeti vagy nemzetközi ünnep alkal­mával történelmi beszámoló­kat tartanak az osztályfőnö­kök jelenlétében az alsóbb osz­tályos tanulónak. A beszámo­lókat önállóan készítik el a tanár ellenőrzése mellett, és utána szabadon adják elő. Ilyen munkával elsősorban az önbizalom hiányában gátlá­sokkal küzdő, jóképességű munkásgyerekeket bízzák meg. A munkásgyerekekre álta­lában jellemző a munkasze­retet, ezért a műhelygyakorla­tokon és üzemi gyakorlatokon kitűnően megállják helyüket. Itt elért sikereik nemegyszer közvetlenül is visszahatnak önbizalmuk fejlődésére. A munkásgyerekek oktatása és nevelése Alapvető kérdés az is, hogy a munkások gyermekeit meg­tanítsuk tanulni, hiszen so­kan közülük otthon kevés vagy néha semmilyen segítsé­get sem kaphatnak feladataik eredményes elvégzéséhez. Úgy kell tehát oktatni őket az is­kolában, hogy otthon önálló munkára legyenek képesek. Meg kell keresni azokat a legeredményesebb módszere­ket, amelyek lehetővé teszik a tanítási óra maximális ki­használását, a tanulók aktivi­tásának biztosítását és a ta­nítási órán a tanítandó anyag minél teljesebb elsajátítását Amíg a munka zöme az ott­honi foglalkozásokon nyug­szik — ami egyébként minden gyerekre káros — addig ne­hezen lehet pótolni a munká­sok gyerekeinek hátrányát. A munkásszármazású ta­nulókkal a tanítási órán és azon kívül is külön kell tö­rődnünk, méghozzá körülte­kintően és tapintatosan, ne­­m­hogy a külön foglalkozás zak­latássá fajuljon, és a munkás­gyerekek öntudatának csök­kenését eredményezze. A beszámoló a továbbiakban­­ is több gyakorlati példát emlí­tett arra, hogy miként lehet és kell eredményesen foglalkozni a munkásszármazású gyere­kekkel. A pécsi Kossuth Lajos Gim­názium fontos feladatának tartja, hogy széles távlatokat tárjon a gyerekek elé, mi le­het belőlük, ha tanulnak. Ez- s­zel is kedvet ébresztenek — nem utolsósorban a munkás­­gyerekekben — a továbbtanu­lás iránt. A továbbtanuláshoz szükséges anyagi eszközök biztosítására is lehetőséget teremtettek: a tanulók állami gazdaságokkal, tsz-ekkel köt­nek szerződéses megállapodást, s azok ösztöndíjban részesítik őket. Minden pedagógusnak szép és megtisztelő feladata a mun­kásszármazású tanulók osz­tályöntudatának fejlesztése.­­ Több példáját tapasztalhatjuk ennek az egyes iskolákban. Feladatokat bíznak a tanulók­ra, hogy megszokják, hogyan kell eljárniuk és felelősséggel teljesíteniük a rájuk bízott feladatokat. A többi között a pécsi Leö­­wey Klára Gimnázium az osz­tályöntudat kialakítására a munkásosztály régi harcosai­nak példáját állítja a lányok elé. Gyakran látogatják meg az iskolát idős, harcedzett elv­­társak, akik beszámolnak él­ményeikről, tapasztalataikról. Az úttörő mozgalomban az elmúlt évben kibontakozott forradalmi nyomolvasó­ moz­­galom is számos lehetőséget adott a munkásszármazású gyerekek osztályöntudatának formálására. Az úttörő csa­patok és munkásveteránok, munkásőrök, munkások kap­csolata kedvezően befolyásol­ják az ifjúság erkölcsi arcula­tát. Az elmúlt esztendőben sok úttörőcsapat és iskolai KISZ- szervezet választott névadó­jául olyan munkásmozgalmi harcost, akinek életével, küz­delmével való megismerkedés a munkásosztály iránti hűség­re nevelte a gyerekeket. A beszámoló a továbbiak­ban leszögezte: a munkásszár­mazású tanulókkal való törődés még gyakran kampányszerű, s nagy hiba az is, hogy sokszor csak a tanulási segítséget fog­lalja magában és jórészt a korrepetálásokra szűkül le. Márpedig legalább ugyanilyen fontos, hogy alaposan foglal­kozzunk a munkásgyermekek nevelésével, helyes, marxista világnézetük megalapozásával is. A munkásgyerekek tanulmá­nyi eredményeire áttérve, a beszámoló mindjárt leszögezte azt is: helytelen lenne kizá­rólag a számszerűség alapján megítélni a végzett munkát, hiszen ez a megítélési mód li­beralizmusra csábít. Az 1958/59-es tanév adatai azt mutatják, hogy a munkás­származású tanulók valami­vel gyengébb eredményeket értek el, mint az országos át­lag. A tanulmányi eredmények statisztikája korántsem ve­szedelmes, bár nem is meg­nyugtató és nem indokolt ! Aggasztóbb a kép, ha a le-­ morzsolódás adatait vesszük­ szemügyre. Fejér megyében! például az általános iskolai!; tanulók mintegy 40 százaléka!; nem jut el a VIII. osztályba.­ A lemorzsolódók jórészt mun­­­kás- és parasztszármazásúak. ] A középiskolákba az 1955/56-­­ os tanévben 13 564 munkás-, származású tanuló iratkozott­ be, s közülük mindössze­­ 792­0-an tettek érettségit, azaz­ több mint 40 százalékuk le-­­morzsolódott. Az egyetemeken­ és főiskolákon is nemegyszer­ 20 százalék fölé emelkedik a­ lemorzsolódó munkásszárma-­ zású diákok aránya.­­ A hiányosságok okai A fennálló helyzet okait­ vizsgálva a beszámoló minde-­ nekelőtt azt állapította meg,­ hogy a munkásszármazású ta-t­nulókkal való törődés nem t­e-­ rült kellőképpen a pedagógus-­ munka homlokterébe. "Nem!; könnyítette a munkát az sem,­ hogy évekre eltörölték a szár-­ mazás megállapítását, a revi-­­zionista nézetek terjedése le-­ vette napirendről a munkás-, származású tanulókkal való­ foglalkozást, gyengült a közöt-­­tük végzett felvilágosító mun­­­ka a továbbtanulás érdekében,­ s megszűnt vagy csökkent; több olyan kedvezmény is,­­ amely ösztönzően hatott a­ munkások gyermekeinek isko­­ láztatására, mint például az­ alacsony kollégiumi díj, a be­­ járó tanulók utazási segélye,­ a tanszersegély, középiskolai! tanulószobák stb. ! Súlyos hiba az is, hogy a­ ■napközi otthonok és tanuló-­ szobák még mindig nem állnak­ feladatuk magaslatán. Fegyel-­­mük gyakran nem kielégítő,­ zsúfoltságuk akadályozza a­ házi feladatok gondos elvég-| zését. A napközi otthonokban­ még mindig nem mindenütt a­ legjobb pedagógusokat állítják! munkába, s a napközi otthonok! munkájához a vezető szervek! nem adtak megfelelő pedagó-­ giai irányítást.­­ A munkásszármazású tanu-­ lók jelenlegi helyzetének és a­ nekik nyújtott segítség hiányá-­ nak okai között szerepelnek a­ pedagógusok hibás nézetei is..! A munkásszármazású tanulók­!!­kal való foglalkozás politikait jelentőségét a pedagógusok! nem mindenütt látják és értik.! Elég gyakran hallani még tő­­­lük: miért kell különbséget­ tenni gyerek és gyerek között,­ hiszen a pedagógusnak az­ egyik gyerek olyan kedves­ kell hogy legyen, mint a má­­­sik. Néhol azt hozzák fel el­­­lenvetésnek, hogy az egyes­ tanulókkal való foglalkozás za-­ varja a jó osztályközösség ki-­ alakítását. Az ilyen nézeteket­ valló pedagógusok jórésze be- 5­csületes ember, de nem érti­­ meg, hogy a munkásszármazá- $ sú tanulókkal való foglalkozás ? a múlt társadalom igazságta- $ lanságait van hivatva kikü­­­­szöbölni, s a többletmunka azt­­ jelenti, hogy azokat a feltét­é­teleket kell biztosítanunk a­­ munkásszármazású tanulók-­­ nak, amelyeket-otthoni körül-1 (Folytatás a 2. oldalon) A munkástanulók helyzete az iskolában 1959 NOV 1­0: A gyermek a fotóművészetben (A III. Nemzetközi Művészi Fényképkiállítás anyagából) Yip, Cheong-Fun: Gyermeknap Gurumurthi P.: A csinytevő Lee Wellington: A kis rizsevő

Next