Pedagógusok Lapja, 1961 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1961-10-20 / 20. szám

Egész iskolai rendszerünk iránytűje I­ Minden túlzás nélkül állíthat­­juk, hogy az országgyűlés nemrégiben megtartott üléssza­kának október 11-i napja ki­emelkedő dátumként vonul be a magyar közoktatás történeté­be. Az ország legfőbb törvény­hozó testülete az egyetértés, a jóváhagyás pecsétjét ütötte rá arra a nagy jelentőségű doku­mentumra, amelynek tervezete immár két esztendő óta az or­szág, de különösen a pedagó­gus közvélemény érdeklődésé­nek homlokterében állt. Elő­ször a magyar oktatásügy tör­ténetében olyan reformtör­vényt alkottunk, amely az ál­talános iskoláktól az egyete­mekig, sőt még azon túl, az egyetemi továbbképzésig is, egész iskolai rendszerünkre ki­terjed. Méltán viseli tehát a törvény a nevet. A Magyar Népköztársaság oktatási rend­szerének törvénye. Nem, véletlen a kifejezés: törvényt alkottunk. A többes szám első személy ez esetben nemcsak azt jelenti, hogy a nép által választott országgyű­lés szentesítette a törvényt, ha­nem azt is, hogy annak elké­szítésében mi, pedagógusok közvetlenül is tevékenyen részt vettünk. Maga az iskolai re­formbizottság szűk testület volt, de munkáját ezer és ezer pedagógus támogatta,­ kezde­­ményezően, kísérletezően. Em­lékezzünk csak rá, mily sokat vitáztunk, tépelődtünk. Volt, aki csak mintegy önmagában fontolgatta az új út lehetősé­geit s a vele kapcsolatos aggá­lyokat, mások bátran, úttörő­ként álltak az élre, megint má­sokban lassan érett a felisme­rés, lassan engedett fel­ a kö­zöny­­a reformintézkedésekkel szemben. Természetes, és jó, hogy a pedagógusok legkivá­­lóbbjai nem pusztán mint egyetértők, helyeslők szerepel­tek a reform előkészítésében, hanem mint előremutatók, ösztönzők é­s mint vitapart­nerek is. Hány és hány új kezdeményezés indult el az is­kolákból például a gyakorlati oktatás módszereit illetően. Kellett, nagyon is kellett a több esztendő ahhoz, hogy ezekből a kísérletekből kiforr­janak a legjobb, a legcélrave­zetőbb elvek és módszerek, s végül is be lehessen iktatni a törvény paragrafusai közé. S szükség van erre most is, amikor a törvény végrehajtása kerül napirendre. Méltán mon­dotta Kádár János elvtárs az országgyűlésen: »Az új közok­tatási törvénynél is érvénye­sült az a helyes elv, hogy a nagy horderejű kérdéseket elő­zetesen — tehát még mielőtt eldöntjük — megtárgyaljuk azokkal, akiknek majd végre kell hajtaniuk«. S mennyi biza­lom csendült ki abból, amit Kádár elvtárs ehhez még hoz­zátett: »Ha az illetékes állami szervek, a pedagógusok és ál­talában a társadalom, a szü­lők részéről továbbra is olyan egyetértés mutatkozik, mint az előkészítés idején, akkor a végrehajtás is minden bizony­nyal sikeres lesz-e. • Mert ne feledjük el: nincs olyan törvény, amely önmagá­tól, automatikusan valósul meg. Hogyan, milyen tartalom­mal telítődnek meg, milyen ütemben valósulnak meg egy törvény célkitűzései, ez a gya­korlati végrehajtáson dől el. S vonatkozik ez különösen okta­tási rendszerünk törvényére, amelyet nem véletlenül nevez maga az indokolás is kerettör­vénynek. Ilyen értelemben talán az épülő házhoz hasonlíthatnánk, amelynek szilárd, kész az alap­zata, állnak már falai is, de az építőknek még sok munkájuk lesz a belső elrendezésben, hogy az a legjobb, a legcél­szerűbb legyen. Ehhez a terve­zőknek, az építés vezetőinek is ki kell még adniuk jó néhány utasítást. De a jövőt illetően már nemcsak az ilyen jellegű, még meghozandó részletintéz­kedések a döntőek. Sokkal in­kább a mindennapos apró­munka. Most már nem elegen­dő a puszta egyetértés, az egész pedagógus-társadalom aktív te­vékenységére van szükség. Ak­tív tevékenységre, amely min­dennapi valósággá változtatja — szerte az országban — az új törvény előírásait. S ehhez nél­külözhetetlenül fontos, hogy állandóan szemünk előtt le­begjen az a hármas alapelv, amelyet Kállai Gyula elvtárs, a Minisztertanács elnökhelyet­tese, a törvényjavaslat vitájá­nak első hozzászólója hangsú­lyozott: az élet és az iskola kapcsolatainak megerősítése, a műveltség színvonalának eme­lése és korszerűsítése, a haté­kony kommunista nevelés. Ezek oktatási rendszerünk tör­vényének elvi alapjai, ezeken nyugszanak a törvény részlet­intézkedései, ezek megértése, érvényre juttatása nélkül olyanná válhatna iskolarend­szerünk jövendő építménye (hogy az előző hasonlatnál ma­radjunk), mint az az épület, amely, ha szemre tetszetős is, de ingatag talajra épült. Ám, éppen azért kísérleteztünk, vi­tatkoztunk esztendőkön át, hogy szilárd legyen az alapzat. Sokszor elmondottuk, leírtuk már, hogy az oktatás, a neve­lés ügye az egész társadalomé. De aki figyelemmel kísérte az országgyűlési vitát, érezte csak igazán: felemelő érzés látni, hallani, mily nagy hozzáértés­sel és felelősséggel nyilatkoz­nak a legkülönbözőbb közéleti posztokat betöltő képviselők az oktatás, a nevelés ügyéről, mily sok hozzáértő segítőt tud­hatnak maguk mögött a peda­gógusok nehéz, felelősségteli munkájukban. Idézzünk ezzel kapcsolatban csak egyetlen felszólalást, Erdei Lászlóné, Szabolcs megyei képviselő szavait: »A reform céljait — mondotta — egész dolgozó né­pünk munkájára, összefogására alapoztuk, s erre kell támasz­kodnunk a megvalósításban is. Mindnyájan felelősek vagyunk azért, hogy a ma még mara­djon gondolkodó szülők rájöj­jenek, mit kíván tőlük gyerme­keik és a társadalom érde­ke ...« Nem árt itt felhívni a figyel­met arra, hogy a törvény pon­tot tett néhány eddig vitatott kérdésre. Meghagyta továbbra is a hat évtől kezdődő tankö­telezettségi korhatárt, viszont azt 16 esztendőre emelte. Vilá­gosan rendezi a törvény a tech­nikumok problémáját is: úgy kell azokat átszervezni felső­fokú technikumokká, illetve szakközépiskolákká, hogy ne legyen fennakadás a technikus­­utánpótlásban, hogy ne zsugo­rodjék össze emiatt a középis­kolás hálózat, hiszen ez ellent­mondana ama törekvésünknek, hogy mindinkább emelnünk kell a középiskolás diákok szá­mát, s fokozatosan el kell jut­nunk a középfokú oktatás kö­telezővé tételéhez. Talán éppen itt kell megem­lítenünk, hogy — mint azt már a kísérletezés időszakában is tettük — fokozatosan, lépésről lépésre kívánunk előrehalad­ni, semmit el nem sietve, elő­ször mindent alaposan kipró­bálva. A kapkodás, a türelmet­lenség nem vezethetne jóra. S különben is a társadalom szá­mára nem az a legfontosabb, hogy például hány új szak­­középiskolát hozunk létre egy esztendő alatt, inkább az, hogy a meglevőkben valóban képe­sek-e magaskultúrájú szak­munkásokat képezni? S ha en­nek feltételeit megteremtettük, akkor lépjünk csak előre. A törvény megvalósítása külön­ben is sok anyagi hozzájáru­lást igényel. A gyakorlati kép­zés anyagi feltételeinek, sőt a szakembereknek a biztosítása is nagyrészt az üzemekre há­rul. A végrehajtásban tehát döntően szerepet játszik nép­gazdaságunk teherbíróképes­sége. A törvény végrehajtásá­ban ezt mindenkor szem előtt kell tartanunk. A törvény rendelkezik az ok­tatásügy irányításának kérdé­sében is. Ismeretes, hogy e kö­rül sok vita folyt. Tartalmilag nem jelent változást a törvény az eddigiekhez képest, ám lé­nyeges, hogy kimondja: az ok­tatás egész területén biztosíta­ni kell az oktatás-nevelés egy­ségességét, s ezt a törvény a művelődésügyi miniszter, va­lamint az egyes oktatási intéz­ményekért felelős miniszterek együttes feladatává teszi. A hatásköri viták helyébe tehát a szoros együttműködés, az ok­tatási-nevelési elvek és mód­szerek összehangolásának fel­adata kell, hogy lépjen. A törvény megvalósítása, a gyakorlati végrehajtás módo­zatainak, lehetőségeinek ki­munkálása — ez most minden nevelő elsőrendű kötelessége. Most már olyan törvény van a kezünkben, amelyet méltán ne­vezhetünk az oktató-nevelő­munka megbízható iránytűjé­nek. Nemcsak maga a­ törvény és annak színvonalas országgyű­lési vitája ad biztatást, erőt a pedagógusoknak a reform megvalósítását szolgáló mun­kájukhoz, hanem a megbecsü­lésnek az a spontán megnyil­vánulása is, amely a parla­menti vitát és általában az ot­tani hangulatot jellemezte. Kállai Gyula, a Miniszterta­nács elnökhelyettese méltán dicsérhette meg az iskolare­form előkészítésében részt vett nevelőket, s tolmácsolta a bi­zalom teljes üdvözletét az egész magyar pedagógustársadalom­nak. Hosszan tartó, lelkes taps követte szavait. Öröm és meg­elégedés tölt el bennünket az elismerés eme megnyilvánulá­sáért. S mint a bizalom min­denkor, úgy ez esetben is kö­telez. Kötelez arra, hogy a pe­dagógusok, akikre a törvény végrehajtásának oroszlánrésze hárul, erejükhöz, képességeik­hez mérten a legtöbbet tegyék. Az ország, a társadalom töb­bet kér a nevelőktől, mint a törvény betű szerinti, paragra­fus szerinti végrehajtását. Kéri tőlük a szocialista szellemű oktató-nevelő munkát, azok­nak az elveknek átültetését a gyakorlatba, amelyek szellemé­ben az új törvény fogant. Eh­hez volt segítség, és egyben előlegezett bizalom az ország­­gyűlési vita, amely új lendüle­tet adhat mindenütt az ország­ban a már megkezdett munka folytatásához, oktatási rend­szerünk törvényének teljes valóraváltásához. Faragó Jenő Kép az oktatásügyi törvény vitájáról. Az országgyűlés dr. Bognár Rezső akadémikus, Hajdú megyei képviselő felszólalását hallgatja Külföldi tanulmányúton A szakszervezet szervezésé­ben harmincnégytagú lengyel és húsztagú bolgár pedagógus­küldöttség kéthetes tanul­mányutat tett hazánkban. A lengyel csoport általános is­mereteket szerzett a magyar oktatásügyről, a bolgár dele­gáció pedig a mezőgazdasági technikumok munkáját tanul­mányozta. Csereképpen magyar peda­gógusok, főleg óvónők jártak nemrégiben Lengyelországban, húszan pedig novemberben indulnak Bulgáriába. A Pedagógusok Szakszervezete forrón üdvözli a Szovjetunió Kommunista Pártja XXII. Kongresz­­szusát. Kívánjuk, hogy történelmi jelentőségű tanács­kozásukat teljes siker koronázza — a szovjet nép és az egész emberiség boldog jövője érdekében. »A mi haladásunk is — mondotta országgyűlési beszédében a többi között Kádár János elvtárs — nagy mértékben függ a közoktatás eredményességétől. Ezért becsüljük mi a pedagógu­sok munkáját, akik az új generációt nevelik. Valóban, sok tekintetben munkájukon, a közoktatáson múlik az egész nemzet, az egész társadalom jövő fejlődése. A közoktatáson mú­lik, milyen emberek lesznek tíz, húsz, sőt, harminc-negyven év múlva azok a gyermekek, akiket ma nevelünk, ma készítünk elő az életre. Szakszervezetünk levele II Nyugat-Berlini Pedagógusok Szövetségéhez A Német Demokratikus Köztársaság — a nyugat-ber­lini provokációk megakadá­lyozására, békéjének, nyugal­mának, gazdasági életének biztosítására — kénytelen volt augusztus 13-án határozott intézkedéseket hozni,­ így —■ s a többi között — megszűnt­­annak a­ lehetősége is, hogy kelet-berlini lakosok----mun­­kások, alkalmazottak s köz­tük néhány pedagógus — Nyugat-Berlinbe járjanak át dolgozni, s a korábbi »két­­lakiak« számára az NDK-ban biztosítottak megfelelő mun­kaalkalmat. Voltak olyan diákok is, akiket lelkiisme­retlen vagy félrevezetett szü­lők nyugat-berlini oktatási intézményekben taníttattak, mert nem tudták vagy nem akarták megérteni, hogy az Adenauer-féle iskola a bonni háborús uszítás, a fékevesz­tett gyűlölködés szellemében neveli az ifjúságot; az idei tanévtől kezdődően e diákok továbbtanulását is a kelet­berlini iskolákban biztosítot­ták. Az NDK jogos és hasznos intézkedéseire a Nyugat-Ber­lini Pedagógusok Szövetsége nemrégiben provokatív hatá­rozattal válaszolt. Azzal fe­nyegette meg tagjait, hogy mindenkit kizár a szövetség­ből, aki bármilyen kapcsola­tot tart fenn a Német De­mokratikus Köztársaság szak­mai szervezeteivel, s egyide­jűleg a nyugathoz fordult: küldjenek ki »megfigyelőt« Nyugat-Berlinbe. Szakszervezetünk ezzel kap­csolatban levelet juttatott el a Nyugat-Berlini Pedagógu­sok Szövetségéhez, amelyben hangoztatja: »Azért fordulunk most Önökhöz, mert állásfoglalásu­kat pedagógusokhoz méltatlan, a háborús hisztériát támoga­tó provokatív magatartásnak, felhívásukat pedig a Német Demokratikus Köztársaság belügyeibe való beavatkozás­nak tekintjük. Ezért e lépé­sük ellen több mint százezres tagságunk nevében tiltako­zunk, és kijelentjük, hogy teljes mértékben egyetértünk az NDK kormányának augusz­tus 13-i intézkedésével, amely­nek határozott végrehajtásá­val­­ egyszer s mindenkorra véget vetett az addig nyi­tott államhatárok által te­remtett tűrhetetlen állapot­nak. Mély meggyőződésünk, hogy Önöknek, ha a pedagógus hi­vatás magaslatán állanak, el­sősorban a Német Szövetségi Köztársaság hivatalosan su­­gallt és elrendelt antihumá­­nus és militarista iskolapoli­tikája ellen kellene fellép­niük, nem pedig »megfigyelő­ket« kérni Nyugat-Berlin te­rületére. Szakszervezetünk nagyon is demokratikus és humánus in­tézkedésnek tartja, hogy az NDK kormánya a saját terü­letén lakó pedagógusokat nem engedi többé részt venni az ifjúság revansista és­ sovi­niszta uszításában, s a saját fiatalságát is véglegesen ki­vonja a nyugat-berlini isko­lák káros befolyása alól. Szerintünk önöknek azért kellene minden erejüket latba vetni — mint ahogyan ezt teszi a Német Demokratikus Köztársaság szakmai szerve­zete­k, hogy a német béke­­szerződés mielőbb létrejöjjön, és hogy Nyugat-Berlin szabad státusza megvalósuljon. Ez felelne meg a nyugat- és ke­letnémet pedagógus szerve­zetek,­ a német ifjúság, a né­met nép érdekeinek. Mi tel­jes erőnkkel támogatjuk a Német Demokratikus Köztár­saság szakmai szervezetének aktív harcát, amelyet a béke­szerződés megkötése érdeké­ben és a békeszerető német ifjúság demokratikus nevelése érdekében kifejt.« Október 24. Az iskolai munkavédelem a központi vezetőség napirendjén A szakszervezet központi vezetősége október 24-én tartja következő ülését. A napirend első pontja a szakszervezet munkavédelmi feladatairól szóló beszámoló és vita. Napi­renden szerepel ezen kívül a VI. kongresszus óta végzett munkáról szóló írásbeli jelentés.

Next