Pedagógusok Lapja, 1982 (38. évfolyam, 1-24. szám)

1982-01-15 / 1-2. szám

Panaszos levelek nyomában Üldözik-e M. Jánost? Az igazságot megkerülni könnyű, megközelíteni nehéz, megragadni majd­nem lehetetlen. Mégis meg kell kísérelnünk áttörni a köréje emelődött fala­kat, mert csak ez nyújt reményt arra, hogy nem ismételjük meg túl gyakran a régi hibákat. De mi legyen vele? M. újra írogat, igaz, a szom­széd megye lapjának. Talán a saját megyéje lapjánál is „meg­bocsáthatnák” végre a régi, kicsi botlását, és adhatnának neki rendszeresen megbízásokat. Mi­vel az elmondottak alapján kér­déses, hogy M. J. alkalmas-e a gyermekek közt és a gyermeke­kért végzendő felelős pedagógusi munkára, az volna a legszeren­csésebb megoldás, ha egy könyv­tárban vagy egy könyvkereske­désben helyeznék el őt. Ámde mert az sincs kizárva, hogy is­mét pedagógusként fog dolgozni valahol, a város környékén, ezt üzenem neki: Kedves János! Ha újra taní­tasz, elsősorban ne másokkal tö­rődj, hanem a gyerekekkel! Hi­szen ők a legfontosabbak, őértük élünk, dolgozunk- Ne hag­yd cser­ben a gyerekeket, ha valamelyik kollégád egy kicsit görbén néz ■rád, mert bizonyos, hogy te sem vagy makulátlan. Próbálj a ta­nítványaidért, a neveltjeidért él­ni — úgy is, hogy jó példát mu­tatsz nekik —, s meglásd, hely­reáll a lelki békéd, és senki sem fog „üldözni”. Hidd el, most sem üldöz senki! örülnék főként miattad —, ha hallgatnál rám. Gy. Gy. Jólesett a köszönet a mozgalmi munkáért Az alábbi történetben szereplő panaszos levélíró fölhatalmazott ugyan arra, hogy nyilvánosságra hozzam a nevét és a lakóhelyét, én mégis elállok ettől, mert fé­lek, hogy kárt okoznék neki a publicitással. Ugyanis M. János — a név ebben a formájában is fiktív — ismét állást keres; nem szeretném, ha éppen ez a cikk akadályozná az elhelyezkedésé­ben. Egy tanító „kálváriája­” Hogy miért tettem kérdőjeles értelmű macskakörömbe a kál­vária szót, az majd később kide­rül. Először megpróbálom rövi­den öszefoglalni a levélíró terje­delmes panaszát. M. János tanító, családos, két kiskorú gyermeke van, a munka­­viszonya körülbelül tizenöt éves. Édesapja R. város, neves és meg­becsült szakoktatója volt, szak­könyvet írt, kitüntetéseket kapott. M. pályakezdőként egy másik városban kap állást, innen ha­mar visszakerül a szülővárosába, nevelőtanárnak, egy szakmun­kásképzőbe. Közben írogat a megyei lapba. A lap nemsokára státusba veszi, újságíróként al­kalmazza, de egy éven belül fe­gyelmi tárgyalással nemcsak ki­teszik, hanem ki is tiltják a szer­kesztőségből. M. azonban ma sem haragszik az azóta nyugdíjba vonult főszerkesztőjére, akit sze­rinte kényszerítettek ennek a lépésnek a megtételére. Az elkö­vetkező években mégis úgy ér­zi, hogy a „fegyelmi ügy” lebo­nyolítói üldözik őt, és úgy véli, ez az oka annak, hogy nehezen kap állásokat, illetve nem tud megmaradni egyetlen iskolában sem. Alkalmazzák ugyan itt is, ott is, de csak szerződéssel, és majd­nem minden, nyáron újabb állást kell keresnie. Úgy érzi, hogy a „személyét, a munkavégzését nem veszik komolyan, a legki­sebb bérekkel a leghátrányosabb beosztásokban­ kell dolgoznia”. Végül is az egyik szakmunkás­képző intézeti kollégium alkal­mazza a szülővárosában, szerző­déssel, a távol levők ideiglenes helyettesítésére. Két és fél év után az igazgató azonban­­itt sem hosszabbítja meg a szerződé­sét, és M. ismét állás nélkül marad. Most is munkahelyet ke­res. Pedig, ahogy levelében írja,­ a kollégiumban „kétszer kap pénzjutalmat, munkáját dicsé­rik ... A gyerekeket kirándulni viszi, vetélkedőket vezet, és még nagyon sok mindent szervez”. (A levél végig harmadik személyben íródott.) M. János panaszának a lénye­ge az, hogy méltánytalannak érzi a kollégiumi igazgató eljárását, aki szerinte azért nem újította meg a munkaviszonyát, mert csak tanítói képesítése van, ho­lott a középiskolai kollégium­ban egyetemet végzett nevelők kellenek. Csakhogy M.­közben jelentkezett az egyik egyetem pedagógiai szakára, az igazgató véleményezésével támogatta is a jelentkezését, s M.-et föl is vet­ték levelező hallgatónak. Akkor viszont miért „bocsátották el”? Körülbelül ez lehetne a vázla­tos summázata M. János levelé­nek, amely vitathatatlan (újság­írói) tehetséggel és olyan meg­győzően íródott meg, hogy azon­nal elutaztam R. városba. Tájé­kozódni és segíteni. Húsz munkahely Az első dolog, amire kíváncsi voltam, hogy annak idején miért indítottak fegyelmi eljárást M. ellen a megyei lapnál, miért tet­­ték-tiltották ki a laptól. Csak nagy nehezen tudtam választ kapni erre a kérdésemre egy il­letékestől, mert kiderült, hogy „rendőrségi ügyről” van szó. Nem részletezem. Elégedjünk meg annyival, hogy M. János je­lentéktelen botlást követett el — részint önhibáján kívül —, amely azonban vámszabálysértésnek bi­zonyult, és etikai okok miatt ezért nem maradhatott a lapnál. Az eset azonban annyira jelen­téktelen volt, hogy nem lett be­lőle priusza, és soha egyetlen ké­sőbbi munkáltatója sem tudta, milyen „ügye” is volt M-nek. Az egyik legilletékesebb informáto­rom még azt sem tudta, hogy M.­­nek egyáltalán volt valami „ügye”. Csupán annyit tudtak erről, hogy eljött az újságtól, és mivel néhai pedagógus édesapja a város köztiszteletben álló pol­gára volt, mindent megtettek azért, hogy M.-et ismét a képesí­tésének megfelelő munkához jut­tassák. Az „ügy” és annak „bo­nyolítói” nem üldözték tehát M. kollégánkat hét határon át, amint azt ő állítja. Ezután a kollégium igazgatójá­val beszéltem, aki hiteles ira­tokkal bizonyította, hogy nem az egyetemi végzettség hiánya miatt nem alkalmazta tovább ■ — szer­ződéssel sem — M.-et. Hivatalos papírok mutatják, hogy M. min­den újabb szerződéskötésnél tud­ta: valakinek az ideiglenes he­lyettesítésére vették föl, és most nincs ilyen lehetőség. Az igaz, mondta nekem az igazgató, hogy­ M. időnként nagyon szépen dol­gozott, de például a váratlan el­maradásaival oly sokszor és olyan súlyosan megsértette a munkafegyelmet, amit az intéz­mény már nem tudott tovább el­viselni. Előfordult, hogy M. éjjel felügyelet — ügyelet! — nélkül hagyta a kollégistákat, és egy másik városból táviratozott, (lát­tam a táviratot), hogy árrához kellett mennie. Amikor M.-et efelől kérdeztem, megvonta a vállát, és csak any­­nyit felelt, hogy „a körzeti or­voshoz mentem”, ami nem felel meg a valóságnak. Többet erről nem volt hajlandó mondani. Arról sem tájékoztatott M. Já­nos a — mondom, tehetséggel és meggyőzően megírt — levelében, és így azt is egy kimutatásból kellett megtudnom, hogy 36 éves kora ellenére eddig már tizenki­­lenc-húsz munkahelyet tudhat a háta mögött. Volt, ahol csak egy­két napig dolgozott, azután ott­hagyta, másutt esetleg néhány hétig tartott ki. Ő ugyan váltig állítja, hogy mindenhol bántot-­ ták, megalázták, de ez valószí­nűtlennek bizonyult. Az egyik igazgató például még most is hü­­ledezve mesélte a következő ese­tet. Bement az osztályba láto­gatni. M. az ablakon nézett ki­felé, a padon tomboltak a ta­nulók. „Mit csináljak ezekkel? — kérdezte tőle M. — Ezek nem jó gyerekek!"* Mindezek után sem tudtam meggyőzni M.-et arról, hogy ben­ne is vannak hibák. Kitart amel­lett, hogy hozzá mindenütt rosz­­szak a vezetők és a kollégák. Mi legyen vele? E pillanatban valóban az a helyzet, hogy a fentiek — rész­leges — ismeretében a szülőváro­sában most már egyetlen iskola­­igazgató sem akar próbálkozni M. Jánossal. A megyei művelődés­­ügyi osztály személyzeti csoport­­vezetője azonban továbbra is megértően gondozza az ügyét, és levelekkel tanúsította, hogy min­dent megtesz az elhelyezése vé­gett. Ő még mindig reményke­dik és bízik abban, hogy M.-nek „benő a feje lágya”, és megem­bereli magát. Teszi ezt minde­nekelőtt a hajdani kitűnő peda­gógus édesapa emlékéért, de magáért M.-ért is, akit nagyon sa­j­nál. És akit én is nagyon sajnálok, mert nagyon szerencsétlen ember. Hibáival együtt az. Szánandó és pártfogolandó. Már hosszú évek óta nem mú­lik el karácsony anélkül, hogy szakszervezetünk vezetői meg ne köszönnék a társadalmi­ aktivis­ták áldozatos munkáját, azokét, akik egy esztendő során a legtöb­bet tették a pedagógusok és a mozgalom érdekében. Így történt ez 1981-ben is,­­ a december 21-i ünnepségen. Talán még soha nem volt any­­nyi jutalmazott, mint ezúttal: a vendégváró asztalok mellett het­­venhárman foglaltak helyet. Töb­ben régi ismerősként üdvözölték egymást, ki tudja hányszor vet­tek már részt a számukra rende­zett év végi ünnepségen. A ven­­dégek — az előző évekhez ha­sonlóan — többségükben a kö­zépkorúak és az­­ idő­sebb korosz­tály tagjai közük kerültek ki. Fia­talokat csak elvétve lehetett lát­ni. Ez valójában nem is megle­pő, hiszen ahhoz, hogy valakinek az áldozatkészségére felfigyelje­nek, nem elég a fellángolás, hosszú évek kitartó, lelkiismere­tes, bizonyító munkájára is szükség van. Annál meclenebb volt viszont egy túlnyomórészt nőkből álló szakszervezet ünnep­ségén annyi férfit látni, mint itt: a hetvenhárom meghívott közül negyvenötöt. Szakszervezetünk nevében dr. Voksán József főtitkár üdvözölte a vendégeket, s­­ a hagyomá­nyokhoz híven — felelevenítette az 1981-es esztendő legjelentősebb mozgalmi eseményeit, amelyek a szakszervezet tisztségviselőinek, társadalmi munkásainak segítsége nélkül aligha zajlottak volna le eredményesen. Ezt követően a mozgalom fő törekvéseiről szólott, többi közt arról, hogy az oktatásügyi dolgo­zók életének szebbé, jobbá téte­le érdekében 1982-ben is alapve­tő feladat marad az élet- és mun­kakörülmények javítása, de az mindenképpen, hogy az új esz­tendőben senki ne kerülhessen a réginél kedvezőtlenebb körülmé­nyek közé. A szakszervezetnek törődnie kell minden réteg sajá­tos gondjaival, de csak akkor ér­het el eredményeket, ha alkotó módon figyelemmel kíséri az ok­tatásban lezajló­­ változásokat is. "Az 1972-es oktatáspolitikai ha­tározat megalkotása óta folya­matosan ma is tart a korszerűsí­tési folyamat — csakhogy nehe­zebb gazdasági körülmények kö­zött. Ezért a mozgalom az új esz­tendőben sokkal jobban számít a társadalmi munkatársak segítsé­gére, mint az előző években. A főtitkár végül köszönetet mon­dott az aktivistáknak egész évben lelkiismeretesen végzett társadal­mi munkájukért, majd pénzjutal­mat nyújtott át minden meghí­vottnak. Ezen kívül kilencen kap­ták meg a Szakszervezeti Mun­káért Oklevelet, négyen elnöksé­günk oklevelét, illetve egyikük az Érdemes Szakszervezeti Munká­ért Ér­lékplakettet. A kis ünnepség baráti beszél­getéssel zárult. A hetvenhárom ünnepelt közül — afféle „minta­vétellel” — egytől kértem vil­láminterjút. Nyári Lajos, a deb­receni nyugdíjas pedagógusok kórusának 4 karnagya — maga is nyugdíjas — méltán képvisel­heti a többieket. A Szakszervezeti Munkáért Ok­levél van a kezében. — Öt évvel ezelőtt arról be­szélgettünk szakszervezetünk nyugdíjas klubjában, hogy jó len­ne kórust szervezni, mert sokan voltunk, akik szívesen töltöttük az időnket közös énekléssel. Az elképzelést tett követte, elvállal­tam az énekkar irányítását. Har­mincnyolc taggal alakultunk meg, ma m­ár kissé megfogyat­kozva, huszonheten vagyunk. A legfiatalabb tagunk hatvanéves, a legidősebb pedig­ nyolcvanöt. Minden kedden vannak a próbá­ink, de egy-egy fellépés előtt gyakrabban is. Jó érzés, hogy éneklésünkkel nemcsak magunk­nak, hanem másoknak is örömet szerzünk, erről tanúskodnak a különböző versenyek első helye­zései, de legfőképpen a taps, az arcokon visszatükröződő öröm. Mindebből sok jutott nekünk 1981-ben, önmagáról inkább csak tő­mondatokban beszél, de így is megtudom, hogy aktív nyugdíjas. A karnagyságon kívül orosz, francia, német és angol tudását kamatoztatja az idegenforgalom­ban. Majdnem fél évszázaddal ezelőtt a Hajdú megyei Tetétlen­­ben kezdte tanítói pályáját, 1942- től már Debrecenben dolgozott; az énektanári oklevél megszer­zése után a csapókerti zenetago­zatos általános iskolába került, ahol azonnal énekkart szervezett a diákokból. Szívesen emlékezik Kodály Zoltán látogatására, és megszállottan mesél egy furcsa találmányáról is, egy olyan tran­zisztorral működő ötoktávos ze­negépről, amelyen nemcsak hal­lani, hanem „látni” is lehet a han­gokat. Hat éve, amióta nyudíjban van, senki sem érdeklődött a gép felől, ott áll a szobájában, holott, mint mondja, rendkívül hasznos lenne a zenetanításban alkalmaz­ni. Ár mikor elbúcsúzunk egymás­tól, utána nézek. Nincs egyedül, jobbról pedagógus lánya, balról a felesége karol belé, s az unokája. Elkísérte a család, hogy osztoz­hasson az örömében. (gy. szabó) 2 Pedagi­gu­sok lapja Ai elnökség ü­lése Szakszervezetünk elnöksége 1981. december 17-én tartotta leg­utóbbi ülését. A résztvevők a Mű­velődési Minisztérium és szak­­szervezetünk közös előterjesztése alapján megvitatták A demokra­tizmus helyzete a nevelési-okta­tási intézményekben s a tovább­fejlesztés feladatai című témát. Az elnökségi ülésen többek kö­zött megjelent és felszólalt dr. Hanga Mária művelődési mi­niszterhelyettes, Szabó László mi­nisztériumi főtanácsos, valamint Nagy József, az MSZMP K3 munkatársa. Ezután az elnökség tagjai tájé­koztatót hallgattak meg az ötnapos tanítási- és munkahét bevezetésé­re készült irányelvekről, a kötele­ző óraszámok módosításáról, va­lamint a január elsején hatályba lépő új jogszabályokról, melyek a dolgozók szabadságát érintik. Az­ új üdülési idény küszöbén utalók nagyobb hányada vajon a nyári szünidőre esik-e? A válasz, noha nem kedvezőtlen, nem is egészen az, amire a pedagógusok vártak. Az új esztendőben éppen az an­­nyi üdülőjegyet juttatott szak­­szervezetünknek a SZOT, mint tavaly, azaz 15 200-at. Azonban ,— bár csekély mértékben — ke­vesebb a nyári beutaló, viszont több lett a téli és a tavaszi szün­időre szóló. Tudjuk, hogy a legtöbb ember nyáron szeretné kihasználni a szabadságát, a pihenés és a ki­­kapcsolódás lehetőségei nagyob­bak a meleg, jó időben, mint eset­leg az esős, nyirkos őszön, vagy a zimankós télen. A pedagógu­sok számára azonban elsősorban a nyári pihenés nemcsak lehető­ség — mondhatnánk „kényszer” is. A tanítás rendje, munkaide­jük köti őket, szorgalmi időben az iskolában a helyük. Sajnos, nem lehet minden pedagógusnak nyári beutalójegyet adni. Ezért — áthidaló megoldásként — azt kér­tük a SZOT-tól, hogy jobban ve­gyék figyelembe a téli és a tava­­­szi szünetet is. Annál is indokol­­tabnak éreztük ezt az igényünket, mert az új üdülési szabályzat­ 1982. január 1-től a főidény idő­szakát június elejére hozta, s augusztus végéig kitolta, ami vi­szont a pedagógusok számára nem jelent javulást. A­ tanítás, a vizsgaidőszak, illetve a tanévkez­det miatt június elején és augusz­tus végén úgysem tudják igénybe venni a beutalót. Ráadásul az öt­napos tanítási hét bevezetésével a nyári szünet valamivel rövideb­b lesz. Ez a mi szakmánk sajátos­sága, s ezt a SZOT a lehetősé­gekhez képest messzemenően fi­gyelembe is vette. Íme, néhány összehasonlító adat: az összes belföldi SZOT-beutalóknak mind­össze 31,5 százaléka esik a fősze­zonra, 68,5 százaléka pedig az elő- és az utószezonra. A szak­­szervezetünk viszont a nyári és a téli szünetekre 73,6 százalékot kapott. Megyénként vizsgálva azonban eltérő a kép.. Néhány helyen az előző évekhez képest ezúttal ke­vesebb, másutt több beutalót ad­hattak, mert a szétosztás ará­nyosan történt meg. Ezt annál inkább helyesnek ítéljük, mivel korábban volt olyan megye is, ahol nyáron elképesztően ala­csony, mindössze 25—30 százalé­kos volt a SZOT-beutalók ará­nya. Gondot jelent továbbra is, hogy a nem szünetre eső beuta­lót még nagyobb iskolában is csak egy-egy személy veheti igénybe, de nem egyszer volt rá példa, hogy ezek a jegyek „el­vesztek”, felhasználatlanul he­vertek az üdülési felelősök fiók­jában. Sajnos, arra is volt példa, hogy a szünetre szóló, de nem kedvező időpontra eső beutalók nem leltek gazdára. Szakszerve­zeti bizottságaink, üdülési felelő­seink figyelmét ezúton is szeret­nénk felhívni arra, hogy gondos, alapos előkészítő munkával, meggyőzéssel segítsék elő, hogy­ ilyen eset a jövőben ne fordulhas­son elő. Ez mindannyiunk közös érdeke. Dr. Szigetvári Dénes Már a december 8-i számunk­ban közöltük, hogy a SZOT ki­adta minden szakszervezetnek az 1982. évi beutalókat- Az alapszervezetek még az év utolsó hónapjában hozzákezd­hettek a jegyek szétosztásának nem kis gondot okozó feladatá­hoz. Mind az üdülési felelősöket, mind a tagságot különösen érde­kelte, hogy jobb-e az elosztás a tavalyinál, többen élvezhetik-e nyugodt, gondtalan körülmények közt az üdülést 1982-ben? S a be­ Szép Gyula: Havas hegycsúcsok

Next